Kontrollrummet

Uppdatera med Win XP?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja, tog steget till SSD och snabbt gå det. Systemdisk + program på 60 GB ( i minsta laget ), en "streaming" SSD på 120GB  + en vanlig WD på 500 GB. SSD diskarna blir långsammare när de närmar sig full kapacitet..så man skall inte fylla ända upp.. Brukar köra projekten på 120 GB å sen flytta över när projektet är klart till 500 GB disken. SDD diskarna laddar in tunga ljud oerhört snabbt från samplingsbiblioteken. Borta är även den sega uppstarten av daton  :D Kan verkligen rekommendera SSD diskar, men systemdisken bör i alla fall ligga på 120GB.... å inte behöver man fundera på att diskdefragmentera heller... :)   

Om jag uppfattat det rätt har du även samplingsbiblioteken på SSD 128 GB-disken (förutom projekten tillfälligt)? En del program med tunga samplingsbibliotek tillåter inte att man lägger det på annan hårddisk än där programmen ligger (Addictive Drums och en del oftast oanvändbara ljud från Sonar som bara tar plats). Låter också som din 128 GB-disk snabbt riskerar bli full med både projekt (om än tillfälligt) och kanske jättesamplingar som Kompletes? Eller laddar du in dessa från 500 GB-disken till 128:an enbart när du vill just det synthljudet i en låt? I såna fall blir det väl svårt att lyssna sig fram till just det ljudet du vill ha pga att det går långsamt från 500 GB till 128:an?  Eller är jag ute cyklar...  :huh:

De samplingsbibliotek jag använder går att köra separat sas. På 128 disken ligger de bibliotek som är tyngst, omnisphere och Trilogy. Har ca 30 gb kvar för projeket å det räcker till  :) De andra lite snällare biblioteken ligger på 500 disken å streamas därifrån. Mest problem har jag faktiskt med systemdisken på 60 GB..ha blivit alldeles för full. Fördelen är dock att man inte drar hem massa prylar i onödan, man får vara lite sparsam med andra ord...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ja, tog steget till SSD och snabbt gå det. Systemdisk + program på 60 GB ( i minsta laget ), en "streaming" SSD på 120GB  + en vanlig WD på 500 GB. SSD diskarna blir långsammare när de närmar sig full kapacitet..så man skall inte fylla ända upp.. Brukar köra projekten på 120 GB å sen flytta över när projektet är klart till 500 GB disken. SDD diskarna laddar in tunga ljud oerhört snabbt från samplingsbiblioteken. Borta är även den sega uppstarten av daton  :D Kan verkligen rekommendera SSD diskar, men systemdisken bör i alla fall ligga på 120GB.... å inte behöver man fundera på att diskdefragmentera heller... :)   

Om jag uppfattat det rätt har du även samplingsbiblioteken på SSD 128 GB-disken (förutom projekten tillfälligt)? En del program med tunga samplingsbibliotek tillåter inte att man lägger det på annan hårddisk än där programmen ligger (Addictive Drums och en del oftast oanvändbara ljud från Sonar som bara tar plats). Låter också som din 128 GB-disk snabbt riskerar bli full med både projekt (om än tillfälligt) och kanske jättesamplingar som Kompletes? Eller laddar du in dessa från 500 GB-disken till 128:an enbart när du vill just det synthljudet i en låt? I såna fall blir det väl svårt att lyssna sig fram till just det ljudet du vill ha pga att det går långsamt från 500 GB till 128:an?  Eller är jag ute cyklar...  :huh:

De samplingsbibliotek jag använder går att köra separat sas. På 128 disken ligger de bibliotek som är tyngst, omnisphere och Trilogy. Har ca 30 gb kvar för projeket å det räcker till  :) De andra lite snällare biblioteken ligger på 500 disken å streamas därifrån. Mest problem har jag faktiskt med systemdisken på 60 GB..ha blivit alldeles för full. Fördelen är dock att man inte drar hem massa prylar i onödan, man får vara lite sparsam med andra ord...
...eller så får man skaffa en disk till, att lägga allt skrot på i väntan på att man ska ha tid att kolla på det... ;) Mekaniska hårddiskar är ju nästan gratis numera. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja, tog steget till SSD och snabbt gå det. Systemdisk + program på 60 GB ( i minsta laget ), en "streaming" SSD på 120GB  + en vanlig WD på 500 GB. SSD diskarna blir långsammare när de närmar sig full kapacitet..så man skall inte fylla ända upp.. Brukar köra projekten på 120 GB å sen flytta över när projektet är klart till 500 GB disken. SDD diskarna laddar in tunga ljud oerhört snabbt från samplingsbiblioteken. Borta är även den sega uppstarten av daton  :D Kan verkligen rekommendera SSD diskar, men systemdisken bör i alla fall ligga på 120GB.... å inte behöver man fundera på att diskdefragmentera heller... :)   

Om jag uppfattat det rätt har du även samplingsbiblioteken på SSD 128 GB-disken (förutom projekten tillfälligt)? En del program med tunga samplingsbibliotek tillåter inte att man lägger det på annan hårddisk än där programmen ligger (Addictive Drums och en del oftast oanvändbara ljud från Sonar som bara tar plats). Låter också som din 128 GB-disk snabbt riskerar bli full med både projekt (om än tillfälligt) och kanske jättesamplingar som Kompletes? Eller laddar du in dessa från 500 GB-disken till 128:an enbart när du vill just det synthljudet i en låt? I såna fall blir det väl svårt att lyssna sig fram till just det ljudet du vill ha pga att det går långsamt från 500 GB till 128:an?  Eller är jag ute cyklar...  :huh:

De samplingsbibliotek jag använder går att köra separat sas. På 128 disken ligger de bibliotek som är tyngst, omnisphere och Trilogy. Har ca 30 gb kvar för projeket å det räcker till  :) De andra lite snällare biblioteken ligger på 500 disken å streamas därifrån. Mest problem har jag faktiskt med systemdisken på 60 GB..ha blivit alldeles för full. Fördelen är dock att man inte drar hem massa prylar i onödan, man får vara lite sparsam med andra ord...
...eller så får man skaffa en disk till, att lägga allt skrot på i väntan på att man ska ha tid att kolla på det... ;) Mekaniska hårddiskar är ju nästan gratis numera. :)

Ja, lutar väl åt en extern åxo  :D


Burnin Sven

  • Gäst
Addictive Drums kan man väl lägga på vilken disk som helst tror jag och det är inte speciellt tung heller för den delen, det borde ju gå med alla program tycker jag (men vet ej) i alla fall i win7. Det går i OSX. Sen kommer en ny dator med senaste i7 och ett moderkort (och grafikkort) i alla avseenden vara rejält mycket snabbare så det är frågan om inte en snabb Sata 3 disk internt till samplings bibliotek räcker bra. Jag menar det funkade ju förr så det gör det ju nu också.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Har för mig att jag inte fick välja vad gäller AD men jag kanske sov under installationen. När det gäller Guitar Rig får man definitivt inte välja för den installerade jag igår. Lär förresten komma en i7 2700 snart också. Snabbt kan man bli omodern. Jaha, trodde SATA 3 innebar SSD-disk men så är det allstå inte.  :unsure: Thnx Burnin!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sata3 är ett gränssnitt mot vilket du kan hänga på både snurrande- och ssd-diskar.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ok! Tack Wernis.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snabbt besök på Webhallen i Linköpingi ikväll. Killen totade ihop detta paket:

Fractal Design Define R3 - svart (ej psu)                     790:-      chassi
Cooler Master Power Supply (PSU) Silent Pro 500W      895:-      nätagg
Intel Core i7 - 2600K 3,4GHz /8MB/ Socket 1155        2489:-     processor
Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800     x 2  469:-     minne
Samsung DVD +/- RW Samsung 22X SATA bulk svart   189:-     brännare
Asus P8Z68-V - ATX / Intel z68 / DDR3 / 3xPCI-E /     1490:-     moderkort
Corsair 120 GB Force 3 Series SATA III 2,5'' (SSD) 2x 1515:-     hårddiskar
Corsair Hydro H60 - Socket AM2 / AM3 /                      599:-     processorkylare
ASUS GeForce G210 512 MB (EN 210)                          275:-     grafikkort (fläktlös)
                                                                          +10695:-

Tillkommer W7 och backup på en extern USB3-disk, möjligen en till. Vad tror ni? Håller det? Har inte kollat priserna på Prisjakt.se etc än. Intel kommer med en ny i7 - 2700K - värt att vänta på den?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det enda som jag funderar på är om inte 500W PSU kanske är lite i underkant. Det är ju iofs avhängigt hur mycket tillbehör du kommer att hänga på i framtiden. Men personligen så skulle nog 650W kännas lite tryggare, så inte PSU:n behöver jobba ihjäl sig  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
OK! Tack! Jag frågade just det och han verkade säker på att det skulle räcka. Kanske behövs en kraftigare fläkt till 650W och därmed mer oljud? Chassit får mest bra omdömen på nätet men en del verkar missnöjda med att plastprylar lossar lätt när man drar sladdarna och nån tyckte inte den var särskilt tyst. :wacko: Men man hittar ju  alltid nån eller några som sågar om man letar tillräckligt på nätet... Kan tänka mig att lägga ut något mer bara det blir tyst.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
OK! Tack! Jag frågade just det och han verkade säker på att det skulle räcka. Kanske behövs en kraftigare fläkt till 650W och därmed mer oljud? Chassit får mest bra omdömen på nätet men en del verkar missnöjda med att plastprylar lossar lätt när man drar sladdarna och nån tyckte inte den var särskilt tyst. :wacko: Men man hittar ju  alltid nån eller några som sågar om man letar tillräckligt på nätet... Kan tänka mig att lägga ut något mer bara det blir tyst.  :)

Fast med en större PSU så innebär det att den inte behöver gå för fullt, vilket i sin tur gör att fläkten kan gå på lägre varv, vilket genererar mindre oljud  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
OK! Tack! Jag frågade just det och han verkade säker på att det skulle räcka. Kanske behövs en kraftigare fläkt till 650W och därmed mer oljud? Chassit får mest bra omdömen på nätet men en del verkar missnöjda med att plastprylar lossar lätt när man drar sladdarna och nån tyckte inte den var särskilt tyst. :wacko: Men man hittar ju  alltid nån eller några som sågar om man letar tillräckligt på nätet... Kan tänka mig att lägga ut något mer bara det blir tyst.  :)

Fast med en större PSU så innebär det att den inte behöver gå för fullt, vilket i sin tur gör att fläkten kan gå på lägre varv, vilket genererar mindre oljud  :)

OK! Fint. Drar nog på watten lite till då. Kollade inet.se. De hade inte samma grafikkort men priserna i övrigt låg löjligt lika. De lär kunna bygga ihop datorn för ~700 nånting. Länge sen jag satte ihop en dator, alltid lika lärorikt men omgivningen gillar inte svordomar. Får se, spännande detta!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har ju en Frost, går grymt tyst, tror det är 500W  :unsure: Men processorerna blir ju inte så varma som för i tiden...


Burnin Sven

  • Gäst
Inte ska du betala för att montera datorn hör av dig så hjälper jag dig att sätta ihop den. Installera win7 och övrigt av program plugins du vill ha det fixar du lätt själv. När det gäller win7 så kolla vad jag skriver om hur man gör när man uppgraderar från win xp.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Göran!  :wub: Kanske redan i helgen?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Har ju en Frost, går grymt tyst, tror det är 500W  :unsure: Men processorerna blir ju inte så varma som för i tiden...

Energiåtgången borde väl också bli mindre med SSD-diskar och USB-diskarna har extern elförsörjning.

NU grejorna köpta! Pillar ihop det under helgen. Tack för alla tips och råd i denna tråd (som inte var min)!  :rolleyes: :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har ju en Frost, går grymt tyst, tror det är 500W  :unsure: Men processorerna blir ju inte så varma som för i tiden...

Energiåtgången borde väl också bli mindre med SSD-diskar och USB-diskarna har extern elförsörjning.

NU grejorna köpta! Pillar ihop det under helgen. Tack för alla tips och råd i denna tråd (som inte var min)!  :rolleyes: :)

Nice!



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej hopp. Börjar rulla på ganska bra. Vattenkylning gav inte ljudlöshet ändå. Prestandan var kul att upptäcka. w7 installerades på nolltid och bootningen går ganska snabbt, åtminstone till skrivbordet, sen tar det sin lilla tid att USB-nätverkskort och till dess att mus och tangentbord reageras på. Sonar 64 bit inte heller några problem att installera. Snabbt som attan gick det. Nu får jag förska få ordning på VSTi:er, pluggar och gamla projekt. Det tar en jädra tid men det är snarare mitt än datorns fel.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Burnin Sven

  • Gäst
Skoj att det funkar jag tror att du blir supernöjd med nya datorn. Säg till om du vill testa osx på den  :D.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej Göran! Testade igår med riktigt stora samlingar som Trillian och Alicia Keys (ja, hennes piano alltså), dessutom några tunga trummor från Session Drummer. Om basen låg på 3 GB, Alicia några till och sen ett Synthljud från Dimension Pro. Det hela gick riktigt geschwint och rendering gick fantastisk snabbt. Det hade inte varit att tänka på i förra datorn att köra dessa synthar samtidigt. Idag plockade jag in några favoritpluggar (32 bits) och det gillade inte Sonar så mycket, trots sitt omtalade bitbridge. Dabbade mig genom att dra Altiverb under pågående spelning från ett spår till ett annat och det kraschade Sonar. Fick starta om datorn som under bootningen körde checkdisk (evigheter sen jag såg till detta). Får försöka hitta 64-bitspluggar antar jag då det känts lite instabilt efter första incidenten. Har även satt in de gamla hårddiskarna eftersom så många projekt och program finns kvar där. Skall försöka spara det som behövs och formatera om dom om jag inte köper en USB-3:a som tydligen inte är så snabb som det sägs (i reklamen).
Nåväl, omsom vin omsom vatten (mest vin, snabbvin för snabbt går det).
Hackintosh? Ja jag har inte tänkt köra Logic. Orkar inte lära mig nåt nytt just nu. Fullt sjå med nya Sonar. Kanske på surfdatorn jag trodde skulle överleva via sina hårddiskar in i gamla musikdatorn men då krävde Windows att jag bekräftade windowsversionen antingen genom internet (smart, man behöver väl ett operativ till det?) eller ringa och knappa in en sju-helv..es massa kodnummer och det blev nobben men jag kanske tog fel på nån nuffra. Ganska intressant att  juridiskt mening få reda på vad som är "själva datorn", definitivt inte hårddiskarna utan moderkortet tydligen. Då vet man det... :o

Test från igår: http://www.box.net/shared/nq8cxkbetuor11u9rai4
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Händelsefattig eller opassande reverbdränkt trumma men det var inte den som var det väsentliga.
Det mångljudande ("flygplanet" en minut in) är en modern tolkning av Beatles ljudexperiment, kan man säga.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Alltid kul med feedb. Tack för det Max! Trummorna har för mycket reverb och är överdrivna.  Ursäktar mig med att det var en illustration till mitt snabbtest av den nya hård- och mjukvaran. Inget för demosidorna alltså men visst "flygplanet" blev lite A day in the life trots att texten inte blev lika bra.  B)
« Senast ändrad: 02.10.2011, 10:51:06 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Alltid kul med feedb. Tack för det Max! Trummorna har för mycket reverb och är överdrivna.  Ursäktar mig med att det var en illustration till mitt snabbtest av den nya hård- och mjukvaran. Inget för demosidorna alltså men visst "flygplanet" blev lite A day in the life trots att texten inte blev lika bra.  B)

Jag jag tolkade det som att du testade gränserna med nya utrustningen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Alltid kul med feedb. Tack för det Max! Trummorna har för mycket reverb och är överdrivna.  Ursäktar mig med att det var en illustration till mitt snabbtest av den nya hård- och mjukvaran. Inget för demosidorna alltså men visst "flygplanet" blev lite A day in the life trots att texten inte blev lika bra.  B)

Jag jag tolkade det som att du testade gränserna med nya utrustningen.


Ja, precis och de tycks ha förskjutits rejält.  :)
« Senast ändrad: 02.10.2011, 11:47:48 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Burnin Sven

  • Gäst
Gott att det funkar i alla fall allt utom 32 bits grejen på pluggarna men det är nog inte unikt man läser ju om att det kan bli problem med sånt i 64 bit os. Ja det är lustigt att man oavsett om man äger Win och har ett serienummer så måste man ändå antingen gå ut på nätet (och då måste man ju datorn funka) eller ringa och få ytterligare en kod. Det slipper man med osx det är bara att köpa för 299 spänn eller va det nu va och ladda hem från appstore, inga koder inget sånt. Men allt är inte guld som glimmar med apple heller dom har sina jäkla skumma idéer dom oxå.

Undrar föresten om det bara är att slänga i diskarna i en ny dator när det gäller win tror man åker på att ominstallera alla drivisar för den nya hårdvaran i bästa fall. Jag tror det går fortare att kopiera över allt du vill ha till den win disk som sitter i din gamla musikmaskin och installera om eventuella program du vill ha. Med osx går det men inte win det är jag ganska säker på, i alla fall inte smärtfritt.

Skoj att det verkar bli den där enorma skillnaden som jag trodde att du skulle tycka att det var när du jämför med den gamla. Jag tror du kommer att få svårt att få den här att säga nej tack inga mera pluggar nu  :D . Sen när SSD kommer ner i pris för lite större diskar så kan du lägga alla dina samplings bibliotek på såna och det kommer att bli ännu snabbare och bättre på alla sätt.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tja, det flesta i 32-bitspluggarna verkar ändå funka. Sonar väljer att lägga dessa i en särskild mapp under Program Files (x86).  Nu testade jag RSP73, ett Rhodes från Scarbee på 1500 MB  i Samplelord som kan hantera gig-filer. Den tog över två minuter att ladda in förut. Flyttade den från den gamla SATA-disken till den andra SSD-disk nr 2 och laddningen in i Samplelord tog nu mindre än fem sekunder! Makalöst! Snabbvin som sagt. Native har ju biblioteket Komplete som inte säljs på DVD utan på en extern USB-2 hårddisk, vet inte hur många hundra GB det ligger på men med den överföringshastigheten kan det inte gå snabbt att välja mellan ljuden. Jag använder nog de gamla SATA-diskarna från den tidigare musikdatorn till backup och ljudbibliotek går definitivt snabbare än via USB-2 men lite orolig att nätagget (500W blev det ändå) inte mäktar med.
« Senast ändrad: 03.10.2011, 00:18:35 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Burnin Sven: Jag hittar bara uppdateringar av Mac OS i deras webshop - och det går på 319:-. Har du någon länk till fullversion, eller funkar det att bara köpa den uppdateringen?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Burnin Sven

  • Gäst
Claes problemet är att det inte går att installera den direkt till hårddisk men det är fullversionen som jag förstår det. Det är i alla fall den som jag installerade. Jag tror man måste ha senaste versionen av Snow Leopard 10.6.8 igång för att ens får ner den dessvärre. Utöver det så går det nog åt en fungerande mac eller hackmac för Lion. Men du kan kolla på tonymacx86punktcom

Sen att komma åt själva image filen i det paketet var ett bestyr men det finns olika guider för hur man installerar på insanelymacpunktcom. När man väl har den behöver man en passande chameleon bootloader en DSDT.aml och eventuella övriga drivare för ens specifika hårdvara. När väl allt det var gjort så är nog Lion installationen den lättaste av alla olika jag varit med om.

Dom säljer även en version på ett USB minne men den tror jag inte man lika lätt kan få in på en PC dessvärre (det kanske är den du tänkte på?) Men du kan kolla på tonymacx86punktcom oxå där kanske står nåt.

Edit: läste precis där och det är dessvärre samma man måste ha en fungerande mac eller hack med snow leo på. Men det verkar gå med usb minnet apple säljer om man följer guiden och det är ju ett steg mindre. Frågan är väl bara om dom säljer OSet till nån som inte redan äger en mac det vet jag faktiskt inte. Men du kanske har nån kompis som kan köpa det åt dig.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Är det lämpligt att försöka köra med Lion? Det var ju någon här i forumet som hade trassel med att få in något program på senaste Snow Leopard, så det borde väl vara säkrare att testa med det...?

Nåja - vi får se. Det dröjer ett tag till innan jag bygger nästa burk, men när det blir av så kommer jag nog att ha lite frågor... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Kanske på surfdatorn jag trodde skulle överleva via sina hårddiskar in i gamla musikdatorn men då krävde Windows att jag bekräftade windowsversionen antingen genom internet (smart, man behöver väl ett operativ till det?) eller ringa och knappa in en sju-helv..es massa kodnummer och det blev nobben men jag kanske tog fel på nån nuffra. Ganska intressant att  juridiskt mening få reda på vad som är "själva datorn", definitivt inte hårddiskarna utan moderkortet tydligen. Då vet man det... :o



Citerar mig själv här om någon råkar söka på samma problem. Hittade XP-Home-koden på sidolocket på den gamla hyrdatorn och i dialogrutan "skapa ny produktnyckel" (eller liknande) gick det att skriva in den gamla och telefonautosvararen gav mig en nyckel att låsa upp XP. Nu funkar det!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves