Kontrollrummet

Spela in nylonsträngad gitarr?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Elgitarr och westerngitarr brukar jag få till bra ljud på, har fina grejer, brukar spela in AK i stereo med TLM102 o en AE3000. Det är ganska enkelt. Men nylon... Jag har en Yamaha nylonare som låter så fint att det är den gitarr jag spelar mest på i soffan. Bytte strängar nyss på den o tänkte att det kan bättra upp ljudet. Men fan heller, när jag spelar in låter det så illa att det är nästan outhärdligt i lurarna. Skär jag enormt i eq låga midd o boostar högre upp blir det lite bättre, men det låter fan jämfört med hur den verkligen låter. Min Epiphone Jumbo stålsträngade låter bättre på inspelningen än in real och det med noll eq, med nylongitarren är det tvärtom.

Hilfe hilfe!  :(
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag har svaret, inga av mina (bra) mickar funkar på nylonsträngad
men den första kondingen jag köpte var en TSM mt87
och den är helt fantastisk för det ändamålet & kostar nog under tusenlappen dessutom

min har åkt i backen en gång för mycket, så jag ska köpa en ny inom kort
har sett att de brukar säljas då & då för en spottstyver på studioforum

härligt att det finns billiga lösningar på problem emellanåt!   :)

här är dagspriset hos 4sound:
http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=19895&artno=233331

vet inte om det är skillnad i ljudet på MKII som den heter nu
hoppas inte det iaf!  :rolleyes:






« Senast ändrad: 17.10.2011, 21:42:39 by Larsson »
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Håkan hur placerar du tex TLM 102 för att det skall låta skit?


Utloggad tsmalmbe

Det undrar jag med! En TLM placerar man lite hur som helst, kanske 50cm pekat lite snett mot gitarren. That's it - såvitt att man inte sitter i en betongbunker eller att gitarren är skit helt enkelt. Ekvalisering, säkert en del - men i princip inte så mycket alls (beror på mixen, klippa nertill etc är ju normalt).

Ljudprov?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Rummet låter bra till allt annat. Och gitarren låter väldigt fint in real. Jag kroknade ur och tog den stålsträngade, det lät svinbra direkt.
Om jag spelar solon högt upp på de yunnaste ospunna strängarna låter det ganska bra. men inte ackord nertill...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Du kanske skulle backa lite och köra den på en halvmeter eller meter ifrån, eller testa en sån här: http://www.ehrlund.se/page.asp?id=2 pickupmodellen!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ge ett ljudprov och beskriv var gitarr respektive mikrofon befinner sig!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ge ett ljudprov och beskriv var gitarr respektive mikrofon befinner sig!
Om jag orkar ska jag spela in en snutt först med den stålsträngade, sen snabbt i farten byta till nylonen. Det låter som om mickarna då plötsligt går sönder. I går satte jag igång med en annan Elvisballad, "Are you lonsome tonigth" det blev stålsträngad i grunden. I kväll kanske jag ska försöka mig på att spela solot på nylon. Spelar jag med plektrum blir det bättre än det superdova när jag spelar med fingrarna.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tsmalmbe

Gainstrukturen?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Detta verkar liksom helskumt, din nylonis kanske inte är så bra som du tror, be någon lira och sitt framför så du hör samma som mikrofonen möjligen grötar/tjockar den till sig i lägre register och du får lov at sculptera lite mer, vanligt med nylongitarrer...det är en konst att spela in vissa saker. mikrofonteknik är a och o!!!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Detta verkar liksom helskumt, din nylonis kanske inte är så bra som du tror, be någon lira och sitt framför så du hör samma som mikrofonen möjligen grötar/tjockar den till sig i lägre register och du får lov at sculptera lite mer, vanligt med nylongitarrer...det är en konst att spela in vissa saker. mikrofonteknik är a och o!!!

Om den låter bra för dig då du spelar, kanske en mikrofon snett uppifrån kan vara lösningen. Det du hör och gillar borde en mikrofon också gilla...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Småmembrans kondensatorer brukar funka bra (bättre) på klassisk gitarr.

Hägge


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Småmembrans kondensatorer brukar funka bra (bättre) på klassisk gitarr.

Hägge

Kan ibland funka bättre ja...om man kollar div. klipp med en riktigt gud på Spansk/klassisk gitarr Paco de Lucia så ser man att dom oftast använder småmembranare live i alla fall:


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Småmembrans kondensatorer brukar funka bra (bättre) på klassisk gitarr.

Hägge

Kan ibland funka bättre ja...om man kollar div. klipp med en riktigt gud på Spansk/klassisk gitarr Paco de Lucia så ser man att dom oftast använder småmembranare live i alla fall:

Det där ser väl ut som en dynamisk Beta 58 eller nåt? En sån har jag oxå...

Mina CM3 tycker jag inte låter så bra på den stålsträngade, och nu har jag pysslat med en ny Elvis smörballad så jag har inte haft tid att testa dem.
Frun spelar ofta på nylonyamahan, tycker den låter fint då med. Får bli test av dem sen. Jag har aldrig kopplat dem analogt som jag gjort nu med allt och fått så bra ljud, så det kan vara värt att prova.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)