Kontrollrummet

Skriva ner sina låtar - Hur gör ni? - Vill ha tips på notationsprogram.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hejsan.

Har dragit igång ett projekt där jag tänkte sammanställa samtliga mina låtar i en och samma form och layout. Mitt livsverk samlat på nåt sätt. Säkert mest jag själv som är intresserad, men vill ändå få det snyggt och fint. Lite scrapbooking för musiker  :D  När jag är klar tänkte jag scanna in sida för sida också. Skulle såklart kunna "sätta" det i ett program, typ Adobe Indesign, men jag gillar klipp-och-klistrakänslan och vill ha kvar den.

Jag gör inga traditionella noter utan mer ackordanalyser och kompletterar med noter om det är något speciellt viktig figur som behöver förtydligas. Har testat med Guitar Pro som också har tabulatur, men en brist i det programmet som jag inte lyckats lösa är när jag importerar från midi så jag kan inte fylla luckorna så att det blir lättlästa noter. Istället för sextondelar med pauser emellan så noterar man ju ofta åttondelar istället för att det ska se snyggt ut och vara lättläst.

Jag behöver tips på ett program där man enkelt kan klicka in noter. Man ska kunna importera midi och det ska finnas tabulatur. Helst freeware, men även billigare diton. Jättesviter som Finale etc. går bort.

Exempel på hur det ser ut:



Det hade också varit kul att se bilder på hur era "noter" ser ut.
« Senast ändrad: 17.08.2011, 22:47:27 by Wernborg »


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, jag gör som du, text och ackord slutligen utskriven på skrivarn. Noterna vid sidan var en bra ide, på tex introt.

robc


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag skriver initialt text och ackord på papper men så snart det är möjligt skriver jag rent och spånar vidare i digital form i datorn. Så snart jag orkar lägger jag en kopia i en katalog på webben (där jag sparat många texter genom åren). Den katalogen är inte tillgänglig som en sida med alla texter samlade utan jag når den via en annan sida, där det finns länk både till låten i mp3-format och länk till texten med ackordsanalys.

http://boom.shivas.se/music/music.htm

Har inte annat notationsprogram än Cubase. Tror att det kan en hel del av det du efterfrågar.
« Senast ändrad: 18.08.2011, 00:41:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Blir tyvärr mer och mer slö. Skriver ner texten på ett A4-papper (ibland på baksidan av en tidigare låt)
men orkar inte längre skriva ner ackorden......  :wacko:
Fast jag samlar papperna i en pärm!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hejsan.

Har dragit igång ett projekt där jag tänkte sammanställa samtliga mina låtar i en och samma form och layout. Mitt livsverk samlat på nåt sätt. Säkert mest jag själv som är intresserad, men vill ändå få det snyggt och fint. Lite scrapbooking för musiker  :D  När jag är klar tänkte jag scanna in sida för sida också. Skulle såklart kunna "sätta" det i ett program, typ Adobe Indesign, men jag gillar klipp-och-klistrakänslan och vill ha kvar den.

Jag gör inga traditionella noter utan mer ackordanalyser och kompletterar med noter om det är något speciellt viktig figur som behöver förtydligas. Har testat med Guitar Pro som också har tabulatur, men en brist i det programmet som jag inte lyckats lösa är när jag importerar från midi så jag kan inte fylla luckorna så att det blir lättlästa noter. Istället för sextondelar med pauser emellan så noterar man ju ofta åttondelar istället för att det ska se snyggt ut och vara lättläst.

Jag behöver tips på ett program där man enkelt kan klicka in noter. Man ska kunna importera midi och det ska finnas tabulatur. Helst freeware, men även billigare diton. Jättesviter som Finale etc. går bort.

Exempel på hur det ser ut:



Det hade också varit kul att se bilder på hur era "noter" ser ut.
Riktigt snyggt det där.
Eftersom jag inte är bra på noter så blir det inga sådana utan typ så här:
Titel:   Bluttanblä
Datum:  2009-02-14
Text:   E
Musik: E
BMP:   120
Ackord: :A,D,C: :F,G,B: etc.

lkjerklnfllkdf ikjolkjkjmg kmerlknmd
pioujndmkmflkflml kmkldmkr knkfjml
ijnjdnkngl kjd nksd nmioasdjmkmdfl
olikjsdnf knmd sk fkjknjs kjdldflö
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag kör bara med streck i cubase, alternativt kör jag noter av traditionellt snitt bredvid vid behov. Arkiveringen sköter mitt serverimperium på internet :) + lite hårddiskar. Kört en del med notsättarprogrammet Sibelius (även testat Finale, som jag tyckte var sämre), men inte de senaste åren.

Wernis: Kolla upp Noteworthy composer, det är ett notsättarprogram som är jättebilligt (finns nog nedladdningsbar trial) och som SKA ha tabulatur-möjligheter också (?). I vilket fall får du ju ett gäng not-fonter med allehanda musikaliska symboler du kan använda i andra program, som typ Adobes prylar. :)

.. så det kan lösa sig den vägen om man trixar lite, och jag förstår din frågeställning rätt. :)

http://www.noteworthysoftware.com/

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Eddi: ditt upplägg är nog vanligt. Ungefär som mina snabbanteckningar när jag skriver en låt.

Divi: Noteworthy har inte tab tyvärr. Annars är det ju väldigt kompetent och billigt. Kanske testar det trots att tab saknas.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Eddi: ditt upplägg är nog vanligt. Ungefär som mina snabbanteckningar när jag skriver en låt.

Divi: Noteworthy har inte tab tyvärr. Annars är det ju väldigt kompetent och billigt. Kanske testar det trots att tab saknas.
Jo men ibland försvinner ju faktiskt riktigt fina melodier på det där sättet - brukar iofs komplettera med noterna men då med a g c d h över texten och ibland kommer jag inte ihåg om det är höga d eller låga d jag menar så det kan bli nåt helt annat. Då resonerar jag ungefär som så att om jag inte kommer ihåg det så är det nog inget att minnas.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Eddi: ditt upplägg är nog vanligt. Ungefär som mina snabbanteckningar när jag skriver en låt.

Divi: Noteworthy har inte tab tyvärr. Annars är det ju väldigt kompetent och billigt. Kanske testar det trots att tab saknas.
Jo men ibland försvinner ju faktiskt riktigt fina melodier på det där sättet - brukar iofs komplettera med noterna men då med a g c d h över texten och ibland kommer jag inte ihåg om det är höga d eller låga d jag menar så det kan bli nåt helt annat. Då resonerar jag ungefär som så att om jag inte kommer ihåg det så är det nog inget att minnas.
Den varianten förekommer också. Oftast i körarrangemang dock.


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Jag brukar bara skriva text med ackord till höger om texten.
Eventuella breaks, intros eller dylikt skrivs i höger kanten utan text.

Dom få riff eller slingor som krävs för låten blir nedplitade som enskilda tecken (E, B, G# etc.) .
Jag lägger allt som har med låten i samma mapp (text, slask-MP3 etc.).

Har märkt att saker kan vara förvirrat vid en anblick av pappret men klarnar när man lyssnar.

Håller så här långt  :D
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har du testat Guitar Pro 6

Tror det ska vara bättre en 5.2 ?
Japp, det är den jag har testat. Den kostar ju väldigt lite, typ 500 kr och de innehåller ljud och midikopplingar och allt man behöver även för att kunna lyssna så att noterna stämmer. Kommer att köpa det. Tack ändå för tipset.



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har hört att Finale Notepad ska ha tabulaturer och allt och vara gratis-testversionen av Finale.


edit: Nää, reklamen på Finale-sidan ljög...
« Senast ändrad: 25.02.2012, 16:17:29 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882