Kontrollrummet

Gurano - Stränginstrument från Batakfolket i Indonesien

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Tänkte bara delge er ett instrument som inte är så vanligt!

Den har hängt på väggen i snart 25 år, men idag fick jag lust att lira på mitt Batak-instrument. Batak är en etniskt grupp i indonesiens regnskogar och detta instrument köpte jag efter en hård förhandling då det var mannens egna riktiga instrument (alltså ingen turisttjosan).

På den tiden då jag reste med ryggsäck så besökte jag denna grupp och fick vara med vid deras samkväm. De samlades, spelade och sjöng kring elden mörka kvällar...precis som på film :). Det var skithäftigt! Man skulle ha haft bandspelare med sig.

Instrumentet suger då den stäms, men det gör inte så mycket. Mannen hade satt in en spegel för att få en rak hals åt de 2 strängarna. Resonanslådan är liten och avlång med öppningen på baksidan. Den är snyggt ornerad men det syns inte på fotot. I profil är instrumentet båtformat, med dess nederdel upphöjd som en för eller stäv.

Det finns inte en chans att jag kan efterhärma de harmonier och stämningar som förmedlades på kvällarna i skogen men så här låter det när jag försöker spela på klumpiga fingrar:
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/IndonesiaInstrument.mp3[/mp3]



« Senast ändrad: 13.08.2011, 19:41:31 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Häftigt! B)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gurano goes ethnic.
Hur har du gjort det här. Låter roligt med autentiska ljud först och sen instrumentljud.
Vad spelar du, bara den där? Är resten ljud från annat håll eller trummar du något också?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gurano goes ethnic.
Hur har du gjort det här. Låter roligt med autentiska ljud först och sen instrumentljud.
Vad spelar du, bara den där? Är resten ljud från annat håll eller trummar du något också?
Jag spelar stränginstrumentet och i övrigt så har jag klickat på miditrummor och midiblås, bara för att få en känsla liksom  :)

Det asiatiska talet/rösterna kommer från annat håll

/G
Kör hårt - så länge det ryker!