Kontrollrummet

Studiobygge för elektronisk musik

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Petter B

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Tänkt förverkliga en gammal dröm om att bygga studio i lägenheten. Har precis skaffat en ny lägenhet som möjliggör detta. Min musikstil är techno/house/elektronisk och jag har därför inte för avsikt att bygga någon inspelningsstudio utan mer ett kontrollrum/mixplats.

Projektet skulle man kunna säga är tvådelat:

A - Ljudisolera rummet tillräckligt för att grannar inte ska behöva få ta del av min musik om inspirationen skulle falla på vid olämpliga klockslag. Även göra rummet hyfsat ljudisolerat mot resten av lägenheten.

B - Skapa en trevlig ljudkaraktär i rummet.

När det kommer till A-delen så har jag läst och kollat runt en del. Min slutsats är att det bästa verkar vara att bygga ett rum i rummet med dubbla dubbelgipsväggar/tak på ett flytande golv. Vad jag inte vet är om det är alldeles overkill eller om det är vad som krävs. En detalj som är lite knixig är fönstret i ena kortsidan. Efter övervägande vill jag nog inte bygga in det. Ljudet utifrån är inget bekymmer och jag antar att eftersom det är en yttervägg att det inte kommer påverka isoleringen gentemot grannar. Dock funderar jag på hur man gör en övergång från det flytande golvet/väggar/tak till en fast vägg för att inte tappa vitsen med hela bygget? En annan detalj är även ventilation. Idag finns det ett ventilationshål som jag tror förbinds med vår toalett och eventuellt till grannar. Hur löser man så att man kan få in luft i rummet men hindra ljudet från att ta samma väg ut?


Mått och dimensioner på rummet. Fönstret stämmer dock bättre i den andra bilden.


Dagens möblering och något liknande jag tänkt ha.





Utloggad C.I Studios

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hehe det väsentliga först!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

Utrymmet är för litet för "rum-i-rum". Så du får nog leva utan isolering. Att isolera ut bas (=elektronisk musik) är mycket svårt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.