Kontrollrummet

Köpa digitaltrummor men vad?

MaxB · 113 · 38183

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MrArtrock, hur svårt kan det vara för dig att gå i spetsen för en intressant tråd?

Skapa en tråd gällande mickning av trummor! Du har en del att säga och det har även andra.
Varför måste du envisas med att föra dessa dialoger i andras trådar hela tiden?

Wernborg skapade till och med en tråd gällande att micka akustiska pianon efter du klampade in i tråden med gratis pianon via VSTi eller soundfonts. Men varken du eller andra håller liv i den tråden, tyvärr.

Skapa intresse på rätt sätt MrArtkrock!


Akustisk inspelning av piano:
Akustiskt piano - inspelningstråden
Micka upp ett piano live
Mixning av akustikt piano?
« Senast ändrad: 11.10.2011, 12:24:34 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Men herregud sluta klanka på dylika oviktigheter, jag "kapar" inte trådar mer än någon annan, svarar varken mer eller mindre på andras synpunkter/frågor i en tråd som denna...du skrev ju själv igår att du gärna tar emot fler synpunkter osv osv men det är sorgligt nog inte speciellt högt i tak när det gäller dig och mina inlägg nuförtiden har jag märkt...jag undviker härmed att inflika mina meningar i trådar där du är inblandad mens-orvar-kalle-koskit!!!  :angry:

@wernborg: du har helt rätt, alla kan vi olika saker och det är väl både kul och bra att delge varandra kunskap och tips utifrån dessa perspektiv, att programmera trummor har jag alltid hatat och kommer väl alltid att göra därför föredrar jag att spela in dom live om jag har möjlighet, samma med piano men det är givetvis för att jag är pianist...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men herregud sluta klanka på dylika oviktigheter, jag "kapar" inte trådar mer än någon annan, svarar varken mer eller mindre på andras synpunkter/frågor i en tråd som denna...du skrev ju själv igår att du gärna tar emot fler synpunkter osv osv men det är sorgligt nog inte speciellt högt i tak när det gäller dig och mina inlägg nuförtiden har jag märkt...jag undviker härmed att inflika mina meningar i trådar där du är inblandad mens-orvar-kalle-koskit!!!  :angry:

@wernborg: du har helt rätt, alla kan vi olika saker och det är väl både kul och bra att delge varandra kunskap och tips utifrån dessa perspektiv, att programmera trummor har jag alltid hatat och kommer väl alltid att göra därför föredrar jag att spela in dom live om jag har möjlighet, samma med piano men det är givetvis för att jag är pianist...

Jag noterar hur du tilltalar mig!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Men herregud sluta klanka på dylika oviktigheter, jag "kapar" inte trådar mer än någon annan, svarar varken mer eller mindre på andras synpunkter/frågor i en tråd som denna...du skrev ju själv igår att du gärna tar emot fler synpunkter osv osv men det är sorgligt nog inte speciellt högt i tak när det gäller dig och mina inlägg nuförtiden har jag märkt...jag undviker härmed att inflika mina meningar i trådar där du är inblandad mens-orvar-kalle-koskit!!!  :angry:

@wernborg: du har helt rätt, alla kan vi olika saker och det är väl både kul och bra att delge varandra kunskap och tips utifrån dessa perspektiv, att programmera trummor har jag alltid hatat och kommer väl alltid att göra därför föredrar jag att spela in dom live om jag har möjlighet, samma med piano men det är givetvis för att jag är pianist...

Jag noterar hur du tilltalar mig!

Välkommen till klubben  :D Själv e jag en slemgroda och ser ut som en pundare. Inget att bry sig om. Vissa människor kan inte föra en dialog och ta kritik utan att fälla ut klorna och gå till personangrepp. Han e inte viktig. Lika säkert som solen går upp så kommer det en Mr.A kommentar om det analogas förtäfflighet i alla trådar som handlar om frågor angående digitala prylar. Tröttsamt visst, men de e bara att scrolla ner så slipper man läsa.


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Ett sitat ur tidingen Crash, angående mickar till trummor.

MIKROFONER OCH PLACERING.

Alla ljudtecknicker har sina egna åsickter om mickar, och det fins en uppsjö av varianter för den som vill leta och har råd, men det kan factiskt vara svårare idag att höra skillnaden på en budgetmik och en värstingmik. Mikrofonplacering, trumljudet och framföralt trumspelet är mycket vicktigare. Kan du inte spela trummor blir det skit hur bra mickar du en har. Skit in lika med skit ut. Därimot är det vicktigt att ha rätt typ av mik för respektive trumma.

Bara ett citat ur trummtidingen Crash, och skrivet av en av sväriges bästa trumstudio.
Tolka det hur ni vill, men en sak är säker, i dag behöver man inte det dyraste för att få det bästa, utan det handlar om vad du kan göra med det du har.

En annan sak angående digitala trummor, du får lite vad du betalar, om du väljer att lägga en del så får du åxo betydligt mer, i dag fins det digitala trummor som låter frucktansvärt bra, men då får man tyvär fortfarande betala lite mer.
Det är en balansgång, beroende vad du ska ha de till, ska du endast ha dom för att spela in lite skysta demos, och lite grunder för bandet, så duger det mästa. Det som generält skilljer billigare till dyrare digitala trummor är hur snabb triggningen är, de billigare är det tyvär rätt vanligt att triggningen är några hundradelar efter anslaget, kan låta omärkbart men vid inspelning så är risken stor att det kommer att förskutas en del.
Vid valet av lite dyrare digitaltrummor så är alldra mäst och i princip alltid, triggen perfäckt.
Vad som skiljer i ljudkvalitet på något billigare, nu tängker jag ca 8000 tusen till ca 12 tusen, och digetala trummor för 50 tusen, är appsolut inte lika stor som pris skilnaden, i dag låter även de billigare helt ok.
Väljer du ett par för 3 tusen, så appsolut de kommer att låta helt ok, men triggningen kan ligga efter någon hundradel, som tyvär lätt ställer till det vid inspelning.
Tyvär är det inte så lätt att bara skuta hela trumfilen lite frammot eller bakot, för det är så tokit att varge pad i sig kan skilja lite lite i triggning, så i så fall får du klippa och klistra bra mycket i musikpogrammet, vilket inte är någon hitt, och du där förmodligen kommer att ångra dig.
Det är vad jag menar när jag säger att du får vad du betalar för.

Johan


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Oj vad du tror att du sitter inne med någon sorts allsmäktig rätt att leka forumpappa alt. besserwisser jämt, håll till dig saklighet herr slemgroda; jag har aldrig sagt till dig att du ser ut som en pundare, att felcitera folk för att misskreditera dom är väl ändå jävligt lågt, nej ni är flertalet alldeles för stolliga här för min smak fuck off i vanlig ordning jävla kompisklubb som inte tål avvikande åsikter utan att ... just gå till person angrepp etc fikuspajaser!!!

 :lol:


[/quote]

Välkommen till klubben  :D Själv e jag en slemgroda och ser ut som en pundare. Inget att bry sig om. Vissa människor kan inte föra en dialog och ta kritik utan att fälla ut klorna och gå till personangrepp. Han e inte viktig. Lika säkert som solen går upp så kommer det en Mr.A kommentar om det analogas förtäfflighet i alla trådar som handlar om frågor angående digitala prylar. Tröttsamt visst, men de e bara att scrolla ner så slipper man läsa.
[/quote]


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Oj vad du tror att du sitter inne med någon sorts allsmäktig rätt att leka forumpappa alt. besserwisser jämt, håll till dig saklighet herr slemgroda; jag har aldrig sagt till dig att du ser ut som en pundare, att felcitera folk för att misskreditera dom är väl ändå jävligt lågt, nej ni är flertalet alldeles för stolliga här för min smak fuck off i vanlig ordning jävla kompisklubb som inte tål avvikande åsikter utan att ... just gå till person angrepp etc fikuspajaser!!!

 :lol:





What!!? Jag snackade med MaxB och inte med dig. Du skulle ju inte inflika mer i trådar där Max var inblandad!!??
Men jo, du har visst sagt att jag ser ut som en pundare. För att citera en kommentar från dig riktad mot mig i en tidigare tråd: "jag har INTE sagt att du är en pundare även om du ser ut som en"
Detta efter att du tidigare sagt att jag hade pundiga kommentarer/åsikter. Och kom inte och säg att jag tagit det ur sitt sammanhang, för det finns inget sammanhang som berättigar dig att fälla en sån kommentar om en person som du inte känner på ett sånt här forum.

Var nånstans i denna tråden eller i andra trådar har någon angripit din person? Du är väl ändå vuxen nog att veta skillnaden mellan att angripa din person och att angripa din åsikter? Och vad e de för skitsnack om kompisklubb. Det handlar väl verkligen inte om avikande åsikter i ditt fall, utan om en åsikt om nåt som inte ens var ämnet för dagen. Vad var det i trådens rubrik som du inte förstod? Att säga till Max att skaffa sig ett akustiskt trumset i en tråd som handlar om digitala diton är lika meningsfullt som att i en tråd med frågor angående sin PC skriva: "köp en mac!!" M.a.o helt oväsentligt då det inte är det tråden handlar om. Om du bryr dig och läser denna tråden från början så ser du att ända fram till ditt inlägg så diskuteras det just det som rubriken avser på ett sakligt och vänskapligt vis. Ska jag förtydliga eller börjar du ana ett mönster?

Otroligt roande när du av alla medlemmar på detta forumet kallar nån för besserwisser. Men du vet uttrycket "It takes one to know one"

Nä, sluta med personangreppen och diskutera på ett trevligt sätt och lär dig ta kritik precis som du förväntar oss andra att göra. Skapa gärna en egen tråd där vi kan diskutera analoga instrument och deras digitala diton, för/nackdelar. Blir säkert en intressant och livad tråd, och jag e gärna med och diskuterar så länge det sker med respekt för varandra och utan påhopp.

Med förhoppning om trevligare tongångar framöver.
« Senast ändrad: 11.10.2011, 15:46:59 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mahan har i en tidigare tråd berättat att han var nöjd med Roland HD-1
Nån annan som har positiv eller negativ erfarenhet av det?

http://www.blocket.se/stockholm/Roland_digitalt_trumset_35441754.htm?ca=11&w=3&last=1

Citat från: SM57
Väljer du ett par för 3 tusen, så kommer de att låta helt ok, men triggningen kan ligga efter någon hundradel, som tyvär lätt ställer till det vid inspelning.

Om man spelar in via MIDI - är det inte bara att dra tillbaka den lika många millisekunder i det MIDI-spåret, för att kompensera?
« Senast ändrad: 11.10.2011, 17:25:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Mahan har i en tidigare tråd berättat att han var nöjd med Roland HD-1
Nån annan som har positiv eller negativ erfarenhet av det?

http://www.blocket.se/stockholm/Roland_digitalt_trumset_35441754.htm?ca=11&w=3&last=1

Citat från: SM57
Väljer du ett par för 3 tusen, så kommer de att låta helt ok, men triggningen kan ligga efter någon hundradel, som tyvär lätt ställer till det vid inspelning.

Om man spelar in via MIDI - är det inte bara att dra tillbaka den lika många millisekunder i det MIDI-spåret, för att kompensera?

Hd1 är lite plastigare än Td3 kittet tycker jag. Det blir inte samma känsla av de där små pedalerna, så skall du välja däremellan så skulle jag nog fortfarande tänka td3.

Fördelen med att spela in midi är ju såklart att du kan kvantisera allting efteråt så att det blir snortajt om det är det du letar efter. Jag brukar kvantisera sparsamt. En viss fördröjning på vissa slag eller fills akn ge en viss känsla av att trummorna faktiskt låter mer riktiga och levande.
Vad som är viktigare vad gäller triggning tycker jag är velocity. Jag förvånades över hur stor skillnad det blev emellan "spelade" miditrummor och en färdig midifil när jag började spela in med mitt Td3. DEt är egentligen det som mest gör det mer levande att det blir så nyanserat spelande. Där komer ju också triggzonerna in. Ett mer varietrat spel gör att man undviker lite av kulspruteeffekten som det gärna blir om allting är snortajt kvantiserat och med exakt likadan velocity. På mer avancerade plugininstrument som t e x Superior drummer så hjälper ju pluggen till med att variera slagen så att samplingarna blir t e x både vänsterhandsslag och högerhansslag så att skillnaden kommer fram.
Ibland är det lockande att kvantisera ihjäl saker och ting men det blir ofta en väldigt livlös produkt kvar av det.  :D

Bäst blir det när jag kvantiserar varje slag för sig själv efter att jag spelat in det. Men det blir ett helsikes efterarbete men precis som med mina andra inspleningar så jobbar jag nog för att kunna spela så tajt som möjligt så blir det alltför otajt så får jag göra om och göra om igen.  :) (vilket i sin tur gör att jag aldrig blir klar med en enda låt.... :mellow:)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Mahan har i en tidigare tråd berättat att han var nöjd med Roland HD-1
Nån annan som har positiv eller negativ erfarenhet av det?

http://www.blocket.se/stockholm/Roland_digitalt_trumset_35441754.htm?ca=11&w=3&last=1

Citat från: SM57
Väljer du ett par för 3 tusen, så kommer de att låta helt ok, men triggningen kan ligga efter någon hundradel, som tyvär lätt ställer till det vid inspelning.

Om man spelar in via MIDI - är det inte bara att dra tillbaka den lika många millisekunder i det MIDI-spåret, för att kompensera?

Precis som Egg säger så skulle jag också satsa några extra hundralappar (eller dom ligger på samma pris beggat?) på ett beggat TD3 istället för HD1. HD1 settet är jäkligt litet, det är på gränsen till barnstorlek och jag tror nog att man bör vara en någorlunda erfaren trummis för att få ut nåt vettigt. Min bror som spelat trummor i 25år (sen han var sex) och är en grym slagverkare tyckte att det var väldigt plottrigt att spela på och gav ingen skön känsla alls, dock så lät det ju ända bra om hans spel men jag själv som inte är nån vidare trummis, som bara kan lite enkla rytmer och fills hade det inte lätt alls att få till det. TD3 är ju fullskaligt på så sätt att du har ungefär samma avstånd mellan trummorna som på ett "vanligt" trumset och du kan veva med armarna så som sig bör  ;). Se bara till som vissa redan nämnt att virveln är av mesh-typ för bästa känsla och för att kunna göra riktiga rimshots. Fördelen med HD1 är ju just dess litenhet som gör att du lätt kan placera det i en hörna utan att det är skrymande. TD3 tar ju lite mer plats, men ändå mindre än ett akustiskt.
« Senast ändrad: 12.10.2011, 19:38:40 by jonnerstone »


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Mahan har i en tidigare tråd berättat att han var nöjd med Roland HD-1
Nån annan som har positiv eller negativ erfarenhet av det?

http://www.blocket.se/stockholm/Roland_digitalt_trumset_35441754.htm?ca=11&w=3&last=1

Citat från: SM57
Väljer du ett par för 3 tusen, så kommer de att låta helt ok, men triggningen kan ligga efter någon hundradel, som tyvär lätt ställer till det vid inspelning.

Om man spelar in via MIDI - är det inte bara att dra tillbaka den lika många millisekunder i det MIDI-spåret, för att kompensera?

MAX, Många av de billiggare padsen kan det skillja från pad till pad, den ena kan vara 0,02 och nästa kan vara 0,05 efter, det låter jättelite så här men i värkligheten är det märkbart, så med lite otur kan det bli att flytta varge slag för sig lite olika.  Men åter i gen det är ju kanske inte hela världen för en demo eller förlaga för en låt till bandet, och vist det kan få musiken att kännas mer levande och svängig, det är trotts alt rätt få trummisar som är helt tajta i varge slag. Jag har mina 36 år som trummis var av nästan 10 som studiotrummis, och jag kan slå med en viss skillnad fortfarande. Är hela det digitala trummsättet lite efter så är det ju bara ta och skuta hela spåret, är var pads för sig lite olika så kan det till och med bli lite svängit i stället, och är man inte väldigt ducktig så spelar det ingen roll om du spelar akustiska trummor eller digitala, för du går garanterat lite upp och ned i allafall.
Johan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jonnerstone och SM57, suveränt att ni ventilerar frågorna så mycket.
Bådas kommentarer "make sense" och jag pratade nyss med en till (Klemme för den som minns) i telefon och han påstod att HD1 med dess kick och hihat pedaler är leksaker i jämförelse med Yamahas DTXplorer och Rolands TD3.

Jag såg en annons med ett för mig okänt märke och blev lite nyfiken men han avrådde även från detta ett "Alesis DM5". Så jag tror att bland annat trummisar är överens om Roland TD3 som lägsta standard eller Yamaha DTXplorer (?) Vad vet ni om det, ni som vet mer än jag?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
TD-3 modulen är kompetent trigger modul men saknar givetvis lite på ljud sidan som att kunna pitcha ljud tex.
Men virvel 52 är kanon för mig och som tränings ljud är den kanon. Den har inga inbyggda grooves som TD-6
Utan är som sagt ett bra trigger interface .. med ljud. Jag har en extra liggande i fall den andra skulle paja.

DM5 är ju gamla tiders D4 efterträdaren.. (äger en D4.. just det ett trigger interface! Men klarar inte mesh heads... så var det..)

//Daniel :-)
« Senast ändrad: 12.10.2011, 23:59:56 by ddummer »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trigger interface var det - tack för upplysning och förtydligande.

Det jag såg i annonsen var troligen från "tysken", Alesis DM5 Trigger interface kopplat till ett millenium-trumset (nypris runt 4 000kr). Ägaren sa att ett skinn (plast) var skadat, eftersom barnen slagit på det i ett halvår...
« Senast ändrad: 13.10.2011, 07:15:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Trigger interface var det - tack för upplysning och förtydligande.

Det jag såg i annonsen var troligen från "tysken", Alesis DM5 Trigger interface kopplat till ett millenium-trumset (nypris runt 4 000kr). Ägaren sa att ett skinn (plast) var skadat, eftersom barnen slagit på det i ett halvår...


Byta sådana skin är ingen konst, det kan nog till och med din morrmor fixa :-) och kostar mellan en hundring till ca 150 pengar så det är ingen stor sak, det som du dock bör kolla innan är att underlaget är helt och intackt, det är rätt vanligt att det är en tun gummiplatta under skinnet, men det kan ha skadats om de lirat på den med trasigt skin, ska viserligen en del till innan men man vet alldrig så dubbelkolla den.
Johan


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Fast är det riktiga skinn med skumgummi under så låter dom mycket mer än normala pads....

//Daniel :)


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Fast är det riktiga skinn med skumgummi under så låter dom mycket mer än normala pads....

//Daniel :)

Inte skumgummi utan rent gummi, det är inte alt för ovanligt på pads som har skin åvanpå det är oftast lite vanligare bland de lite engklare modeller, och själva triggningen sitter under den tunna gummiplattan.

Så inte skumgummi
utan, rent gummi, altså en tun gummiplatta  :-)
Johan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Blivit nyfiken på ett billigare beggat, då mina slantarna inte är så stora idag men huvet har visst tunnelseende.

Säljaren är smart, säger att det ska komma en till som är intresserad, för att titta på trummorna samma dag jag föreslog nu i helgen, en som kontaktat säljaren tidigare. Verkar vara en bra säljarstrateg för att förhoppningsvis undvika prutande...   B)
« Senast ändrad: 14.10.2011, 14:20:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Blivit nyfiken på ett billigare beggat, då mina slantarna inte är så stora idag men huvet har visst tunnelseende.

Säljaren är smart, säger att det ska komma en till som är intresserad, för att titta på trummorna samma dag jag föreslog nu i helgen, en som kontaktat säljaren tidigare. Verkar vara en bra säljarstrateg för att förhoppningsvis undvika prutande...   B)
Förmodligen, men det kan även leda till din stora fördel, för att OM den där andra nu inte ville köpa dom så har du helt plöttsligt mer prutmån för då börjar säljaren att se att alt är inte lättsålt och att marknaden är stor, vilket helt klart är till din fördel.

Johan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vågar du vara lite kall så titta på dom och säg att det kostar typ 500 att laga det där så nä inte till det priset och gå.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra vändning ni pekar på. Om jag inte desperat vill ha, bara kanske... om det känns rätt... och säljaren gärna vill bli av med det och samtidigt får en viss slant och slipper ha det kvar hemma (där det tar plats) så är det till min fördel. Eftersom jag inte känner mig desperat nu och inte har samma tunnelseende som nyligen, kan jag vänta tills "nån annan" har varit där.

Ska ta upp båten imorgon förmiddag och sen hem till Larsson och öva inför nästa helg. Efter det kanske jag kan ta en titt på det om det är kvar...
« Senast ändrad: 14.10.2011, 21:37:46 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Bra vändning ni pekar på. Om jag inte desperat vill ha, bara kanske... om det känns rätt... och säljaren gärna vill bli av med det och samtidigt får en viss slant och slipper ha det kvar hemma (där det tar plats) så är det till min fördel. Eftersom jag inte känner mig desperat nu och inte har samma tunnelseende som nyligen, kan jag vänta tills "nån annan" har varit där.

Ska ta upp båten imorgon förmiddag och sen hem till Larsson och öva inför nästa helg. Efter det kanske jag kan ta en titt på det om det är kvar...

MAX,
skulle du vara despirat av ett par trummor så är det ju bara att du hör av dig så fixar vi det,
Johan



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
inkom på vend.se igår:

http://vend.se/ad.php?81604

Tack för tips! Dessa finns visst i Jönköping. Det finns några till på blocket och en del finns i Stockholm, där jag bor. Känner mig tryggast om jag kan testa innan köp.

TD-3 på blocket
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mailsvar idag...

Trummorna är tyvärr sålda.
Tack för visat intresse!
Med vänliga hälsningar
L...


http://www.blocket.se/stockholm/Digitalt_trummset_35887544.htm?ca=11&w=3
« Senast ändrad: 15.10.2011, 19:55:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Dubbelpost
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
köpte du några maxB eller ej???
dessa dök nyss upp på vend.se http://vend.se/ad.php?84928


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tackar som frågar. Jag fortsätter att drömma. En bilreparation, mopedreparation och trädfällning senare så vips hade pengarna jag drömde att jag hade, använts till annat.
Kanske nästa sommar... Mina drömmar får mig förresten att tänka på den här gamla låten:
http://home7.swipnet.se/~w-78137/midi/lasar_1.mid
« Senast ändrad: 07.11.2011, 21:58:08 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hip hurra! Nu finns en ljusning på min trumhimmel. Har erbjudits att låna ett digitaltrumset för att testa (om jag är intresserad av att köpa), där (kanske?) två av tre cymbaler inte fungerar. Allt annat fungerar. Ljudmodulen är troligen en Alesis DM5. Det låter som ett kanonbra erbjudande tycker jag!

Jag kontaktade en annan tidigare som via blocket sålde sitt Alesis DM5 för 2000 kr till nån annan. Den gången var jag för långsam och lite skeptisk då hon sa ett trumskinn var lite skadat efter barnen spelat (slagit) på det. Då tvekade jag.


bild från tidigare sålt på blocket
« Senast ändrad: 27.11.2011, 14:05:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Idag är en speciell dag för mig. Jag ska få hem ett digitalt trumset, för att
testa om det kan vara något för mig. Tror att det är en Alesis DM5 ljudmodul.
Det kommer in efter 170 sekunder i låten Broken, där Juliana sjunger.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Juliana_Broken_20110606.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 28.11.2011, 15:09:17 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
He he sitter å bankar. Ska se om jag hittar en manual på webben nu oxå...
Så här ser det här trumsetet ut (bild från internet)

« Senast ändrad: 28.11.2011, 15:10:18 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
He he sitter å bankar. Ska se om jag hittar en manual på webben nu oxå...
Man tar en av träpinnarna och slår på de runda sakerna. Detta upprepas med taktfasthet. Efter lite övning på detta sätt kan även den andra träpinnen användas men då inte slås samtidigt som den första pinnen i regel. Därvid uppstår en rytm som kan vara bra att ha.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
He he sitter å bankar. Ska se om jag hittar en manual på webben nu oxå...
Man tar en av träpinnarna och slår på de runda sakerna. Detta upprepas med taktfasthet. Efter lite övning på detta sätt kan även den andra träpinnen användas men då inte slås samtidigt som den första pinnen i regel. Därvid uppstår en rytm som kan vara bra att ha.

Hittade ingen manual direkt men här kommer du med det väsentliga!  :D
Jag fortsätter tills nån stoppar mig eller ersätter mig.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Måste man slå på ett "digitalt" sätt med ett sånt trumset?
Om man t.ex slår en sjua - blir det för mycket?
Det kanske räcker med en järntrea.....?  :unsure:
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten