Forum > Demolåtar
Håkan Nilsson "Viola" Varit på denna ånyo
Tokai:
Låter som en ballad från början som trissas upp i ett högre tempo
Förslag:.
Ändra till engelska (så att du kan tjäna lite stålar för det är en möjlig hitlåt)
Jag tycker det är en bra poplåt. Catchy sångmelodi
Fuzzbub:
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 12.09.2011, 14:50:39 ---
Den byter bla tonart tre ggr, går ena gången från dur till maj7, i reprisen tvärtom, från maj7 till vanlig dur.
--- Slut citat ---
Det där hängde jag inte med på. Å andra sidan är jag urkass på musikteori. Finns det maj7-tonarter eller menar du att du spelar maj7-ackord?
Sorry för off-topic. /Novisen (JEH)
Håkan Nilsson:
--- Citat från: aROCKER skrivet 14.09.2011, 10:26:44 ---Om det till stor del ska bestå av färdiga grejer nån i silicon vallewy snott ihop kan man nästan lika gärna mima till en ABBA-cd med ett hopprep i handen som mikrofon, och säga; hör vad bra musik jag gjort! Fast det är ju bara min konstiga åsikt...
Inleder med att citera dig Håkan, det du gör här är motsatsen, livfullt och bra drag i tagningen.
Sången blir lite väl opolerad/på gränsen till dåligt sjungen i starten av låten sedan är det som om du blir varm i kläderna och det stämmer till rejält på slutet.
Har tidigare kommenterat trummspelet negativt men på denna låt så driver killen bandet precis lagomt som det ska vara och inget halkande i pulsen upp och ner.
Sedan tycker jag att ljudet på dom är lite odistinkta/blöta/suddiga.
Hur är dom komprimerade och vilka mickar?
3/5 blir mitt betyg!
Starten på låten är för mig obegriplig...lite stökigare och då hade jag känt nån sorts charm men detta låter ju bara "vad!?"
Hade väl varit snyggt med bara munspelet och bas sedan hänger gitarrerna på själva "räkan" in i versen vid 0:13.
Slutligen: Soundcloud verkar mysigt är det en lätt historia att gå med i...säger som Edebro, dit måste man ju söka sig, har inte reflekterat över den förut.
Kör hårt!
--- Slut citat ---
Trummorna är mickade med EV ND868 på kaggen (okomprimerad) Sennheiser E906 på virvel, (lätt komprimerad) Glyn Johns OH, över virvel/hihat TLM102, golvpuk/ride-sidan NT2-A (lätt komprimerade) Jag har läst massor av teori om att man bör komprimera trummor si och så, gillar det inte. Den attack som finns i en virvel från början kan inte göras bättre på så sätt att man plattar ut ljudet anser jag. Resten av världen anser säkert det är fel. Frågar man en riktigt välutbildad superljudtekniker om ljudet från en Stradivarius violin duger som det är utan kompressorer så skrattar han väl ihjäl sig. Korkade jag tycker det är som bäst utan kompressor. Ju mer jag lär mig om komprimering ju mindre använder jag av det.
Starten på låten är väl bra? Unisont munspel o gitarr.... en lätt förvirrande väntan innan det startar.
Håkan Nilsson:
--- Citat från: Tokai skrivet 14.09.2011, 17:21:32 ---Låter som en ballad från början som trissas upp i ett högre tempo
Förslag:.
Ändra till engelska (så att du kan tjäna lite stålar för det är en möjlig hitlåt)
Jag tycker det är en bra poplåt. Catchy sångmelodi
--- Slut citat ---
Ja det är menat att ha olika attack låten igenom, från snäll ballad till rocknroll... Svår låt.
Engelska kan vara en bra idé. Nära musikpolare tycker det är en av mina bästa låtar. Men hur sjunger man om Gävle o Iggön på engelska? Kanske Google kan översätta. Hehe. Funderar på att göra en cd med blandat av svenska o engelska låtar.
Håkan Nilsson:
--- Citat från: Fuzzbub skrivet 14.09.2011, 18:23:51 ---
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 12.09.2011, 14:50:39 ---
Den byter bla tonart tre ggr, går ena gången från dur till maj7, i reprisen tvärtom, från maj7 till vanlig dur.
--- Slut citat ---
Det där hängde jag inte med på. Å andra sidan är jag urkass på musikteori. Finns det maj7-tonarter eller menar du att du spelar maj7-ackord?
Sorry för off-topic. /Novisen (JEH)
--- Slut citat ---
Jag är väl ingen expert heller, men det vanliga är ju att man först spelar ett D dur, sen Dmaj7. Jag hade problem att få ihop melodin med kompet på ett ställe tills jag testade att ta maj7 som första ackord och ett vanligt dur sen. En del jazzmusiker kan vägra att spela ett vanligt durackord i en låt, men i vissa fall blir det helt j-a fel att spela D7 eller Dmaj7 när det ska vara ett plain D. Rena maj7 tonarter finns det väl inte. Men första delen i versen går i G, andra i C, tredje i F. Inget vanligt förfarande precis.
Tackar för alla kommentarer. ^_^
Soundcloud är kanon. Man slipper MP3-eländet. Om jag länkar till denna min sida:
http://soundcloud.com/you/tracks
och ni klickar PLAY på översta låten så spelas allihop upp i rad... Att det inte är miljoner ord, bilder o reklamskit tycker jag är skitbra. Och jag kan själv sitta och klicka fram o tillbaka mellan låtarna och höra efter om det tex är nån låt som har mkt mer bas än de andra, då är det bara att mixa om den.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida