Kontrollrummet

win 7 problem

gäst · 11 · 2551

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Burnin Sven

  • Gäst
Jag köpte win 7 home edition för att leka lite och framför allt för att få se min dator rulla på i full fart med "rätt" os. Jag kör ju osx sen ett gäng år tillbaka så jag har glömt lite och en fråga som dyker upp efter att ha knölat i timmar med installationer och ändlösa uppdateringar är det fortfarande så det ska vara? Win 7 har ju fått så mycket bra kritik så jag trodde den tiden var förbi.

Det är inga konstigheter som jag installerar det är tre program ink hårdvarudrivar. Jag har hållit på sedan i går eftermiddag och det verkar inte vara slut ännu då datorn för fyrtielfte gången står och tuggar på 33%slutfört windows uppdateringar konfigureras stäng inte av datorn.

Det är en PC Asus P6T-SE med en i7 930 och 6 gig minne samt ett sapphire hd 5750 1ggb gddr5. Det blir ju lite dråpligt då jag smäller dit osx och dom här programmen på den på runt 40 - 50 minuter och då behöver den inte starta om mer än en gång max.

Kort sagt det måste ju vara nåt fel eller hur? Bara under den här tiden det tog att skriva det här så har den startat om tre gånger tror jag. Under osx så funkar den 100%.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Har inte vågat mig på att byta till W7 ännu, utan jag kör med gamla pålitliga XP - men jag har hört att det kan uppstå problem ibland om man inte kör installationerna med administratörs-kontot.
Har du någon virusdödare igång, så kan det ställa till problem för installationer.
Annars är det förstås inte ovanligt att Windows behöver hämta femtielva uppdateringar från Microsoft Update innan allt är klart, eftersom det ju alltid är en "gammal" version man får på installationsskivorna...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Burnin Sven

  • Gäst
Tack för svar. Ok då kanske det är det att jag installerar som vanligt det beror på men det har tigit så lång tid att jag bara varken orkar eller har tid att göra om det. Nej har ingen virus dödare i datorn över huvud taget ännu. Saken är den att det är ju samma med osx dvs att man får uppgradera då det är den version som finns just då så du får när du köper.

Det är ju tråkigt för med win 7 så får jag ju full fjong på grafiken till motsats under osx vilket är lite skoj att få uppleva då jag ändå har köpt ett ganska ok kort. Men jag tror inte jag står ut med det här  :D för i övrigt så funkar i princip allt sämre och en del funkar inte alls. Hårdvara som funkar klockrent under osx på samma dator och som är både och kompatibla funkar helt enkelt inte under win 7 trots rätt drivar och allt. När det gäller grafiken under osx så funkar den på så sätt att jag får lite mera fläktljud och jag får inte tillgång till infinity (eller vad det heter) funktionen samt hdmi audio och kanske det kan upplevas som att det blir lite pyttelite slöare men i övrigt så rullar det på bra.

Jag behåller win 7 paketet ett tag till men det är nog inte helt omöjligt att det blir till salu snart  :D . Det är en uppgradering så man bör givetvis ha vista eller xp sedan förut. Däremot så behöver man inte installera över utan det går att göra en fresh install om man googlar eller följer den här  http://www.winsupersite.com/article/windows-7/clean-install-windows-7-with-upgrade-media


Burnin Sven

  • Gäst
Hmm nu cirka 1 dygn senare fick den för sig att uppdatera till service pack 1 bara lite så där  :D. Jaha jag har ju kört win uppdateringarna från start program cirka 40 gånger eller nåt hehe. Ok så är det i alla fall vilket äventyr  :D


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
jag har win7 och för mig funkar det bra. Jag hade inga problem att installera det och det tog inte så lång tid som fördig. Är det en fullversionsskiva du har eller någon slags uppgradering?

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tröttsam tråd.. :wacko:
Känns som den gammla vanliga : ' Mac älskare som ska spy sin galla över Win ' tråd..  ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Burnin Sven

  • Gäst
Tröttsam tråd.. :wacko:
Känns som den gammla vanliga : ' Mac älskare som ska spy sin galla över Win ' tråd..  ;)

Ditt inlägg känns som ännu ett jag skiter i vad det står och är lite spydig.

Har du läst vad jag skriver överhuvudtaget i just mac vs win ämnet? Om du gjort det så hittar du otaliga inlägg både här och på studio där skriver att det är bra grejor båda osen.

Men om du har nåt tips så kan du ju dela med dig istället. Du kanske själv har upplevt att en dator strular nån gång. Jag har bråkat med det här i två dygn snart nu så man blir lite trött så hjälp till istället för att vara dryg.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tröttsam tråd.. :wacko:
Känns som den gammla vanliga : ' Mac älskare som ska spy sin galla över Win ' tråd..  ;)

Ditt inlägg känns som ännu ett jag skiter i vad det står och är lite spydig.

Har du läst vad jag skriver överhuvudtaget i just mac vs win ämnet? Om du gjort det så hittar du otaliga inlägg både här och på studio där skriver att det är bra grejor båda osen.

Men om du har nåt tips så kan du ju dela med dig istället. Du kanske själv har upplevt att en dator strular nån gång. Jag har bråkat med det här i två dygn snart nu så man blir lite trött så hjälp till istället för att vara dryg.
Hej Sven!!
Ursäkta om mitt inlägg lät spydigt(jag hade väl mens igår :o)
Och nej,inte har jag följt dina förehavande ang Mac vs PC,varför skulle jag??
Vad jag däremot läst är denna tråd och trött som jag är på Gnälliga ' vi vet bäst Mac:are ' så tolkar jag ovanstående text som en sådan..
Själv kör jag likt Claes fortfarande på XP och känner inte igen mig i dina beskrivningar,visst är det en del uppdaterande innan man är igång.
Men så jobbigt tycker jag inte att det är,ang. Win 7 då,så har jag som sagt inte så stor erfarenhet.
Så andas ut och ta det lugnt,så ska du se att det löser sig.. ;)
Puss o kram från SURGUBBEN!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vad meningslöst att under en uppdateringsprocess av ett uppgraderat w7-exemplar, ta tillfället i akt att offentligt beskriva hur skönt allt vore om du lagt in nåt annat Os. :P
Ungefär som jag skulle posta hyllningar av linux när nån usb-pryl inte funkar under XP :lol:

Håller med uriah.
« Senast ändrad: 19.07.2011, 11:49:34 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Burnin Sven

  • Gäst
Vad meningslöst att under en uppdateringsprocess av ett uppgraderat w7-exemplar, ta tillfället i akt att offentligt beskriva hur skönt allt vore om du lagt in nåt annat Os. :P
Ungefär som jag skulle posta hyllningar av linux när nån usb-pryl inte funkar under XP :lol:

Håller med uriah.


Va? Jag kanske inte var tydlig det var ingen uppgradering men man kan köpa en win 7 skiva dvs ca 900 istället för 1600 och ändå auktorisera det om man läser på nätet. Den proceduren tar inte mer än två minuter så det var inte där tiden gick kan jag informera om.

Det jag gjorde var att jag drog in till stan och köpte en SSD 120 gigs disk och installerade på istället men det tog ändå över dubbla tiden och sen när man startar om för att slutföra så står du har 84 uppdateringar som väntar på att installeras  :D . Två - tre dagar senare så kommer servicepack 1, det verkar som att det måste mojja till sig lite innan det är tajm för den eller nåt. Jag menar sp1 har väl funnits ett tag nu vi snackar ju inte ett par veckor direkt så den borde ju ha kommit direkt tillsammans med dom andra.

I övrigt så kan jag informera om att jag gillar win7 det rullar på fint som fan men det tar för lång tid att installlera man blir fan tokig på att sitta och vänta. Det är ju ändå en PC jag installerar på och det är ju jäkligt konstigt att jag klämmer dit osx på halva tiden, eller?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra om det löste sig iallafall :) Kan förstå att det är jobbigt att tanka hem hela sp1. Man borde få en ny skiva :)
https://soundcloud.com/user7789882