Forum > Färdiga produktioner

Tokai - När jag var ung

(1/5) > >>

Tokai:
LÅTNAMN: När jag var ung
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: pop/schlager
LÅTLÄNGD: 3,34
KOMPOSITÖR: Tokai
PRODUCENT: densamma
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2011

Är lite osäker på introt, som är en nerbantad version av refrängen och utan sång. Känns som om det inte är rätt på nåt sätt. Men nåt intro måste det vara, går inte att börja med versen direkt.
Som vanligt lattjar jag rätt mycket med harmisar. Är det pop så är det.
Versen Bb, D#, G#, C#, C - Am - D7
Bryggan Am - Hm - C - D
Refr Em - G, Em -C - G - Am - D - G
Mellanparti D# - D - Cm - G# - D

Visst är det mycket 60-tal - det handlar ju om den tiden. Närmare bestämt sommaren 1966. Kanske kan man säga att det är en dag i livet i Uppsala - då
I refrängen ville jag återskapa lite av soundet med dåtidens engelska 60-tals stjärnor som Petula Clark, Cilla Black, Dusty Springfield, m fl. Fast jag trevar lite i det okända. Minns bara rätt så pompösa saker, som jag ogillade då när det begavs sig, men faktiskt gillar nu.
Det är bara stråkarna som saknas. Men med dom blev det bara too much.

Instrument:
Trummor, bas, tremelogitarr, kompgitarr, baklänges gitarr, akustiskt gitarr, tamburin
I refrängen tillkommer Marimba, Gurka och Timbala

När jag var ung

refr
När jag var ung
blev jag en popkung
När jag var ung
var jag en popkung

1.
Vi låg på gräset på Fyrisbadet
käkade Marie kex
På transistoradion var det
pop 66

Vi tryckte oss närmre högtalarkon
när Klas Burling spelade Sunny afternoon

refr
När jag var ung
blev jag en popkung
När jag var ung
var jag en popkung

2.
Vi stack till replokalen
Där plockade vi ut
texten och vokalen
och ackorden till slut

Och för en stund var jag Ray
och alla tyckte det var helt okey.

refr
När jag var ung
blev jag en popkung
När jag var ung
var jag en popkung

B-tema
Alltid sommar och sol
minns det som ifjol
Man förträngde
det dåliga som hände

refr
När jag var ung
blev jag en popkung

Version 2
Ny sång i verserna. Ändrat lite i balansen mellan instrumenten, lättat upp ljudbilden något och lite sånt.

hogge:
Ja här har Du ju sannerligen hittat 60-talskänslan.. Denna kunde lika gärna ha varit inspelad 1966 som Du skriver..
Bra låt - även om jag inte är nåt större fan av den årgången, om man bortser från Beatles då..
Dock tycker jag sången låter oövad. Den flyter inte riktigt på utan jag får känslan av att Du läser texten samtidigt som Du sjunger?? Det kanske ska vara den stilen på dylika låtar, men jag tror det blir bättre om Du försöker hitta flytet där...

CunningCode:
Helskönt spår, gillar speciellt refrängen. Oväntat tillbakahållen, på ett positivt sätt.

Håller med ovanstående om sången, den sitter inte riktigt rätt även om tonerna är på plats. Jag är helt novis på sången som instrument, så dåligt med tips tyvärr. I övrigt ett riktigt bra popspår!

Eddi:
Ganska så precist kan jag tycka - introt är guld och tidstroget. Skulle gärna vilja höra versionen med stråkar då jag tycker att någonting saknas.

Tokai:
hogge
Intressant det du skriver om sången. Faktum är att jag för en gångs skull sjöng utan att ha texten framför mig. Kan det vara så att när jag för det mesta har texten i handen koncentrerar jag mig att sjunga som om jag inte har texten framför mig, och att det motsatta blir tvärtom? Kan vara så att jag inte har lärt mig texten tillräckligt och måste tänka på den när jag sjunger?
Hur som helst gör jag gärna om sången, den var kul att göra - och då med texten i handen
Tack för input

CunningCode
Tack för att du gillar. Trodde lite att refrängen var nåt som man kanske inte gillade pga referenserna till popschlagers från 60-talet. (Glömde säga att det finns kastanjetter också med där)

Eddi
Sorry - inga stråkar. Blev för smetigt eller så är jag för dålig att programmera dylika.
Introt - du menar i det instrumentala partiet början fram till versen? Kul i så fall att du gillar det. Alltid något.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion