Kontrollrummet

Forumfestival 20 - Personlig tolkning av känd Dylan-låt

Asti · 252 · 39987

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Hade glömt bort detta men älskar hans version av "Here comes santa claus"
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
hoppas kunna få tid att sno ihop ett bidrag... vet vilken låt jag vill göra, tror den åtminstone kan räknas som hyfsat känd..

jag har också en någorlunda klar idé om hur jag vill göra den, bara det att mina projekt har en tendens att börja leva sina egna liv när jag sätter igång... den ena idén, ger upphov till nästa idé som i sin tur ger upphov till två nya idéer o.s.v.... o tiden bara rinner iväg :wacko:

men förhoppningsvis hinner jag :)


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Vissa låtar tycker jag Dylan sjunger bra med känsla medans andra inte allas är bra och han mer pratar och mumlar. Sen är många låtar ganska tråkigt gjorda vissa har ju ingen refräng utan versen bara maler på.

denna tänkte jag göra först men jag tycker den är för lång och för bra så jag skulle bara göra den sämre:



Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Bob Dylan alltså, vad är det jag inte förstår  ;)

Tycker nån på allvar att detta e bra?


Citera
Sången e för jävlig, instrumenten e ostämda, tempot svajar mest hela tiden, låten e tråkig och han e ungefär lika bra munspelare som Uffe.L dvs usel (Bob är kanske en smula bättre än Uffe på munspelet men det rör sig om en smula)

Förlåt, döda mig inte, men jag har tydligen missat nåt stort här  :unsure:

Ha de kul i festivalen gott folk, ni kan iaf inte misslyckas med att göra bättre tolkningar  ;)

Förlåt än en gång, vill inte såra nåns känslor men jag tror ni klarar det utan att ta det personligt  :wub:!!

Micke


Hehe, efter det där introt kan jag verkligen förstå dina synpunkter!  Förvisso bör man tänka sig in i Dylans situation ang. låten.  Den släpptes 1973 och blev en hit så han har kört den sedan dess.   Jag undrar hur många gånger i månaden...   Klart att karln är less som f*n på den något tjatiga refrängen, som han påpassligtvis ändrat en texrad i till "so many times before" här...   Att han sen är en smula excentrisk kan nog ha med saken att göra också. 
Men sätt igång och lyssna lite, det finns massor av bra grejor!  :)    /JEH
« Senast ändrad: 22.10.2011, 11:35:33 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Vissa låtar tycker jag Dylan sjunger bra med känsla medans andra inte allas är bra och han mer pratar och mumlar. Sen är många låtar ganska tråkigt gjorda vissa har ju ingen refräng utan versen bara maler på.

denna tänkte jag göra först men jag tycker den är för lång och för bra så jag skulle bara göra den sämre:


Håller med dig angående Hurricane, en rysligt bra låt och det finns mera godis på plattan "Desire".

För att ta in Dylan så gäller följande:
Skit i hur han är som sångare & instrumentalist.
Han går sin egen väg och har alltid gjort.... Varför ska en låt innehålla en refräng? I vilken regelbok står det?
Det som är grejjen med Dylan är den prosa han omförvandlar till låtar. Han kan använda ord som inte används av andra.
Betänk att när han gav ut "Like A Rolling Stone" så hade aldrig världen hört något liknande.
Dessutom var det en single på 7 minuter !!! Hel sannslöst.
När han sen släppte "Blonde On Blonde" var det dn första dubbel-LP:n i rockhistorien. Därtill innehöll 4:e sidan bara 1 låt också !!!!
Den långa hyllningen till hans hustru Sara "Sad-Eyed Lady Of The Lowlands".

Som sagt... Skippa det artistiska och lyssna på vad som förmedlas via text. Också fraseringar och dom olika tempo formerna i sången.
Det är det som är det stora med Dylan....
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :) IKEN är inget jätte fan av Dylan,men Hurricane och några till är pärlor.......Skall faktiskt kolla in denna festival,brukar hoppa annars,men,jag ser fram mot Badlands alster... :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Men sätt igång och lyssna lite, det finns massor av bra grejor!  :)    /JEH


Tro mig, som musiker och som musiker ständigt omgiven av musiker och uppväxt med musiker ständigt runt mig så har jag nog hört det mesta Herr Bob spottat ur sig. Visst finns det några få bra grejor, fan vore väl annars, slänger man ur sig så mycket material så borde man väl träffa rätt nån enstaka gång iaf. Men jag säger som många andra, att andra artister tolkar hans låtar bättre än han själv. Som musiker, låtskrivare och sångare tycker jag således han e ganska värdelös och som munspelare katastrofal endast piskad av Ulf Lundell i katastrofalitet  :D  Som textförfattare är han säkert ett geni, det har jag ingen åsikt om, gillar jag inte musiken så orkar jag inte sätta mig in texten, så jag har aldrig filosoferat över hans texter.

I mitt tycke så är en fantastisk låt med en usel text fortfarande en fantastisk låt, en dålig låt med en fantastisk text är fortfarande en dålig låt. En fantastisk låt med en fantastisk text är en odödlig klassiker och dit når inte Dylan på långa vägar i min värld.

Detta är ju givetvis min egen högst subjektiva åsikt och jag har full respekt för dom som älskar Dylan. Det är ju det som e så härligt med musik, att det finns nåt för alla  :)

Jag ser dock ärligt fram mot att höra era bidrag i denna festival, det kan ju som sagt bara bli bättre än originalet  :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kära Dylan-älskare, låt er inte nedslås av dissidenters falska utspel,
utan fila vidare på era personliga tolkningar!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud

Men sätt igång och lyssna lite, det finns massor av bra grejor!  :)    /JEH


Tro mig, som musiker och som musiker ständigt omgiven av musiker och uppväxt med musiker ständigt runt mig så har jag nog hört det mesta Herr Bob spottat ur sig. Visst finns det några få bra grejor, fan vore väl annars, slänger man ur sig så mycket material så borde man väl träffa rätt nån enstaka gång iaf. Men jag säger som många andra, att andra artister tolkar hans låtar bättre än han själv. Som musiker, låtskrivare och sångare tycker jag således han e ganska värdelös och som munspelare katastrofal endast piskad av Ulf Lundell i katastrofalitet  :D  Som textförfattare är han säkert ett geni, det har jag ingen åsikt om, gillar jag inte musiken så orkar jag inte sätta mig in texten, så jag har aldrig filosoferat över hans texter.

I mitt tycke så är en fantastisk låt med en usel text fortfarande en fantastisk låt, en dålig låt med en fantastisk text är fortfarande en dålig låt. En fantastisk låt med en fantastisk text är en odödlig klassiker och dit når inte Dylan på långa vägar i min värld.

Detta är ju givetvis min egen högst subjektiva åsikt och jag har full respekt för dom som älskar Dylan. Det är ju det som e så härligt med musik, att det finns nåt för alla  :)

Jag ser dock ärligt fram mot att höra era bidrag i denna festival, det kan ju som sagt bara bli bättre än originalet  :)


Bra resonemang tycker jag!   Jag kan förstå att inte alla gillar Dylan och vill inte tvinga någon till det heller.    /JEH



Kära Dylan-älskare, låt er inte nedslås av dissidenters falska utspel,
utan fila vidare på era personliga tolkningar!  :)
/Asti


  :D   
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Citera
I mitt tycke så är en fantastisk låt med en usel text fortfarande en fantastisk låt, en dålig låt med en fantastisk text är fortfarande en dålig låt. Jonnerstone

Intressant, jag är däremot av totalt motsatt åsikt, dvs en fantastisk låt som tex skulle kunna innehålla orden "Bajs är gott på Lördan/döda alla turkar/sex med mormor är kanon i bersån" etc etc den låten skulle jag inte kunna gilla just pga den usla eller rent av oetiska texten, en dålig låt med fantastisk text är väl tveksamt, dock finns det säkert undantag här också, MA Numinen ett Finskt geni med mkt bra texter och humor i stora mått, låtarna är enkla men ändå väldigt bra gjorda + soundet, vet inte om det är en driekt jämförbar grej men OM texten är bra eller säger mig något så är jag benägen att lyssna även om musiken inte är ultratopp alla gånger, allt beror på man skall inte vara så 4-kantig eller svart-vit tror jag... ;)

Ett annat exempel är ju Shuberts melodi vad den nu hette som senare blev Nazi Tyskland nationalsång; Deutschland Deutschland über alles...det var ju en fin stråkkvartett eller vad det nu var med romantiska förtecken innan den blev snodd & förknippad med den största ondskan av dom alla historiskt, bredvid Stalin och resten av asen som alla är totalrubbade*

Ursäkta Asti detta har förmodligen inget med R.Z-man att göra men ett adekvat svar på dissidentens inlägg... :lol:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Faktiskt intressant diskussion. Jag kan gilla en låt även om texten är slätstruken eller banal men inte om texten är "ful" eller innehåller ett "påhopp" på något sätt. Samtidigt kan jag gilla en låt som har bra text även om melodin eller framförandet inte är på topp.
Typiskt vad jag är kluven i mitt tyckande - en djävla diplomat-typ
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Är det här anmälningstråden om man vill vara med i dylantolkningsfestivalen?..puuhhh..långt ord där..

Nåväl,jag har spelat in en kort verre av (!!!) med två textverser istf 24 typ..funkar det så anmäler jag mig.Jag åkte på halsfluss och är en stressad man,hinner inte klippa/klistra och sjunga då halsen kräver tystnad.Låten blev ändå nästan tre minuter lång,eller kort om man vill...

Vad säger bossen om dylika genvägar,är jag med eller inte?

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag är inte bossen men säger - JA, DET ÄR KLART DU ÄR MED!!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Är det här anmälningstråden om man vill vara med i dylantolkningsfestivalen?..puuhhh..långt ord där..

Nåväl,jag har spelat in en kort verre av (!!!) med två textverser istf 24 typ..funkar det så anmäler jag mig.Jag åkte på halsfluss och är en stressad man,hinner inte klippa/klistra och sjunga då halsen kräver tystnad.Låten blev ändå nästan tre minuter lång,eller kort om man vill...

Vad säger bossen om dylika genvägar,är jag med eller inte?

Mike

Visst! Skicka bara in enligt info i början av tråden!
/Asti, t.f. festivalross
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
38 dagar kvar!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lugnt!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Lite visdoms ord kring Dylan från Bruce Springsteen
&feature=relmfu
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lite visdoms ord kring Dylan från Bruce Springsteen
&feature=relmfu

Fint!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg


Om ni är otåliga kan ni börja kolla vid 03:48.. :)
« Senast ändrad: 02.11.2011, 09:48:26 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Underbar!
Shit att jag fick tipset härifrån. Kom nyss på att jag borde göra "Just Like A Woman" men om alla hört den här versionen är det inte lätta att toppa den...

Suveränt cool röst och skönt spel med den stora tummen på rätt plats.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Just like a woman kommer från mig. Dock bestämt sedan länge. Fan jag har ju ingen aning om vilka låtar som är stora och vilka som mindre kända :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sitter hemma och övar på sången :D Blir nog "juuuust lajk a woman" från mig med :lol:

Nämen, ska bli kul att höra alla bidragen :) Dylan hör ju till en av mina favoriter, bra låtar men oftast olyssningsbara i original :lol:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Sitter hemma och övar på sången :D Blir nog "juuuust lajk a woman" från mig med :lol:

Nämen, ska bli kul att höra alla bidragen :) Dylan hör ju till en av mina favoriter, bra låtar men oftast olyssningsbara i original :lol:
Du närmar dig en uppenbarelse Div  :D
Det är enkelt att hitta "hem" från andra till gudfadern själv :lol:
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fick iväg min version av XXX XX XXXXXXX till dig Peter..

Mike

Måste tyvärr meddela att Let it be inte är någon Dylan-låt!  :rolleyes:
Men tack för ditt bidrag! Vi spar den till nästa Beatles-festival!  :)
/Asti, t.f. festivalboss
« Senast ändrad: 03.11.2011, 17:39:05 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Måste man tolka hela låten? om man tex vill bara använda en del av låten.

Kan blanda olika låtar som man gör till en låt?

Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Måste man tolka hela låten? om man tex vill bara använda en del av låten.

Kan blanda olika låtar som man gör till en låt?



Tycker man kan tillåta en del av en låt eller en blandning av flera låtar, typ ett potpuri, men
det måste givetvis utgå ifrån enbart Dylan-låtar!
Huvudsaken är att det är en personlig tolkning av Dylans musik.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
får man göra den med plommonpuré istället för purri eller curry???  :ph34r:


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
får man göra den med plommonpuré istället för purri eller curry???  :ph34r:
Nej, men det går bra att spela in ditt bidrag iförd plommonstop!
Bifoga gärna foto eller video i så fall!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
ojjj då spricker det direkt, jag har 5 fina hattar men ingen plommonstop...går det bra utan kallingar?


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
ojjj då spricker det direkt, jag har 5 fina hattar men ingen plommonstop...går det bra utan kallingar?

Ja, om du låter bli att bifoga foto och video!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten



Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
ok utan foto video och audio då*

Om du vill kan du skicka in ett bidrag på några hundralappar eller så.....det går också bra!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
ojjj då spricker det direkt, jag har 5 fina hattar men ingen plommonstop...går det bra utan kallingar?

Istället för plommonstop?                 :wacko:
Kanske kan låna ett plommonstop?   :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google