Kontrollrummet

Köpa digitaltrummor men vad?

MaxB · 113 · 38203

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag vill ha feedback från er som har eller har haft digitala trummor eller vet mer eller mindre om digitala trumset. Kanske är det fler än jag som funderar på att köpa egna?

Så här är det:
Nuförtiden sitter jag ofta på pendeltåget till och från jobbet och klappar högerlåret med högerhanden (där är min hihat), slår på vänsterlåret med vänsterhanden (hör virveltrumman) och dunkar med högerfoten på golvet så att förhoppningsvis inte andra i tåget inte störs (där är baskaggen). Känner att det har blivit lättare att koordinera dessa tre samtidigt som jag lyssnar på nån musik i hörlurar. Jag tycker det skulle vara kul att testa dessa rörelser med trumljud och i förlängningen använda det i egna inspelningar.

Drömmar:
Har alltså tydligen börjat drömma om att ha egna digitaltrummor hemma och att lära mig spela trummor på dessa. Jag tror det skulle vara riktigt kul att själv sätta trummorna i egna låtar med enklare vanliga trumtakter.

Ekonomin:
Jag har av nån trummis hört att ett nytt digitaltrumset som kostar mer än 5 500 kr är troligen helt ok att köpa och lära sig spela på. Sägs samtidigt att det är mycket bättre än de billigare, om man faktiskt vill lära sig hantera trummor och trumskinnens respons på trumpinnarna.

Å andra sidan har jag bara börjat drömma än så länge och det ekonomiska utrymmet är inte så där lysande för nya musikgrejer.

Drawbacks:
Det blir inte som trumloopar där det är duktiga trummisar som spelar bra och ljudkvaliten är bra.
Det blir inte som då en riktig trummis spelat in ett trumspår om jag ber om det
Om man köper ett begagnat kit som är överkomligt visar det sig att en eller flera trummor inte låter efter ett tag eller att kicken går sönder.

Men det skulle vara skoj att testa instrumentet trummor.

Begagnatmarknaden:
Jag ser på blocket att det i Sverige finns massor med begagnade digitaltrumset. Från 1 200 kr till... mycket mer.

Märken i lägre prissegmentet på begagnatmarknaden:

iDM02 (lyssnat på youtube inte så imponerad)
VR Drum (hittade inte då jag som hastigast googlade)
Kickit (nypris sägs vara 4 000 kr)
Ringway TD90 (nypris sägs vara 4 000 kr)
Millenium mps-200
Eastone PDK-8
Yamaha DTXplorer

Såg i en tidigare tråd att jag drömde om digitaltrummor redan i nov 2008.
« Senast ändrad: 11.10.2011, 13:10:31 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har du en iPhone eller iPad så har du trummor i Garageband för 38;-
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har du en iPhone eller iPad så har du trummor i Garageband för 38;-

Vad blir totalkostnaden?  :unsure:

Näej jag vill använda trumpinnar och fötter.
« Senast ändrad: 08.10.2011, 12:26:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Viktigt kan ju vara att det finns midi UT på själva modulen så det går att spela in trummorna i ett sequencer program...

Vill man bara öva så passar ju vad som helst.

Vill man ha lite trumset känsla:



Eller vill man "bara" knappa in rytmer:



(går att koppla till pedal)

Det som kostar är ju känslan av ett trumset... annars är det bara att köpa en billig triggmodul och göra egna
triggerpads av en piezo högtalare (finns i spelande gratulationskort tex) som fästes på en lite hårdare tunn
träplatta med lite gummi på typ...

Det är inte rocket science när allt kommer kring utan mest snygg design.

//Daniel :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har du en iPhone eller iPad så har du trummor i Garageband för 38;-
Funkar inte. Garageband för ipad lever sitt eget liv och kopplas inte ihop med en DAW. Sen är väl känslan i touchskärmen sådär halvbra för trummor. Ett vanligt midikeyboard är bättre.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har du en iPhone eller iPad så har du trummor i Garageband för 38;-
Funkar inte. Garageband för ipad lever sitt eget liv och kopplas inte ihop med en DAW. Sen är väl känslan i touchskärmen sådär halvbra för trummor. Ett vanligt midikeyboard är bättre.
Funkar gör det ju fast som du säger bara i iPaden utan integration med annan daw och det är endast 8 spår som du kan lira in. Men du kan ju line:a in guran t.ex. enkelt att göra en demo när du sitter på flygplanet om andan faller på.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Viktigt kan ju vara att det finns midi UT på själva modulen så det går att spela in trummorna i ett sequencer program...
Vill man bara öva så passar ju vad som helst.
Vill man ha lite trumset känsla:
http://image03.bizrate-images.com/resize?sq=500&uid=1791782350
Eller vill man "bara" knappa in rytmer:
http://www.electronicdrumgear.com/wp-content/uploads/2010/04/electronic-drum-pads.jpg
(går att koppla till pedal)
Det som kostar är ju känslan av ett trumset... annars är det bara att köpa en billig triggmodul och göra egna triggerpads av en piezo högtalare (finns i spelande gratulationskort tex) som fästes på en lite hårdare tunn
träplatta med lite gummi på typ...
Det är inte rocket science när allt kommer kring utan mest snygg design.
//Daniel :)

Det sistnämnda, triggerpads av en piezo högtalare, är jag faktiskt nyfiken på och jag hoppas fortfarande att du kan hitta din gamla inspirerande guide.

Annars är det trumkänsla jag är ute efter. Trumljud har jag i datorn (i drumcore bland annat) och midikeyboard går att använda men det är inte samma sak. Jag vill använda fötter och trumpinnar.
« Senast ändrad: 08.10.2011, 21:27:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har du en iPhone eller iPad så har du trummor i Garageband för 38;-
Funkar inte. Garageband för ipad lever sitt eget liv och kopplas inte ihop med en DAW. Sen är väl känslan i touchskärmen sådär halvbra för trummor. Ett vanligt midikeyboard är bättre.
Funkar gör det ju fast som du säger bara i iPaden utan integration med annan daw och det är endast 8 spår som du kan lira in. Men du kan ju line:a in guran t.ex. enkelt att göra en demo när du sitter på flygplanet om andan faller på.
Mmm.  Lite sugen på gitarrinterfacet också. Ipaden har ju inte en lineingång. Fast jag tycker att garageband i paddaversionen är ganska hämmande faktiskt. Tror det är ett mer kreativt vertyg för nybörjare eller intemusiker.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För att återgå till digitaltrummor hörde jag igår av trummisar att det är 15 000 kr som är rimligt om man vill ha det bra. Det låter ju bra men alldeles för mycket för mig såklart. Begagnade för runt 6 000 kr skulle kunna vara bra trummor och fortfarande är det väl mycket pengar för mig.

Kanske ska det stanna vid en dröm för mig eller så skulle man köpa begagnade värsta sunken och hoppas att det inte är trasigt eller går sönder nästa dag? Nån som har köpt ett billigt digitalt trumset och vill dela med sig av erfarenheten? Något som gått sönder nästa dag? Låter för illa? Antar att det inte är trumproffsen som gjort såna affärer...

Tacksam för feedback och lite liv i tråden!

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

glö hur dom låter. Ovidkommande. Du ska ju ändå koppla dom till addictive el dyl. Bra pads, midi ut. Allt det du INTE kan höra på youtube är det viktiga. Jag vet att mahan har cirkulerat 3-6 olika, både med sound och med midi så skicka pm åt honom.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Personligen kör jag med hemmabyggda mesh trummor, dvs avsågade 10 tums pukor med en skumgummi kon och ett piezo element
ihop med roland double ply mesh heads.
Men det kräver en modul som kan hantera signalen.. typ en TD-3 som jag har...

Funkar bra och är kul att spela på men inte riktig känsla så klart.. men vem bryr sig, två olika saker.

//Daniel :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Personligen kör jag med hemmabyggda mesh trummor, dvs avsågade 10 tums pukor med en skumgummi kon och ett piezo element
ihop med roland double ply mesh heads.
Men det kräver en modul som kan hantera signalen.. typ en TD-3 som jag har...
Funkar bra och är kul att spela på men inte riktig känsla så klart.. men vem bryr sig, två olika saker.
//Daniel :)

Jag hittade några forum med folk som gjort liknande, då jag sökte på piezo och några ord till.
Såg myggnät spända och sydda runt sargen på analoga trummor och ett piezoelement liggande under och liknande lösning med musmatta(?) och piezo under...

Modul som hanterar signalen vad innebär det? Är det en sån modul som finns på digitaltrummor man köper?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Mesh heads finns att köpa i vilken trumbutik som helst.. vanliga skinn i vanliga storlekar fast med nät dåra.. att rolands egna huvuden är att föredra är väl just att de har dubbla lager som ger en fastare känsla och håller i evigheter.

Men trigger moduler som bara är anpassade för gummi pads har svårt med att track:a den signalen ordentligt som skumgummi kon mot
mesh skinn avger. Man kan även köpa roland orginal koner och piezos.. (det gjorde kompisen som jag köpte dessa trummor av.. så jag har liksom roland orginal.. förrutom just själva trumman)

//Daniel :)



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
I denna debatt hör man ofta att det inte är nån ide med ett billigare set, men alltså.... Som alternativ till att spela in via midikeyboard borde det väl ändå duga med ett billigt set från Thomann. Eller?


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
mjaa.. jag har spelat på set som var likvärdigt att slå på tegelstenar med ljudvolym som kunde orsaka tinnitus.. fast med midi interface.. så det gäller att kolla ändå...

//Daniel :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I denna debatt hör man ofta att det inte är nån ide med ett billigare set, men alltså.... Som alternativ till att spela in via midikeyboard borde det väl ändå duga med ett billigt set från Thomann. Eller?

mjaa.. jag har spelat på set som var likvärdigt att slå på tegelstenar med ljudvolym som kunde orsaka tinnitus.. fast med midi interface.. så det gäller att kolla ändå...
//Daniel :)

Det är detta som gör det så svårt för amatören som vill testa trummor...  :(
Man skulle önska nån slags kunnande typ,

köp märke x model y begagnat så har du nyanserat anslagskänsliga och samtidigt hållbara grejer till ett mycket lågt pris...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag har ett roland TD3 som jag haft nu i snart 6 år. Mycket bra och hållbara trummor med nyanserade slagplattor och som faktiskt ger en hyfsat bra spelkänsla för pengarna. Jag tror inte det är bra att köpa de allra billigaste varianterna eftersom de är mer lekasker än vad de är instrument. Jag testade dåtidens olika fabrikat som typ Millenium, och jag måste säga att det var en enorm skillnad mellan de billigaste och de lite bättre.
En helt stum slagplatta med dålig midiöverföring är helt meningslöst, eftersom det inte ger dig något som helst spelkänsla. Det vore som att köpa en Guitarherogitarr för att spela gitarr på.
Det finns begagnade td3 kits för runt tre och fem som det här t e x : http://www.allaannonser.se/roland-td%E2%80%943.html
Hållbarheten är mycket bra faktiskt det är inte mycket som kan gå sönder eftersom plattorna är mycket solida. De kostar inte så mycket att byta ut en pad om det mot all förmodan skulle gå sönder. På mitt set är det mesh på virveln och det har också hållit för sex års bankande av både barn och vuxna. De andra plattorna är lite stummare men det är precis som ddrummer säger inte samma sak som vanliga trummor så man lär sig efter ett tag.

Jag kör mina midiout till Cubase där jag styr olika mjukvarupluggar. Det finns inbyggda ljud också men de låter inte så kul. Det är mycket lätt att köra midi out och de styr general midi så det bör funka med i stort sett alla mjukvarupluggar.

Det är mitt stalltips. Som gammal trummis behöver jag kunna choka cymbalerna och jag måste ha minst tre olika slagzoner på själva trumman för att kunna göra åtmindstone grunderna. Sedna finns det naturligtvis inga miditrumset som påminner om riktiga trummor. Trummor är ju trots allt ett akustiskt instrument med allt vad det innebär.  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack egghuvud. Jag kan tänka mig att drömma i den riktningen ett tag. Finns för runt 5000 kr i Stockholmstrakten i dagsläget.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tjacka ett riktigt trumset istället, dig-trummor är onyanserat skit, finns till mkt bra priser beg. i både butik och på nätet!!!

 :P


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tack egghuvud. Jag kan tänka mig att drömma i den riktningen ett tag. Finns för runt 5000 kr i Stockholmstrakten i dagsläget.

Värt att kolla begagnatmarknaden. Det kommer ut ganska billiga kits med jämna mellanrum. Folk köpte nog på sig digitaltrummor när studiovågen var som störst för att sedan upptäcka att det går lika bra med midifiler.... vilket det ju inte gör förståss.  ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tjacka ett riktigt trumset istället, dig-trummor är onyanserat skit, finns till mkt bra priser beg. i både butik och på nätet!!!
 :P

Samma som med piano - saknar plats! Starta egen tråd med ditt förslag!
Här gäller digitaltrummor!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ett piano finns det fan alltid plats för...verkar overkill med ny tråd bara för ett litet inlägg med annan vinkel n'est-c'est pas???
 :wacko: har man Mellotron skall man ha piano, och bör ha riktiga trummor...fråga Mike P. om du inte tror mig... ;)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tror alla är överens om att riktiga trummor låter bättre än digitala/samplade diton och att även riktiga pianon låter bättre än digitala/samplade diton. (fast i inspelningssammanhang är det givetvis beroende på musikstil och vilken plats instrumentet ifråga ska ha i mixen) Men det är som Max säger inte det tråden/arna handlar om. Men tydligen så måste man in i tråden och bekräfta det uppenbara.

Kan hålla med om att TD3 är en bra och billig variant. Skulle nog t.o.m tro att det är dom mest prisvärda e-trummorna man kan få tag på.
Trummorna på vår första platta är faktiskt inspelade på ett TD3, sen vidare till trumplugg. Dock så körde vi även uppmickad hi-hat och överhäng. Hittar du ett beggat TD3 till ett bra pris så slå till tycker jag  :)
« Senast ändrad: 10.10.2011, 15:34:47 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för dubbla förtydliganden Jonnerstone. Kan bli detta jag ska drömma vidare om.
Är intresserad av mer info, synpunkter och idéer - gällande digitala trummor.
« Senast ändrad: 10.10.2011, 16:34:57 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Verkar som om du får göra en chansning här MaxDax när det gäller ditt inköp av icke levande trummor, Yamaha anses väl rätt så populära kan vara värt att kolla...

När både Bruford och andra trummisar av rang började leka med dessa grejor på 80/90-talet (top of the line då förstås och då det fortfarande var nyhetens behag) så rynkade både jag och mina gelikar dvs kräsna musikätare & trumbekanta på näsan, det lät inte lika bra-såklart i rock'n roll och jazzfusionsammanhang tex men väl i elektronisk musik där det passar bättre av naturliga skäl, ibland dyker Roland's Octapad upp om du nu inte har så mycket utrymme, många föredrar den framför ett faketrumset som ändå tar nästan lika stor plats som ett riktigt kit*** :ph34r:


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Verkar som om du får göra en chansning här MaxDax när det gäller ditt inköp av icke levande trummor, Yamaha anses väl rätt så populära kan vara värt att kolla...

När både Bruford och andra trummisar av rang började leka med dessa grejor på 80/90-talet (top of the line då förstås och då det fortfarande var nyhetens behag) så rynkade både jag och mina gelikar dvs kräsna musikätare & trumbekanta på näsan, det lät inte lika bra-såklart i rock'n roll och jazzfusionsammanhang tex men väl i elektronisk musik där det passar bättre av naturliga skäl, ibland dyker Roland's Octapad upp om du nu inte har så mycket utrymme, många föredrar den framför ett faketrumset som ändå tar nästan lika stor plats som ett riktigt kit*** :ph34r:

Yamaha känns lite plastigare på något vis. De har inte heller lika många triggzoner som TD3 vilket gör att de inte är lika spelbara. Sedan är det klart som jag sade innnan att det inte går att jämföra med ett riktigt trumset. Det är ju ett akustiskt instrument så alla midifierade verisoner kommer automatiskt att sakna en dimension av liv och spelbarhet. Gissar att det är likadant med flyglar? Eller? Har du testat någon digitalflygel MR artrock? Det är en annan spelkänsla eller?  (förlåt om jag kapade din tråd lite max, var bara nyfiken på om pianister känner likadant)  :)


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Yamahas cymbaler, en zone pads (dom som ser ut som en tårtbit) spräckte jag två stycken när jag spelade i coverband....
... gjorde sedan egna av Ikea skärbrädor.. och dom höll!  ^_^

//Daniel :)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
@ egghuvud; jovisst är det så för bövelen, vill inte brodera ut mig för mycket här i Max digitala trumtråd i ämnet piano/flygel-äkta vara så skall det vara men det är lika stor skillnad mellan liv och död/plast och trä/uppblåsbara barbara och villig dam i Amsterdam m. nätsockor om jag får drista mig till sådana uttryck!!!
(spelar tillfälligt på en digitalkeyboard Korg SP-250 där elpiano-sounden funkar ok och "riktiga" pianot får duga men är hemskt i jämförelse...tillfällig lösning i brist på äkta vara tills jag skaffar hem en ny flygel i vinter, har spelat på diverse svindyra digitalflyglar det är samma skit rakt över, ett sketet kammarpiano som man får gratis på blocket överträffa de dyraste just pga att du har en respons i klaviaturen och en dynamik att leka med som du aldrig får i digitala sammanhang...oj det blev visst långt scuze me***


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tror alla är överens om att riktiga trummor låter bättre än digitala/samplade diton och att även riktiga pianon låter bättre än digitala/samplade diton. (fast i inspelningssammanhang är det givetvis beroende på musikstil och vilken plats instrumentet ifråga ska ha i mixen) Men det är som Max säger inte det tråden/arna handlar om. Men tydligen så måste man in i tråden och bekräfta det uppenbara.

Kan hålla med om att TD3 är en bra och billig variant. Skulle nog t.o.m tro att det är dom mest prisvärda e-trummorna man kan få tag på.
Trummorna på vår första platta är faktiskt inspelade på ett TD3, sen vidare till trumplugg. Dock så körde vi även uppmickad hi-hat och överhäng. Hittar du ett beggat TD3 till ett bra pris så slå till tycker jag  :)
Och jag håller med Jonnerstone och egghuvud. TD3:an är ett väldigt trevligt kit. Har haft ett sedan fem år tillbaka c:a. Om du letar begagnat, se till att du köpar ett med nätvirvel, mitt set hade från början en stum puk-pad till virvel. (Köpte en nätvirvel i efterhand och använder den överblivna pad:en till en tredje cymbal, fäst på ett gammalt mickställ.)
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för tips TD3 verkar vara bra.
Jag spelade på några varianter igår på 4 sound och yamaha nytt för 7 000 lät ganska bra i trumljuden och var skönt att spela på.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Yamahas cymbaler, en zone pads (dom som ser ut som en tårtbit) spräckte jag två stycken när jag spelade i coverband....
... gjorde sedan egna av Ikea skärbrädor.. och dom höll!  ^_^

//Daniel :)

Nu blev jag grymt sugen på att se ditt kit.  :)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Tror alla är överens om att riktiga trummor låter bättre än digitala/samplade diton och att även riktiga pianon låter bättre än digitala/samplade diton. (fast i inspelningssammanhang är det givetvis beroende på musikstil och vilken plats instrumentet ifråga ska ha i mixen)

Det är ju dessutom så att om inspelningen av det riktiga pianot/trumsetet verkligen ska låta bättre än det samplade krävs det en hel del tid, kunskap, lämplig lokal och (dyr) utrustning. Allt detta kan man lida brist på och då löser det samplade pianot/trumsetet alla dessa problemen på ett smidigt sätt.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tror alla är överens om att riktiga trummor låter bättre än digitala/samplade diton och att även riktiga pianon låter bättre än digitala/samplade diton. (fast i inspelningssammanhang är det givetvis beroende på musikstil och vilken plats instrumentet ifråga ska ha i mixen)

Det är ju dessutom så att om inspelningen av det riktiga pianot/trumsetet verkligen ska låta bättre än det samplade krävs det en hel del tid, kunskap, lämplig lokal och (dyr) utrustning. Allt detta kan man lida brist på och då löser det samplade pianot/trumsetet alla dessa problemen på ett smidigt sätt.
+1

Ja, det är verkligen ingen lek att få ett gammal Blocketfyndpiano att låta bättre än ett bra Vst-i piano i en mix.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tror alla är överens om att riktiga trummor låter bättre än digitala/samplade diton och att även riktiga pianon låter bättre än digitala/samplade diton. (fast i inspelningssammanhang är det givetvis beroende på musikstil och vilken plats instrumentet ifråga ska ha i mixen)
Det är ju dessutom så att om inspelningen av det riktiga pianot/trumsetet verkligen ska låta bättre än det samplade krävs det en hel del tid, kunskap, lämplig lokal och (dyr) utrustning. Allt detta kan man lida brist på och då löser det samplade pianot/trumsetet alla dessa problemen på ett smidigt sätt.

Förvisso...men samtidigt lite trist att inte våga köra på riktigt kan jag tycka, om det nu är ytor+utrustning som tryter för flertalet på detta forum, det går ju att få väldigt bra resultat oavsett, även om det ultimata råder/inträffar vid riktiga studio/sal-förhållanden!
Ungefär som att: vi ska äta köttfondue ikväll men vi tar falukorv istället för Fransyska eftersom ingen i huset har en slipad kniv + skärbräda...???!!!??? allt går att lösa säger han som föredrar allt till sin spets*

Citera
Ja, det är verkligen ingen lek att få ett gammal Blocketfyndpiano att låta bättre än ett bra Vst-i piano i en mix.
jo det är det det är om instrumentet är ok givetvis, annars kan man ju glömma det hela...en barnlek skulle jag vilja påstå och så mycket roligare!!!

 ;)
« Senast ändrad: 11.10.2011, 11:15:29 by Mr Artrock »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tror alla är överens om att riktiga trummor låter bättre än digitala/samplade diton och att även riktiga pianon låter bättre än digitala/samplade diton. (fast i inspelningssammanhang är det givetvis beroende på musikstil och vilken plats instrumentet ifråga ska ha i mixen)
Det är ju dessutom så att om inspelningen av det riktiga pianot/trumsetet verkligen ska låta bättre än det samplade krävs det en hel del tid, kunskap, lämplig lokal och (dyr) utrustning. Allt detta kan man lida brist på och då löser det samplade pianot/trumsetet alla dessa problemen på ett smidigt sätt.

Förvisso...men samtidigt lite trist att inte våga köra på riktigt kan jag tycka, om det nu är ytor+utrustning som tryter för flertalet på detta forum, det går ju att få väldigt bra resultat oavsett, även om det ultimata råder/inträffar vid riktiga studio/sal-förhållanden!
Ungefär som att: vi ska äta köttfondue ikväll men vi tar falukorv istället för Fransyska eftersom ingen i huset har en slipad kniv + skärbräda...???!!!??? allt går att lösa säger han som föredrar allt till sin spets*

Citera
Ja, det är verkligen ingen lek att få ett gammal Blocketfyndpiano att låta bättre än ett bra Vst-i piano i en mix.
jo det är det det är om instrumentet är ok givetvis, annars kan man ju glömma det hela...en barnlek skulle jag vilja påstå och så mycket roligare!!!

 ;)
Allt är relativt. Minns att du höll på och ville ha hjälp att programmera trummor för ett tag sedan till nån låt. Det lät apa och blev inte bra och herrn slet sitt hår i frustration. Jag tycker det är väldigt lätt att programmera ett fungerande rockkomp.

Jag sliter mitt hår när det gäller mitt piano och dess uppmikning, men fortsätter streta ändå. Trummor har jag liknande erfarenhet av.

Alla har inte dyra mikar och "rätt" akustika förutsättningar. Kan inte heller påstå att jag tycker det är roligare att mika upp ett piano. Jag lägger mer krut på musiken än på soundet. Det är det jag har tid med och där mitt huvudsakliga intresse ligger. Skulle jag mot förmodan spela in en "riktig" skiva där piano/trummorna ska låta på ett visst sätt kan jag mycket väl tänka mig att lägga extra krut på äkta vara.
 ;)

Sorry för Off topic. Igen.