Kontrollrummet

Akustiskt piano - inspelningstråden

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tänkte på riktigt komma fram till mitt bästa möjliga ljud inom rimliga gränser för inspelning av akustiskt piano baserat på mina förutsättningar här hemma. Idén till denna tråd startade med en diskussion som hade sitt ursprung i denna tråd där piano-VST-er vara eller icke debatterades.

Fyll gärna på med era egna idéer, förbättringsförslag samt egna inspelningar. Mall nedan.
« Senast ändrad: 05.09.2011, 21:59:54 by Wernborg »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Använd gärna denna mall om du vill vara med i testpanelen.


TEST NR:
MEDIA:
MIKAR:
MIKPLACERINGAR:
PREAMP:
PIANO:
EFTERBEHANDLING:

Ev. närbild.

Miljöbild för att se placering etc...
« Senast ändrad: 05.09.2011, 21:37:45 by Wernborg »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Här kommer mitt första test av pianoinspelning. Jag tänkte först och främst avgöra ifall H4-ans inbyggda mikar kan mäta sig med mina mikrofoner. Mer om det framöver...

TEST NR: 1
MEDIA: http://www.bwmusic.se/slask/pianotest.mp3
MIKAR: Inspelat med Zoom H4, första generationen med inbyggda X/Y-miken.
MIKPLACERINGAR: Framgår av miljöbild nedan. Stativet står kvar på bilden. Ca 50 cm från toppen. Pekar mot diskantdelen.
PREAMP: Zoom H4 inbyggd.
PIANO: Ett Scholze. Tyskt 30-tal. Minns inte exakt årtal just nu.
EFTERBEHANDLING: Högpassfilter vid 100 samt Stillwells Event horizon kompressor. Lite Stillwell Verbiage reverb.

Närbild.


Miljöbild för att se placering etc...
« Senast ändrad: 05.09.2011, 21:39:08 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt med den här tråden! Det här måste MrArtrock gå igång på. Äntligen en positiv tråd i hans anda. Hoppas han kompletterar det som hamnade i annan tråd tidigare och nu i en positiv anda. Ge oss mer av ditt kunnande i det här sammanhanget, snälla MrArtrock!

Lyssnar nu i laptopens högtalare och skulle önska att du inte la på reverb efteråt.

VST-pianon kan slänga sig i väggen då det här pianot står uppställt i danslokalen och Wernborg tar plats. Skönt lir och skönt ljud från pianot i den här inspelningen! Nu lyssnar jag med hörlurar men pianot har fortfarande mer reverb än jag önskar. Lite duns och knäpp från en levande pianist får man också med på kuppen.

Kan vara intressant att höra ett sånt här piano i en inspelning med flera instrument, det går inte av för hackor utan har väldigt mycket karaktär upplever jag.
« Senast ändrad: 06.09.2011, 01:20:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

Öppna toplocket och stick in två småmembranare - honkytonk
Dra ut pianot på golvet och sätt två stormembranare 40-60cm från bakväggen - "semigrand"

Att micka ståpiano är överraskande skojigt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skitsnyggt! Reverbet kan du nog ta bort helt.
Att sätta zoomen på baksidan, blir det för bökigt? Då måste du ju dra ut pianot en bit från väggen. Men det ger ett softare ljud än genom locket upptill.
Det går att sätta micken på många vis för olika ljud. Man kan ta bort fronten på pianot så att strängar o klubbor blir synliga och sen sätta Zoomen ovanför huvudet på pianisten med mickarna pekandes snett ner mot strängarna. Då blir det nog mer stereoljud, men även mer honkytonk-hårt ljud.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Alltså topplocket ska opp, när man mickar ståpiano? :) Kommer en test här framöver av mig också.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
TEST NR: 2
[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/pianotest2_noreverb.mp3[/mp3]
MEDIA: http://www.bwmusic.se/slask/pianotest2_noreverb.mp3
MIKAR: Inspelat med Zoom H4, första generationen med inbyggda X/Y-miken.
MIKPLACERINGAR: Framgår av miljöbild nedan. Stativet står kvar på bilden. Ca 50 cm från toppen. Pekar mot diskantdelen.
PREAMP: Zoom H4 inbyggd.
PIANO: Ett Scholze. Tyskt 30-tal. Minns inte exakt årtal just nu.
EFTERBEHANDLING: Högpassfilter vid 100 samt Stillwells Event horizon kompressor.

Endast efterbehandlingen förändrad i test2. Tagit bort reverbet helt.
Glömde förtydliga att det jag har till hands är en Studio Projects B1 och en ADK 51. Tänkter testa Tsmalmbes semigrand tips direkt efter topplocksmikning med dessa mikar.

Det går absolut att dra ut pianot från väggen. Jag har plastlock under mässingshjulen så det är lugnt för parketten.


« Senast ändrad: 06.09.2011, 14:02:19 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Med sustainpedalen nedtryckt där i början ger det mycket rymd som om pianot stod i en danslokal på balettakademin. Speglar längs hela ena lånsidan och trägolv. Pianot har ett behagligt ljud som ger mig associationer.

Jag undrar om nån vet om mjukvarianterna alltid eller generellt låter som de var mikade närmare pianot?

Kul tråd!
« Senast ändrad: 06.09.2011, 01:19:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Med sustainpedalen nedtryckt där i början ger det mycket rymd som om pianot stod i en danslokal på balettakademin. Speglar längs hela ena lånsidan och trägolv. Pianot har ett behagligt ljud som ger mig associationer.

Jag undrar om nån vet om mjukvarianterna alltid eller generellt låter som de var mikade närmare pianot?

Kul tråd!
Jättebra om du inte lägger in spelare till mp3-filerna om du inte tänker bevaka att jag byter ut eller tar bort filer. Jag tror det blir mindre rörigt om varje upphovsman lägger in låtlänkar endast. Tack.

Skoj att du får sådana associationer.

Det där med närmare har jag tyckt också. Det är väl det som gör att jag gillar pluggarnas sound kanske. Inte så mycket bummel och rum. Som sagt, jag ska försöka jobba bort det också. Klarar jag det så kommer det ju bli kanonbra.

Sen är väl nästan alltid flyglar som samplas också. Inte alltid men nästan.

 :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fixat, men gillar att spelaren finns där så man kan lyssna på strömmande direkt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tänkte på en grej....

Jag tycker att min testinspelning ovan speglar ganska väl hur pianot låter så som det gör i verkligheten. Det är ju väldigt sällan man hör pianon på inspelningar som låter som om man satt i rummet och lyssnade utan de är ju nästan alltid mycket närmare i ljudet på nåt sätt. Ungefär som att trummor nästan aldrig låter som om man var i rummet och lyssnade. Det är väl helt enkelt inte ljudidealet att pianon och trummor ska låta som det gör på riktigt. Gissar att det kan vara därför som jag inte riktigt kommer överens med soundet på min testinspelning.

Ni som har gjort och har lite rutin på pianoinspelningar, hur brukar ni göra, och brukar det låta i närheten av hur min inspelning låter?



Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag spelade in en jazztrio live, trummor kontra och ståpiano. Jag satte två CM3 på baksidan, alltså där pianisten inte sitter. Jag delade in pianots bredd i fyra delar och satte en mick mitt i varje halva så att säga. Tyckte det lät skitbra och mjukt. Pianisten tog bort framstycket för att höra sig själv bättre, på den sidan var det ett hårdare ljud, det kanske hade passat bättre i andra sammanhang.
En annan gång spelade jag in en flygel i en stenkyrka, den var komp till en damkör. Fast jag satte mickarna nästan så de tog i strängarna lät det som om jag mickat det från 20 meters håll. Har fått för mig att det går att få intressantare ljud ur ett vanligt piano än en flygel... Men rumsakustiken betyder väl mest...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Följer detta med intresse.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag hade så när glömt bort den här tråden då intresset för annat (digitalt) kommit ivägen. Så här skrev jag då:

Citat från: MaxB
Härligt med den här tråden! Det här måste MrArtrock gå igång på. Äntligen en positiv tråd i hans anda. Hoppas han kompletterar det som hamnade i annan tråd tidigare och nu i en positiv anda. Ge oss mer av ditt kunnande i det här sammanhanget, snälla MrArtrock!

Är det fler än Wernborg som testat att micka riktigt piano? Jag testade själv att spela in med H4 förut och upplevde att det lät väldigt mycket rumsmickning trots att H4:an var max en och en halv meter från pianot. Hur nära ska mikrofonerna vara egentligen, för att det ska låta torrt?

Från den tidigare tråden:
Har gjort en första inspelning av det riktiga pianot hemma (med hjälp av H4:s inbyggda mikrofoner). Ta med i beräkningen att jag egentligen inte kan spela piano utan gör det ändå.

[mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/Piano_SoundfondComparison/Schimmel_hemma.mp3[/mp3]
Schimmel - ett riktigt analogt piano hemma. H4:ans egna x/y-mikrofoner ovanför huvudet riktade fram mot halvöppna locket på pianot, c:a 1.5 meter från öppningen
« Senast ändrad: 11.10.2011, 21:54:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

på baksidan har jag haft a-b -mickning på ca 30-40 cm avstånd. Ett dåligt rum kommer nog fram ganska starkt redan på 1.5meter.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
på baksidan har jag haft a-b -mickning på ca 30-40 cm avstånd. Ett dåligt rum kommer nog fram ganska starkt redan på 1.5meter.

OK mickar närmare i "dåligt rum" alltså. Vad innebär a-b mickning?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
på baksidan har jag haft a-b -mickning på ca 30-40 cm avstånd. Ett dåligt rum kommer nog fram ganska starkt redan på 1.5meter.

OK mickar närmare i "dåligt rum" alltså. Vad innebär a-b mickning?



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
på baksidan har jag haft a-b -mickning på ca 30-40 cm avstånd. Ett dåligt rum kommer nog fram ganska starkt redan på 1.5meter.

OK mickar närmare i "dåligt rum" alltså. Vad innebär a-b mickning?
"drawing"

Nice "drawer" tnx
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
MaxB, visste inte att denna tråd fanns förrän nu så nu dyker jag upp... men skojjar du eller är du seriös gällande A-B frågan?
Trodde det fanns en wiki på forumet om inte annat gällande det mest basic och elementära i inspelningssammanhang som rör mikrofonteknik:
http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=4&ved=0CEAQFjAD&url=http%3A%2F%2Fsv.wikipedia.org%2Fwiki%2FMikrofon&rct=j&q=mikrofonteknik%20AB%20XY&ei=8I6VTqrBIIX54QSbieGbCA&usg=AFQjCNH5A3RRnBqQym0MeQlVOEvBiMfbkQ&cad=rja

När jag spelar in piano så sätter jag vanligtvis upp ett x-y par antingen rätt nära hammarna & strängarna med frontlocket borttaget förstås eller så en bit ifrån beroende på vad jag vill ha för återgivning och ev. rumsklang.
Med flygel kan man experimentera ännu mer vilket gör det både roligare men ställer samtidigt krav på rätt placering för bästa resultat, det finns en mängd tips och tekniker och alla ljudteknikermänniskor har sina egna tricks också men grundläggande är att i konsertsalar etc så ställer man mikrofonparet några m. ifrån flygeln med fullt öppet lock, gärna på ett högt stativ så de tittar ner snett uppifrån, Blumlein/Omni eller XY etc beronde på vad man vill ha återigen...vid pop och rock eller jazz när flera vistas i samma rum eller man vill ha ett mer distinkt sound så kör man med närmickning såklart, samma här för mig jag nöjer mig vanligtvis med ett par i x-y eller blumlein företrädelsevis AKG C-414 eller C 451 eller för mer värme/färg; Cascade Fathead som är bandmickar och låter bättre än många mkt dyrare ribbons t.o.m AEA som jag ab testat dom emot, fås för en spottstyver fr. USA i Blumlein-pack!
Jag brukar också lyxa till det med en kombination av ett närplacerat och avståndsplacerat par enl. ovan för enbart flygel eller flygeldominerade stycken, det blir riktigt mäktigt och snyggt när man balanserar upp dom rätt i mixen och har man tillgång till en bra hall eller ett fullsize rum så skippar man reverb eftersom detta ingår gratis och naturligt vi rätt förutsättningar, bara att släpa med sig den portabla delen av studion må det vara zoom H4 eller lite mer sofistikerade grejor, allt går att göra med enkla medel och samtidigt med superresultat hursomhelst! (om den som spelar KAN spela och instrumentet är i fullgott skick...)
Man kan ju också sätta 2 olika mickar om man nu inte har tillgång till schyssta stereopar, en B1 tex som i sig är väldigt distinkt nästintill vass/kall men ändå rätt clean och förvånansvärt brusfri för att vara lowbudget (jag sätter den ofta vid yttre sargen på baskagge i kombination m andra mickar på andra ställen på BK) passar i mitt tycke på basdelen/registret och en mindre distinkt på diskantdelen i så fall, kanske inte en SM57:a i första hand bättre med en småmembranare där.

Wernborg jag hinner inte lyssna på ett vettigt sätt nu men återkommer i ärendet ok*


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
PS Wernborg, har du pianot som på bilden dvs bredvid kaminen/öppna spisen och eldar i densamma?
Livsfarligt för pianot med denna placering kan jag säga i så fall, samma om det sår där det drar dvs under en luftvärmepump etc, undvik alltså placering nära element och kaminer för då har du torrspickor i resonansbotten e 1:a vintern garanterat och i värsta fall crackar dom till sig på dåliga ställen så pianot/flygeln blir allvarligt skadad...

Ultimat klimat är 45-55% rel. luftfuktighet och inte för varmt, man vill altså ha en så jämn kurva året runt som möjligt och det går att uppnå med enkla medel, placering och tänk!!!
DS


Jay Thomas

  • Gäst
Har försökt spela in vårt piano ett par gånger men konstaterar varje gång att inte lyckas särskilt väl. Dels pga min bristande kunskap i inspelningsteknik men även pga att vårt piano varken låter särskilt kul eller mixbart! Vete tusan hur de stora samplarna av pianon gör men det lär ligga många, många timmar bakom slutprodukten. Och alldeles förbaskat bra flyglar (i första hand) också.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
PS Wernborg, har du pianot som på bilden dvs bredvid kaminen/öppna spisen och eldar i densamma?
Livsfarligt för pianot med denna placering kan jag säga i så fall, samma om det sår där det drar dvs under en luftvärmepump etc, undvik alltså placering nära element och kaminer för då har du torrspickor i resonansbotten e 1:a vintern garanterat och i värsta fall crackar dom till sig på dåliga ställen så pianot/flygeln blir allvarligt skadad...

Ultimat klimat är 45-55% rel. luftfuktighet och inte för varmt, man vill altså ha en så jämn kurva året runt som möjligt och det går att uppnå med enkla medel, placering och tänk!!!
DS

Hmm. Jo jag vet att det inte är optimalt, och jag kan säga att en Steinway hade jag inte placerat där, men det är egentligen enda platsen i mitt vardagsrum om jag ska ha ett piano där över huvud taget. Pianostämmaren tipsade mig om att konstant ha en hink med vatten stående inne i pianot. Nästan lika bra som dyra fuktanläggningar menade han. Det hjälper ju inte mot att det blir olika temperaturer i rummet, men en bit på väg mot lagom luftfuktighet i alla fall. Jag eldar i den men inte för uppvärmning, bara mysvärme på kvällarna under säsong.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
@ Wernborg:

Du kan ju traktera pianot hyfsat hör jag, jag förmodar att du i tidiga år fått någon form av lektioner innan du började ägna dig åt gitarrspelet?!? (i slutet hör man lite av 1 Ungersk dans av Brahms, baserade på folkmelodier/danser skrivet för 4-händigt piano, finns en kanon CD fr. 90-talet med tvillingsystrarna Labeque, Katia och Marielle, rekommenderas varmt)


Om ljudupptagningen då; det låter helt ok i versionen utan rev. aningen tunt i botten men det beror säker på dels mickarna och dels preampen i H4 + att du skurit av med högpass...jag kan ej kolla monokompatibiliteten på min surfdator men det är en jätteviktig grej vid all stereo eller flermikrofons-inspelning!
Oavsett vilket så visar detta exempel att det duger med enkla medel, skulle denna upptagning ingå i ett sammanhang och bättre filtrerat så satt den som en smäck i mixen, ljudbilden alltså och i ett mer arrangerat läge, detta är ju en jam-demo!

Vore kul att höra hur du får till det med dina andra/bättre mikrofoner, jag tippar att du får maxat resultat med B1 på basen och ADK'n på diskanten, experimentera lite men ett tips är att du bestämmer dig för ett stycke/jam och kikar på vilka hammare som jobbar mest, vissa låtar håller sig ju inom vissa register, därför sätter du B1 där hammarlagen är mest aktiva i basen och närmickat, samma med ADK'n men normalt sett i registret för högerhanden som ju oftast ligger fr. 1-strukna C och uppåt, med närmickat menar jag ca 10 cm fr klubborna, tag bort alla lock förstås, blir det för kraftigt mekanikljud så backa en bit med avståndet men inte för mycket...allt beror som sagt på hur pass bra instrumentet är precis som med gitarrer och trummor, sunkiga strängar på en gura eller gamla skitskinn låter skit och med ett piano eller en flygel är det superviktigt att hålla instrumentet i skick för att inte få mekaniska missljud och gnissel, det kostar en slant men för en klaviaturspelare är det A och O och högprioritet av naturliga skäl*

@ MaxB:

Du kan ju klinka du med  ;) och i ditt fall låter det lite luftigare/öppnare för att du placerat din H4 på 1.5 m, samma tunnhet i botten dock upplever jag det så prova du med med bättre närplacerade mickar & pre's så ska du få se på andra grejor!
Schimmel är bra pianon för övrigt det hörs även här jämfört med Wernborgs pjäs, också givetvis som jag sa tidigare beroende på skick och mekanik*

Jag har en hel del pianoinspelningar någonstans som jag kan lägga upp framöver men inte just nu eftersom jag bor inneboende ett tag till och all min utr. + arkiv är på ett magasin tills jag skaffar ny kåk...

Till sist, kan vi komma överrens om att man INTE säger analogt piano om ett riktigt piano det låter bara för löjligt och hör hemma i andra terminologiska uttryck gällande studiovärlden, ett analogt eller digitalt reverb/eko etc är ok men när det gäller instrument (förutom syntar förstås) så finns det inget fog för att säga så och man har i hela världshistorien aldrig sagt så tidigare, analoga trummor etc no no no!!!

Fortsätt laborera med placeringar och öka på syftet i samband med annat på sikt så skall ni få se att det är fan så mycket snyggare och dessutom roligare att använda riktiga instrument än vst's...

 :)



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
@ Wernborg:

Du kan ju traktera pianot hyfsat hör jag, jag förmodar att du i tidiga år fått någon form av lektioner innan du började ägna dig åt gitarrspelet?!? (i slutet hör man lite av 1 Ungersk dans av Brahms, baserade på folkmelodier/danser skrivet för 4-händigt piano, finns en kanon CD fr. 90-talet med tvillingsystrarna Labeque, Katia och Marielle, rekommenderas varmt)

Tack. Kul att det låter skolat överhuvudtaget, men jag är självlärd. Har dock hållit på och plinkat i tjugotalet år. Angående dansen där så är den för mig känd som Czardas och framförd på fiol i ett rasande tempo så det var kul att höra den här tappningen. Kollade upp systrarna på Spotify och väldigt fint när de framförde Brahms.

Om ljudupptagningen då; det låter helt ok i versionen utan rev. aningen tunt i botten men det beror säker på dels mickarna och dels preampen i H4 + att du skurit av med högpass...jag kan ej kolla monokompatibiliteten på min surfdator men det är en jätteviktig grej vid all stereo eller flermikrofons-inspelning!
Oavsett vilket så visar detta exempel att det duger med enkla medel, skulle denna upptagning ingå i ett sammanhang och bättre filtrerat så satt den som en smäck i mixen, ljudbilden alltså och i ett mer arrangerat läge, detta är ju en jam-demo!
Ja, jag har skurit ur botten vid 50 med ett högpass ja. Kanske man inte behöver när pianot är ensamt så här nej.

Vore kul att höra hur du får till det med dina andra/bättre mikrofoner, jag tippar att du får maxat resultat med B1 på basen och ADK'n på diskanten, experimentera lite men ett tips är att du bestämmer dig för ett stycke/jam och kikar på vilka hammare som jobbar mest, vissa låtar håller sig ju inom vissa register, därför sätter du B1 där hammarlagen är mest aktiva i basen och närmickat, samma med ADK'n men normalt sett i registret för högerhanden som ju oftast ligger fr. 1-strukna C och uppåt, med närmickat menar jag ca 10 cm fr klubborna, tag bort alla lock förstås, blir det för kraftigt mekanikljud så backa en bit med avståndet men inte för mycket...allt beror som sagt på hur pass bra instrumentet är precis som med gitarrer och trummor, sunkiga strängar på en gura eller gamla skitskinn låter skit och med ett piano eller en flygel är det superviktigt att hålla instrumentet i skick för att inte få mekaniska missljud och gnissel, det kostar en slant men för en klaviaturspelare är det A och O och högprioritet av naturliga skäl*
Ja, jag måste få till en session med de riktiga mikarna också som en jämförelse. Min sustainpedal är lite gnisslig och smällig så det ska jag fixa till också. Bra tips. Sen vill jag förstås testa att mika bakom pianot som tsmalmbe föreslog längre upp i tråden och höra skillnaden där.

« Senast ändrad: 14.10.2011, 16:20:23 by Wernborg »