Kontrollrummet

Vad behöver jag för att koppla rätt???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bengt Punkare

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Hallå!

Nu ska jag köpa nytt ljudkort, och har bestämt mig för RME Hammerfall DSP 9632!!!

Det jag ska koppla in är:

Mytek stereo AD via SPDIF
Midi
Två Genelec
Word clocken ska användas (expansionskort?)

Hur funkar detta med breakoutskablar o div?

MVH:
Bengt



Utloggad tsmalmbe

Verkar mer än simpelt :). Helt som det står på rme's hemsidor:

Det som kan kopplas som standard:
- RCA-kabel för S/PDIF (kolla att kabeln är 50ohm för digitalbruk)
- RCA->XLR-kabel för att koppla dina Genelec's (obalanserat blir det, men det fungerar)

Sen ska det köpas till:
- Du behöver en breakout-kabel för MIDI (1 MIDI I/O with 16 channels of hi-speed MIDI via breakout cable)

... BO9632XLRMKH heter väl kabeln, vilket i samma härva ger dig balanserade utgångar och då kan du ersätta ovan nämnda RCA->XLR

Sen behövs ännu ett dotterkort:
- Du behöver ett expansionskort för WC och en BNC-kabel med möjligtvis två terminatorer  (kablarna och terminatorerna ingår inte förstås i dotterkortet)

Personlig åsikt: breakoutkablar som hängar bakom datorn är skit och obekvämt. RME säljer en oändlig härva av optioner som man nog kan reda ut, men som inte på riktigt verkar väldigt expanderbart (en breakout ersätter en annan etc). Jag skulle inte välja dessa PCI-kort, utan något helt annat (beroende på behov och bruk). I ditt fall ett enkelt FW-ljudkort med just dessa egenskaper skulle passa bra. I fall att du vill ha RME, så verkar det finnas alternativ där också. RME ur kvalitetssynvinkel är dock bra.

Lycka till.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bengt Punkare

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Tack för ditt utförliga svar!

Tror nog fan att du har rätt, har funderat under dagen...
Det verkar ju aningen opraktiskt med dessa breakoutskablar. Bra klart om man använder kortet till olika syften, men jag kommer köra samma setup ett bra tag!

Kanske skulle satsat på RME Firewire 400 eller 800...Kanske digi 003 rack?

Saknar erfarenhet, då jag alltid gömt mig bakom instrumenten och inte mixern!

Kan du kanske tipsa mer spesifikt om något bra?
Gärna med bra DAC

MVH:
Bengan


Utloggad tsmalmbe

RME 400 är prisvärt och håller bra kvalitet. 800-serien är ju packade med in/utgångar och en massa - behöver du en hel massa eller bara en liten del men bra kvalitet?

TC's kort lär vara bra.

Själv kör jag Motu+RME.

Ska du ha mikrofonförsteg? 0 stycken, 2 eller kanske 8 stycken?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bengt Punkare

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Jag kommer köra seperat preamp, neve 1073, in i mytek AD stereo 192, sen via den in i ljudkortet...
Midi kommer jag använda!
Kommer max använda två kanaler in samtidigt, 2 mickar som kommer gå igenom preamp o AD.

Sen e det ju mina genelec, 2 st, samt hörlurar, dock har jag seperat hörlursförstärkare, så en utgång räcker.

Sen skadar det inte med adat ingångar också ifall att!

Pro tools 9

Tänker använda DA`n i ljudkortet till o börla med!