Forum > Demolåtar

Asti - Amelia (ny version)

<< < (4/7) > >>

Håkan Nilsson:

--- Citat från: MaxB skrivet 28.08.2011, 14:16:13 ---Bra dubbskola av Jonnerstone också. Ska försöka komma ihåg och tillämpa dessa tips. Låter behagligt - du som är bra på sångdubbar har lite putsande kvar om du vill använda dig av Jonnerstones tips.

Det första jag kom att tänka på i främst sång-rytmiken, är Beatles Dear Prudence, som din bit "bitvis" är i närheten av.

Har suttit o dubbat min egen Maskrosfrön nu, men att sjunga två ggr exakt lika den ganska fria rytmiken jag sjunger förstaspåret i är ganska hopplöst. Jag gör det nog lite bättre än vad JJ Cale gör på en del av sina låtar, men det vete 17 om det tillför nåt positivt.

--- Citat från: Håkan Nilsson ---Jag spelar då och då även på servicehus, då har jag bara gitarr, munspel på ställning o notpapper med mig, sjunger riktigt gamla låtar då, som "Hälsa dem där hemma", " nån enstaka psalm som "Blott en dag" osv. Det är också trevligt, och att sjunga helt utan mick eller nåt är en utmaning. Alla tanter blir så otroligt glada, och även jag. De sitter ju bara och har tråkigt annars... En häftig grej är när tanter på 95 år sjunger med, med tunn röst, de sjunger då lika som man gjorde för snart 100 år sen, det är som att åka tidsmaskin till 1900-talets början. Så kan ingen yngre sjunga idag.  Cool
--- Slut citat ---

En guldstjärna från mig till dig  :wub:, som för denna tradition vidare. Min pappa har gjort som du tidigare, då han hade minnet i behåll och oj så många som har uppskattat det lilla han givit under nån timme en kväll här och där, i en (för de äldre) annars relativt händelselös tillvaro. Det är mycket uppskattat. Och vem som berättade det minns jag inte men det var något med en gamling som oftast inte rörde en min men under en sån här sammankomst såg man hur gamlingens fot höll takten. En stor händelse i det lilla.

Jag har en fru som är sjuksköterska i äldrevården sen många år, så jag vet lite hur det funkar. Även rejält dementa människor kan sjunga med i sista orden på varje vers i tex Rönnerdal, "gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol". En annan favorit är "Vi gå över daggstänkta berg" då kan alla klämma i med "fallera" även om de inte sagt ett ord på flera år. Ibland ser jag på personalen hur de häpnar över någons reaktion. Jag har tom hört att det som definierar när man är helt hjärndöd efter en olycka, sjukdom eller för att man blivit riktigt gammal är förmågan att uppfatta musik. Uppfattar man inte musik längre då är det slut med en även om man fortsätter att andas, musiken ska visst vara det man har kvar allra sist.
De dementa är ju så att de glömmer allt efter en halv minut, men händer det nåt som gör dem oroliga sitter oron i hela dan sen, fast de inte har en aning om vad som hände som gjorde dem oroliga. Samma fast tvärtom med en musikstund när de har trevligt, när jag lagom packat ner gitarren och de ska iväg o äta har de glömt alltihop, men den trivsamma känslan sitter visst kvar hela dan.
Många på servicehusen är ju helt klara i huvet med, intressant att få snacka lite med dem om vad de jobbat med och så, så det är inte bara en "uppoffring av godhet" att spela för dem. Jag gjorde det intensivt ett drygt år, två entimmas gig varje vardag! På kuppen blev jag rejält mkt tonsäkrare, men fick sluta med det då jag tyvärr började få röstförändringar, jag sjöng sönder stämbanden

--- Slut citat ---

Dividend:
Jag gillar det här, stämningen, det dova repetitiva och välsjungna fraserna.

Kunnat tänka mig nån fiol som spelade vad pianohögerhanden och cellon spelar mitt i låten. Men det kanske skulle minska själva känslan.

Asti:
Kul att du gillar Div!
Antar att du menar att fiolen skulle vara i sticket....?

Har lagt upp en ny version där jag försökt dra ner på basfrekvenserna vad
gäller sång och piano, minskat dubbsången i volym och reverb, samt ändrat
lite i instrumentens placering för bättre tydlighet (förhoppningsvis).
Har också editerat sångfilerna för att få bort oönskade ljud.
Möjligen skulle jag också minskat volymen på kontrabasen...?

Dividend:
Låter mycket bättre nu. Behövs ingen fiol. Kontran tycker jag du ska låta vara som den är :)

Asti:

--- Citat från: Dividend skrivet 28.08.2011, 20:00:31 ---Låter mycket bättre nu. Behövs ingen fiol. Kontran tycker jag du ska låta vara som den är :)

--- Slut citat ---
Tack det var skönt!  :)
/Asti

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion