Kontrollrummet

Analog eller digital summering?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Hej,

Som ni vet så gillar jag shootouts av olika slag o här kommer en ny. :) Nedan kan ni lyssna på en sådär färdig mix av låten Piilo framförd av mitt band Inka. Låten har 96 spår inspelad delvis på en 16 spårs rullbandare och delvis rakt in i Pro Tools. Mixarna är i övrigt identiska, alla effekter är pluggar. Den ena är summerad i Pro Tools medan den andra är gruppsummerad (trummor/bas, gitarrer, synth/fx, sång) på mitt analoga mixerbord. Låten är inte mastrad. Vilken gillar ni?

Stefan

[mp3=200,20,0,center]http://www.clonework.com/mp3/summnigshootout/piilo1.mp3[/mp3]

[mp3=200,20,0,center]http://www.clonework.com/mp3/summnigshootout/piilo2.mp3[/mp3] 
« Senast ändrad: 08.09.2011, 12:35:12 by Hägge@Clonework »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den analoga är lite brusig vilket inte protoolsen är i den mixen blir också rösten klarare - så nr 2 tycker jag är bättre.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Sitter med lite dålig lyssning men upplever att den andra har lite mer attack som förvisso ger "snyggare" cymbaler men känns en aning  påträngande i lägre register. Föredrar den första upp till 1-3kHz men gillar tvåan bättre på toppen!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I got no ears!  :lol:
Båda är lika bra!
96 spår?
« Senast ändrad: 08.09.2011, 17:39:42 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Skillnaden är 0 zipp zero nada.
Vilket stämmer bra med min uppfattning om att det uppfattade fantastiska ljudmässiga lyftet med analog summering är mer ett önsketänkande proportionerligt med kostnaden för hårdvaran X (antalet lysdioder/trimpottar) + (statusvärdet på hårdvarans logga X hybris över egna suveräniteten) .

 :lol: @ Jocke

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Schysst jämförelselyssning!

Om man lyssnar lite noga så är detta en rätt bra jämförelse mellan analogt och digitalt. Det finns uppenbarligen inget rätt eller fel i den här frågan utan verkligen en fråga om smak och tycke.

Den mest uppenbara skillnaden är ju i de höga registren, den digitala är mer öppen och lite luftigare.
Den digitala tycker jag låter lite mer platt och den analoga har lite mer djup(och värme om man nu vill använda det uttjatade uttrycket).

Jag gissar att det även finns lite skillnader i de låga registren, men tyvärr så är min lyssning lite för dålig för att höra dem, vilket är synd för det vore roligt att jämföra.

I stort sett så tycker jag båda låter mycket schysst, bra jobbat Stefan!

Skulle jag välja så föredrar jag den analoga.( "Det digitala soundet" låter för mig lite billigt och livlöst.) Men det betyder ju inte att det är det som kunden föredrar.

MVH/Dan


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Vid vidare lyssning tycker jag mig höra lite mer "fomp" i basregistret, men det är alltid farligt när man vet förutsättningarna i förhand. Man tenderar att bli lite mer "biased" då.

Det hade varit roligt att veta vilka spår som gått analogt eller digitalt.

BTW, skön "from russia with love" tamburin. :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag har nu lyssnat.
Spännande.
Som vanligt har jag klippt ihop den analoga och digitalt summerade i ett och samma spår där jag slumpmässigt kör de båda klippen så att jag inte kan lura mig själv.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/piilo_jl_v8.mp3

Jag hör då rakt ingen skillnad och än mindre var klippen är...

ha ha...nä inte jag heller. Finns säkert nån förståsigpåaraudiofil som kan försvara det  :)


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Jag har nu lyssnat.
Spännande.
Som vanligt har jag klippt ihop den analoga och digitalt summerade i ett och samma spår där jag slumpmässigt kör de båda klippen så att jag inte kan lura mig själv.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/piilo_jl_v8.mp3

Jag hör då rakt ingen skillnad och än mindre var klippen är...

:) Ja, nu var det värre att höra skillnaden. Jag tycker dock att det hördes ganska tydligt i Stefans två olika klipp.

Jag lägger in en chansning. Är det ett klipp någonstans mellan 0.11-014 och ett klipp vid 0.27 och ett vid 0.36 ?


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag gillar klipp ett bäst.. tycker den låter krämigare & tippar därmed att det är analogt summerat
men det kan lika gärna vara placebo, skillnaden är ju inte direkt påtaglig

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Hej alla. Kul att ni tagit tid o lyssna. Uppskattar de verkligen.  :) har haft lite mycket i studion så harinte hunnit delta i diskussionen.

Spår ett är analogt och två digitalt, som de flesta gissade. Så visst finns där en skillnad. Själv tycker jag att den analoga gör att spåren sitter samman lite bättre. Den digitala har mer öppen diskant men själv föredrar jag en lite avrundad topp på de mesta. Men dehär e smak o tycke. Brus hör jag ingen skillnad på, i början brusar bandaren lika på båda summeringarna. Visst e här också placebo till en viss grad...

Jag ser det också lite som drloop att analogt ger inte sämre resultat i alla fall. Pro Tools HD kostade helt för mycket och mixerbordet fick jag för 600€, har visserligen använt hundratals timmar till att byta ut kondensatorerna, kallibrerat nivåer osv. Men i allafall.

Bakgrunden är att jag funderat på om jag verkligen behöver ett stort mixerbord, ger det mervärde? Men nu har jag nog kommit till att möjligheten att göra analoga mixar o summeringar ger mig lite mera färger på paletten, så den stannar nog kvar i studio ett tag till.



Stefan


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker ofta att en produktion tjänar på ett eller flera analoga steg. Det kan vara en stämma som går via en outboard (finns tex många otroligt bra analoga kompressorer) eller via tape. I CD:ns barndom lät musiken nästan alltid bättre om man la den på tape... Fast det digital teknik har också stora fördelar, tex kan vi mixa bas långt mycket starkare numera. Har lite svårt att avgöra om det verkligen är summeringen  som gör skillnaden...

Ändå ett gott initiativ att lägga tiden på detta - tack! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Burnin Sven

  • Gäst
Helt enkelt så är det, det man gillar det gillar man och det kan vara en ko klocka eller vad som helst. Samma gäller givetvis analog eller digital summering. Själv föredrar jag Mixbus i mixläget framför Logic men det är ju givetvis minst sagt subjektivt och jag är helt klar över att jag snackar skit. Jag menar folk menar på fullt allvar att även digitala mixar beroende på vilket program man använder kan låta olika. Men jag har rätt Mixbus är bäst låter helt klart bättre än Reaper. Tycker jag men ni vet ju vad jag tycker. Bandspelare mixrar och reglar som man kan måste dra i nä det blir konstigt  :D


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Jag har nu lyssnat.
Spännande.
Som vanligt har jag klippt ihop den analoga och digitalt summerade i ett och samma spår där jag slumpmässigt kör de båda klippen så att jag inte kan lura mig själv.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/piilo_jl_v8.mp3

Jag hör då rakt ingen skillnad och än mindre var klippen är...

:) Ja, nu var det värre att höra skillnaden. Jag tycker dock att det hördes ganska tydligt i Stefans två olika klipp.

Jag lägger in en chansning. Är det ett klipp någonstans mellan 0.11-014 och ett klipp vid 0.27 och ett vid 0.36 ?

Som sagt, grymt svårt att avgöra.

Min gissning är att det går ifrån digitalt till analogt vid första klippet. Från analogt till digitalt vid andra klippet och digitalt till analogt vid tredje klippet.

Sen kanske det finns fler klipp vad vet jag och jag har kanske inte ens hittat rätt, men det var ju kul att gissa.  :)

Nu får du komma med facit!



Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Det börjar med digitalt.
Vid 10 börjar en digitalsektion och slutar vid 14.
Inget vid 27.
Ett klipp vid 36 och det går från Digitalt till analogt.

Det finns fler klipp.
:)

Ok, då var jag kanske inte helt fel på det. (Förutom det där vid 27, såklart så hör jag inte det längre, men så blir det väl när man vet att det inte är något där. )
Får se ifall jag roar mig med att leta fler lite senare.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Stefan,

Jag gillar reverben du använder det passar den lite ödesmättade tonen.  ( Var låten handlar om har jag dock ingen som helst aning om.)

Vad använder du för reverb?


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Det börjar med digitalt.
Vid 10 börjar en digitalsektion och slutar vid 14.
Inget vid 27.
Ett klipp vid 36 och det går från Digitalt till analogt.

Det finns fler klipp.
:)

Ok, då var jag kanske inte helt fel på det. (Förutom det där vid 27, såklart så hör jag inte det längre, men så blir det väl när man vet att det inte är något där. )
Får se ifall jag roar mig med att leta fler lite senare.

Mjae, så rätt var du väl inte heller... ;)

Eftersom de flesta här inklusive du inte hörde någon skillnad alls så tycker jag nog att det var ganska skapligt att jag hittade typ tre ställen där ljudbilden förändrades. Men jag förstår att det blir svårt för dig att hålla med om det, i och med att du driver tesen att det inte är någon skillnad alls.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Reverben är UAD Plate 140 + analogt delay som sedan körs tillbaka via samma Plate 140. Kul att du gillar.  :) Har inte häller någon aning vad de handlar om fast jag kan finska. Killen som skriver texten ger också ut diktböcker... Piilo betyder gömställe. Saker kan inte förbli dolda i alla evighet är kanske budskapet...  typ.  ;)

Stefan


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Reverben är UAD Plate 140 + analogt delay som sedan körs tillbaka via samma Plate 140. Kul att du gillar.  :) Har inte häller någon aning vad de handlar om fast jag kan finska. Killen som skriver texten ger också ut diktböcker... Piilo betyder gömställe. Saker kan inte förbli dolda i alla evighet är kanske budskapet...  typ.  ;)

Stefan

Coolt! Mitt intresse för plåtreverb börjar växa och växa. Har du testat något "riktigt"? Vad använder du för analog delay?
(Jag håller precis på att installera ett gigantiskt mixerbord och jag leker lite med att testa göra analoga mixningar. Det behövs dock lite kompressorer och något extra bra reverb. )


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Använder mest plate 140 och tc vss3 reverbs just nu. Hade lyckan att testa en EMT140 och en stocktronics plate reverb en gång. Helt suverena och suverent stora. Skulle köpa EMTn men frugan gav int lov.  ;) Delayn är en moog pedal... En EMT står nog högt på önskelistan än idag.

Vilket bord installerar du?

Gällande mixen, tycker ni att basgitarren ligger bra i mixen är den för högt?

Stefan
« Senast ändrad: 11.09.2011, 23:11:05 by Hägge@Clonework »


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
- Ok, plåtreverb tåls att undersöka. Vet du vad för priser de ligger på?

- Ett Soundcraft TS-12 ,( 24kan, 12 bus, 6 aux samt returer + 8 extra fx returer, +stora patchbayen+fame automation. )

Så långt tycker jag det låter grymt och det är mkt roligt, men jag tror att det är rätt mycket fix att vänta. Kanalerna ska är professionellt uppmätta och var enligt säljare helt raka, men det är ändå kanske dags för en del recap plus byte av lite mer switchar.

- Jag tycker basen låter ok, men jag vågar inte uttala mig mer för min hemmalyssning är för dålig i basregistret.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Brukar vara ruggiga stålar på 140 plåtarna. Har inte sett nåt till salu på ett tag men jag gissar att du får säkert lägga minst 60 000 om det räcker.

Oh shit!, om det stämmer så förstår jag "frugan" och jag får nog lägga de planerna på lite is.


Utloggad tsmalmbe

Förutom riksdalerna kan det ju vara värt att komma ihåg att man ska ha ett överlops rum för dem också... vi talar om lådor som är i storlek 50cm djupa, 3-4 meter långa och 1-2 meter höga. Fyllda met plåtskivor är vikten inget att leka med heller. Det är massiva grejer att ha att göra med, men soundet.... det är en ofantlig skillnad mellan digitalt och analogt. En shootout mellan ett riktigt plåtverb, lexicon 480 och whatelse (kommer inte ihåg exakt) men anyway, efter att man lyssnat förstår man bra varför det talas om digital grynighet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Soundcraft TS-12 är verkligen STORT :) Hoppas de blir bra.

Mitt bord är också ett 24 kanalers Soundcraft. Dock sådär 20 år äldre, från 1979.

Skulle ha fått Stocktronics (Svenskt btw) plåten för 1500€ men den var inte riktigt i klass med EMT140 som visserligen var dyrare. Inte 6000€ utan snarare 3000€. Men hade varken pengar eller rum då. Master Recording i Esbo har 16 kanaler.... no bullshit. 4 st i studion resten i lager. Men vägrar sälja  :(

Stefan
« Senast ändrad: 12.09.2011, 13:08:44 by Hägge@Clonework »


Utloggad tsmalmbe

Exakt, MR har dessa megaburkar på rad :) Mycket nice måste jag säga då jag har haft möjlighet att titta och knacka på dom någon gång.

För övrigt hörde jag att hela studion skulle vara till salu?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Exakt, MR har dessa megaburkar på rad :) Mycket nice måste jag säga då jag har haft möjlighet att titta och knacka på dom någon gång.

För övrigt hörde jag att hela studion skulle vara till salu?

Ok, coolt. Har de någon hemsida?, jag känner inte till deras verksamhet.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Soundcraft TS-12 är verkligen STORT :) Hoppas de blir bra.

Mitt bord är också ett 24 kanalers Soundcraft. Dock sådär 20 år äldre, från 1979.

Stefan

Jag tror inte det skiljer mer än max 10 år mellan borden. Jag tror mitt är ifrån ung. 1986. Enligt kunnigt folk så ska det vara ibland det sista av kvalitet som Soundcraft gjorde, sen blev det tydligen cirkus i det företaget. Bordet har tidigare stått i Marianne studio i Skara så jag tror det har gått en och annan slager genom kretsarna. Jag har hört att Carolas wail tar extra hårt på kondensatorerna, så vi får se hur länge de orkar.