I denna artikel om Glyn Johns recording
http://www.drummblog...hone-Setup.aspx
Står det, mellan micplacerings-skissen och bilderna på trummorna att man alltid ska placera rumsmickarna i steg på tre fot (min översättning) för att undvika fasfel.
"Finally, our room mic, a Behringer C-1 condenser, is positioned six feet from the kit, directly in front of the kick drum. I was talking with someone with an engineer background at a gig a couple of months ago and he said you should always position room mics in factors of three feet to avoid phasing problems. I don't know how accurate that is as I haven't found that information anywhere else, but I can say we haven't had any phasing problems during our recording as of yet. So, that seems to be working well for us."
Tre fot är 91,44 cm... Nån som kan bekräfta det här? Det är nog viktigare än man tror det här. Att få ett kanon virvelljud när man lyssnar på enbart virveln är inte så svårt, det är när även OH osv är med det alltid blir mer eller mindre konstigt virvelljud. Om jag lyssnar på virveln och mina Glyn Johns OH är det ganska solklart att virveln låter bäst om jag fasvänder virvelmicken. men om jag lyssnar på enbart virveln och baskaggemicken samtidigt är det inte lika solklart att virveln låter bäst fasvänd. Det tror jag beror på att kaggemicken sitter närmare virveln än OH gör. Nästa inspelning ska jag testa att sätta kaggemicken så den kommer lite längre från virveln än som den suttit sista gångerna. Nu har vi ett litet hål i frontskinnet ungf kl halv fem, skulle man vrida skinnet medurs ett kvarts varv skulle hålet komma en bit längre från virveln än nu, men ändå hamna likadant inne i kaggen, alldeles innanför frontskinnet, där har vi fått bäst ljud hittills.
Det här också anledningen till att jag funderar på att spela in kaggen utan frontskinn, då blir det ju ganska enkelt att hitta en punkt där kaggemicken hamnar på samma avstånd från virveln som OH. Fast så fort man kommer utanför kaggen brukar botten försvinna...
En till fundering ang rumsmickar och trefotsprincipen: I steg om tre fot från vaddå? Det blir ju helt olika om man tänker på kaggen eller virveln. Det är kanske från virveln man ska mäta ändå, det är ju den som är så känslig för fasfel. Kunde man få både OH och kagge 91,44 cm från virveln, sen tredubbla avståndet till nio fot till en eller två rumsmickar så kanske det skulle bli grymt bra.
Jag tror jag läst det här om tre fot mellan mickar förut, men det skulle vara fint att få bekräftat. Det kanske inte finns nån sanning alls i det...
Jag antar att en del tycker att man helt enkelt ska lyssna sig fram och flytta mickarna, men jag tror säkert det finns ett teoretiskt avstånd som är det rätta. Tänk er att ni spelar in tex en sångröst med två mickar ganska nära, på exakt samma avstånd. då låter det bra. Men så fort man börjar flytta den ena micken längre bort från rösten blir det mer och mer fasfel. När man flyttat den till en viss punkt låter det bra igen om man fasvänder den ena micken. Flyttar man tillbaka micken till ett tredje avstånd, mitt emellan det första och andra stället man testade på, då går det inte att få bort fasfelet med att fasvända. Det kommer att låta annorlunda, men inte bra. Det måste helt enkelt finnas ett avstånd som är det optimala, beroende på hur fort ljud fortplantar sig i luft.... Vilket är detta avstånd? I Glyn Johns-beskrivningarna finns det lite olika bud på vad som är bäst...