Jag exporterar alltid ut mina Vsti:er till wave innan jag börjar mixa. I och med Cubase nya batchexportering så är det ju hur smidigt som helst. Man markerar alla tracks man vill ha exporterat, trycker på export och går och tar en kopp kaffe. När man kommer tillbaka så har man alla sina miditracks snyggt omvanlade till wavespår i sitt arrangefönster

Det var ju en liten process förr när man skulle exportera ut 20-30 midspår till wave, men det är ju som sagt ett minne blott nu.
Varför gör jag då detta?
För det första så tycker jag det e skönt att ha allt i samma format, jag får en bättre överblick och tycker om att "se" musiken så som man gör i wavefilerna. Jag gillar även att "fucka up" mina ljudspår lite såsom att stretcha dom, köra dom baklänges, sampla ner mm mm.
För det andra så underlättar det oerhört mycket vid samarbeten över t.ex internet om flera personer ska jobba och arra med samma projekt. Jag kan inte kräva att min/mina samarbetspartners har samma vst pluggar som jag. För det tredje så är det jäkligt trevligt när man ska gå tillbaka till en låt flera år senare, chansen att man har samma plugguppsättning och versioner som när man gjorde låten för flera år sen är minimal och då är det skönt att ha allt som wave (eller aiff om man föredrar det). Ett bra exempel är låten "Var e du" med Biscuit Barney som kommer att släppas på en platta framöver. Den kommer behöva mixas om plus att det kommer att behövas göra om sång och eventuella trummor. Men alla synthljud som använts kommer att stanna kvar och då är jag himla glad att jag har alla spår som wave, för jag har inte den blekaste aning vilka pluggar som användes på den, det var gratisprylar, demoversioner och nån fulsynth. Skulle vara mer eller mindre omöjligt att återskapa det idag iaf med vsti:er. Nu för tiden när jag exporterat ut mina midispår så samlar jag dom i en foldermapp i projektet, skriver in i cubase notepad vilka synthar jag använt på varje spår och vilket ljud sen "detatchar" jag alla vsti:er (men sparar ändå alltid en midversion av projektet som t.ex songxxxxx_midi.cpr).
Detta funkar perfekt för mig och med Cubase nya batchfunktion så tar det högst en halvtimme, och tjugo minuter av den halvtimmen behöver jag inte ens sitta vid datorn då Cubase exporterar ut alla mina midispår