Kontrollrummet

Skatön. Helt ny inspelning... Och mix nr 2...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja Lee Oscar känns lättspelade. De är dyrare men vilken skillnad i spelbarhet och då man vill böja toner. Tror jag har tre Lee Oscar i olika tonarter annars har jag Hohner-bluesmunspel, som jag köpte på 70 och 80-talet, d.v.s. förra århundradet.  :o
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Nu har jag inte läst tråden men svarar ändå. Sången är trygg och fin. Första vers är djävligt bra med sin metafor för vintern som knuten hand och våren som öppen hand. Mer sånt!

Glad musik. Finstämd
« Senast ändrad: 05.09.2011, 01:37:24 by bow35 »


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gjort en helt ny inspelning av denna min gamla låt.
Jag sjunger o spelar allt utom trummorna som hanteras av Tomas Persson.

Det är MP3 spelaren i första inlägget som gäller....

Fast här är den även som soundcloudhttp:
http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-skat-n-14-mars
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bump!
Kommentar ang elbasen vore fint. Jag har spelat den genom min lilla 6 watt Vibro Champ XD, den har ett rör i försteget o ett i slutsteget, använde enbart enbart line, körde den sen genom DynaMaxx kompressorn...

Kommentera gärna hela master eq-kurvan. Hur är det med lågmidden?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Missat denna tydligen,såg att originalet hade nåt år på nacken då jag var frånvarande..


Nåväl,det låter bra.Lite forcerad text,det som Wernborg var inne på tidigare,pytte lägre tempo hade suttit.Men man kan ju inte få allt  :)

Som helhet och låt - absolut.
Klart - ja det tycker jag.

##########################

Precis när jag skulle posta så såg jag ditt önskemål om frekvenser och basljudet..Så jag slet fram lurarna.Skriver under på vad jag sa tidigare,det låter kalas.Alla frekvenser/instrument i låten separeras snyggt inga krockar/gröt.Grymt bra lirat/mixat/ylat.

##########################

Basförstärkarmanicken blev jag sugen på..Jag har lite strul med mitt basljud då jag kör linat rakt i i ljudkortet.Det följer med mycke rassel/elektrisktmissljudssyndrom som jag får ratta bort och dödar således lite av det "rätta" basljudet..Jag har HI-z på ingången men det räcker inte riktigt,en eq före skulle förmodligen lösa problemet eller en liten stärkare..Vilket jag ser som ett trevligare alternativ.
Vad kostade den där "basmanicken" - stärkarn alltså?

Rocka på

Mike



Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Missat denna tydligen,såg att originalet hade nåt år på nacken då jag var frånvarande..


Nåväl,det låter bra.Lite forcerad text,det som Wernborg var inne på tidigare,pytte lägre tempo hade suttit.Men man kan ju inte få allt  :)

Som helhet och låt - absolut.
Klart - ja det tycker jag.

##########################

Precis när jag skulle posta så såg jag ditt önskemål om frekvenser och basljudet..Så jag slet fram lurarna.Skriver under på vad jag sa tidigare,det låter kalas.Alla frekvenser/instrument i låten separeras snyggt inga krockar/gröt.Grymt bra lirat/mixat/ylat.

##########################

Basförstärkarmanicken blev jag sugen på..Jag har lite strul med mitt basljud då jag kör linat rakt i i ljudkortet.Det följer med mycke rassel/elektrisktmissljudssyndrom som jag får ratta bort och dödar således lite av det "rätta" basljudet..Jag har HI-z på ingången men det räcker inte riktigt,en eq före skulle förmodligen lösa problemet eller en liten stärkare..Vilket jag ser som ett trevligare alternativ.
Vad kostade den där "basmanicken" - stärkarn alltså?

Rocka på

Mike


Basgrejen är eg ingen basgrej det är en liten gitarrcombo med 16 olika emuleringar på gitarrljud, den låter ini he bra till all sorts musik från spotnicksrent till metal. Jag har testat några såna här emulerade småstärkare alla låter skit jmf med den här, det är väl de dubbla rören som gör det. Den har även bas o diskant delay reverb tremolo mm. Jag har bara spelat in gitarrljudet med mick, dubblar man med line kanske det blir ännu bättre, det var första gången jag testade lajnen igår till basen.
Kostade bara 2500 på Bergströms musik i hudik. Säkert fin även till munspel.

Tack för bra recension. Jag har jobbat som fan med att få till master eq så det ska låta bra överallt. Nya HD600 lurarna är en stor del i bättre koll på ljudet.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Missat denna tydligen,såg att originalet hade nåt år på nacken då jag var frånvarande..


Nåväl,det låter bra.Lite forcerad text,det som Wernborg var inne på tidigare,pytte lägre tempo hade suttit.Men man kan ju inte få allt  :)

Som helhet och låt - absolut.
Klart - ja det tycker jag.

##########################

Precis när jag skulle posta så såg jag ditt önskemål om frekvenser och basljudet..Så jag slet fram lurarna.Skriver under på vad jag sa tidigare,det låter kalas.Alla frekvenser/instrument i låten separeras snyggt inga krockar/gröt.Grymt bra lirat/mixat/ylat.

##########################

Basförstärkarmanicken blev jag sugen på..Jag har lite strul med mitt basljud då jag kör linat rakt i i ljudkortet.Det följer med mycke rassel/elektrisktmissljudssyndrom som jag får ratta bort och dödar således lite av det "rätta" basljudet..Jag har HI-z på ingången men det räcker inte riktigt,en eq före skulle förmodligen lösa problemet eller en liten stärkare..Vilket jag ser som ett trevligare alternativ.
Vad kostade den där "basmanicken" - stärkarn alltså?

Rocka på

Mike


Basgrejen är eg ingen basgrej det är en liten gitarrcombo med 16 olika emuleringar på gitarrljud, den låter ini he bra till all sorts musik från spotnicksrent till metal. Jag har testat några såna här emulerade småstärkare alla låter skit jmf med den här, det är väl de dubbla rören som gör det. Den har även bas o diskant delay reverb tremolo mm. Jag har bara spelat in gitarrljudet med mick, dubblar man med line kanske det blir ännu bättre, det var första gången jag testade lajnen igår till basen.
Kostade bara 2500 på Bergströms musik i hudik. Säkert fin även till munspel.

Tack för bra recension. Jag har jobbat som fan med att få till master eq så det ska låta bra överallt. Nya HD600 lurarna är en stor del i bättre koll på ljudet.


Bra,jag googlade upp den där stärkaren.Låter ju vettigt prismässigt om den funkar till bas,och bevisligen gör den ju det.Kollade in lite billigare grejer tidigare men då blir det som vanligt..Snålfällan,och sedan köper man nytt om ett halvår också blev det dyrare i allafall...
Ska kolla om denna finns i Luleå hos min musikleverantör för test på plats..
Svagaste länken nu i mina proddar är just basljudet.Jag ödslar massor av tid på att ratta till det men blir inte riktigt nöjd,så en lösning måste till.

Thanx för tip

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kanonprod - bra låt! :) Kan hålla med Mike om att den hade tjänat på vara lite lite långsammare så det gick att släpa på orden lite - den här genren ska väl låta lite lite bakfullt va?

Trevlig helg! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kanonprod - bra låt! :) Kan hålla med Mike om att den hade tjänat på vara lite lite långsammare så det gick att släpa på orden lite - den här genren ska väl låta lite lite bakfullt va?

Trevlig helg! :)
Kände att den går lite fört när jag skulle lägga på sången. Men att göra om grunden o att få hit trummisen mm känns som typ oöverstigligt, en process på ett halvår, pallar inte det, låten blir aldrig klar 
Den här genren... Vad är det för genre? Jag har vad jag vet aldrig hört nån musik som liknar min. Vore intressant att veta hur andra ser på det. Uttrycket "den här genren" används ganska ofta. Men vad menar du för genre?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skönt live sound, man blir glad av denna.
Fan.. va trött jag är på vintern nu... :wacko: ;)
Kanske att den vunnit på att sänkas några pytte snäpp i tempot.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kanonprod - bra låt! :) Kan hålla med Mike om att den hade tjänat på vara lite lite långsammare så det gick att släpa på orden lite - den här genren ska väl låta lite lite bakfullt va?

Trevlig helg! :)
Kände att den går lite fört när jag skulle lägga på sången. Men att göra om grunden o att få hit trummisen mm känns som typ oöverstigligt, en process på ett halvår, pallar inte det, låten blir aldrig klar 
Den här genren... Vad är det för genre? Jag har vad jag vet aldrig hört nån musik som liknar min. Vore intressant att veta hur andra ser på det. Uttrycket "den här genren" används ganska ofta. Men vad menar du för genre?

Visst har du ett eget uttryck och som jag skrev är det här kanon! :) Med samma genre menar jag vis/rock eller singer/songwriter med band. Låtarna kan spelas såväl från en stor scen som med en acke vid lägerelden! ;-) Tycker att genren är väl etablerad hos den svenska publiken och flera av våra stora rör sig i de här markerna. Så klart ska du inte göra om allt - vet att det tar tid att få det som man vill och det här blev som sagt riktigt bra! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fanken va bra Håkan.... en riktig sommarrökare. Text, komposition och lir...kanoners! Gillar särskilt mycket trummor och munspel. Häftig känsla för rytm och härligt sug i munspelet, blir begiven att ta fram mina gamla dammiga och testa...kanske det kommer i "duett med sax", vem vet?
Verkligen bra jobbat...kanske sången skulle upp lite i volym annars "perfect". Blir inspirerad att skriva en egen sommarlåt.  :D :D :D
Nu har du sång på "Trouble" gå gärna in och lyssna...det var ju ditt förslag.  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kanonprod - bra låt! :) Kan hålla med Mike om att den hade tjänat på vara lite lite långsammare så det gick att släpa på orden lite - den här genren ska väl låta lite lite bakfullt va?

Trevlig helg! :)
Kände att den går lite fört när jag skulle lägga på sången. Men att göra om grunden o att få hit trummisen mm känns som typ oöverstigligt, en process på ett halvår, pallar inte det, låten blir aldrig klar 
Den här genren... Vad är det för genre? Jag har vad jag vet aldrig hört nån musik som liknar min. Vore intressant att veta hur andra ser på det. Uttrycket "den här genren" används ganska ofta. Men vad menar du för genre?

Visst har du ett eget uttryck och som jag skrev är det här kanon! :) Med samma genre menar jag vis/rock eller singer/songwriter med band. Låtarna kan spelas såväl från en stor scen som med en acke vid lägerelden! ;-) Tycker att genren är väl etablerad hos den svenska publiken och flera av våra stora rör sig i de här markerna. Så klart ska du inte göra om allt - vet att det tar tid att få det som man vill och det här blev som sagt riktigt bra! :)
Jaha, det var bra förklarat. Det kanske ofta är så att man som låtskrivare inte tänker alls på nån genre. Låtarna bara blir som de blir. Men visst ska den här o nio andra jag tänkt få till en cd av funka även med bara en ensam akust o munspel som komp. Låten är snart 16 år gammal nu. Susanne som jag bara träffat en gång då på Skatön blev min, och jag hennes. Hon ligger här bredvid mig nu, vi är på Strand Hotel i Stockholm o ska på Jerry Williams show på Cirkus.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Underbart "live-ljud" med "riktiga" trummor, sköna gitarrsounds och läckert munspelslir!
Håller med Bjurte (tror jag det var) att det här blir man på gott humör av!
Funderar på om en kör skulle förstärka i refrängen...kanske en andrastämma någonstans..?
Inte för att det behövs, det här låter radioklart i mina öron. Kanon!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Underbart "live-ljud" med "riktiga" trummor, sköna gitarrsounds och läckert munspelslir!
Håller med Bjurte (tror jag det var) att det här blir man på gott humör av!
Funderar på om en kör skulle förstärka i refrängen...kanske en andrastämma någonstans..?
Inte för att det behövs, det här låter radioklart i mina öron. Kanon!
/Asti
Tackar. Kanske micke som sjunger stämma på Maskrosfrön skulle kunna lyfta den här refrängen med stämsång...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jaha, det var bra förklarat. Det kanske ofta är så att man som låtskrivare inte tänker alls på nån genre. Låtarna bara blir som de blir. Men visst ska den här o nio andra jag tänkt få till en cd av funka även med bara en ensam akust o munspel som komp. Låten är snart 16 år gammal nu. Susanne som jag bara träffat en gång då på Skatön blev min, och jag hennes. Hon ligger här bredvid mig nu, vi är på Strand Hotel i Stockholm o ska på Jerry Williams show på Cirkus.

Ha det så trevligt och hälsa Jerka! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Så bra detta är...

Herr Nilsson, detta har han hjort bra, han!

Snyggt intro som jag verkligen gillar, både melodi och instrumentering. Versen låter skön och precis lagom. Du har ett snyggt sound på gitarrerna (akustisk/elgit). Hela låter har en röd tråd och hänger ihop, snyggt spelat.

Tummen upp!!!

Med vänlig hälsning,
Palm


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Bara att lägga ner i färdiga låtar. Bra låt. Utmärkt bra livekänsla i mixen och allt sitter. Klappat och klart! :D


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skatön
Text Susanne Jansson, musik Håkan Nilsson.

Idag är det sommarens första dag
Sa vi där vi närma oss strand
Vinterns hårt knutna näve hade blivit för svag
Och där låg våren som i en öppen hand

Jag lyfte min blick mot horisont och mot öar
På vattnet låg isflak som vintern glömt kvar
Visst finns det väl frid i trolska små sjöar
Men var min längtan en fråga
Blev havet dess svar

På Skatön med dig i lä vid en sten
Den stunden i hjärt
Havet låg öppet, och vinden var len
Var jag vaken i en dröm som jag drömt?

Jag lyfte min blick mot horisont och mot öar...

Blev så lycklig vid ljudet av vågskvalp mot strand
Hur ska jag förklara för dig
Men så insåg jag plötsligt när du tog mig i famn
Att du kände det samma som mig

Jag lyfte min blick mot horisont och mot öar...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det låter jäkligt bra det här Håkan! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ljudet är bra i mina lurar. Traditionellt uppbyggd låt gör att den inte är så spännande och det behövs ju inte, utan istället trygg med harmisarna. Bra spel på instrument. Är det alltså uppmikade trummor som du mikat upp?
Sången skulle på en "succeplatta" framföras av någon annan stämma, säger jag men jag tycker själv det är så kul att sjunga att jag inte skulle bry mig om en sån kommentar från nån.
Hm, traditionellt uppbyggd? Jag har lyssnat på musik i snart 60 år, men jag har nog aldrig hört en låt med de här harmonierna, är en smula nöjd med att öht ha kommit på dem. Om det finns likadana låtar vore det kul att få exempel på en sån. Att skriva musik som inte innehåller ackordsföljder som redan är använda 1000 ggr är svårt, men jag har aldrig hört de här vändorna förr...
Vore även kul att se någon försöka ta alla de gitarrackord jag använder i den här låten. Sätter 20 spänn på att absolut ingen klarar av det förutom jag själv.  ;)

http://soundcloud.com/user7908154/01-skat-n-19-mars-wav
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)