Forum > Demolåtar
Tokai - En Sann Vän Av Camping
MaxB:
Det är nog inte en reggaeorgel men den här orgeln är go i den här låten.
Jag tycker basen är onödigt hög i mixen och sången för tyst.
Jag tycker det skulle passa att ha en bas som spelar nedåtgående toner i svängen med
Så nu har vi beställt
ett litet tvåmans tält
och
- Allt är upp och ner
- vi bönar och vi ber
och
Men när solen stiger opp
känns allting topp!
Du börjar med det i de första två tonerna på basen och jag tror att en sån basgång som vandrar neråt ton för ton skulle sitta perfekt i den svängen.
Nu vill jag lyssna igen, det händer en hel del i låten.
Det låter 10CC :)
Jag tycker det är roligt att det läggs ut halvfärdiga och man kan höra att de växer. Men jag fattar att alla utom man själv tröttnar då man dag efter dag kommer med en ny mix som bara är liite annorlunda en den dagen innan. Det märker jag då jag gör på det sättet.
Tokai:
Hej Gurano!
Lagt på en extra stämma på reffen, så lite mer tyngd. Kul att du gillar! Själva låten är väl en slags ironisk betraktelse över campingen. Först har har man positiva visioner, sen kryper verkligheten närmare...
Asti
Även om du tycker din jämförelse var överdriven så är ens första reaktion guld värd, precis den kommentar jag vill ha. Blev bara lite snopen.
Så jag behåller nog Gyllene Tider-orgeln ett tag till.
Bra tips det där med en stämma på refrängen! Så jag la en överstämma på första halvan av refrängen, sen understämma på den senare delen av refrängen.
MaxB
Tjänare!
Basen är nu nerplockad, du hade rätt, den var på tok för hög.
Vad gäller ditt förslag på sticket före refrängen så kan jag inte hålla med. Det är ett parti som fyller sin funktion, nämligen att lugna ner, att skapa vila - innan det rullar på i refrängen.
Kul att du tycker det låter 10cc. Tänkte inte på det själv. Men visst, olika stilbyten, lite riff rock i versen, lite Kinks i sticket, pop i refrängen, jazzreaggie i det instrumentala...
equality:
Kul låt med tonarts- och rytmväxlingar och jordnära text. Hör lite Troggs, Kinks, Torsson men framför allt Tokai. Låter live med spelglädje och munter publik(?).
Dividend:
Jag tror "färdiga" är för dom som vill ha komplimanger? :D Lägger aldrig ut nåt där sen ett år tillbaka!
Jag har inte så mycket att komma med, men tyckte det var roande att följa låtens svängningar. Liksom, vilken text som helst skulle passa till det här. :lol: Allt från 70-tals progg till beatles och rolling stones. Spelar ingen roll, gillade detta på riktigt!
Angående mixen, låter väl allt bra. Förutom sången, som kunde höjas något. Bra trummor!
Tokai:
equality
Hej, tack för lyssning, och du är som vanligt uppmärksam på mina ofta lekfulla ackordbyten. Går låten i A-dur eller i E-dur? Kanske både och.
Den muntra publiken missade jag, men fanns nog där bland buskarna.
Dividend
Ja, det är en salig blandning. Skrev texten först, funderade sen över musikstil. Kom inte på nån speciell, så det blev lite olika stilar.
Ska kolla upp sången om den behöver höjas något. Kul att du gillar!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida