Kontrollrummet

Cubase från PC till Mac

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Har nu kört med Cubuse åtskilliga år på PC och bytt burk var tredje år men funderar starkt på grund av strul, blåskärmar mm att återgå till Mac som jag en gång startade med . Att jag bytte till PC var för det blev för dyrt varje gång jag bytte dator. I början kostade ju en Mac uppåt 40000:- vill jag minnas.
Nu har jag alla projekt på egen hårddisk skild från C-disken. Kan man kopiera över dessa projekt till en Mac och öppna dom i Cubase på en Mac?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har nu kört med Cubuse åtskilliga år på PC och bytt burk var tredje år men funderar starkt på grund av strul, blåskärmar mm att återgå till Mac som jag en gång startade med . Att jag bytte till PC var för det blev för dyrt varje gång jag bytte dator. I början kostade ju en Mac uppåt 40000:- vill jag minnas.
Nu har jag alla projekt på egen hårddisk skild från C-disken. Kan man kopiera över dessa projekt till en Mac och öppna dom i Cubase på en Mac?
Jo du Janne - jag gjorde den där resan  2009 och köpte en Mac Mini och plötsligt fungerade allt utan latency och snabbt gick det. Till historien hör att min PC som jag hade verkligen inte var gjord för en musikdator så jag hade enormt strul. I vilket fall jag har samma bakgrund som dig upplärd på Mac MEN det visar sig att Mac har tagit en helt annan väg vad gäller upplägg i mappar och i övrigt utseende som jag upplever bara strular till saker och ting det går inte att flytta filer och mappar genom att klick-dra dom i alla lägen och jag har efter två år inte hittat Mac-strukturen - det gäller att komma ihåg namnet på grejerna man vill hitta -då funkar findern men annars är det bussvårt.
En annan grej är att alla tredjepartspluggar som, tas fram av glada musikkunniga görs för PC - så det finns ett antal pluggar som jag hade och nya som jag vill ha men som helt enkelt inte funkar med Mac. Nu efter två har dessutom min Mac börjat bli seg det tar upp till 3-4 minuter att starta upp cubase och ta fram ett projekt.

Konklusion -
Jag tycker faktiskt att PC har en bättre struktur.
Köper man rätt PC med rätt innehåll så slipper du blåskärmar
Med PC kan du använda fler VSTi och pluggar
Negativt med PC är väl virusen då - något som jag aldrig har på Mac.

Ja lite tankar....

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Jag har gjort samma resa som ni. Har en mini som jag hottat själv, satte i 2 Gb ram till
och en 7200-varvare. Blev som natt och dag, speciellt att gå från 2 till 4 Gb ram. Kör Logic - allt funkar utmärkt.
Generellt verkar Cubase funka sämre än Logic på Mac om man läser lite inlägg, men det kanske är inbillning.
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag, en ensam bakåtsträvare, har (nästan) aldrig fått blåskärm. Några krascher de senaste fem åren får jag erkänna men då har jag lärt att spara lite oftare, inte bara en gång per inspelningspass. Har inte heller bytt dator utan har redan från början haft det som blivit utrangerat av andra. Inspelningsutrustningen har fungerat då jag behövt den och inte ett virus på musikdatorn så långt jag kan se men då är den datorn heller inte kopplad till internet. Har bara uppgraderat XP med SP2.

Enda blacken om foten är väl att man inte har det nyaste eller kan köra med så många VST instruments som andra nyare datorer klarar men det är OK för mig.
« Senast ändrad: 30.07.2011, 15:48:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Burnin Sven

  • Gäst
Jag vet inget om Cubase iom att jag kör Logic men jag har nyligen köpt win 7 för att prova. Jag inte gjort musik med win7 så det vet jag inget om ännu men i övrigt så är jag positivt överraskad, dvs om man bortser från den tid det tar att installera win som är avsevärt mycket längre tycker jag om man jämför. Jag kör båda osen på mac med bara köpt programvara så det är ingen kass crackad kod som ligger och bromsar kan jag garantera. Men visst är det konstigt att det kan gå fortare att installera osx på en PC än win  :D .

Problemet är precis som ni säger att macar är så förbaskat dyra så för motsvarande peng som en mac kostar kan man förmodligen få en bra PC som inte krånglar. Sen är det ju det här med grafiken som väl mac sidan ännu inte riktigt hunnit ifatt, det finns ju en anledning till att dom flesta riktigt seriösa spelarna kör PC.
 

Alternativet är ju att göra som jag om man vill köra osx billigt men det kräver lite läsa på så att säga. Min hårdvara bygger på ett Asus P6T-SE moderkort, en i7 930 processor, ett Sapphire hd 5750 grafikkort, Sata diskar och två SSD samt 6 gig 1600 minnen. Den rullar på fint på båda och på macsidan även med nya Lion, jag har bara två - tre extra drivers/kext och en bootloader för att det ska funka som inte ens är installerade i OSet utan i rooten och en extra mapp så det är i princip orört.

En bra grej med det här är att jag fortfarande kan köra mina m-audio delta 1010 och 44 ljudkort trots att det inte finns PCI platser på moderna macar längre.

Kort sagt mac är jäkligt bra alltså men jag tycker att win 7 rullar på riktigt bra så jag vet inte riktigt vad man ska rekommendera. Man får nog mer PC för pengarna trots allt det tror jag i alla fall. Ett bra alternativ på mac sidan kan väl vara server mac minin för lite under 10 000 som väl är det billigaste mest kraftfulla dom har för dom pengarna. Men då måste man ju ha skärm och den (minin) är väl näst intill helt omöjligt att mecka med själv.

Grejen är ju den att apple oxå uppgraderar i takt med att de kommer nya grejor så att pröjsa + 20 000 för en maskin som ersätts med en ny 25-50 % snabbare inom ett par år måste nog kännas surt. När mac gick över till intel processorer så kan jag tänka mig att dom som köpte dom sista mac pro med den gamla processor typen verkligen gjorde en kass affär iom att det blev en sån enorm skillnad i prestanda. En sån gammal g5a även om den har dubbla processorer och är av sista generationen har inte en chans mot min gamla hackmac.

Ursäkta det blev långt och förvirrande kanske men som sagt det är svårt att rekommendera iom att det är så mycket pengar för en mac.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En ny Mac-mini som är betydligt snabbare än min 2 år gamla Macmini kostar 5.995:- med Lion vilket är ca 3.000:- mindre än jag gav för min så jag vet inte om man kan säga att mac är dyrare direkt - men det kan ju finnas en vits med att köpa en Mac-server om man kan meka själv kanske.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Burnin Sven

  • Gäst
Jag har oxå en Mac Mini (dual core) eller rättare sagt har den inte längre utan gav den till min dotter, köpte den för ca 4 år sedan men den funkar fint. Missförstå mig rätt jag gillar mac skarpt men om vi tar min mini som exempel så fixade den jag tror det var 11 spår i ett tungt benchmark test (evans logic multicore test) som man brukar ta till när man jämför macmodeller och prestanda. Hårddisk prestanda gäller ju inte med det på samma sätt iom att man kan sätta i en SSD disk och få upp diskprestandan betydligt. Men min gamla hackmac gigabyte ep45-ds3 med en q6600 processor 8 gig minne med två ganska mediokra 7300 gs grafikkort som jag skriver detta på och även använder när jag gör musik klarar lite över 20 spår i samma test. Den kostade runt 6000 att bygga ihop utan osx vill säga som kostade mig för både Leo och snowleo runt tusenlappen styck så vi pratar runt ca 7000 kronor hårdvara + OS. Hårdvaran i min mini och min hackmac är tidsmässigt ungefär samtidig så ....

Jag tror inte man ska se server macminin för lite under 10 000 som en dator man behöver mecka med utan den funkar nog lika smärtfritt som vilken mac som helst men man får med OS X server med på köpet vilket i sig kostar ganska mycket mer än vanliga OS X eller gjorde förr i all a fall.

När det gäller Lion så tycker inte jag att det är värt att uppgradera ännu, dom behöver slipa på det lite till samt att programtillverkarna behöver få tid att programmera mera om man säger så :D.

Jag har haft lite problem att få igång vissa program i Lion som jag använder ofta på grund av att det inte finns tillförlitliga Lion versioner ännu av dom men och det är lite lustigt för i hackmac världen finns det program att ta till hjälp så man ändå kan få det att funka. Men oavsett det så kan jag i daxläget inte säga att jag tycker att Lion är värt uppgraderingen oavsett att det bara kostar 229 kronor, inte för oss som håller på med musik i alla fall.

Men som sagt missförstå mig rätt nu jag skulle lätt köpa en Mac Pro om jag hade råd + en Mac Book Pro  :D.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det verkar som man ska tänka till både en och två gånger innan man byter plattform. Ett argument mot är ju de pluggar jag har som inte finns för Mac. Att jag bara har 2GB minne kan väl inte resultera i blåskärm? Det är vid iladdning av programmet eller iladdning av plug som det ibland uppstår.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det är som sagt när pluggar laddas in som blåskärm uppstår. Jag kan aldrig öppna ett komplext projekt utan att först öppna ett litet där inga eller få pluggar har ingått. Därefter stänga ner det projektet och öppna det komplexa jag vill jobba i där flera pluggar är involverade. Då brukar det fungera varannan gång. Nu senast skulle jag installera ett nyinköpt Steinberg Grand 3 med tillhörande 5 dvd-skivor. Under installation av skiva 2 blev det blåskärm. När jag går igenom datorn ser jag att det finns ett flertal VST-Pluginmappar på olika ställen, dels i de olika Cubase(3,4,5)programmen och på andra ställen som i Steinbergmappen. Flyttar jag dll-filer till gemensamt ställe försvinner vissa pluggar när jag öppnar Cubase. En lösning vore en ominstallation av hela disken. För säkerhets skull en ny C-disk och se till att varje plug hamnar i rätt mapp. Alla projekt ligger på separat hårddisk. Är det någon fördel att låta VST-instrumentens minnesbanker ligga på annan disk än C-disk?

För att hålla sej till trådens ursprungliga ämne kan nämnas att jag bytte ut min kontorsdator(PC) till iMac, vilket lyft!!


Burnin Sven

  • Gäst
Alltså generellt sett så är det ju två riktigt bra plattformar, jag kör båda men musik på Mac. Det ändras väl över tid vad som är mest prisvärt beroende på vilken hårdvara som finns tillgänglig på Mac sidan för tillfället. Men just nu så tror jag personligen att man får mest "Band for the buck" om man tar i och satsar på värsta Imacen med i7 processorn. Köpte den värsta Imacen 21,5 tums med i5 som apple har nu till min dotter och även den rullar fint så det inte är sant. Själv har jag en hackmac som bygger på förra generationen i7 930 processorn men det verkar som att dotterns nyare i5 Imac slår den ganska lätt. Då går ändå hennes på Snö Leoparden (vi köpte den på Elgiganten) och min på Lion och det sitter en SSD hårddisk i min men i hennes en vanlig Sata disk.