Kontrollrummet

El till studion: dosa eller utanpåliggande?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad musikundret

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Musikundret.se
Vad är bäst ur ljudisoleringssynpunkt? Vilka för och nackdelar finns det att dra hål i väggen för flexirör med utanpåliggande elutag alternativt bygga in dosa i väggen?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ingen aning.  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Klart det kan bli lite läck om det inte blir helt tätt... kan ju finnas skäl att ägna uttag och genomföringar lite extra uppmärksamhet. Jag drar all studioström från ett ojordat uttag genom en avskiljningstrafo och drar fram jord separat om det någonsin skulle behövas... variant på "groundlift"... ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad musikundret

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Musikundret.se
Så det hela kanske är mer av okulär karaktär än rent funktionsmässigt och ur ljudisoleringssynpunkt?


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Du sätter 3 lager gips och borrar sedan hål på en decimeter och sätter dit ett plastlock på ca 3mm. Läcker det? Klart som fan att det läcker!

Det finns någon beskrivning från Gyproc för länge sedan där de byggde "lådor bakom gipsen och gjöt in eldosor i väggen. Hittar dock inte beskrivningen på rak arm. Skall du inte roa dig med det så föreslår jag att du sätter utanpåliggande och när du väl har fått igenom trådarna så måste du peta i akustikfog (eller liknande) i röret. Annars kommer ljudet likt förbaskat ut. Du provade säger som barn att tuta och prata i någon form av rör och det fungerar skitbra. Men det kanske inte är den form av kommradio du vill ha i studion, hehe.

Edit: Ja hej va man kommenterade det i tid. Rummet är väl byggt och inflytta och utflyttat för längesedan. Får nog kolla på tiderna bättre framöver... :)
« Senast ändrad: 11.12.2011, 20:30:22 by Lee »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Eller hälsa på oftare...  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Det enda som hjälper är jordade ledande höljen runt elledarna. I England och en del andra länder jordar de och drar stålrör med ståldosor i innerväggar. Men i Sverige är det plaströr och plastdosor som är byggstandard. Här är man rädd för jord, då en spänningssatt ledare till jord kan vara farlig. Men i andra länder är det skyddande.  :blink:
En utanpåliggande 5 ledarledning med att jordat hölje, är det bästa i vårt land för att göra det både enligt byggstandard och som ger isolation mot brum. Se till att jordhöljet i kabeln inte endast består av en vävd kopparmatta utan även har en heltäckande folie som är överlappande och limmad! Dosorna eller uttagen kan dock inte fås i metall. Se till att ledarna är så korta som möjligt i den oskärmade delen. Kabeln blir dock inte billig!  :wacko:
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll