Kontrollrummet

Studiobygge i Huskvarna

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Benny82

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
  • Mitt namn är Benny 29 år från Jönköping.
    • Visa profil
Hej det är så att jag ska påbörja ett studiobygge i ett industrihus. Storleken på rummet är 3.10 i takhöjd
9meter brett och 11 meter långt. Det är betong väggar runt omkring.Golvet är gjort av betong och har på vissa ställen klinkers. Ovanför lokalen ligger en bullrig fabrik och vägg i vägg med lokalen ligger en ostfabrik. Buller momenten som finns runt omkring är en närliggande parkering och fabrikerna som använder sig av ett bullrigt fläktsystem. Ett annat stör moment är folk som går in och ut genom en ytterdörr som ligger vägg i vägg. Det är bestämt att studion ska vara på ena sidan av detta stora rum. Det jag behöver hjälp med är att få några förslag på hur man kan bygga en studio inom rimliga kostnads ramar. Detta ska inte bli en proffs studio utan en studio för Studieförbund att använda till demo band och studiocirklar. Det jag hade tänkt mig är ett rum inom ett rum med träpanel en så kallad basic konstruktion. Skulle det passa? Jag hoppas på att det är någon intresserad som hör av sig. Då skickar ja bilder på hur det ser ut för jag hajjar inte hur man lägger ut bilder på denna sida.

Mvh /Benny
BG


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter inte som optimala förhållanden med sånt buller runt omkring. Jag har inte erfarenhet av studiobyggen men om du använder sökfunktionen på kontrollrummet får du nog flera träffar om du inte vill vänta. Finns också en förträfflig Wiki här.

Du får gärna lägga upp bilder. Här finns en del tips om var man kan lägga upp bilder gratis på internet och sen hur man på kontrollrummet kan länka till bilderna: Bra sajt att spara filer på nätet?

Kolla gärna i samma tråd länken till de fina landskap 91:an byggt:
« Senast ändrad: 17.08.2011, 19:10:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Benny82

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
  • Mitt namn är Benny 29 år från Jönköping.
    • Visa profil
hEJ! Nä det kanske inte är optimala förhållanden som du säger men ja vet att det funkar för att det har nämligen legat
en studio i samma hus innan och där funkade det bra. Men där hade dom visserligen investerat en del pengar i bygget.
I alla fall här är bilderna på hur lokalen ser ut nu.

Bildlänk
http://profile.imageshack.us/user/bennygustavsson82
BG


Utloggad tsmalmbe

Du får nog räkna med ordentlig isolering för att få bort allt industriellt noise under 150Hz (alternativt spela in bara speedmetal och klippa bort altl under 150Hz). Ett udda klonk och brak i dörren kan man nog leva med men men det andra mera konstanta är ett problem. Framförallt luftmaskiner är död för inspelningar.

Men: beror på nivån man eftersträvar, och det skall ju beaktas. Och givetvis har de fungerat tidigare, som du säger, någon har satt pengar på flytande rum och 1 meter ull i väggarna etc.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilket härligt projekt att ha en sån lokal. Är det tyst vissa tider på dygnet? Hur mycket ska spelas in? Om det är mest rep och mindre inspelningstid kanske man kan styra inspelningarna till vissa tider på dygnet, vissa dagar i veckan. Men fläktarna går väl dygnet runt?






« Senast ändrad: 18.08.2011, 11:36:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Benny82

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
  • Mitt namn är Benny 29 år från Jönköping.
    • Visa profil
Ja det är tyst efter 6 varje dag typ. Det som är tänkt är att spela in allt från demo band till folk sam bara vill testa att spela in sig själv och slå på en trumma. Ja absolut e det ett dröm läge till lokal ja vet bara inte vad jag ska börja.
BG


Utloggad Benny82

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
  • Mitt namn är Benny 29 år från Jönköping.
    • Visa profil
Hur brukar man göra när man ritar en studio? Tar man kontakt med en akustiker i alla lägen. Eller satsar man på att rita den själv? Kan det inte bli pannkaka då?
BG


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om du inte har tålamod att vänta på svar från de som vet mer kör jag mina tips i repris:

Citat från: MaxB
använd sökfunktionen på kontrollrummet så får du nog flera träffar om du inte vill vänta. Finns också en förträfflig Wiki här.

Har du hittat alla tidigare studiobyggartrådar via sökfunktionen?
Har du läst alla tips som kan finnas i Wikin?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Benny82

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
  • Mitt namn är Benny 29 år från Jönköping.
    • Visa profil

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hur brukar man göra när man ritar en studio? Tar man kontakt med en akustiker i alla lägen. Eller satsar man på att rita den själv? Kan det inte bli pannkaka då?

Allt beror på vilket resultat du vill uppnå, kan du inget alls (som det verkar här) så lär det bli pannkaka, en akustiker/ljudkonsult kan du diskutera med och säga att ribban inte får bli för hög men endast nödvändig och budgeterad, en duktig sådan kommer att säga dig att du måste göra vissa grundläggande saker som ändå kostar si och så i tid och arbete, du kommer inte undan gratis om man säger så!!!
Sen finns det bra och mindre bra ljudkonsulter, lita inte för mycket på forumtips utan läs på och lär dig mer om du är seriös...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hur brukar man göra när man ritar en studio? Tar man kontakt med en akustiker i alla lägen. Eller satsar man på att rita den själv? Kan det inte bli pannkaka då?

Allt beror på vilket resultat du vill uppnå, kan du inget alls (som det verkar här) så lär det bli pannkaka, en akustiker/ljudkonsult kan du diskutera med och säga att ribban inte får bli för hög men endast nödvändig och budgeterad, en duktig sådan kommer att säga dig att du måste göra vissa grundläggande saker som ändå kostar si och så i tid och arbete, du kommer inte undan gratis om man säger så!!!
Sen finns det bra och mindre bra ljudkonsulter, lita inte för mycket på forumtips utan läs på och lär dig mer om du är seriös...

Riktigt bra tips från en som vet mycket!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google