Kontrollrummet

Win XP bråkar vid uppstart...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hade någon form av crash förra veckan då jag började laborera med Cubase 5 i musikdatorn igen e. 5 månaders paus, det är licensköpt men troligtvis var det en testversion av Arturia's Jupiter 8V som bråkade för jag testade den som standalone och stängde ner innan jag öppnade Cubase men då trögade sig Cubase som sirap så jag fick starta om datorn, efter det så måste man manuellt klicka starta senast fungerande konfih´guration etc annars startar den i normalt läge och fastnar i windowsfönstret med den blå stapeln som bara går och går???????

Hur "lagar" man detta tokeri någon?!?

 :wacko:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag hade några sådana lägen där kulramen bara gick och gick. Efter manuell omstart hoppade det oftast igång igen. Jag hade ett ganska klent nätagg till förra datorn och hängde på allt mer (extern hårddisk, USB-ljudkort och nån ytterligare USB-enhet,...). Kanske har du extra grejor som snor ström? Testa att ta bort allt utom mus och se om det hoppar igång. Om nätagget är tillräckligt och om du behöver en massa "USB-påhäng" testa att att inaktivera energisparläge i enhetshanteraren på alla USB-nav. Om inte det funkar: virussökning, rensa från onödiga program och i registret och selective start i msconfig (ligger mycket där som inte behövs vid uppstart). 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tack för tips equality, denna dator är redan optimerad för musik och används inte som surfburk skall sägas, jag tror inte det handlar om usb belastning etc då nätagget är väldimensionerat fr. början och problemet uppstod först nyss i och med nämnda "crash"...


Jay Thomas

  • Gäst
Tryck på f8 vid uppstart, då kommer det fram en meny. Välj restore last working config (eller något åt det hållet). Har räddat mig några gånger.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Är det inte F5? Kanske blandar ihop det med win98..

Hoppas det löser sig.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Finns varianter, funkar även med armbågstestet.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tänkte också på "återställare" men tycker aldrig jag fått det att funka, ibland fått dubletter av vissa filer och det blev rörigt värre.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tänkte också på "återställare" men tycker aldrig jag fått det att funka, ibland fått dubletter av vissa filer och det blev rörigt värre.

Inte med "Last known good...". Den återställer endast drivare. Inte dokument.

XP förresten   :wacko:

 :lol:


Jay Thomas

  • Gäst
Håller med Wernborg. Kör Win7-64 Ultimate och trivs med det. Ska kolla om jag ska installera XP-emulatorn för att kunna köra Cubase VST-32 i samma datta...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Starta i felsäkert läge.. Men minns inte hur man gjorde i XP :lol: om det inte är F5 (det är det som ploppar upp hela tiden)..

Eller så var det som sagt i gamla win98.

Hehe, inte så mycket till hjälp men ändå :)

Jo, det var F5 för felsäkert. Kollade nu.

Värt att testa. Löst många av mina uppstartsproblem förr :)
https://soundcloud.com/user7789882


Jay Thomas

  • Gäst
Absolut, med det var inte felsäkert läge jag beskrev utan en "större" meny. ;)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
ok så vad ska jag göra OM jag nu startar i felsäkert läge, det är ju en seg process att komma in och ur där...
som jag sa i 1:a inlägget så har jag redan flera val på svarta menyn med upp-pil och behöver alltså inte trycka F5 eller F8 etc, gör jag inget däremot så startar den i normalt läge som alltså är evig kulram...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kan du starta windows i felsäkert läge (och det inte är nåt hårdvaru/nätverksfel) testar du bara att stänga ner normalt och sen upp i normalt läge igen.

Nåt vid bootningen defaultas i och med detta.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tänkte också på "återställare" men tycker aldrig jag fått det att funka, ibland fått dubletter av vissa filer och det blev rörigt värre.

Inte med "Last known good...". Den återställer endast drivare. Inte dokument.

XP förresten   :wacko:

 :lol:






OK! Bra att veta. Jag drog nog iväg bakåt till flera tidigare konfigureringar när inte ens den senaste funkade... Länge sen nu. XP var ju rena drömmen efter sk-ten Millenium. Nu är det win7 som gäller i två av tre datorer. Verkar ju ha XP:s stabilitet men svårt hitta inställningarna, säkert en vanesak. Haft problem att 7.an att funka i nätverk med XP. <dessutom är sök-funktionen i win7 värdelös... :blink:
« Senast ändrad: 21.10.2011, 00:38:54 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves