Kontrollrummet

Preamp - Midas XL42 - kommentarer?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Har möjlighet att inskaffa mig en Midas XL-42 stereopreamp. Jag känner till Midas som livedesk-tillverkare men that's it. Och i vanliga fall anses (väl) livebordets preampar inte lika bra som riktig studiostandard (andra saker prioriseras framöver pur preampkvalitet med andra ord). Så hur ska jag se på saken med denna Midas dedikerade preamp. Thomann har nypris på denna kring 3000 euro, men priset är ju inte allt förstås.

För tillfället använder jag - förutom Motuns inbyggda preampar - en Presonus Eureka och en ART TPS och en Focusrite trackmaster (el dylikt, kommer inte ihåg exakt). Presonusen är min go-to -preamp, de andra närmast för elgitarrer (ART)och elbas (Focusrite).

Kommentarer och/eller diskussion?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

2 kanaler (gamla) 610 för man begagnat för cirka 1600-2000€. Det är relativt dyrt. Men visst, detta är en variant jag har tittat på en längre tid. Det är något chip som är olika i 610 jmr med LA2 om jag förstått rätt, så gearslutzarna är inte övertygade om dess likhet. Har jag rätt?

Lineaudio, vetefan. Hur kan man få 8 kanaler kvalitet för 600€ (ish)? Då blir man ju skeptisk liksom.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Ob LineAudio: Inga förutfattade meningar alls - jag har inte hört eller använt. men med tanke på att vissa komponenter har en prislapp - som överskrider värdet på hela apparaten - verkar misstänksamt.

Överlag har jag väldigt lite (för lite) erfarenhet av olika preamps för att vara bra på området. Men jag vet att jag inte vill "öva" mig fram mer än jag gjort hittils, och jag vet att det jag har hör till "billighetsklassen" (vet inte hur Eurekan klassas men ändå).

Borttappad i översättningen elleri preampsdjungeln..
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Det verkar bli en Midas och en TL Audio 5001 (4 kanaler). Troligen slänger jag min ART TPS eller så inte men vi får se.



« Senast ändrad: 15.09.2011, 08:43:07 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Då har den anlänt, kopplad med en jävla massa kablar (insertarna är bantam, så det blev bantam -> XLR -> XLR -> TRS). Jag misstänker att kablarna i sig kostar mera än mina andra preamps :) :)

Utan insertarna kopplade skulle jag inte kunna använda EQ:n som insert i Cubase (Return - Output), så det var nödvändigt. Skräper är kopplat, men inget ännu inspelat eller lyssnat - bara kollat att jag fick in signal och att insertarna var propert kopplade i patchen.

Jag har tidigare undre sommaren också bytt ut alla patchar mot Samsons "riktiga" patch (goodbye neutriks billiga plastskit) - vilket betyder att jag kan konfigurera varenda kanal (T - N - HN) från en dipswitch vid varje kanal. Gjord det skitenkelt att koppla in preampen i patchen.

Att sådant denna gång, min test kommer att bli trumoverhead med AKG 391 och senare säkert akustisk gitarr i M/S. Och så måste ju EQ:n testat på något material också...
h
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Låt bli 5001. Total dynga. Hade en i en vecka och allt annat låter bättre...

Hägge


Utloggad tsmalmbe

Har hört både 1 och annat om 5001. Min tanke var att testa något med karaktär. Kanske jag hatar karaktären - då får apparaten gå vidare.

Vad är det som får en del att säga dynga?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Min test inklusive 5001 finns kvar här, tyvärr har jag tydligen raderat filerna från servern. Ska kolla om jag får de tillbaka. http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=24670.0

5001 har en väldigt ful diskant som jag inte fick att passa med något alls. Har inte hgt tid att lyssna på er test men skall försöka komma till det. I min egen test rykte jag att skillnaderna var rätt stora.

Hägge