Kontrollrummet

Att flytta mickarna i steg om tre fot, dvs 91,44 cm

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
I denna artikel om Glyn Johns recording
http://www.drummblog...hone-Setup.aspx
Står det, mellan micplacerings-skissen och bilderna på trummorna att man alltid ska placera rumsmickarna i steg på tre fot (min översättning) för att undvika fasfel.

"Finally, our room mic, a Behringer C-1 condenser, is positioned six feet from the kit, directly in front of the kick drum. I was talking with someone with an engineer background at a gig a couple of months ago and he said you should always position room mics in factors of three feet to avoid phasing problems. I don't know how accurate that is as I haven't found that information anywhere else, but I can say we haven't had any phasing problems during our recording as of yet. So, that seems to be working well for us."


Tre fot är 91,44 cm... Nån som kan bekräfta det här? Det är nog viktigare än man tror det här. Att få ett kanon virvelljud när man lyssnar på enbart virveln är inte så svårt, det är när även OH osv är med det alltid blir mer eller mindre konstigt virvelljud. Om jag lyssnar på virveln och mina Glyn Johns OH är det ganska solklart att virveln låter bäst om jag fasvänder virvelmicken. men om jag lyssnar på enbart virveln och baskaggemicken samtidigt är det inte lika solklart att virveln låter bäst fasvänd. Det tror jag beror på att kaggemicken sitter närmare virveln än OH gör. Nästa inspelning ska jag testa att sätta kaggemicken så den kommer lite längre från virveln än som den suttit sista gångerna. Nu har vi ett litet hål i frontskinnet ungf kl halv fem, skulle man vrida skinnet medurs ett kvarts varv skulle hålet komma en bit längre från virveln än nu, men ändå hamna likadant inne i kaggen, alldeles innanför frontskinnet, där har vi fått bäst ljud hittills.
Det här också anledningen till att jag funderar på att spela in kaggen utan frontskinn, då blir det ju ganska enkelt att hitta en punkt där kaggemicken hamnar på samma avstånd från virveln som OH. Fast så fort man kommer utanför kaggen brukar botten försvinna...


En till fundering ang rumsmickar och trefotsprincipen: I steg om tre fot från vaddå? Det blir ju helt olika om man tänker på kaggen eller virveln. Det är kanske från virveln man ska mäta ändå, det är ju den som är så känslig för fasfel. Kunde man få både OH och kagge 91,44 cm från virveln, sen tredubbla avståndet till nio fot till en eller två rumsmickar så kanske det skulle bli grymt bra.
Jag tror jag läst det här om tre fot mellan mickar förut, men det skulle vara fint att få bekräftat. Det kanske inte finns nån sanning alls i det...

Jag antar att en del tycker att man helt enkelt ska lyssna sig fram och flytta mickarna, men jag tror säkert det finns ett teoretiskt avstånd som är det rätta. Tänk er att ni spelar in tex en sångröst med två mickar ganska nära, på exakt samma avstånd. då låter det bra. Men så fort man börjar flytta den ena micken längre bort från rösten blir det mer och mer fasfel. När man flyttat den till en viss punkt låter det bra igen om man fasvänder den ena micken. Flyttar man tillbaka micken till ett tredje avstånd, mitt emellan det första och andra stället man testade på, då går det inte att få bort fasfelet med att fasvända. Det kommer att låta annorlunda, men inte bra. Det måste helt enkelt finnas ett avstånd som är det optimala, beroende på hur fort ljud fortplantar sig i luft.... Vilket är detta avstånd? I Glyn Johns-beskrivningarna finns det lite olika bud på vad som är bäst...
« Senast ändrad: 06.09.2011, 15:19:26 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Bekräftelse på måttet: http://tinyurl.com/3wgyb2z ;)

Det måste handla om avståndet mellan mickarna - alltså inte från baskagge eller virvelkagge, utan mickarna. Sedan kan man sällan gå blint på måtten, utan man måste också lyssna sig fram när olika mickar tar upp samma ljud. Det kommer alltid att bli fasfel, men vilka frekvenser som ger störst fasfel beror ju på vilket avstånd det handlar om, så därför måste man lyssna... Om det stämmer med exakt 3 fot med ett visst trumset, så kan det kanske bli helt fel om ett annat trumset har skinnen stämda till andra toner...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Att omvandla fot till cm via googel kunde jag själv...
Gäller rumsmickens avstånd till de andra mickarna borde det gå att hitta en punkt där avståndet till alla andra mickar är jämt delbart med tre fot. I alla fall om man kör med bara fyra mickar runt trummorna.

Nyss var jag ute och jagade bra ljud... Släpade med mig en kagge, virvel o en ride upp till en samlingslokal i vår båtklubb. Ligger på övervåningen i ett stort magasin byggt typ 1910, enbart trä och sneda vinklar. Tyvärr lät det inget kul alls, inte direkt i öronen i alla fall. Ingen botten alls i 24"-kaggen och alldeles för kort  efterklang, nästan ingenting, fast rummet är ganska stort. Stor besvikelse... :(
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Länken funkar inte.

För den som inte vet så är Glyn Johns-metoden är en enkel metod som ger ett visst sound utan virvelfasfel, och som är enkel att reproducera. En stormembranare rakt över setet pekandes mot virveln, en annan står till höger om trumslagaren från honom sett, pekandes mot virvel/hihat. Baskagge och virvel närmickade traditionellt med dynamiska mickar. Mängd hihat styrs genom vinkling av virvelmicken. Det väsentliga i originalmetoden är att få exakt samma avstånd från virveln till overheadmicken som till sidmicken. Dessa två mickar panoreras i regel halvt åt sidan resp helt åt andra hållet.



Det blir ju genast mer krångel med fasfel om man skall blanda in fler mickar. Men om man nu ändå vill addera en rumsmick så låter det helt absurt och mycket skröna att fasfritt avstånd skulle ha något att göra med enheten fot, än mer enheten fot översatt till tiondels millimeter... ;) Hade det varit så kritiskt hade man skrivit 36 tum. Fot är en approximativ enhet. Tre fot översätter jag till "knappt en meter", mer exakt än så blir bara löjligt.

Jag kan inte tro att det har så rackarns stor betydelse för fasen hur långt bort man ställer rumsmickarna, då rumsljud ju i sig är en blandning av direktljud och olika reflektioner, utan här är det prova sig fram som gäller.

Funderar på om det där med multiplar om tre fot är ett missförstånd som grundar sig i den gamla tumregeln 1:3 vid närmickning. En mick ska befinna sig minst tre gånger närmare en ljudkälla än näst närmaste mick.

DON'T PANIC