Kontrollrummet

martinm - Black Stone Heart

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
LÅTNAMN: Black Stone Heart
ARTIST/GRUPP: martinm
GENRE: countryinfluerat
LÅTLÄNGD: 3:18
KOMPOSITÖR:martinm
PRODUCENT: martinm
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

Gjorde en nyinspelning av en låt som jag skrev för några år sedan. Det blev såhär.

Ändrat trummor, sång och mix. Flyttar till färdiga demon.
« Senast ändrad: 23.10.2011, 17:00:24 by martinm »
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag gillar låten som sådan och rösterna men tycker att instrumenteringen är lite för skriven på näsan framförallt trummorna som dunkar på hela tiden. Jag tänker lite mer kantslag lite mer 8-delar på cymbaler lite mysigare gitarrsound och sådant. Själv är jag inge vidare på instrumentering men tyckning är en helt annan sak :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Rar låt och bra låt. Om det gjordes av proffs skulle den blivit en hit då den gavs ut i slutet av 60-talet. Gillar låten.

Engelskan och mixen kan utvecklas.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag gillar låten som sådan och rösterna men tycker att instrumenteringen är lite för skriven på näsan framförallt trummorna som dunkar på hela tiden. Jag tänker lite mer kantslag lite mer 8-delar på cymbaler lite mysigare gitarrsound och sådant. Själv är jag inge vidare på instrumentering men tyckning är en helt annan sak :)
Ändå har jag varierat trummorna mer än jag brukar göra. Egentligen hade jag velat ha lite virvelvisp men jag har inte tillgång till det.
Rar låt och bra låt. Om det gjordes av proffs skulle den blivit en hit då den gavs ut i slutet av 60-talet. Gillar låten.
Engelskan och mixen kan utvecklas.
Tyvärr är jag inte proffs och levde inte heller på 60-talet. Jag får jobba på de andra bitarna :lol:
Tack! :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
Trevlig visa med en retrokänsla (å lite reaggegura-drag fram till 34 -  återkommer senare i låten oxå)! Engelskan är dock lite åt svengelska till. En ok låt att jobba vidare med tycker i alla fall jag.

Låter lite som det är ett fult klipp vid 36-37. Trummorna är lite tveksam i sitt spel på några ställen, tex vid 90. Den kan nog sluta lite roligare oxå.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Hejsan
Trevlig visa med en retrokänsla (å lite reaggegura-drag fram till 34 -  återkommer senare i låten oxå)! Engelskan är dock lite åt svengelska till. En ok låt att jobba vidare med tycker i alla fall jag.

Låter lite som det är ett fult klipp vid 36-37. Trummorna är lite tveksam i sitt spel på några ställen, tex vid 90. Den kan nog sluta lite roligare oxå.

Ha det gott
Gurano
Tack för konstruktiv kritik. Får se vad jag kan göra åt trummor. Svengelska - gäller det uttal eller språkbruk?
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Uttal tänkte jag på...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bra som fan. Jag gillar uttalet med. Hellre så här än att du låtsas vara från Memphis. Skitbra låt. Går väl att mixtra lite mer med allt, men va fan... Då kanske lite av det personliga försvinner?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Måste säga att jag inte hörde någon svenglish när jag lyssnade första gången möjligen finnlish på ett ställe You use to call my name.  I övrigt är det väl ingen svengelska som jag hör i alla fall - nä gillar sången snarare men trummorna hm.. - lyssna med Mahan kanske?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Bra som fan. Jag gillar uttalet med. Hellre så här än att du låtsas vara från Memphis. Skitbra låt. Går väl att mixtra lite mer med allt, men va fan... Då kanske lite av det personliga försvinner?
Tack, Håkan. Kul att du gillar det!

Måste säga att jag inte hörde någon svenglish när jag lyssnade första gången möjligen finnlish på ett ställe You use to call my name.  I övrigt är det väl ingen svengelska som jag hör i alla fall - nä gillar sången snarare men trummorna hm.. - lyssna med Mahan kanske?
Kanske lägger om sången ändå av andra skäl än uttal och så då trummorna som sagt...
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag gillar det här, kanske för att det är lite ruffigt och opolerat.
Det är en bra låt, helt klart. Rytmen i refrängen kan bli bättre; partiet efteråt med Aaaah--- har den rytmen som jag skulle vilja att hela refrängen har, så att det svänger lite mer.


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag gillar det här, kanske för att det är lite ruffigt och opolerat.
Det är en bra låt, helt klart. Rytmen i refrängen kan bli bättre; partiet efteråt med Aaaah--- har den rytmen som jag skulle vilja att hela refrängen har, så att det svänger lite mer.

Tack Tokai, jag ska se vad jag kan göra åt svänget. :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar trummorna. Tycker nästan du ska förstärka den touch av reggae som finns, alltså rytmsektion-mässigt sett. Jag tror det hade varit till fördel.

Lite mer verb på rösten också, skulle kanske funka (?)- Typ tidiga depeche, tror din röst skulle passa med det.

Trevlig låt.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag gillar trummorna. Tycker nästan du ska förstärka den touch av reggae som finns, alltså rytmsektion-mässigt sett. Jag tror det hade varit till fördel.
Lite mer verb på rösten också, skulle kanske funka (?)- Typ tidiga depeche, tror din röst skulle passa med det.
Trevlig låt.

Då är du den första som gillar trummorna. Reggaetouchen är väl gitarren som lägger ackord i baktakt men reggae var väl inte det jag var ute efter. Annorlunda kritik men mycket välkommen.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Ändrat trummor, sång och mix. Flyttar till färdiga demon.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Japp tycker den låter mer homogen nu - skön låt som sagts tidigare. Bra Martin
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se