Kontrollrummet

Standing in the rain-karl

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
En låt som bara kom (som det gör för dom flesta väl :)) ju mindre man håller på desto svårare är det att få till ljudbilden i synnerhet sångljudet....Vad saknas där?? Tar tacksamt emot konstruktiv crits.....Allt gott karl



LÅTNAMN: Standing in the rain
ARTIST/GRUPP:karl
GENRE: melancholic
LÅTLÄNGD: 3:37
KOMPOSITÖR: karl
INSPELNINGSÅR: -11
FORMAT: mp3
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Kombinationen gudabenådad kompositör + sångare = karl. Genren måhända melankolisk, men jag blir lycklig av dina låtar. Nån slags bitterljuv men värmande känsla som när jag lyssnar på Paul Simon, Bach eller vilken av de största du vill. Ahh-partiet är så snyggt med ackordväxlingarna särskilt i sista vändan upp till grundackordet. Snygg, stor ljudbild och gillar även den dubbeltrackade(?) sången. Saknar inget i sångljudet. Lite samma fylliga sångljud som på McCartneys Blackbird. Har du sjungit in flera gånger? Elgitarrljud och spel välfunnet om än lite återhållet. Ändra typ...inget!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Riktigt mysigt det här pizzicatona var innovativa snygga harmisar och självklart välsjunget - som sagt hög mysfaktor.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar men inte mer ännu men låtarna brukar ju växa efter ett antal lyssningar. Att gå upp i tonen i ordet "raiiiiin" gillar inte jag. Skulle med fördel kunna klippa sången på "rain" i första tonen, tror jag.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra.

Faden börjar nog för tidigt. Det var allt jag kom på.  :D


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Shit! Första trumslaget håll på att skrämma livet ur mig.....puh!!

Bra låt, skön stämmning, bra sång! Inget att klaga på där. Jag tycker utfadningen börjar precis där den ska  :lol:

Hör en jobbig "burkfrekvens" som dyker upp då och då. Kan vara gitarrlådans resonans som krockar med trumman. Iaf så slår det över ibland så att det domnierar.

Good stuff!!


Micke


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Kraftig mysfaktor här, och nu sitter sångljudet som en smäck :P

Underbara harmer och finstämd melankolisk sång..jag bara njuter.

Well done :D

/Maria
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Kul att ni gillar i stort, det tar ju en tid att bekanta sig med nya grejer, också få in flow:et ...ska fnula på fade:en... har spelat in en video på denna  :unsure:  :) lägger upp den när den är klar   :huh: /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
hejsan
När man sättet igång spelaren i dina trådar så vet msn att det andas kvalite...så även nu. Tycker att allt låter bra även om det finns småsaker att fnula med. Jag sitter just nu uppkopplad med mobiltelefon och lyssnar i lurar. En sak som stör min hörning är stränggnisslet. Detta bör jobbas bort enligt mig, annars skitbra

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Gurano, tack för lyssningen :) Ska man ha olja på fingrarna ? Mina fingertoppar är ju ordentligt hårda vilket bidrar när man spelar på många spunna strängar....har aldrig själv stört mig på strängljud utan känt att det är en del av spelet....och i synnerhet när det kommer till akustiska instrument. Men visst nu när du uppmärksammar det så kan jag höra att det finns där.... Allt gott karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gurano, tack för lyssningen :) Ska man ha olja på fingrarna ? Mina fingertoppar är ju ordentligt hårda vilket bidrar när man spelar på många spunna strängar....har aldrig själv stört mig på strängljud utan känt att det är en del av spelet....och i synnerhet när det kommer till akustiska instrument. Men visst nu när du uppmärksammar det så kan jag höra att det finns där.... Allt gott karl
En del rekkomenderar chips-ätning :lol:
Ska bli kul att få se videon.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gurano, tack för lyssningen :) Ska man ha olja på fingrarna ? Mina fingertoppar är ju ordentligt hårda vilket bidrar när man spelar på många spunna strängar....har aldrig själv stört mig på strängljud utan känt att det är en del av spelet....och i synnerhet när det kommer till akustiska instrument. Men visst nu när du uppmärksammar det så kan jag höra att det finns där.... Allt gott karl

En del sitter och mutar gnissel som galningar i wave-editor efter inspelning, för att slippa gnisslet men jag har inte tänkt på det som besvärande i den här låten. Men å andra sidan har jag inte så bra lyssning utan har lyssnat i enkla lurar, utan allför bra diskant.

Karl, använder du fortfarande världens bästa studiolurar (från Philips) de där som var synnerligen vältejpade? Jag använder sådana och tycker de är outstanding på att separera ljud.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gurano, tack för lyssningen :) Ska man ha olja på fingrarna ? Mina fingertoppar är ju ordentligt hårda vilket bidrar när man spelar på många spunna strängar....har aldrig själv stört mig på strängljud utan känt att det är en del av spelet....och i synnerhet när det kommer till akustiska instrument. Men visst nu när du uppmärksammar det så kan jag höra att det finns där.... Allt gott karl
Ja det går ju aldrig till fullo att bli av med gnissel, och jag tycker ibland kan det bli för vassa ”missljud” liksom. Och jag tycker att du har några vassa diton. Jag tror att olika spelteknik genererar olika mycket gnissel - det handlar nog om hur man tex greppar  halsen och trycker ner strängarna

Men jag hoppas att du ta detta som god kritik - en redan bra låt kan bli bättre ;)

Ha det gott
Gurano

« Senast ändrad: 15.07.2011, 00:11:17 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Skön låt!
Kul att gamla KR:are börja dyka upp igen,
Harmonica, Mahan, Fidden mfl. Ni är saknade.

Ok, låten då. Känner igen harmisarna från tidigare låtar och dom funkar ju fortfarande.
Du har dubbat sången på vissa stället, ligger inte riktigt helt tajt - men inte så farligt.
Du skriver att "ju mindre man håller på desto svårare är det att få till ljudbilden" ofta kan jag tycka tvärtom, dvs att ju mer man håller på och pillar desto sämre blir det.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Karl!
Long time no see, kul att vi träffades på Gula Villan, det var jäkligt kul att få se vilken stilig gestalt som sitter bakom dom godisarna som vi hört av dig här på KR i många år! :wub:

Till låten då, en väldigt njutningsbar ballad, som prickas med din härliga röst. Det är nåt i den som får mina små nackhår på ända hver gang. Och arret då, det är i sin enkelhet mycket invecklat när jag lyssnar flere gånger. Efter sjunde lyssningen hittar jag äntligen nåt som jag kan komma med... Eftersom du sjunger dubblett på sina ställen så tycker jag att du definitivt borde satsa på stämmor i låtnamnet, dvs tre eller fyrstämmigt "STANDING IN THE RAIN" kunde lyfta låten som om det var frågan om världens kortaste chorus :)

Detta tyckte Obbnäsguben!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ytterligare en missad 'pärla'
Detta är kanon och gnisslet,hör till 'Basta'.... ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tack alla för lyssningar...kommer "pilla" lite till  B) Allt gott karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Njuter av denna pärla igen ett flertal gånger i väntan på de försenade gästerna. Mästerligt uppbyggd med känsla i varenda penseldrag. Upptäckte ändå mett lite märkligt störljud vid 2:42 som om någon andragitarr fick "flamencospunk" plötsligt i ett par sekunder - till protokollet - om du nu skall pilla ytterligare på denna vilket jag annars inte hör något som helst skäl till.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jomen det är trevligt. Gillar speciellt gitarren som spelar mer eller mindre unisont med sångmelodin i mitten och till slutet (?).

Mixmässigt låter det live (?), är det inte jätterum liksom för en sån här låt? Det vore en sak med symfoniorkester, men det här tycker jag ska ha mindre rum :) Nog nåt störljud vid 2:40 ja. Och sången känns inte 100% när du tar i, men man förstår ju hur du tänkt :)

Fint på en snabblyssning! Får återkomma i bättre lurar :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad acghovia

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Det här tyckte jag mycket om! Du har väldigt fin sångröst och känsla i framförandet.
Jag har tyvärr inte tillräcklig kunskap för att kunna ge dig någon konstruktiv kritik angående mix, sångljud etc.
/Anders


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Det här tyckte jag mycket om! Du har väldigt fin sångröst och känsla i framförandet.
Jag har tyvärr inte tillräcklig kunskap för att kunna ge dig någon konstruktiv kritik angående mix, sångljud etc.
/Anders
Tack....det värmer / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Gillar enkelheten i arret, å låten är ju en liten pärla...men gitarren i slutomgången vete fan, inte du som spelar antar jag? Tycker den förtar ett annars klurigt arr.. Grym sång som vanligt... :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou KARL!
Absolutely veryspindely, comonrippastelly, verycompatibe
ly
one more time
one more time
one more time
one more time, let´s get it strite

böökabuuaaaaaaa
tvisted stoadklimats :wacko:
Detta var klockan 02:30 ca... och 12 whiskys kommentar..... :blink: SORRY!

Sådärja, av den åsikten var jag för fem timmar sen, ska ta en n y lyssning nu när solen stiger upp o kaffet puttrar på...
sen kanske det blir en mera begriplig kommentar! :D

h.   johan
« Senast ändrad: 23.07.2011, 06:13:31 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Gillar enkelheten i arret, å låten är ju en liten pärla...men gitarren i slutomgången vete fan, inte du som spelar antar jag? Tycker den förtar ett annars klurigt arr.. Grym sång som vanligt... :)
För mycket Jeff Beck??? :) han fick free hands :) Du är för insnöad på progressive :)
Tjou KARL!
Absolutely veryspindely, comonrippastelly, verycompatibe
ly
one more time
one more time
one more time
one more time, let´s get it strite

böökabuuaaaaaaa
tvisted stoadklimats :wacko:
Detta var klockan 02:30 ca... och 12 whiskys kommentar..... :blink: SORRY!

Sådärja, av den åsikten var jag för fem timmar sen, ska ta en n y lyssning nu när solen stiger upp o kaffet puttrar på...
sen kanske det blir en mera begriplig kommentar! :D

h.   johan

Tack för lyssningen Johan...whisky är en farlig referens i dom här samanhangen :) Allt gott k
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hold your horses now - gitarren som spelar från 115 sekunder är det du eller någon annan som smugit sig in där?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google