Kontrollrummet

När ljudkort inte vill funka

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Så har musikdatorn (XP) lagt av - mitt under musikarbetet. På en annan nyare dator med Vista installerade jag Cubase och pluggar. Men när jag flyttat över ljudkortet - Delta 1010LT och laddat hem och installerat deras drivrutin för Vista 64bit 2pack söker ljudkortet i alla fall efter kompitabel drivrutin. Vad göra? Får jag det inte att fungera blir jag ju tvungen skaffa nytt ljudkort. Vad rekommenderas för liknande i så fall? 2 balanserade mikingångar, några line in och ut samt flera midi. 


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Så har musikdatorn (XP) lagt av - mitt under musikarbetet. På en annan nyare dator med Vista installerade jag Cubase och pluggar. Men när jag flyttat över ljudkortet - Delta 1010LT och laddat hem och installerat deras drivrutin för Vista 64bit 2pack söker ljudkortet i alla fall efter kompitabel drivrutin. Vad göra? Får jag det inte att fungera blir jag ju tvungen skaffa nytt ljudkort. Vad rekommenderas för liknande i så fall? 2 balanserade mikingångar, några line in och ut samt flera midi. 

Vad kostar det att uppgradera till win7? Blir nog billigare än ett nytt ljudkort iaf. Har stött på många Vista-burkar som strular med  bl.a drivrutinerna till ljudkort. Win7 funkar alldeles underbart till musik. Se bara till att drivrutinera stödjer det. Så skulle jag göra iaf. Vista är en parantes i windowshistorien.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Vad kostar det att uppgradera till win7? Blir nog billigare än ett nytt ljudkort iaf. Har stött på många Vista-burkar som strular med  bl.a drivrutinerna till ljudkort. Win7 funkar alldeles underbart till musik. Se bara till att drivrutinera stödjer det. Så skulle jag göra iaf. Vista är en parantes i windowshistorien.

Tycker det var riktigt modigt att installera på Vista!  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Ajdå är det så illa med Vista. Ja, det var en nödlösning, Vista-datorn används annars endast till videoredigering. Då är det kanske bättre tills vidare gå tillbaks till gamla datorn, sätta in ny hårddisk och installera XP och sätta tillbaka ljudkortet. Som tur är sparar jag alltid projekten på annan hårddisk.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ajdå är det så illa med Vista. Ja, det var en nödlösning, Vista-datorn används annars endast till videoredigering. Då är det kanske bättre tills vidare gå tillbaks till gamla datorn, sätta in ny hårddisk och installera XP och sätta tillbaka ljudkortet. Som tur är sparar jag alltid projekten på annan hårddisk.

En klockren lösning  :)


Burnin Sven

  • Gäst
Delta korten funkar på hackmacar finns en drivrutin för det, inte mididelen dock bara audio. Tycke mig minnas att du skaffat en mac också och med lite påläsning så kan du köra osx i dualboot på din PC så är ju problemet löst. Dvs om du inte absolut behöver midi. Nåväl bara en tanke hoppas det löser sig


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Delta korten funkar på hackmacar finns en drivrutin för det, inte mididelen dock bara audio. Tycke mig minnas att du skaffat en mac också och med lite påläsning så kan du köra osx i dualboot på din PC så är ju problemet löst. Dvs om du inte absolut behöver midi. Nåväl bara en tanke hoppas det löser sig
Jag formaterade hårddisken och satte in XP, installerade och installerade. Åtskilliga timmar med strulande, det ska ju aktiveras med koder, och pluggar som inte hamnar rätt, men nu har jag äntligen fått igång det och kan fortsätta färdigställa låten jag höll på med. Hade hoppats på Vista-datorn för den är betydligt snabbare, nu knastrar det i ljudet om processorn belastas för mycket.
IMacen jag skaffade nyligen använder jag till kontoret så den är inte aktuell för musik. Men hur som helst måste jag snart skaffa kraftigare dator för musiken. Det som talar för PC är pluggar som inte finns för Mac. Min iMac är jag otroligt nöjd med så det talar för Mac. Här får funderas. Deltakortet gillar jag så det vill jag gärna behålla också.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ursäkta för OT här men svaret kan vara intressant för 91:an oxå.
Om man gör så att Mac blir en PC hur är det med dom låtar man gjort i Mac-miljö då? Kan man ladda upp dom i PC-miljön? Och funkar PC-pluggar utan problem i Mac/PC då? Man får väl kanske ladda in Cubase igen fast i Mac/PC kanske eller funkar den programvaran i Mac/PC ändå?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag formaterade hårddisken och satte in XP, installerade och installerade. Åtskilliga timmar med strulande, det ska ju aktiveras med koder, och pluggar som inte hamnar rätt, men nu har jag äntligen fått igång det och kan fortsätta färdigställa låten jag höll på med. Hade hoppats på Vista-datorn för den är betydligt snabbare, nu knastrar det i ljudet om processorn belastas för mycket.

Om du är klar med inspelandet finns det ju ingen anledning att hålla nere latency längre - maxa och mixa!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om du har en snabb dator till videoredigering, kanske använda din xp licens till den och köra både video och musik på den? Om du nu inte uppgraderar den till w7?


Burnin Sven

  • Gäst
Delta korten funkar på hackmacar finns en drivrutin för det, inte mididelen dock bara audio. Tycke mig minnas att du skaffat en mac också och med lite påläsning så kan du köra osx i dualboot på din PC så är ju problemet löst. Dvs om du inte absolut behöver midi. Nåväl bara en tanke hoppas det löser sig
Jag formaterade hårddisken och satte in XP, installerade och installerade. Åtskilliga timmar med strulande, det ska ju aktiveras med koder, och pluggar som inte hamnar rätt, men nu har jag äntligen fått igång det och kan fortsätta färdigställa låten jag höll på med. Hade hoppats på Vista-datorn för den är betydligt snabbare, nu knastrar det i ljudet om processorn belastas för mycket.
IMacen jag skaffade nyligen använder jag till kontoret så den är inte aktuell för musik. Men hur som helst måste jag snart skaffa kraftigare dator för musiken. Det som talar för PC är pluggar som inte finns för Mac. Min iMac är jag otroligt nöjd med så det talar för Mac. Här får funderas. Deltakortet gillar jag så det vill jag gärna behålla också.

Då är det hackmac som gäller dvs om du vill behålla delta kortet då det inte finns pci platser på intelmacar. Men det är ju inget fel på win och pc och jag tror att M-Audio har win 7 drivar till delta serien nu. Jag har både Win 7 och Lion på mitt senaste bygge (i7) och båda funkar riktigt bra.

Din Imac klarar lätt (dvs om det är en minst i5) både kontor, film och musik och garageband finns redan i den. Men det kan ju ändå vara så att man inte vill blanda ihop det det förstår jag men prestanda mässigt ska det nog inte vara några problem.

När det gäller hackmac så bör man ändå försäkra sig om att hårdvaran är lätt att installera på, det är inte bara att ta vad som helst om det ska gå smärtfritt. Viss hårdvara är väldigt lätt att få in osx på men annan kan vara ganska bökig. I alla fall om man ska köra äkta köpt retail osx. Skivorna som följer en mac ända fram till Lion (det senaste OSet) funkar inte dom är låsta till den versionen mac man köpt.


Burnin Sven

  • Gäst
Ursäkta för OT här men svaret kan vara intressant för 91:an oxå.
Om man gör så att Mac blir en PC hur är det med dom låtar man gjort i Mac-miljö då? Kan man ladda upp dom i PC-miljön? Och funkar PC-pluggar utan problem i Mac/PC då? Man får väl kanske ladda in Cubase igen fast i Mac/PC kanske eller funkar den programvaran i Mac/PC ändå?

Jag tror att det funkar med pluggar och även oberoende om man kör Win virtualiserat (Parallels eller liknande) under osx eller startar Win via bootcamp. Windows "only" pluggar funkar ju givetvis inte i osx. Har man däremot en riktigt bra mac så borde den kunna köra programmen (cubase etc) i osx och windows samtidigt. Dvs. om man kör windows virtuellt under osx. Jag som leker lite med Mixbus som jag tycker låter bäst när man ska till att göra slutmix skulle kunna tänka mig att om det vore så att jag helst gjorde musiken i ett pc program med pc pluggar så skulle jag köra win och tex cubase via Parallels och när jag är nöjd med ljudet bounca ut spåret och dra över waven till mixbus.

När det gäller i alla fall Logic (vet inte hur det är med Cubase) så går det att starta gamla PC Logic projekt även i mac men pluggarna funkar ju givetvis inte.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Om du har en snabb dator till videoredigering, kanske använda din xp licens till den och köra både video och musik på den? Om du nu inte uppgraderar den till w7?
Vid en uppgradering av operativsystem, finns övrigt kvar då, som installerat Cubase, pluggar, sparade filer?

Att jag provade sätta över ljudkort, musikprogam mm till Vista-datorn var en nödlösning då jag helst vill hålla isär videoredigeringen från musiken om nåt strular. Musikdatorn med XP har strulat i över ett år med blåskärm varje dag jag jobbat i den och jag har aldrig kommit på vad som felats trots sökningar , borttagande av pluggar, program osv, pratat med support. Sen formateringen har ingen blåskärm dykt upp i alla fall.

Burning Sven, vad är Hacmac? Är det stationär dator i stor låda?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om du har en snabb dator till videoredigering, kanske använda din xp licens till den och köra både video och musik på den? Om du nu inte uppgraderar den till w7?
Vid en uppgradering av operativsystem, finns övrigt kvar då, som installerat Cubase, pluggar, sparade filer?
Att jag provade sätta över ljudkort, musikprogam mm till Vista-datorn var en nödlösning då jag helst vill hålla isär videoredigeringen från musiken om nåt strular. Musikdatorn med XP har strulat i över ett år med blåskärm varje dag jag jobbat i den och jag har aldrig kommit på vad som felats trots sökningar , borttagande av pluggar, program osv, pratat med support. Sen formateringen har ingen blåskärm dykt upp i alla fall.
Burning Sven, vad är Hacmac? Är det stationär dator i stor låda?

Jag tror att en nyinstallation (inte uppgradering) är en förutsättning då man gör en dualboot-installation. Det är i alla fall oftast bättre att installera, istället för att göra en uppgradering av operativsystemet och då finns i så fall inte övrigt kvar (Cubase, pluggar och sparade filer). Dessa är bra att kopiera till annan plats, för att kunna installeras och tas fram då det är dags.

Hacmac låter som  något som går att använda för en dualboot-installation (ett hackat Mac-OS) där man kan välja om man ska boota upp på en Mac eller en PC, då man startar datorn. Det borde gå att göra med vilken PC som helst men underlättas avsevärt man använder en dator där båda operativsystemen redan har drivrutiner för den hårdvara som sitter i datorn och ska användas (ev externt ljudkort?).

Nån får rätta mig om jag är på fel spår avseende Hacmac och du får ha överseende med mina vilda antaganden. Jag baserar det bl.a. på följande uttalande från Sven
Citera
Skivorna som följer en mac ända fram till Lion (det senaste OSet) funkar inte dom är låsta till den versionen mac man köpt.
« Senast ändrad: 05.09.2011, 10:05:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Burnin Sven

  • Gäst
Glömde nog ett k där  :D. Dom säger Hackintosh också, det är helt enkelt en PC som man kör OS X på.

När jag skriver dual boot så menar jag en dual boot där man har minst två hårddiskar och inte två os på en och samma hårddisk. Men det är samma sak två os i samma maskin och man kommer åt att starta dom antingen via F8 vid uppstart eller om man har nån booloader som tex Chameleon när det gäller hackintosh.

Man kan även köra ett os virtualiserat under ett annat och ett bra program till det är som sagt Parallels som finns både till PC och Mac. På min senaste maskin har jag både win 7 och osx Lion + win xp virtualiserat så jag kan välja beroende på vad jag behöver göra och hur situationen ser ut just då.

Man kan inte köra os x på vilken pc hårdvara som helst så det är bäst att kolla upp först innan man ger sig på det.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Var hittar man info om vilka kort som funkar under Mac OS?
Jag ska antagligen bygga en ny burk nu till hösten någon gång - och då hade det förstås varit kul om det gick att köra både W7 och Mac OS på den, så att man kunde leka lite med Mac ockå... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Och, Sven, om man kör virtualiserat os under ett annat (du har en Mac med virtualiserad WinXP ) är det inte en avsevärd skillnad i WinXP:s prestanda, mot om man installerat det direkt på datorn som enda opeartivsystem? Vet du det?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

Angående virtualisering: allt som har att göra med I/O blir otroligt mycket långsammare. Virtualiserat kan man (kanske) köra mixning, men inspelning är nog att blodpetanäsan. Dualboot och virtualisering är INTE samma sak, för att nu göra det klart. Dualboot gör ingensomhelst skillnad i prestandan i någondera operativsystemen, men virtualisering är inget för musikproduktion (på riktigt).

Virtualisering har sina fördelar men inte i realtidsappplikationer där drivrutiner skrivs "så nära hårdvaran" som möjligt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Angående virtualisering: allt som har att göra med I/O blir otroligt mycket långsammare. Virtualiserat kan man (kanske) köra mixning, men inspelning är nog att blodpetanäsan. Dualboot och virtualisering är INTE samma sak, för att nu göra det klart. Dualboot gör ingensomhelst skillnad i prestandan i någondera operativsystemen, men virtualisering är inget för musikproduktion (på riktigt).

Virtualisering har sina fördelar men inte i realtidsappplikationer där drivrutiner skrivs "så nära hårdvaran" som möjligt.


Precis. Det går inte.

Jag installerade XP mode (virtualiserad XP) i min Windows 7 64bit med massor av minne och i7processor. La in en gammal Cubase SX2 och visst, det går att öppna projekt och så, men det duger inte ens att mixa. Jag gjorde detta för att kunna bounca ut några gamla spår och det funkade, men det var inte kul. Själva OS-et rullar bra i normal användning, men så fort något som behöver ljudkortet ska göras så ballar det ur.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Misstänkte det, bra för 91:an att veta, som har funderingar och framtida planer på installation i någon form.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Att ha fler operativsystem på samma dator har jag nog aldrig tänkt. Sen barnen är utflugna finns gott om plats för flera burkar och man kan optimera dem för olika verksamheter. Musikdatorn och videoredigeringsdatorn har ju varken internet eller virusskydd. Kontorsdatorn som har internet bytte jag ju ut mot Mac och slapp därmed ett i bakgrunden jobbande Norton som gav mej ständiga väntetider.

Alternativet nu, då musikdatorn inte hänger med riktigt är musiken ska få samsas med videoredigeringen eller att det blir ny dator. Men jag ska göra fler försök att få till drivrutinerna till Deltakortet. Lyckas jag med det borde det även gå att få till drivrutin till Window 7 och uppgradera.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tycker inte det finns någon vits med att ha olika datorer för olika bruk. Jag gör allt på min musikdator. Musik, video, surf, antivirus etc... Inga som helst problem. Du hade ju en kraftfull videodator. Varför inte använda den.

Sen Norton är ju känt för att sega ner datorn. Idag finns gott om gratisantivirus som är snällt mot burken.
Tex. MS Security essentials, AVG Free, Panda cloud antivirus är de som jag testat.

Jag har inte inget säkerhetsrelaterat avstängt på min dator och har aldrig någonsin upplevt problem med att ha det så.

Mina 5 öre....


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tycker inte det finns någon vits med att ha olika datorer för olika bruk. Jag gör allt på min musikdator. Musik, video, surf, antivirus etc... Inga som helst problem. Du hade ju en kraftfull videodator. Varför inte använda den.

Sen Norton är ju känt för att sega ner datorn. Idag finns gott om gratisantivirus som är snällt mot burken.
Tex. MS Security essentials, AVG Free, Panda cloud antivirus är de som jag testat.

Jag har inte inget säkerhetsrelaterat avstängt på min dator och har aldrig någonsin upplevt problem med att ha det så.

Mina 5 öre....

Håller med dig. Jag har heller aldrig kört med olika datorer för olika ändamål. Kör spel, bilder, video, internet, musik på samma burk. Har aldrig råkat ut för nåt som ställt till nån skada. Är man noga på att ta backup på sina vikiga filer så riskerar inte att förlora nåt man håller kärt oavsett. Jag brukar dessutom göra en nyinstallation ungerfär en gång om året, mest för att det är skönt att blåsa datorn från en massa ondödigt tjaffs som man samlat på sig. Därefter så installerar jag mina program igen i takt med att jag behöver dom. Jag kör med MS Security Essentials och det rullar på bra utan att märkas.
Men det är ju högst individuellt och alla sätt är bra så länge dom funkar  :D
I 91:ans fall skulla jag dock kollat på möjligheterna att uppgradera Vista-maskinen till Win7 då det är ett bättre OS i alla avseenden.

Micke
« Senast ändrad: 05.09.2011, 20:38:16 by jonnerstone »


Utloggad tsmalmbe

Samma burk, OK tycker jag. Olika operativsystem är ändå bra när någon skituppdaterinjg av x antal mjukvara som man har installerat strular till det. Då är det skönt att kunna skita i "underhållningsmaskinen" och veta att musik-OS'et fortfarande fungerar. Lättare att göra imagebackuppar på det viktigaste också. Men oftast skall det ju hända något illa förrän man hittar sin egen nivå av säkerhetstänkande. Personligen hatar jag att sitta och installera och hitta licenser och fan och allting.

Som överkurs: jag har nätkabeln fast i nätet hela tiden, men i musik-OS:et har jag en skild ip som är blockerad både in och ut till internet, men med åtgång till mitt lokala nätverk (printer, nätskivor etc). Det är inte vattentätt, men med försiktig användning är det ok. Dubbelöverkurs blir det då jag har en lokal proxy med vilken jag trots allt kan surfa med min musikdator, men som sagt det blir kanske dubbelöverkurs :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Burnin Sven

  • Gäst
Givetvis så blir det så att ett virtualiserat OS inte orkar på samma sätt som om det körs "på riktigt" men helt ok ändå, beroende på förstås. Jag har kört gamla Acid i virualiserat win xp under osx på en en q6600 maskin och så vitt jag minns så gick det att klämma ut en 10 spår eller nåt. Jag har inte testat så mycket med musik program virtualiserat på min nyaste i7 930 maskin men jag misstänker att det skulle funka ganska ok men med en massa tunga pluggar så skulle det givetvis gå tungt. En fördel med OS X är att man inte behöver göra så många säkerhets förbehåll/arrangemang som TS beskriver. Det är lite därför som jag kör win under parallels då jag ytterst ogärna går ut på nätet med en win maskin. Jag orkar helt enkelt inte med att böka med virusprogram och sånt.

Win 7 gillar jag skarpt men det det tar en jäkla tid att få in allt och OS X stoppar jag dit på 30 - 45 min allt klart även på min PC hårdvara.

http://www.m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver Det finns drivar för win 7 till ditt kort

Jag kör två burkar nu men det är för att live sänd video tar så mycket kraft så det är därför. Min gamla q6600 maskin funkar också ypperligt till musik så där behövs inte mer data kraft. Vi tycker att ljud är tunga grejor så man behöver bra utrustning men jag kan tala om att ljudhantering i en dator är rena barnleken jämfört med Livesänd video + ljud eller ens video redigering det går inte ens att jämföra.
« Senast ändrad: 06.09.2011, 01:08:45 by Burnin Sven »


Burnin Sven

  • Gäst
Var hittar man info om vilka kort som funkar under Mac OS?
Jag ska antagligen bygga en ny burk nu till hösten någon gång - och då hade det förstås varit kul om det gick att köra både W7 och Mac OS på den, så att man kunde leka lite med Mac ockå... ;)

http://www.insanelymac.com/forum/index.php?
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page

Mycket att läsa men här står det  :D

Problemet nu är att man bara kan köpa senaste OS X Lion 10.7 online via Apples App store. För att kunna installera så behöver man senaste Snow Leopard 10.6.8


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Så har jag i alla fall fått Delta-ljudkortet att funka på Vistadatorn! Drivrutinen hade jag ju tidigare hämtat från Deltas sida (sidan du Burning Sven också nämnde) men jag fick meddelandet att något var inkorrekt. Det visade sig att jag måste ansluta audio-midi-sladdkontakten till ljudkortet före installationen; Deltakortet är ett PCI-kort. Så nu rullar det på, och undan går det för här är det Intel Core i7 920 2,67 GHz istället för Intel Core 6600 2,4 GHz samt 6Gb ram istället för 2. Nu fungerar dessutom Steinberg Grand 3 som jag precis skaffat. På den omformaterade XP-datorn hängde sig både Cubase4 och Cubase5 då jag laddade in Grand 3 ur VST-instruments. Så idag finns anledning att äntligen dra på munnen/förlänga käften!  :) :) :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Så har jag i alla fall fått Delta-ljudkortet att funka på Vistadatorn! Drivrutinen hade jag ju tidigare hämtat från Deltas sida (sidan du Burning Sven också nämnde) men jag fick meddelandet att något var inkorrekt. Det visade sig att jag måste ansluta audio-midi-sladdkontakten till ljudkortet före installationen; Deltakortet är ett PCI-kort. Så nu rullar det på, och undan går det för här är det Intel Core i7 920 2,67 GHz istället för Intel Core 6600 2,4 GHz samt 6Gb ram istället för 2. Nu fungerar dessutom Steinberg Grand 3 som jag precis skaffat. På den omformaterade XP-datorn hängde sig både Cubase4 och Cubase5 då jag laddade in Grand 3 ur VST-instruments. Så idag finns anledning att äntligen dra på munnen/förlänga käften!  :) :) :)
Härligt.

Ja, det är inget fel på Vista så länge man har en kraftig dator.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Strålande att du löste det!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Burnin Sven

  • Gäst
Gott att det funkar igen i7 920 är bra grejor, själv har jag en 930 och två ssd hårddiskar i min web tv dator. Lite förvånad att q6600 inte funkar för dig, jag har en sån också men i min musikdator och den rullar på fint som bara den, kör Logic och os x snow leopard på den (8 gig i den + även två grafikkort = fyra skärmar om jag vill).


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Gott att det funkar igen i7 920 är bra grejor, själv har jag en 930 och två ssd hårddiskar i min web tv dator. Lite förvånad att q6600 inte funkar för dig, jag har en sån också men i min musikdator och den rullar på fint som bara den, kör Logic och os x snow leopard på den (8 gig i den + även två grafikkort = fyra skärmar om jag vill).
Att XP-datorn ibland inte klarade trycket kan ju också bero på för lite ramminne 2Gb. Jag har ju inte hunnit hårdtesta Vistadatorn men skillnaden är rejält märkbar vad väntetid beträffar när VST-instrument laddas in, t.ex. olika EZ-drumset. Dessutom var det något fel nånstans då blåskärm levererades  dagligen.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Är tydligen inte över bäcken ännu så här får inte ropas "hej"
Har jobbat med videoredigering klanderfritt på Vistadatorn sen den även blev musikdator, men då jag ska lyssna på musik (för att använda i filmerna) går det inte. Även om inget redigeringsprogram eller musikprogram är igång är det ljudlöst. Spelar ingen roll om jag spelar upp i Windows mediaplayer eller Quicktime. Det finns ju medföljande "exempelmusik" i Vista men den hörs inte. På något sätt har dessa spelare inte tillgång till Deltakortet, hur löses det?


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Är tydligen inte över bäcken ännu så här får inte ropas "hej"
Har jobbat med videoredigering klanderfritt på Vistadatorn sen den även blev musikdator, men då jag ska lyssna på musik (för att använda i filmerna) går det inte. Även om inget redigeringsprogram eller musikprogram är igång är det ljudlöst. Spelar ingen roll om jag spelar upp i Windows mediaplayer eller Quicktime. Det finns ju medföljande "exempelmusik" i Vista men den hörs inte. På något sätt har dessa spelare inte tillgång till Deltakortet, hur löses det?

Skiljer det sig inte i frekvens i fråga om ljud mellan video (48kHz) och musik (44,1kHz)? Kan lösningen vara så enkel att Deltakortet låser sig till 48kHz efter videoredigering?


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Felet är funnet! I kontrollpanelen - ljud - uppspelning finns Delta kortets alla alternativ S/PDIF, Line 1/2, Line 3/4 osv. S/PDIF var förbockad med en liten grön bock, det skulle istället vara Line1/2 som skulle ha en grön bock. Fick hjälp av killen som en gång byggde ihop datorn åt mej. Äntligen kan jag tuta och köra vidare!  :)