Kontrollrummet

Eltrummor för nybörjare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Hej. Tänkte beställa eltrummor från Thomann och hittade ett par billiga. Jag tänkte köpa hörlurar och en DVD från Musikbörsen för att komplettera. Är helt grön på trummor och ska ha dem i lägenhet. Är det något jag missat eller borde tänka på? Vill också kunna använda dem tillsammans med EZdrummer, det borde väl midi out funka till?

Mattis


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag skulle letat reda på ett bättre begagnat Roland td3, tror det är värt de extra stålarna.
Oftast så får man vad man betalar för tyvärr.


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Jag skulle letat reda på ett bättre begagnat Roland td3, tror det är värt de extra stålarna.
Oftast så får man vad man betalar för tyvärr.
Du har rätt. Det här Millenium-settet är samma som Musikbörsens Medeli - med andra ord skit. Om ett Roland TD-3 är för dyrt för dig är Yamaha DTXplorer ett bättre val än Millenium-settet.
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag skulle letat reda på ett bättre begagnat Roland td3, tror det är värt de extra stålarna.
Oftast så får man vad man betalar för tyvärr.
Du har rätt. Det här Millenium-settet är samma som Musikbörsens Medeli - med andra ord skit. Om ett Roland TD-3 är för dyrt för dig är Yamaha DTXplorer ett bättre val än Millenium-settet.

Jag kan bara instämma oreserverat. Roalnds td3 är mycket kompetent och att det kostar några tusenlappar extra gör att det faktiskt fungerar. Medeli är mer av en leksak Mellenium står det t.o.m i annonsen att det är för barn.  :)


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Det är lite synd att det är så dåligt utbud av eltrummor. Efterfårgan är väl inte enorm kanske men åtminstone stor på kvalitetsset under 10k - jag tänker på allt fler hemmapulare och mindre studios/större hemmastudios där man vill ha ett digitalset på grund av att de är tysta, smidiga att jobba med eller vad det nu kan vara. Hade inte alls varit fel med en bunt billigare Rolandset (eller ännu hellre ett annat märke) för att skapa konkurrens. Det tjänar ju vi konsumenter på.
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix



Burnin Sven

  • Gäst
Jag har ett Medeli set och jag kan inte säga att det är skit direkt. Det enda problemet som jag tycker är riktigt besvärande det är att ljudmodulen inte hänger med när man skickar midi till tex. EZ drummer och att det blir lite låg volym. Ljuden som hänger med är väl ungefär lika skoj som dom brukar vara i sådana där ljudmoduler dvs. inget man vill spela in direkt. Jag kommer nog att leta efter en bättre modul förr än att jag byter ut hela setet, kanske iofs. att jag byter ut virveln mot en med nätskin typ Rolands nån gång när jag får råd.
Göran


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
« Senast ändrad: 11.06.2007, 13:21:52 by MrPhil »


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Ett billigt Roland är alltså dubbelt så dyrt som det här. Det ska användas i högst amatörmässiga sammanhang (jag och min pappa vill lära oss spela) så det blir nog det billigare. Tack för hjälpen ändå :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Alesis har väl nåt set oxå?
Hur står sig det? Någon som prövat?
O om det suger, VARFÖR suger det?


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Har hört lite om Alesis digitalset och det funkar väl, men det ska enligt uppgift låta högt, noll känsla och feltriggningar där med. När det gäller digital trummor är det nog helt enkelt att man får vad man betalar.
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Rolands HD1 ligger på 6600 på Thomann så det är väl överkommligt. Fast jag är skeptisk till pedalerna. De ser lite.. plastiga ut.

En annan sak att tänka på när det gäller etrumor är ju triggzonerna. Det är våldigt viktigt att det finns fler än en zon både på trummor och cymbaler. Speciellt om man skall styra en vst plugg. Kan man t e x inte choka cymbalerna så förlorar man mycket av den autentiska känslan. Ännu en sak som fungerar bra med Roland td3   :)