Kontrollrummet

Modes (Helt omgjord 26/11-2011)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ny version den 26/11-2011

Plockat in kompis Patrick för sång på denna.
Sedan har jag spelat om gitarrerna och trummorna.
Pianot och basen är kvar från ursprungsslasken än så länge. Håller det?
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:56:48 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fräcka toner på gitarrspelet 17 sekunder in i låten B) Jag skulle valt andra toner.
Vackra ackordsval 46-50 in i låten.

Rösten har det tufft men det fungerar, dubbstämmorna upplevs starkare än leaden. Jag har själv kurerat mig efter två veckors förkylning då det inte gått att sjunga alls. Nu efteråt upplever jag dessutom att jag kommer ner några toner lägre än tidigare!

Pianot i den här inspelningen, är det pianot till höger om öppna spisen?  :wub:
Låter skönt om än lågt i ljudbilden, passar bra in med övriga instrument.

Lite väl långt men relaxat stycke!
« Senast ändrad: 10.09.2011, 12:22:06 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjo
Jag tycker att allt är bra spelat i den här låten - rösten funkar också. Men jag skulle ha mixat den helt annorlunda hör jag och inte tagit med ADT på rösten eller vad du nu har för att dubbla stämman. Framåt med röst och trummor och lägg guran till vänster (lägre ljud) och dra fram pianot i mitten/höger.
Men det är ju som jag uppfattar det hela.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fina harmonier och skitsnygg gitarr, både ljud och spel!
Sången tycker jag ska ligga närmre i verserna och framför allt starkare.
I refrängen känns det som att sångspåren borde vara mer i stämmor än "dubbade".
Dessutom bli refrängsången lite för stark, möjligen distar det lite....
Skön låt som är värd att filas på!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Snyggt lirat! Blir nästan lite för "slick" för min smak, men grymt bra lirat. Jag får lite musikalvibbar av denna låten.

Seså, bara att ringa in Tommy Körberg för lite sång!  :P ;)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fräcka toner på gitarrspelet 17 sekunder in i låten B) Jag skulle valt andra toner.
Vackra ackordsval 46-50 in i låten.

Rösten har det tufft men det fungerar, dubbstämmorna upplevs starkare än leaden. Jag har själv kurerat mig efter två veckors förkylning då det inte gått att sjunga alls. Nu efteråt upplever jag dessutom att jag kommer ner några toner lägre än tidigare!

Pianot i den här inspelningen, är det pianot till höger om öppna spisen?  :wub:
Låter skönt om än lågt i ljudbilden, passar bra in med övriga instrument.

Lite väl långt men relaxat stycke!
En klassiker vid 46-50. Att lägga subdominanten i moll istället för dur. Alltså ett Fm i C-dur.
Det är inte väggpianot som låter här, men tanken är att jag ska testa att spela in det till denna låt.

Tjo
Jag tycker att allt är bra spelat i den här låten - rösten funkar också. Men jag skulle ha mixat den helt annorlunda hör jag och inte tagit med ADT på rösten eller vad du nu har för att dubbla stämman. Framåt med röst och trummor och lägg guran till vänster (lägre ljud) och dra fram pianot i mitten/höger.
Men det är ju som jag uppfattar det hela.
Rösten är dubbad på riktigt, alltså inspelad flera gånger. Kanske blev för tydligt. Lite mixdetaljer där också ja ang. panoreringen. Har som sagt inte påbörjat mixarbetet ännu egentligen, men gitarren åker nog ut åt något håll sedan.

Fina harmonier och skitsnygg gitarr, både ljud och spel!
Sången tycker jag ska ligga närmre i verserna och framför allt starkare.
I refrängen känns det som att sångspåren borde vara mer i stämmor än "dubbade".
Dessutom bli refrängsången lite för stark, möjligen distar det lite....
Skön låt som är värd att filas på!
/Asti
Tack tack.
Ja, det blev kanske för mycket dub nu. Ledstämman är dubbad en gång, och sedan ligger en kör som också är dubbad en gång. Fyra spår alltså totalt som sjunger två stämmor.

Snyggt lirat! Blir nästan lite för "slick" för min smak, men grymt bra lirat. Jag får lite musikalvibbar av denna låten.

Seså, bara att ringa in Tommy Körberg för lite sång!  :P ;)
Slick kan väl aldrig vara fel.  :lol:
Ang. Körberg så hade jag en kompis med en liknande rösttyp som jag hade tilltänkt för denna, så du är helt rätt ute. Får se vart det leder.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Bra låt!
Mer tryck i refrängen bara. Mer tryck på virvlen.
Fin låt. Gruvligt sköna flashiga guror.
Och upp med sången! Och inte så torr.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Härliga flasheletter på gitarren och skitsnygga harmer  :rolleyes:

Jag hör din röst bara i höger lur fram till 80 sek, från refräng blir det stereosound på sången.

Väldigt snyggt måste jag säja, men det vore ju för kul med en Körberg-röst här :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra låt!
Mer tryck i refrängen bara. Mer tryck på virvlen.
Fin låt. Gruvligt sköna flashiga guror.
Och upp med sången! Och inte så torr.
Bytt ut virveln. Eller hela kitet faktiskt. Kickade trummisen också förresten och spelade om alltihop. Bytt sång. Och sångare.

Härliga flasheletter på gitarren och skitsnygga harmer  :rolleyes:

Jag hör din röst bara i höger lur fram till 80 sek, från refräng blir det stereosound på sången.

Väldigt snyggt måste jag säja, men det vore ju för kul med en Körberg-röst här :P

/Marre
Tackar. Harmisarna är kvar men spelat om allt utom bas och piano.
Ny sångare nu också ja.


Ny version längst upp. Och här...

Wernborg feat. Ingelsten - Modes (26/11-2011)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vilken röst han har Patrick - riktigt bra och din kompletterar hans på ett bra sätt. Ser fram emot dig i en Dylan du har lite samma rasp som han i voicen. Nu låter allt riktigt bra och ska du skruva något så tycker jag liite mer verb på den flyhänte gitarristen så blir det ännu bättre.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Skönt lir... funderade först vilken drink jag skulle beställa...  :blink: Tycker att gitarren efter 320 förtjänar att vara med lite mer! Gillar både soundet och uttrycket! :) ^^ Även temat efter 29 kunde få vara med mer... Härlig sång! Kunde tänka mig svaga långa toner som Ahh-kör eller orgel för att lyfta refrängen ännu mer.

Det är verkligen jättebra men jag har lite svårt att få grepp om den...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar och har samtidigt förslag till en "förbättring"  :wub:, som skulle innebära en liten ändring i slutet, där F återkommer några gånger. Det innebär mer förändring än jag antar du är beredd att utföra. Är du intresserad, säg till.

Om du månar om engelskan i uttalet, har du korrigeringspotential i svengelska ordet joj 2 min 21 sek in i stycket. Jag tror att det enbart är vi svenskar som i decennier lurats i skolan och därmed missat att man säger dj, då j finns i början av ett ord.

Where the joj - and the sun
Where the djoy

På slutet känns det som du halkar lite i intresset för att spela solot. Inte säker om du hade problem med inspirationen men ditt solospel där trollbinder inte mig, håller inte samma höga kvalité jag oftast finner i ditt gitarrspel.

Det är ett skönt sound och goda instrumentala insatser. Och det är väldigt skön sång och sångmelodi!

« Senast ändrad: 27.11.2011, 16:27:53 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lite brittiskt. Tänker Elton John, och han vars mest känd låt är till sin farsa. Kommer inte ihåg.

Svårt att komma med nåt konstruktivt på en snabblyssning, är det riktigt trums? Låter bra. Tycker sångprestationen överlag är skitbra, men det är några oavsiktliga missar som kanske kan fixas med omsjung eller tuner. Men det är charmigt också så inte ett krav från min sida :)

Gitarrens solon låter bra.

fin låt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snygg mix du fått till! å schysst låt... kör ihop sig runt 2.38 i spelaren någon harmonikrock, gillar mer när sångaren ligger i det högra tonläget, slutet är lite råddigt kan jag tycka, och sången sitter inte hundra..men skön låt! En "svensk" version vore intressant! :)


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar de lite jazziga harmisarna som en laid-back Santana, de andra harmisarna funkar också. Gitarrliret som alltid närmast i världsklass. Bra sång, lite svengelsk men bra tryck, klang och tonskärpa. Tyngre virvel hade inte varit fel, låter EZD nu men jag brukar jämt ta fel när jag gissar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Skönt häng, bra gura och bra ljud, men jag är dock inte fan av eko på sången. Får även en lite känsla av religiöst över låten, vilket fördunklar det hela i mina ögon ... men det är ju bara jag det.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Skönt häng, bra gura och bra ljud, men jag är dock inte fan av eko på sången. Får även en lite känsla av religiöst över låten, vilket fördunklar det hela i mina ögon ... men det är ju bara jag det.

Gurano

Nja, det är nog jag också men annars så tycker jag att allt är förbluffande snyggt.  Som vanligt gillar jag gitarrliret och gitarrljudet bäst dock.   
Jo, sången i början är inte lika bra som restan av låten.  Det går nästan lite för lågt för honom låter det som.   Röstar också för Körberg!  :)   
/JEH 
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Skit snyggt lir på gitarren och skön låt.
det som jag tog bort lite feel är basen under solot
känns lite som om att bassisten försöker kliva fram och säger kolla in mig, kolla då. kolla .
tipps kanske ta en fras tillsammas gitarr o bas under solot,, vet inte
eller ja,, bara en tanke och tyck

bra jobbat
mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus