Forum > Demolåtar
SPACE+RAIJA / Onks sill niin väliä
Håkan Nilsson:
Fin blandning av modern schlager och äkta finskt gammaldags dragspelsmoll. Klassiskt fint som bara finsk musik kan låta.
Att reverb mm låter illa kan nog bero på att du komprimerat mastern för hårt. Stupsäker sångerska. Skitbra låt, den växer under lyssningen. Att den är rakt på och inte har så många ingredienser är nåt jag gillar skarpt, less is more, det är ju det som är det svåra. En grymt bra schlageraktig låt värd att lägga ner ett jättejobb på ljudet.
Börja med att ta bort masterkomprimeringen helt, kör bara lite limiter där. Varje spår för sig är nog tillräckligt komprimerade.
Sista cymbalen dör tvärt i förtid...
spacetrucker:
Tjo... tack för lyssning och kommentarer
Tokai: Wow, maffigt, tack. Visst har hon röst ^_^
Asti: ... kul att du lyssnade i alla fall
MaxB: Jag hade tänkt få in ett solo eller nåt men tyckte att det var viktigare att få med hela texten... kanske ett solo gjort det mer spännande :unsure:
Wernborg: Pulat lite med trummorna...
Nilsson: Jo, dragspelet höll på att stryka med vid ett tillfäll men sen tyckte jag att det sitter rätt bra så det fick vara kvar.
Tog bort masterkomprimeringen och la dit en limiter istället. Åtminståne jag tycker ljudbilden blev klarare. Tack för bra tips :D
Försökte dessutom göra nåt åt slutsymbalen men har inte riktigt koll på hur man "töjer ut" en midisymbal :huh:
Ny version uppe i trådhuvudet
Space
Dividend:
Headbangar frenetiskt till det här :D fast det är åt schlagerhållet får jag lite 80ies metal-feel av det här..
Mycket intressant text, låter som det är oerhört invecklade saker som Raija förtäljer. :)
spacetrucker:
--- Citat från: Dividend skrivet 28.08.2011, 15:17:24 ---Headbangar frenetiskt till det här :D fast det är åt schlagerhållet får jag lite 80ies metal-feel av det här..
Mycket intressant text, låter som det är oerhört invecklade saker som Raija förtäljer. :)
--- Slut citat ---
80-tals headbangermetal-schlager.... B)
Mycket invecklade saker... hon sjunger om att hon går i skogen i ett par lånade, för stora, stövlar och försöker låta bli att snubbla och att hon cyklar med med en knarrande cykel med nästan tomma däck men who cares... det viktiga är att njuta av tillvaron JUST NU och inte grubbla över vad som hände igår eller vad morgondagen för med sig.... livets mening med andra ord :D
Space
MaxB:
Hehe, upplevde själv det där med ett par lånade, för stora stövlar en dag i somras - men jag var i ett köpcentrum. På grund av risken att snubbla och dra omkull en monter med solmogna tomater köpte jag ett par sandaler för 99 spänn :)
Raija har skön röst!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida