Forum > Demolåtar
Maskrosfrön
Håkan Nilsson:
Maskrosfrön. Text o musik: Håkan Nilsson.
Jag har ofta tänkt på dig
vad du gör och vart du är nu
Lever du på vår gröna jord, eller är du i himmelen?
Nu är det så länge sen
den du var finns knappast kvar nu
Sånt som händer, sånt som blir
hur och varför vet inte jag
Maskrosfrön med vinden far
kan inte styra själv
Blommar upp en kort sekund
eller i en evighet
Klockan tickar, jorden snor
minnen bleknar bort med tiden
Själen din den flög sin kos
men jag minns dig ändå som du var
Maskrosfrön med vinden far
kan inte styra själv
Blommar upp en kort sekund
eller i en evighet
(samt lite repriser)
Har pysslat med den här idag, första gången sen i vintras. Tycker jag fått till bta ak gitarrer med en Audio Technica AE3000. Men om bas, mid o topp är lagom vete f-n.
Nu postar jag den här som en ny låt fast jag tror jag haft den ute förr. Men när jag går in på min sida där det står vilka låtar jag harr laddat in här så finns den inte med alls. Har varit med om samma sak förr. Finns låtarna på mer än ett ställe?
MaxB:
Lägre frekvenser saknas i basen (lyssnar i ganska bra referenshörlurar) men är inte helst säker på att basen behöver höras mer i den här låten. Övriga instrument är så bra i låten att det är bra så här.
Däremot tycker jag slutet är lite för hurtigt med sitt ra-tatatata, skulle räcka med ra (ett anslag på slutackordet).
Hyfsad låt!
Håkan Nilsson:
--- Citat från: MaxB skrivet 16.08.2011, 19:40:15 ---
Lägre frekvenser saknas i basen (lyssnar i ganska bra referenshörlurar) men är inte helst säker på att basen behöver höras mer i den här låten. Övriga instrument är så bra i låten att det är bra så här.
Däremot tycker jag slutet är lite för hurtigt med sitt ra-tatatata, skulle räcka med ra (ett anslag på slutackordet).
Hyfsad låt!
--- Slut citat ---
Tanken med låten är att den vara så avskalad som möjligt, kanske lite på samma sätt som mycket CCR gjorde. Kompgitarrer, bas o slamriga trummor, ett ganska ruffigt pumpande, men inget som sticker ut och tar uppmärksamheten sången. Jag har hållit igen på ratatatatat med gitarrerna, har märkt det där själv. Men trummorna är ju lirade som de är, så de får vara hurtiga som de är. Lite tänkt som en allsång tror jag.
Har jag inte postat den förr?
Dividend:
Tyckte det lät ok om basen. Arret funkar också.
Texten så kom jag att tänka på att raderna inte rimmar. Du vill säkert ha det så, men tror "flytet" i sångmelodin (som inte alls är dålig utan funkar till det enkla arret) skulle bli bättre och sjungas med mer schvung om det fanns rim på åtminstone 4de och antingen 2a eller 3dje raden :)
Proffsig mix, hursom!
Håkan Nilsson:
--- Citat från: Dividend skrivet 18.08.2011, 21:14:04 ---Tyckte det lät ok om basen. Arret funkar också.
Texten så kom jag att tänka på att raderna inte rimmar. Du vill säkert ha det så, men tror "flytet" i sångmelodin (som inte alls är dålig utan funkar till det enkla arret) skulle bli bättre och sjungas med mer schvung om det fanns rim på åtminstone 4de och antingen 2a eller 3dje raden :)
Proffsig mix, hursom!
--- Slut citat ---
Tyvärr har jag aldrig fått till det där med rim. Men ändå så är jag sjukt pedant med mina svenska texter, hat hållit på flera månader med dem. Nästa alla mina texter beskriver en plötslig känsla man har i vissa ögonblick är det meningen. Och i de där ögonblicken kanske det inte finns tid för rim? Jag kan i alla fall inte.... Vad är det man kallar såna här texter utan rim? Det finns väl nåt ord för den sortens sämre poesi?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida