Kontrollrummet

Proggish rockish - Kan det funka?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Inte på lång väg klar, men undrar vad ni tycker om växlingen mellan delarna. Jag är ju ute efter en dramatisk förändring, men blir det för knasigt, eller känns det ändå som det hänger ihop?

 :unsure:

[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/Akkeorgelprogg.mp3[/mp3]

http://www.bwmusic.se/slask/Akkeorgelprogg.mp3
« Senast ändrad: 10.08.2011, 19:15:14 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Filnamnet ackeorgelprogg, var är acken?  :huh:
Världens drag samtidigt som det är laid back, på samma gång.
Otroligt bra växlingar mellan delarna i låten.

Den här hamnade i rödaste rappet i mp3-spelaren!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Personligen tycker jag delarna låter tvingade ihop och inte som en naturlig utveckling. B? delen (E F# G# A) känns väldigt lång och det blir jobbigt med det ständiga stoppet på A.

Men jag är kanske inte rätt person att bedöma. Jag har väldigt lite över för progressiv rockmusik. Tool går an i lagom doser (Fast jag föredrar helt klart A perfect circle framför Tool). Jag förstår inte riktigt vitsen med att försöka trycka in 100 låtar i en och fylla ut det med en massa "tuffa" markeringar och fills. Varför inte göra 100 separata låtar istället  :lol:  Men vi har ju en del på forumet som gillar den musiken så dom kan säkert ge dig lite bättre feedback. Det är ju kompetent utfört, men jag förväntar mig inte mindre från dig  :)

Lovar att lyssna igenom den sen när du börjar bli färdig med den  :D

Ha de bäst!

Micke


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Filnamnet ackeorgelprogg, var är acken?  :huh:
Världens drag samtidigt som det är laid back, på samma gång.
Otroligt bra växlingar mellan delarna i låten.

Den här hamnade i rödaste rappet i mp3-spelaren!

Akken är i mittdelen och gör typ samma som orgeln så den döljs nog.

Kul att Yesdiggaren tycker det funkar.  :D

Personligen tycker jag delarna låter tvingade ihop och inte som en naturlig utveckling. B? delen (E F# G# A) känns väldigt lång och det blir jobbigt med det ständiga stoppet på A.

Men jag är kanske inte rätt person att bedöma. Jag har väldigt lite över för progressiv rockmusik. Tool går an i lagom doser (Fast jag föredrar helt klart A perfect circle framför Tool). Jag förstår inte riktigt vitsen med att försöka trycka in 100 låtar i en och fylla ut det med en massa "tuffa" markeringar och fills. Varför inte göra 100 separata låtar istället  :lol:  Men vi har ju en del på forumet som gillar den musiken så dom kan säkert ge dig lite bättre feedback. Det är ju kompetent utfört, men jag förväntar mig inte mindre från dig  :)

Lovar att lyssna igenom den sen när du börjar bli färdig med den  :D

Ha de bäst!

Micke
100 låtar i en är ju superball ju  :lol:
Nej, här möts vi nog inte.
 :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jonner: bra tips om att inte stanna på A hela tiden. Kommer nog arbeta om det.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Med den rubriken måste man ju lyssna  Lovande början måste jag säga! funkar absolut..skall det bli sång?  :) Lyssna inte på Micke, han ha fel  :D . Tror säkert man kan pressa in några stycken till....he..he..


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Med den rubriken måste man ju lyssna  Lovande början måste jag säga! funkar absolut..skall det bli sång?  :) Lyssna inte på Micke, han ha fel  :D . Tror säkert man kan pressa in några stycken till....he..he..

Det blir nog sång, när stämbandsinflammationen är över. Talförbud just nu.

Och, ja för tusan. Fler delar lär det bli. Ett är redan skrivet.  :D


Jay Thomas

  • Gäst
Förbaskat snygg prod! :) Härligt lir, smaskigt arr! :)

Personligen har jag dock lite svårt för övergångarna, funkar inte enligt min logik... Mittenpartiet saknar dessutom ett soloinstrument, företrädelsevis en alt-sax som brölar på i ett avantgardistiskt solo, eller nå't..

Men som förut skriver, rackarns bra! Gillar särskilt basen som ligger högt och solar, det är smaskigt! :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Personligen tycker jag delarna låter tvingade ihop och inte som en naturlig utveckling. B? delen (E F# G# A) känns väldigt lång och det blir jobbigt med det ständiga stoppet på A.

Men jag är kanske inte rätt person att bedöma. Jag har väldigt lite över för progressiv rockmusik. Tool går an i lagom doser (Fast jag föredrar helt klart A perfect circle framför Tool). Jag förstår inte riktigt vitsen med att försöka trycka in 100 låtar i en och fylla ut det med en massa "tuffa" markeringar och fills. Varför inte göra 100 separata låtar istället  :lol:  Men vi har ju en del på forumet som gillar den musiken så dom kan säkert ge dig lite bättre feedback. Det är ju kompetent utfört, men jag förväntar mig inte mindre från dig  :)

Lovar att lyssna igenom den sen när du börjar bli färdig med den  :D

Ha de bäst!

Micke
Jag tänker lika. Det här kunde bli två bra låtar i stället för en konstig låt. Men det är ju lika med mycket det Zappa gjorde, jag tyckte även det var fel, som en massa hopklippta låtar. Andra än jag älskar Zappa...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mer som ett potpurri än en sammanhållen låt men ett jädrigt snyggt sådant. Gillar B-delen också som kontrast till draget i A-delen och luften pausarna ger. Kanske funkar att korta ner B till hälften och jobba på harmisarna, bryggorna mellan delarna så att övergångarna inte blir så markanta? Sång kan också bidra till kittet. Jag har också försökt att brygga ihop "oförenliga" delar men inte till närmelsevis fått det att låta så här snyggt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kompetent spelat och bra mixat men som någon påpekade så är det för många låtar i en å samma. Parti 2 är för långt och lika tycker jag. EQs liknelse vid ett pottpurri är bra. Är som sagt bra inspelat, men enligt mig (å då e det bara smak som åsyftas), är detta för tamt trots svänget, tror att det är ljudbilden som inte riktigt passar mitt öra.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!