Kontrollrummet

MaxB - Winter Comes

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Spacetrucker har skrivit en text jag gillar, som jag tycker passar så bra till mitt gitarrplink i
MaxB - The Summer guitar att jag nu gör en fristående låt av det. Jag lade nuvarande sång
i helgen men tycker nu att gitarrmelodin nog har för hög volym?
Och visst sjunger jag falskt åtminstonde i början av tredje versen  B) Borde fixas?
Borde jag sjunga in fler än två körstämmor? Upplever dem lite simpla så här...
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_WinterComes_20110731.mp3[/mp3]
Winter Comes

I remember     - days of summer
your smile       - in the sun
Winter comes  - it brings on changes
And I             - I'm walking alone

In the days          - we spent together
Life was easier      - was like a song
But music changes - like the weather
Winter comes        - and it finds me alone

Snow is falling - I´m, alone
Snow is falling - it´s all done
Snow is falling - and I
I'm calling       - but you are gone

As I walk              - empty places
The world is quiet  - covered with snow
My life is full         - of empty pages
Ink is frozen         - it can't flow

Snow is falling - I´m, alone
Snow is falling - it´s all done
Snow is falling - and I
I'm calling       - but you are gone
« Senast ändrad: 01.08.2011, 12:01:08 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fin låt. Jag gillar små arr bäst. Lite falskt är det nog... Har du testat att först spela in sångmelodin på gitarr, sen kan du stödja dig på den melodin när du ska dit med sången? Sen du fått till sången tar du bort den gitarren.
Körssången.... eeeeh, den skulle någ låta bättre om du tog bort den... Jag själv har en ganska omöjlig röst som folk ändå tyx gilla ibland, och jag har kommit fram till att den gör sig bäst ensam. Försöker jag köra själv blir det sämre än utan körsång. Tyvärr.

Men i alla fall gillar jag din sång, det är ju du rakt av. Inget Cubase eller synt... Öva mer så sitter det sen. Fin melankoli i texten, jag känner igen mig... Med den rösten skulle jag gjort låten ännu sparsammare, nästan inget reverb eller så. En gitarr, en röst... Du har ju den instrumentala versionen som kontrast.  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fin låt. Jag gillar små arr bäst. Lite falskt är det nog... Har du testat att först spela in sångmelodin på gitarr, sen kan du stödja dig på den melodin när du ska dit med sången? Sen du fått till sången tar du bort den gitarren.
Körssången.... eeeeh, den skulle någ låta bättre om du tog bort den... Jag själv har en ganska omöjlig röst som folk ändå tyx gilla ibland, och jag har kommit fram till att den gör sig bäst ensam. Försöker jag köra själv blir det sämre än utan körsång. Tyvärr.

Men i alla fall gillar jag din sång, det är ju du rakt av. Inget Cubase eller synt... Öva mer så sitter det sen. Fin melankoli i texten, jag känner igen mig... Med den rösten skulle jag gjort låten ännu sparsammare, nästan inget reverb eller så. En gitarr, en röst... Du har ju den instrumentala versionen som kontrast.  B)

Jag håller med dig, less is more. Här vill jag nog ändå behålla två kompgitarrer och soloplinket men kanske lägre volym på solo och munspel?

Har fått ökad säkerhet i sången, efter att jag har övat flera gånger med och utan gitarr. Får se om jag även lägger om sången. Det är ju lite ont om tid för musikskapande så man får prioritera.

En kör vill jag ändå ha men den låter tanig och klen så här. Jag bör i så fall testa att lägga fler röster (ADT Lennonpluggen?), kanske rent av fler stämmor?
« Senast ändrad: 02.08.2011, 10:26:24 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Refrängen är fin med stämmorna. Lite behagligt, offigt flow där. Många gitarrtoner i refrängen (särskilt den första) sticker verkligen ut i mixen. De känns vassa och obehagliga. Gitarren låter finast när du spelar mjukt.

Texten är bra och obesvärad fram till tredje versen där den blir lite konstig. Jag förstår inte riktigt språket där.

I mitt tycka ska du mjuka upp gitarren lite så blir det en hit. :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skön text och bra tolkning av MaxB tycker jag och jag hör inte alls det som Håkan pekar på - kanske har jag falskfilter i öronen möjligen att ordet walk hamnar aningens fel men körerna låter i mina öron helt rätt. Framförallt är ju gitarrspelet och munspelet ursköna i detta lilla stycke. Samtidigt som tankarna går till vårt grannland.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Winter comes - inget man väl vill höra i dessa ljuva sommardagar  :)
Det är främst gitarrliret i refrängen som måste bort. Inte för att det är speciellt dåligt utan för att det förstör sångmelodin, som måste vara huvudsaken här.
Sen känner jag en stor saknad efter bas, som bör komma in rätt snart. Det är för tunt nu. Gärna en ståbas.
Men det är en fin text och jag tror det kan bli bra. Dessutom gillar jag kören - eller kanske tanken bakom den.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Varför fixa till en bra slutprodukt då man istället kan leka fram fler halvdana ofärdiga varianter.
Här är en version med enbart gitarr och sång.


Hoppas kunna spela den med Larsson på Out of Kontroll 22 oktober.
« Senast ändrad: 12.08.2011, 21:21:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google