Kontrollrummet

Girly - One step at the time

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Girly

Var ett tag sen jag laddade upp något här på KR men här kommer en från början på året  :)
One step at the time
http://www.box.net/shared/htqkuoo1cl
« Senast ändrad: 14.08.2011, 19:12:09 by Girly »
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Härligt, du har en skön egen stil, det uppskattar jag. Har lyssnat på flera av dina samarbeten nu, "Carry me home" störtgillade jag, och jag tycker du är en mycket duktig, kreativ sångerska :P

Gör du musiken själv? Hursomhelst, det är jättebra, jag lyssnar på här :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är det samma samarbetspartner som tidigare i Tyskland?
Det låter bra och soft om den här låten. Gillar din röst mycket.

Ruskigt långsamt att hämta från box.net - 16 kB/s - segt som sirap
« Senast ändrad: 12.08.2011, 21:05:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Girly

Marre: Kul att du gillar stilen  :)
MaxB: Den här låten är helt min egen :) Jag kan jag också  :P
Samarbetet med Tyskland fortgår också paralellt... har ju lite låtar på lut att ladda upp efter min frånvaro här på KR hi, hi... får väl se om jag blir blockad för spamming  :lol:
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Sången låter proffsig. Själva låten får en gammal en att tänka på Burt Bacharach och sångerskan Dionne Warwick.
Fast jag gillar inte det här la,la,la. En smaksak.
Lite jobbig hihat/klocka = "(One step at the) time"? efter ett tag. Men det löste sig till slut.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Marre: Kul att du gillar stilen  :)
MaxB: Den här låten är helt min egen :) Jag kan jag också  :P
Samarbetet med Tyskland fortgår också paralellt... har ju lite låtar på lut att ladda upp efter min frånvaro här på KR hi, hi... får väl se om jag blir blockad för spamming  :lol:

Innebär det att du nu har större frihet till samarbeten med andra, till exempel på KR?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Girly

Tokai: Roligt att du lyssnade även om 'lallandet' inte var din grej  ;)
MaxB: Jag är ju en modern kvinna som måste bestämma själv eller hur  :P
Det blev ju t.ex. extremt tokigt med mitt och Clemens samarbete :( ... men det tillhör historieböckerna nu. Borde nog blivit politiker... har jag svarat på frågan? hm... svar JA   :D
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Strålande, finns säkert flera som kan ge intressant samarbete.
Jag gillade inte hihaten i din inspelning men man tar vad man har...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Grym stämning i låten, riktigt bra! När du dubbar leaden lite senare i låten testa å skär rätt ordentligt i dubben å lägg reverb med pre eller delay och behåll huvudleaden torr. bra!  :)  ( No hard feelings ) :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Grym stämning i låten, riktigt bra! När du dubbar leaden lite senare i låten testa å skär rätt ordentligt i dubben å lägg reverb med pre eller delay och behåll huvudleaden torr. bra!  :)  ( No hard feelings ) :D

Jag vill oxå ta till mig tips, vad innebär skär ordentligt i dubben? Ta bort låga och/eller höga frekvenser?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Grym stämning i låten, riktigt bra! När du dubbar leaden lite senare i låten testa å skär rätt ordentligt i dubben å lägg reverb med pre eller delay och behåll huvudleaden torr. bra!  :)  ( No hard feelings ) :D

Jag vill oxå ta till mig tips, vad innebär skär ordentligt i dubben? Ta bort låga och/eller höga frekvenser?

Man kan börja med att skära bort låga frekvenser på leaden, här får man ju lyssna ordentligt, och är ju beroende på vad man vill åstadkomma. Leaden ska ju vara stommen i sångspåret. Väldigt sällan behöver man förstärka höga frekvenser vilket brukar leda till en onaturlig eller vass diskant. Jag brukar faktiskt aldrig förstärka höga frekvenser på sången, eller musiken heller för den delen. Bra att även se till att ev reverb eller delay bara ligger i de övre frekvenserna.. I vissa fall kan det vara bättre att lägga delay å reverb på dubben å låta leaden vara torr, man får testa sig fram..

Dubben / eller dubbarna kan man skär bort rejält i de lägre frekvenserna, i vissa lägen funkar det bra att bara ha en "radioröst" speciellt om man dubbar många gånger, kul ibland att lägga andra reverb på dubbarna än vad leaden har, kan bli otroligt djup på sångpaketet..

Slå man ihop till grouptracks och slutligen lägger en kompressor på paketet så limmar det ihop bra. Bukar även lägga  kompressor på de separata spåren..

Kul iband att sidechaina sången om en pad ligger bakom tex, så paden eller stringsen duckar lite, men här får man vara försiktig. På Amerikanska produktioner tycker jag att man kan höra detta ganska ofta, å ganska rejält ibland  :D

Alla jobbar väl lite olika så bara förslag.  :) Micke ( Jonnerstone ) brukar få till grymma sångspår, vore ju kul att få en inblick   :D
 

« Senast ändrad: 14.08.2011, 13:36:35 by Clemens »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack (från mitt håll) för tips!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Girly

Clemens: *HAPPY*...och supertacksam för dina råd :) TACK! ...men argghhh... det innebär ju att jag måste börja lära mig lite om mastering?! oh noooo  :rolleyes: lol Du vet, hittills har jag smitit undan med rent sångspår och reverb.... fan nu måste jag ju bevisa att det går att lära gamla hundar att sitta ha, ha, ha.... och mitt och Nuendos 'förhållande' går väl liksom på sparlåga vad gäller tekniken :D
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Clemens: *HAPPY*...och supertacksam för dina råd :) TACK! ...men argghhh... det innebär ju att jag måste börja lära mig lite om mastering?! oh noooo  :rolleyes: lol Du vet, hittills har jag smitit undan med rent sångspår och reverb.... fan nu måste jag ju bevisa att det går att lära gamla hundar att sitta ha, ha, ha.... och mitt och Nuendos 'förhållande' går väl liksom på sparlåga vad gäller tekniken :D

Ja skitjobbigt i början, men denna del tillhör inte masteringen, utan igår i själva mixningsdelen. Mastering gör man när allt är klart... :)


Utloggad Girly

...du ser ju hur illa det är  :P
lol
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Känns som jag lyssnade denna på en snabbkoll på kr för någon dag sen. eller nåt (?) :unsure:

Gillade den då också fast jag inte skrev något, det är ju riktigt bra sjunget. Vet knappt vad jag kan tänkas kunna klaga på :) Hihaten känns som den kunde varierats mer i styrka :unsure: :)

Trevligt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Girly

Dividend: Ja, men det var ju trevligt att du kom tillbaka! och visst, hihaten kanske skulle dämpas något :)
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jätteskön sång, men tänk på att dra ner volymen något där du dubbar den! Det blir lite för starkt där.
Den envetna hi-haten(?) kunde nog med fördel bytas ut mot t.ex softa maraccas.....
Bra!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Snygg melodi. Ungf så stark som den dubbade sången är skulle jag vilja ha den hela vägen. Lite mer fokus på den vackra rösten.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Girly

Asti: Tack för lyssning och input.
Håkan: tja... jobbar på tekniken :)
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj, läckert Motown-sound i denna! Vilken röst! Här funkar tvåstämmigheten bra.  Gillar det sparsmakade arret, ok höghatten lite enerverande.  Konstig volymsändring från 02:29. Två tagningar? Trummorna blev helt annorlunda här också. Bra låt väl värd att fila på.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves