Kontrollrummet

Ljudisolera ett fönster i studio mot trafikerad väg?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rubberwarrior

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Jag ska hyra in mig i en lokal i Stockholm där förra ägaren byggt en mycket bra studio. Den har allt förutom ett ljudisolerat fönster
mot en trafikerad väg precis utanför.
Har letat bland alla trådar här men endast hittat tips på kontrollrumsfönster. Trafikbuller ligger ju på cirka 80 dB och det
är väl framförallt lågfrevensen man är intresserad av att få bort. Jag har läst mig till att man borde ha två glas, ett som är på
10 mm och ett något tunnare, och vinkla det tunnare lite. Det sitter ett vanligt fönsterglas i redan som dämpar lite och det är
stort avstånd mellan fönster och vägg som det brukar vara i källarlokaler.

Frågan är nu vilken sorts glas man ska använda och var man kan hitta det till ett någorlunda överkomligt pris.
Ska man vända sig till en stor glasfirma eller kan man få bra glas hos ett litet glasmästeri?
Har läst om Stadip Silence, Stratophone och Optiphon men alla verkar rekommendera olika märken.
Någon som har erfarenhet eller kan mycket om detta?

Tack, tack, tack på förhand


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Laminerat glas ska du ha som tillägg, 4+4 mm tex, huvudsaken och effekten kommer utav att de olika skikten har olika tjocklek!
Behöver inte vinklas det gör man bara för att bryta ljusreflexer mellan studio/kontrollrum*


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Det fins ett glas som heter GEHOFON, det är specielt framtaget för att ljudisolera, det är ett lamellglas, det kostar lite mer men är appsolut det alldra bästa alternativet, om du vänder dig till glasmästaren får du betala skjortan och brallorna med. Vänd dig deräckt till en glasgrosist, de alldra flesta sälger till privatpersoner, har du reggad firma så är alla problem lösta.
Johan


Utloggad rubberwarrior

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Tack för snabba svar och ledsen för mitt sena. Ska kolla Gehophon

Det är ett flytande rum och riktigt proffsigt gjort så själva lokalen är det inget problem med.
Vet inte varför de inte ljudisolerade fönstret, de kanske hade en annan lösning då eller så tog pengarna slut....
Jag har hittat många väldigt detaljerade guider om hur man monterar fönstret och hur de ska placeras.
Det jag undrar är egentligen vilken sorts glas jag ska satsa på eftersom det finns så många olika märken och
även vilken tjocklek som behövs.

Jag har dels fått pris från Samglas:

Stadip Silence

8mm kostar 2275 ink moms (specialglas med speciallamell) . Dämpar 37 db
6mm kostar 1820 ink moms.  Dämpar 33 db
4mm kostar 678 ink moms (vanligt glas).  Dämpar 29 db


Och från N.P Ringström AB:


Stratophone

8,7 mm kostar 2000 ink moms


Frågan är om de är likvärdiga i kvalitet trots skillnad i pris.
1600.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om du kombinerar 4 och 6mm vad blir det då? Inte 62db antar jag men det borde väl bli mer än 8mm (37db) och dessutom billigare (karmen oräknad)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad rubberwarrior

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Ja, enkelt räknat så borde det vara så men vad jag förstår så beter sig ljud väldigt okontrollerat och det är väl där jag behöver hjälp egentligen.
Tror du att det skulle räcka? Har läst att 8 + 4 är att rekommendera men det kanske är overkill.
Har du erfarenhet av det glaset?

Tack


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja, enkelt räknat så borde det vara så men vad jag förstår så beter sig ljud väldigt okontrollerat och det är väl där jag behöver hjälp egentligen.
Tror du att det skulle räcka? Har läst att 8 + 4 är att rekommendera men det kanske är overkill.
Har du erfarenhet av det glaset?

Tack
Nej jag kan inget om sådant - bara funderade högt lite.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad rubberwarrior

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Andras funderingar ska inte underskattas, kan lösa de största problem ibland....


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Kolla, Klaes Janson, ligger i jordbro industriområde. Det är en grosist, och har en mycket stor lamellglas avdelning med mycket specialglas.
Jag jobbade på specialglas avdelningen i 3 år.

Johan


Utloggad rubberwarrior

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Jag ringde faktiskt Klaes Janson och fick tag på någon som sa att de endast var grossister.
Kanske ska ringa dit igen och prata med en annan säljare och köra lite smoothtalk.
Du som jobbat med specialglas, vilket skulle du tipsa om. De märken som verkar aktuella
är Stadip Silence, Stratophone och Gehophon eller har du något annat förslag?

Tack för tipset.


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
de har bytt ägare sedan jag jobbade där, så de kan ha ändrat sina rutiner, men om du har firma eller någon bekant som har firma så kan du ju ta det den vägen..  värt att pröva, för priserna lär skilja rätt mycket.
Johan


Utloggad rubberwarrior

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Jag har egen firma men tänkte att de kanske bara sålde till detaljister.
Tänkte fel, ska ringa och kolla.


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil

Utloggad rubberwarrior

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Var tydligen inte så len i käften som jag trodde, samma svar igen....
Försöker beta av lite grossister.


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Tråkit att de blivit så tvära. Men den som söker han finner,
Johan


Utloggad rubberwarrior

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
I will...
Om det kan vara till någon hjälp för andra så hittade jag ett ställe där man kan håva in offerter.
http://www.glasmastarelistan.se/