Kontrollrummet

Omvandla miditrack till audiotrack i Cubase 5

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ja det var ett tag sedan jag satt och laborerade minsann, minns alltså inte hur man bouncar eller gör om ett midispår till ett audiospår utan att exportera detsamma OBS???

 :ph34r:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Finns alternativ till att exportera?
Vad exakt tänker du göra?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
 :unsure: öö, frysa midi'n (synten) med den lilla "snöflingan". Det blir ju faktiskt en renderad audio av frysning men den läggs inte upp som track.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
men jag vill ha ett regelrätt audiotrack istället för vst synt på midispår, tidigare brukade jag fra ut och in genom mixerbord men det kan jag inte i nuläget...


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja det var ett tag sedan jag satt och laborerade minsann, minns alltså inte hur man bouncar eller gör om ett midispår till ett audiospår utan att exportera detsamma OBS???

 :ph34r:


Finns inget alternativ till att exportera. (isf har det tillkommit nu i 6:an, har själv inte hunnit gå igenom alla nya features i 6:an än) Så det är till att sola det spår du vill ha bounceat , ställa in L & R markers och sen välja export. Dock finns möjligheten att sen Cubase5 (eller 4?) att batchexportera, dvs att inne i exporteringsfönstret så kan du välja batchexportering och då kan du bocka för vilka filer du vill exportera (både midi och audio) så exporteras alla dina valda spår till enskilda wavefiler direkt. Du kan där också välja vilka effekter som du använt som ska "brännas" in i resp. wavefiler genom att bocka för just dom effekterna. Det underlättar ju en massa då man inte längre behöver exportera spår för spår, vilket ju kunde vara lite tidskrävande när det var många spår som skulle bounceas ut.
« Senast ändrad: 19.10.2011, 22:35:25 by jonnerstone »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
jag testar i morrn så får vi se vilket som funkar bäst, tnxs...


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
fixa först . add track, group channel .skicka vst till gruppen   sedan   skapa ett audiospår som du där väljer att spela in från gruppen. 

funkar i 6an men borde funka i 5an med
lycka till. 
« Senast ändrad: 20.10.2011, 01:05:31 by Ola »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
fixa först . add track, group channel .skicka vst till gruppen   sedan   skapa ett audiospår som du där väljer att spela in från gruppen. 

funkar i 6an men borde funka i 5an med
lycka till. 


Aha, han vill alltså spela in sin vsti som wavefil i realtid medan han spelar? Det kopplade jag inte då han undrade hur man gör om ett midispår till en wavefil. Jag antog då att det redan fanns ett färdiginspelat midispår. Fast jag personligen skulle i vilket fall valt att spela in som midi först och sen exportera ut som wave. Trist om man senare kommer på att man inte e nöjd med ljudet eller att man vill ändra nån ton eller så, då för man ju göra om i vilket fall. Nåväl alla sätt e bra.....bara man själv trivs så  :)
« Senast ändrad: 20.10.2011, 01:32:11 by jonnerstone »


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
fixa först . add track, group channel .skicka vst till gruppen   sedan   skapa ett audiospår som du där väljer att spela in från gruppen. 

funkar i 6an men borde funka i 5an med
lycka till. 


Aha, han vill alltså spela in sin vsti som wavefil i realtid medan han spelar? Det kopplade jag inte då han undrade hur man gör om ett midispår till en wavefil. Jag antog då att det redan fanns ett färdiginspelat midispår. Fast jag skulle i vilket fall valt att spela in som midi först och sen exportera ut som wave. Trist om man senare kommer på att man inte e nöjd med ljudet eller att man vill ändra nån ton eller så, då för man ju göra om i vilket fall. Nåväl alla sätt e bra.....bra man själv trivs så  :)
jo det funkar ju att fixa med midispåret först så man e nöjd.  o sedan trycka på rec knappen på audiospåret.
« Senast ändrad: 20.10.2011, 01:37:43 by Ola »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
fixa först . add track, group channel .skicka vst till gruppen   sedan   skapa ett audiospår som du där väljer att spela in från gruppen. 

funkar i 6an men borde funka i 5an med
lycka till. 


Aha, han vill alltså spela in sin vsti som wavefil i realtid medan han spelar? Det kopplade jag inte då han undrade hur man gör om ett midispår till en wavefil. Jag antog då att det redan fanns ett färdiginspelat midispår. Fast jag skulle i vilket fall valt att spela in som midi först och sen exportera ut som wave. Trist om man senare kommer på att man inte e nöjd med ljudet eller att man vill ändra nån ton eller så, då för man ju göra om i vilket fall. Nåväl alla sätt e bra.....bra man själv trivs så  :)
jo det funkar ju att fixa med midispåret först så man e nöjd.  o sedan trycka på rec knappen på audiospåret.

Jo de e ju sant, men då ser jag inte poängen  :unsure:. Då är är det ju både smidigare och snabbare att använda exportfunktionen. Känns ju lite tidsödande att bouncea i realtid menar jag  :) Resultatet blir ju desamma.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
jo, inget rätt eller fel. bara olika sätt, jag expo för det mesta själv
men lite kul e det å se när waven skrivs utan att behöva lira  :D
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
fixa först . add track, group channel .skicka vst till gruppen   sedan   skapa ett audiospår som du där väljer att spela in från gruppen. 

funkar i 6an men borde funka i 5an med
lycka till. 


OK Ola eller whoever knows, jag har skickat vst signal via send till gruppen men sedan får jag ingen signal fr gruppen till audiospår trots att jag väljer group 1 som input på audiospåret???

allt hörs och syns i midi och gruppspåret men inget mer e det???


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
prova att öppna kannalen ifrån där du ser "spåren" och där välj insignal,  ( inte i "mixerbordsdelen" )
tryck på rec på kannalen och spela in.


hitta en länk iof om side chain men där fixar han en wave i realtid



lycka till




 
« Senast ändrad: 20.10.2011, 20:53:42 by Ola »
https://soundcloud.com/olajegreus



Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
hitta en länk iof om side chain men där fixar han en wave i realtid


https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
fixa först . add track, group channel .skicka vst till gruppen   sedan   skapa ett audiospår som du där väljer att spela in från gruppen. 

funkar i 6an men borde funka i 5an med
lycka till. 


OK Ola eller whoever knows, jag har skickat vst signal via send till gruppen men sedan får jag ingen signal fr gruppen till audiospår trots att jag väljer group 1 som input på audiospåret???

allt hörs och syns i midi och gruppspåret men inget mer e det???

Testade detta i C5. Är så kass på realtids keys så det har aldrig varit aktuellt men det funkar faktiskt.
VSTi kanal's SEND till (t.ex) Grupp1. Audiotrack IN = Grupp1. Record  B)

Hm, det här löser ju faktiskt det jobbiga med att rendera 8 separata kanaler ut från t.ex Addictive Drums.
Kan gå och fika under tiden istället för att sitta å glo på renderings %. Man lär sig nåt nytt varje dag
« Senast ändrad: 20.10.2011, 21:56:30 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
fixa först . add track, group channel .skicka vst till gruppen   sedan   skapa ett audiospår som du där väljer att spela in från gruppen. 

funkar i 6an men borde funka i 5an med
lycka till. 


OK Ola eller whoever knows, jag har skickat vst signal via send till gruppen men sedan får jag ingen signal fr gruppen till audiospår trots att jag väljer group 1 som input på audiospåret???

allt hörs och syns i midi och gruppspåret men inget mer e det???

Testade detta i C5. Är så kass på realtids keys så det har aldrig varit aktuellt men det funkar faktiskt.
VSTi kanal's SEND till (t.ex) Grupp1. Audiotrack IN = Grupp1. Record  B)

Hm, det här löser ju faktiskt det jobbiga med att rendera 8 kanaler ut från t.ex Addictive Drums.
Kan gå och fika under tiden istället för att sitta å glo på renderings %. Man lär sig nåt nytt varje dag
har du provat och köra med fler gruppkannaler/audiospår?. jag har inte men ska test vid tilfälle.
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
fixa först . add track, group channel .skicka vst till gruppen   sedan   skapa ett audiospår som du där väljer att spela in från gruppen. 

funkar i 6an men borde funka i 5an med
lycka till. 


OK Ola eller whoever knows, jag har skickat vst signal via send till gruppen men sedan får jag ingen signal fr gruppen till audiospår trots att jag väljer group 1 som input på audiospåret???

allt hörs och syns i midi och gruppspåret men inget mer e det???

Testade detta i C5. Är så kass på realtids keys så det har aldrig varit aktuellt men det funkar faktiskt.
VSTi kanal's SEND till (t.ex) Grupp1. Audiotrack IN = Grupp1. Record  B)

Hm, det här löser ju faktiskt det jobbiga med att rendera 8 kanaler ut från t.ex Addictive Drums.
Kan gå och fika under tiden istället för att sitta å glo på renderings %. Man lär sig nåt nytt varje dag
har du provat och köra med fler gruppkannaler/audiospår?. jag har inte men ska test vid tilfälle.

Nej, det här sättet att skicka VSTi ut är nytt för mig.
Jag har alltid retat mig på att man inte kan ha VSTi kanaler UT som IN på ett audio spår men genom att ha grupp spår 'emellan' så funkar det. Lite extra meckande med att routa bara.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Testat nu att skicka alla AD-Drums kanaler i realtid till audiospår via Grupper. Funkar skitbra.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Testat nu att skicka alla AD-Drums kanaler i realtid till audiospår via Grupper. Funkar skitbra.

supernajs bra då vet jag det med :)

spar en massa cpu att bara mixa med wave när det är dax.
« Senast ändrad: 20.10.2011, 22:58:01 by Ola »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Kul att mitt bryderi leder till nya arbetsmetoder, kalla mig katalysatorn  :D men jag får fortfarande inte gruppens signal in på audio då jag försöker klicka i listan för inputalternativ, grupp 1 står längst ner under ett streck nedanför alla mono1 2 osv osv??? var och hur fattar jag fortfarande inte--- :wacko:


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Så här ser det iallafall ut när jag routar upp detta,

Instrument spåret minimoog v har en sänd till Grupp kanalen "Group 1 le moog".
Send =  preFader och vsti kanalens vol = 0 annars dubbla ut


Audiospåret's IN = Groups -> "Group le moog" i detta ex.

Sen rec. och lira i realtid.

Du kanske har Cubase kofiggat i nåt udda läge men det här är rätt raka puckar signalväg så du borde få det att lira.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det där va ju kul att det funkade..men är ju väldigt sällan måste jag säga, att man behöver den funktionen.. :)
Kan inte komma på nån gång överhuvud taget. :D


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Det där va ju kul att det funkade..men är ju väldigt sällan måste jag säga, att man behöver den funktionen.. :)
Kan inte komma på nån gång överhuvud taget. :D
för att du gör på ett annat sätt,  eller vad är det du menar?
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag skall kolla tipsen i morrn tack Bridebant för förtydlingen!!!

 :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det där va ju kul att det funkade..men är ju väldigt sällan måste jag säga, att man behöver den funktionen.. :)
Kan inte komma på nån gång överhuvud taget. :D
för att du gör på ett annat sätt,  eller vad är det du menar?

Behovet finns inte helt enkelt... :) ( för min del är väl bäst att tillägga.. )


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Det där va ju kul att det funkade..men är ju väldigt sällan måste jag säga, att man behöver den funktionen.. :)
Kan inte komma på nån gång överhuvud taget. :D
för att du gör på ett annat sätt,  eller vad är det du menar?

Behovet finns inte helt enkelt... :) ( för min del är väl bäst att tillägga.. )

ja nä alla jobbar ju på sitt sätt .
fördelen är ju att om man har allt i wave format så behöver man inte fundera på om vsti eller au eller  ja,, finns kvar om några år
utan man har originalet i wave + midifiler. sedan hur man får fram (skapar) waven är upp till en själv.
o om du går till en studio för att mixa så är jag rätt säker på att det underlättar med bara wave.
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det där va ju kul att det funkade..men är ju väldigt sällan måste jag säga, att man behöver den funktionen.. :)
Kan inte komma på nån gång överhuvud taget. :D
för att du gör på ett annat sätt,  eller vad är det du menar?

Behovet finns inte helt enkelt... :) ( för min del är väl bäst att tillägga.. )

ja nä alla jobbar ju på sitt sätt .
fördelen är ju att om man har allt i wave format så behöver man inte fundera på om vsti eller au eller  ja,, finns kvar om några år
utan man har originalet i wave + midifiler. sedan hur man får fram (skapar) waven är upp till en själv.
o om du går till en studio för att mixa så är jag rätt säker på att det underlättar med bara wave.

ja.. nu har jag ju inte tänkt gå in i en studio.. Tycker det skulle vara  otroligt strulligt att sitta å skapa waves av alla vsti spår bara för "utifall att".
 


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Clemens, alla jobbar vi på olika sätt och har olika ideer om varför vi vill göra på olika sätt, enkelt va!!!
Om du nu inte har behov utav eller kan tänka dig in i förlängda termer om varför någon annans arbetsmetod skulle kunna vara intressant just för dig så betyder ju inte det per automatik att det är något man förkastar/förlöjligar rakt av så som du gör, jag ids inte ens förklara fördelen i detta fall eftersom du uttrycker som du gör!



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Please, tagga ner  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
@ Bridebant, saken är biff, jag hade glömt aktivera sendknapparna och signalen... :ph34r:

tack för alla tips***

 :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Clemens, alla jobbar vi på olika sätt och har olika ideer om varför vi vill göra på olika sätt, enkelt va!!!
Om du nu inte har behov utav eller kan tänka dig in i förlängda termer om varför någon annans arbetsmetod skulle kunna vara intressant just för dig så betyder ju inte det per automatik att det är något man förkastar/förlöjligar rakt av så som du gör, jag ids inte ens förklara fördelen i detta fall eftersom du uttrycker som du gör!


Vad har jag förlöjligat? Du har en osedvanlig förmåga att dra massa skumma slutsatser..vore ju däremot kul att veta
fördelen? Det är ju därför man diskuterar, och åsikter är inte lika med  påhopp.. :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag exporterar alltid ut mina Vsti:er till wave innan jag börjar mixa. I och med Cubase nya batchexportering så är det ju hur smidigt som helst. Man markerar alla tracks man vill ha exporterat, trycker på export och går och tar en kopp kaffe. När man kommer tillbaka så har man alla sina miditracks snyggt omvanlade till wavespår i sitt arrangefönster  :) Det var ju en liten process förr när man skulle exportera ut 20-30 midspår till wave, men det är ju som sagt ett minne blott nu.

Varför gör jag då detta?

För det första så tycker jag det e skönt att ha allt i samma format, jag får en bättre överblick och tycker om att "se" musiken så som man gör i wavefilerna. Jag gillar även att "fucka up" mina ljudspår lite såsom att stretcha dom, köra dom baklänges, sampla ner mm mm.
För det andra så underlättar det oerhört mycket vid samarbeten över t.ex internet om flera personer ska jobba och arra med samma projekt. Jag kan inte kräva att min/mina samarbetspartners har samma vst pluggar som jag. För det tredje så är det jäkligt trevligt när man ska gå tillbaka till en låt flera år senare, chansen att man har samma plugguppsättning och versioner som när man gjorde låten för flera år sen är minimal och då är det skönt att ha allt som wave (eller aiff om man föredrar det). Ett bra exempel är låten "Var e du" med Biscuit Barney som kommer att släppas på en platta framöver. Den kommer behöva mixas om plus att det kommer att behövas göra om sång och eventuella trummor. Men alla synthljud som använts kommer att stanna kvar och då är jag himla glad att jag har alla spår som wave, för jag har inte den blekaste aning vilka pluggar som användes på den, det var gratisprylar, demoversioner och nån fulsynth. Skulle vara mer eller mindre omöjligt att återskapa det idag iaf med vsti:er. Nu för tiden när jag exporterat ut mina midispår så samlar jag dom i en foldermapp i projektet, skriver in i cubase notepad vilka synthar jag använt på varje spår och vilket ljud sen "detatchar" jag alla vsti:er (men sparar ändå alltid en midversion av projektet som t.ex songxxxxx_midi.cpr).

Detta funkar perfekt för mig och med Cubase nya batchfunktion så tar det högst en halvtimme, och tjugo minuter av den halvtimmen behöver jag inte ens sitta vid datorn då Cubase exporterar ut alla mina midispår  :)
« Senast ändrad: 22.10.2011, 15:46:52 by jonnerstone »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
ja..sådär strukturerad kommer jag aldrig att bli har jag en känsla av  :D men kul å få inblick i hur man kan jobba. Det jag kanske förändrar är att mixa i "ren audio" då..som det är nu så kör jag bara ut audio på visa spår som skall "fuckas up" men 6:ans batchexport är ju onekligen intressant å gör livet lättare..men den andra delen fattar jag fortfarande inte varför man skall göra..alltså att göra om midi till audio direkt..tycker det begränsar...kanske bra för någon trumplugg?