Kontrollrummet

Apostasy (KR körar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Apostasy
ARTIST/GRUPP: W
GENRE: Electronica/Rock
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Från plattan Rising. Släpps i juni 2013.
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:09:02 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så Emilys syrra skrev också?
 
Igår var jag inte så impad då jag lyssnade och jag skrev inget då.
Jag tror det är den ansträngda rösten i leadsången som jag inte riktigt blir vän.
I Heavenly vid 80 bryter rösten...
Bra idé att låna något bra nån sagt nån gång och i det stora hela verkar det flyta på med texten men som sagt rösten är något "skitnödig" eller ansträngd. Vid 173-174 är det lite ansträngt igen.

Sången är skön då man kommer in i refrängen så början på den texten är lite "hookig".

Kanske räcker det med några omtagningar på sången eller nån tonart lägre?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Komp:et låter riktigt bra,skönt sound.
Sången däremot ligger inte i musiken,och är lite för okomprimerad tycker jag..
Lite mer kompressor och sänk den lite,tycker att den här typen av sång,ska få kämpa lite för att överrösta musiken..
Annars tycker jag sånginsatsen är mer än godkänd. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Brontë.. :)

Jag hade gärna sjungit kör om jag får garantier på att jag får va med :lol:

Tycker inte låten var så mycket att ha i nuvarande skick, men gitarren låter rätt. Ska bli intressant att följa. Känns som en vettig start :)
« Senast ändrad: 16.10.2011, 18:47:19 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Komp:et låter riktigt bra,skönt sound.
Sången däremot ligger inte i musiken,och är lite för okomprimerad tycker jag..
Lite mer kompressor och sänk den lite,tycker att den här typen av sång,ska få kämpa lite för att överrösta musiken..
Annars tycker jag sånginsatsen är mer än godkänd. ;)
Bra tips. Gjort om, gjort rätt


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kanske räcker det med några omtagningar på sången eller nån tonart lägre?
Gjort om men sjungt mindre skitnödigt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Brontë.. :)

Jag hade gärna sjungit kör om jag får garantier på att jag får va med :lol:

Tycker inte låten var så mycket att ha i nuvarande skick, men gitarren låter rätt. Ska bli intressant att följa. Känns som en vettig start :)
Har en separat tråd om kör. Kolla den. Du får vara med. Fotbollskör klarar alla.  :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Lyssnade på den gamla och tyckte sången inte funkade, nu låter det rejält bättre! Snyggt lirat!  :) Låten som sådan är inte min kopp, men man kastas tillbaka till 70-80 talet å då skulle väl denna ha suttit som en smäck.. :)


Jay Thomas

  • Gäst
Låter "rätt", rökig rock med "gammal" poesi! :)
Lyssnade direkt på tvåan och har inget särskilt att anmärka på, flyter på kalasbra!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jepp! Mycket bättre! Allt sitter ihop liksom.
Vers sången påminner en del om The Cult faktiskt.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnade på den gamla och tyckte sången inte funkade, nu låter det rejält bättre! Snyggt lirat!  :) Låten som sådan är inte min kopp, men man kastas tillbaka till 70-80 talet å då skulle väl denna ha suttit som en smäck.. :)
Kul att förändringen märktes. Tack för lyssning.

Låter "rätt", rökig rock med "gammal" poesi! :)
Lyssnade direkt på tvåan och har inget särskilt att anmärka på, flyter på kalasbra!
Tnx man!

Jepp! Mycket bättre! Allt sitter ihop liksom.
Vers sången påminner en del om The Cult faktiskt.. ;)
Toppen. Tack för att du pekade mig i rätt riktning.  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sången okejare nu! Bra start på låten och bra idé med unisona körerna. Tror jag vill vara med nästa vecka.
En riktig rökare är det. Gillar också övergången från refräng till vers.
Nu tänker jag inte på att det är nån stress att få med all text - har du kortat ner den eller är det bara omtagning av sången som trollat?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har bara hört senaste versionen, den låter ju bra, förde min tanke lite lätt Blue Öystercult, fast det var några år sen jag hörde dem. Helt rätt sång till låten.

Det enda jag kommer på att klaga på är att kompressorn inte verkar hinna med på solots första toner, för lång attacktid? Har samma problem själv med min utombordarkompressor när jag klipper in elgitarr, den har "automatisk" attack o release, vad nu det betyder. Till sång är den perfekt, men en plötslig taggig gitarr hinner den inte riktigt med på. Men du kan kanske bara korta attacktiden?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ahh nya versionen är av en helt annan klass än första.  Bra!   Har egentligen inget att klaga på men jag tror att låten skulle må bra av att "skitas ner" ytterligare.  Kan hålla med den som tyckte att sången i såna här låtar ska få kämpa lite så ner med den och kanske lite längre bak dessutom.  Sen undrar jag hur det skulle bli om du körde åttondelar på highhat och kanske ride vid valda tillfällen.  Bör ge ett sjuhelsickes driv!     Gitarrsolot är grymt och gillas skarpt!  :)      Bra jobb Wernis!    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har fortfarande lock för öronen men nog är tvåan betydligt bättre än ettan som jag inte vill skriva om just då när jag lyssnade mest pga av rösten som inte låg bra då. Mycket bättre i tvåan. Fullt drag på alla gitarrer och cymbaler är det också jag upplever lite mer bas i höger än i vänster men som sagt det kan ha med mina öron att göra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lyssnat både på ettan och tvåan och den senare är nog ett strå vassare. Fast jag upplever mig dålig på bedöma detta, eftersom det inte är riktigt vad jag brukar digga. Kanske basen suger åt sig lite för mycket av andra frekvenser? Det låter ihoptryckt på ett snyggt sätt. Mycket kompression i masterbussen?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sången okejare nu! Bra start på låten och bra idé med unisona körerna. Tror jag vill vara med nästa vecka.
En riktig rökare är det. Gillar också övergången från refräng till vers.
Nu tänker jag inte på att det är nån stress att få med all text - har du kortat ner den eller är det bara omtagning av sången som trollat?
Nä, samma text. Men jag har lärt mig låten ordentligt samt att jag sjunger i ett annat, mindre pressat läge.
Du får gärna vara med och skråla. Det finns plats för fler. :)

Jag har bara hört senaste versionen, den låter ju bra, förde min tanke lite lätt Blue Öystercult, fast det var några år sen jag hörde dem. Helt rätt sång till låten.

Det enda jag kommer på att klaga på är att kompressorn inte verkar hinna med på solots första toner, för lång attacktid? Har samma problem själv med min utombordarkompressor när jag klipper in elgitarr, den har "automatisk" attack o release, vad nu det betyder. Till sång är den perfekt, men en plötslig taggig gitarr hinner den inte riktigt med på. Men du kan kanske bara korta attacktiden?
Kul att sången funkar. Får inte till det med kompressorn heller utan att mosa sönder spåret. Kommer nog att automatisera till slutmix. Vaket att upptäcka't.

Ahh nya versionen är av en helt annan klass än första.  Bra!   Har egentligen inget att klaga på men jag tror att låten skulle må bra av att "skitas ner" ytterligare.  Kan hålla med den som tyckte att sången i såna här låtar ska få kämpa lite så ner med den och kanske lite längre bak dessutom.  Sen undrar jag hur det skulle bli om du körde åttondelar på highhat och kanske ride vid valda tillfällen.  Bör ge ett sjuhelsickes driv!     Gitarrsolot är grymt och gillas skarpt!  :)      Bra jobb Wernis!    /Fuzz
Provade med åttondelar i ett tidigt skede, men tyckte det blev för punkigt, och det var inte det jag var ute efter. Även testat med ride, men det blev åt andra hållet. För snällt alltså. Så jag behåller. Tack ändå för synpunkten. Skoj att solot går hem.  :D

Har fortfarande lock för öronen men nog är tvåan betydligt bättre än ettan som jag inte vill skriva om just då när jag lyssnade mest pga av rösten som inte låg bra då. Mycket bättre i tvåan. Fullt drag på alla gitarrer och cymbaler är det också jag upplever lite mer bas i höger än i vänster men som sagt det kan ha med mina öron att göra.
Tack tack!

Lyssnat både på ettan och tvåan och den senare är nog ett strå vassare. Fast jag upplever mig dålig på bedöma detta, eftersom det inte är riktigt vad jag brukar digga. Kanske basen suger åt sig lite för mycket av andra frekvenser? Det låter ihoptryckt på ett snyggt sätt. Mycket kompression i masterbussen?
Har inte särskilt mycket kompressor alls på mastern faktiskt. Inte ens en limiter utan bara lite lätt analog warmth som patchen heter i Stillwells Event Horizon. Sångspåren och trummorna däremot har rätt mycket komprimering.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Just!  Har inte hunnit med detta än.  Behöver du fler skrålröster Wernis?   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, just ja. Samma fråga här.

- Här är tråden med mp3:an
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=27574.msg198828#msg198828
- Här är mp3:an
http://www.bwmusic.se/slask/Wernborg_Apostasy_Football.mp3
« Senast ändrad: 01.11.2011, 17:06:12 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tar tacksamt emot fler hulliganer till kören. Tanken är ju en ny platta på sikt, men med betoning på sikt.

 :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul att höra Wernis på röjarhumör. Ponduset och trycket finns. Schysst riff som grund. Ljudbilden låter lite hoptryckt åt vinyl- FM-radiohållet. Kanske bredda stereobilden något och mindre torrt?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Snyggt. Gillar harmonierna och gitarrljudet. Tycker trummorna låter lite styltiga, speciellt fillsen låter lite stakade/midiaktiga. Basen är lite anonym. Skulle kanske trycka till lite i diskanten på masterreglen. Låten är lite stökig men det är samtidigt coolt.  :)


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Hej!
Rolig låt, den låter retro samtidigt som jag får nån såndär Ultima Thule/vikingrock-vibbar i mig.
Bra gitarrer och skönt gjord, saknar bas och sedan vart är dom där fotbollskörerna, det låter ju bara som tre utstötta fyllon på en fest...dundra på med dom ordentligt ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kören är inte komplett ännu. Mannen har inte tid att arbeta med musiken nu.
Snart hoppas vi! Jag står i kö att få med tre röster och fler står i kö har jag förstått.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag har inte glömt bort denna. Har fått körer från MaxB, MacTS och Fuzzbub. Sedan tidigare sjunger jag själv och en kompis, så det kan säkert bli fett. Återkommer......


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ooops
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ooops
?

1/11  Wernborg  Jag tar tacksamt emot fler hulliganer till kören.
4/11  aROCKER   vart är dom där fotbollskörerna, det låter ju bara som tre utstötta fyllon
4/11  MaxB        Kören är inte komplett ännu. Mannen har inte tid att arbeta med musiken nu.
12/11 Wernborg Jag har inte glömt bort denna.

Jo jag läste det som om du en dryg vecka efter senaste inlägg skrev "Jag har glömt bort denna" därav Ooops. Nu ser jag att du inte glömt bort den.  B)

« Senast ändrad: 13.11.2011, 09:21:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har bara lyssnat på senaste - bra som vanligt W! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul att höra Wernis på röjarhumör. Ponduset och trycket finns. Schysst riff som grund. Ljudbilden låter lite hoptryckt åt vinyl- FM-radiohållet. Kanske bredda stereobilden något och mindre torrt?
Tackar. Hade band som tex. Hellacopters, Backyard babies, AC/DC, tidiga Kiss i tanken när jag gjorde den. Vet inte om det blev så likt, men men...

Snyggt. Gillar harmonierna och gitarrljudet. Tycker trummorna låter lite styltiga, speciellt fillsen låter lite stakade/midiaktiga. Basen är lite anonym. Skulle kanske trycka till lite i diskanten på masterreglen. Låten är lite stökig men det är samtidigt coolt.  :)
Tack. Hmm, jag som tyckte trummorna blev så bra. Basen brukar bli anonym när jag mixar, vet inte vad jag gör fel. Huvudet på spiken på många punkter här. Håller med speciellt om basen, det är ett område jag behöver lära mig mer om för jag gillar ju när man hör att basen är en bas med strängar liksom, men har svårt att skruva till det.

Hej!
Rolig låt, den låter retro samtidigt som jag får nån såndär Ultima Thule/vikingrock-vibbar i mig.
Bra gitarrer och skönt gjord, saknar bas och sedan vart är dom där fotbollskörerna, det låter ju bara som tre utstötta fyllon på en fest...dundra på med dom ordentligt ;)
Har en mindre klack inspelad nu. Bättre?

Har bara lyssnat på senaste - bra som vanligt W! :)
Åh. Tackar!



Ny version längst upp. Ver4.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Har bara lyssnat på version 4 och inte läst några kommentarer ;)

Jag gillar det här lite stökiga och rökiga, och kul med fotbollskör..kunde gärna vara några fler röster..coolt.

Din röst passar jättebra här, och det svänger snyggt B)

 

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Version 4 tycker jag är bäst hittils. Tycker väl att sången kunde lyftas lite. I synnerhet där kören kommer in överröstas sången.
Annars snygg... fullt ös :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Svänger och låter rätt mycket Hellacopters tycker jag. Dock skönt att slippa deras 16 dels pianon som alltid ska ligga där och fisa i bakgrunden. Din sång funkar perfekt tycker jag. Däremot så är fotbollskören alldeles för tonsäker för att låta som en fotbollskör. Jag skulle ta dom körerna du har nu och exportera ut som en(1) stereowave, Lyft sen in två, tre kopior och pitchshifta dom några cent hit och dit så att det skevar lite. Skicka allt till en grupp/aux och lägg sen ett impulsreverb från nån stadium på hela härligheten så tror jag nog att du kommer att hitta hem  :)

Micke