Kontrollrummet

Cunning Code - Jazzvisa för kvintett

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
God kväll,

jag blev rekommenderad att posta här för att få lite åsikter på produktion och arrangemang för nedanstående jazzvisa. Kritik på melodi och musik godtages med öppen famn också, givetvis. Det är i grunden ett kvintettstycke som fick sig en släng med kontrabasen, och syftar till att låta så akustiskt så möjligt. De flesta instrumenten härstammar från Komplete 7, om någon finner intresse.

[mp3=200,20,0,center]http://www.cunco.se/215.mp3[/mp3]


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Jazzvisa i 3/4 (6/8?) är mumma hos mig. Så även denna. Välkommen hit förresten! Jag tycker det låter fint. Instrumentljuden är verkligen suveräna. Antar att pianot är Alicia Keyes, kontran är Trilian, trummorna Battery 3 och celli är East West gold nånting? Det låter toppen. Stycket i sig är behagligt och välspelat. Låter nåt mellanting mellan jam (introt skvallrar om det) och färdig låt. Hade önskat mig lite tydligare melodier och pianot är aningen anonymt såväl melodimässigt och mixmässigt där skulle fronta mer vid de partier det bär stycket framåt särskilt 4/4-avsnittet, inget av detta förtar känslan av välbehag när jag lyssnar nu för tredje gången och kan lyssna om och om igen. Om detta är ditt första alster på något forum ö h t är det en fantastisk prestation. Mina första prylar lät apa. Hoppas på fler låtar från dig!   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt stycke! Lättsamt och sparsmakat. Mixen uttalar jag mig om då jag lyssnar på tyst volym i laptopens enkla högtalare. Med dessa begränsningar går instrumenten fram bra och ligger i bra balans volymmässigt. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter finemang.
Jag hade skippat flumintrot och kört igång direkt. Gitarren låter inget vidare och tillför inget alls tycker jag.

Coolt med taktbytet i mitten.

Snyggt slut. Kanske automatisera på ett reverb så det låter som att pianot "går iväg"?

Välkommen till KR!


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Åh, vad kul att höra. Tackar och bockar snälla ni! Ska ta mig en funderare på introt då, tidigare provlyssnare reagerade på det också. Gitarren får stryka på foten.

equality: Kollade efter i spåren, alla instrumenten från Komplete 7 paketet. Pianot Upright (älskar det!), trummorna Abbey Road 60's. Generiska strängar från Orchestral-libbet. Fantastisk samling mjukvara och ljud, det där Komplete. Ska testa att dra fram pianot i mixen, är lite trum-tung/skadad efter alltför många år med att göra klubbmusik.


Jay Thomas

  • Gäst
Även jag säger välkommen till KR och är ytterst imponerad av din entre! :)

Stycket är mycket "mysigt" och jag tycker att det låter bra generellt! :) Även jag sitter med Komplete med i mitt fall tycks batterierna ha tagit slut...  ;)

Enda lilla randanmärkningen är att det känns lite "tomt" i mitten och strax efteråt men det kan lika gärna ha med kontrasten till det övriga.

Snyggt jobbat! :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Schysst lirat! Skulle nog inte skipa intot, väcker intresse å lite udda, men låta trummorna komma in vid 12 på spelaren..kalas!  :)

Edit: Kanske från 26 med trummorna?  :) 
« Senast ändrad: 11.08.2011, 12:10:49 by Clemens »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter väldigt bra och jag gillar arret. Lyssnar i laptophögtalare men hör inte pianots vänsterhand alls? :) Får återkomma på bättre lyssning.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej och välkommen!
Trevligt låt med fina slingor/melodier, men jag tycker att det ibland saknas en tydlig linje/lite substans.
Håller med Wernis om gitarren - den kan du nog ta bort utan att någon skulle sakna den.

Men som sagt - ett gott stycke

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Huhj, vad många bra svar. Jag tackar å det ödmjukaste och suger åt mig som en svamp. Tror jag umgåtts med för nitiska kritiker för länge, hade börjat tappa hoppet om att någon gång få en rosig recension.

@Gurano: Melodin är väldigt flackande, brukar tyvärr bli så. Jobbar ofta ihop 5-6 huvudstråk med kraftiga melodier som håller sig på skalan sedan försöker jag sy ihop dem på roliga sätt. Inte helt olikt klassisk musik. Ibland lyckas det, ibland tappar man lyssnaren och tråden : )

Pepp på topp :wub:


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jättebra måste jag säja..även om jag höll på att dribblas bort i introt..hihi..lät som bandet började småjamma där lite osorterat..men sen hände det prylar...mycket snyggt måste jag säja, lite Jan Johansson-vibbar (samt lite folkloristisk ton) i ideal harmoni med sköna jazzrytmer.

Jag är jätteförtjust :wub:

Mera sånt här vill jag höra!!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan