Kontrollrummet

JT - The Trip To NeverNever

gäst · 17 · 2475

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jay Thomas

  • Gäst
En ovanligt "seriöst" stycke för att komma från skärgårdsljudfabriken... Har ju definitivt snöat in på Mongoliet och dess toner och här är ett försök att göra någon slags hybrid med det österländska och västerländska.

http://soundcloud.com/busstop18/the-trip-to-nevernever


Såg Morgonte's tråd om Norge och de fruktansvärda händelserna där, tillägnar därför denna låt våra grannar i väst!
« Senast ändrad: 24.07.2011, 22:54:21 by Jay Thomas »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tänkte att jag skriver medans jag lyssnar först hör jag den australienska diggiridon sen kommer Henkan in med ett sångsolo - nä så var det ju inte men i början lät det så. En del av ljuden som följer känner jag igen från min OGSJPSD en stackars japan lättar sina tankar i ett sudokusolo och en harpa understödjer honom nu kom Henkan in igen-  spännande det här hur ska det gå... en skön flöjt kommer in i handlingen och en kör av änglar till vänster tillsammans med harpan önskar uttrycka skönhet eller nåt. Nu kom en fladdermus in strax ovanför oss och han flyger fram o tillbaka nu kommer hela regementet in från Kublai Khan med trummor och jaakar och allt en himla uttrycksfull historia det här det händer en massa hela tiden några munkar vill vara med också hör jag var tog fladdermusen vägen? Är det han som visslar i slutet?

Ja uttrycksfullt detta stycke :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...för att komma från skaldjursfabriken...  läste fel med trötta morgon-ögon...

Trevligt att du bjuder på blockflöjten! Den känns precis så riktig och precious, som den faktiskt är.

Inga fler toner efter melodin 2:08-2:20, tack, tysta gärna dem. Istället vill jag att du ser till att den melodin repeteras och byggs vidare på, utan någon efterföljande ackordväxling. Den melodin är fin och på klassiskt vis borde den komma igen men någon liten förändring, något litet tillägg. Senare borde den även koma igen i även i andra instrument. Går den att få till med flöjten? Det skulle ge en skön kontinuitet och stadga.

Sen kommer det riktiga, fina instrumentet, in vid 3:49. Så skönt du växlar mellan den analoga med digitala världen.

Men sen tappar jag fokus lite, för jag ska iväg till jobbet. Tack för fin stund!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Tänkte att jag skriver medans jag lyssnar först hör jag den australienska diggiridon sen kommer Henkan in med ett sångsolo - nä så var det ju inte men i början lät det så. En del av ljuden som följer känner jag igen från min OGSJPSD en stackars japan lättar sina tankar i ett sudokusolo och en harpa understödjer honom nu kom Henkan in igen-  spännande det här hur ska det gå... en skön flöjt kommer in i handlingen och en kör av änglar till vänster tillsammans med harpan önskar uttrycka skönhet eller nåt. Nu kom en fladdermus in strax ovanför oss och han flyger fram o tillbaka nu kommer hela regementet in från Kublai Khan med trummor och jaakar och allt en himla uttrycksfull historia det här det händer en massa hela tiden några munkar vill vara med också hör jag var tog fladdermusen vägen? Är det han som visslar i slutet?

Ja uttrycksfullt detta stycke :D

Tack Eddi! :)
Även om jag inte alls känner igen mig, var det en målande upplevelsebeskrivning.

...för att komma från skaldjursfabriken...  läste fel med trötta morgon-ögon...

Trevligt att du bjuder på blockflöjten! Den känns precis så riktig och precious, som den faktiskt är.

Inga fler toner efter melodin 2:08-2:20, tack, tysta gärna dem. Istället vill jag att du ser till att den melodin repeteras och byggs vidare på, utan någon efterföljande ackordväxling. Den melodin är fin och på klassiskt vis borde den komma igen men någon liten förändring, något litet tillägg. Senare borde den även koma igen i även i andra instrument. Går den att få till med flöjten? Det skulle ge en skön kontinuitet och stadga.

Sen kommer det riktiga, fina instrumentet, in vid 3:49. Så skönt du växlar mellan den analoga med digitala världen.

Men sen tappar jag fokus lite, för jag ska iväg till jobbet. Tack för fin stund!

Tack MaxB! :)
Blockflöjt i all ära men det är en Tin Whistle. Fladdermusen som Eddi beskriver är en Darabuka. Jag ska tänka igenom dina förslag och kolla vad jag kan och vill ändra. Jag är inte mycket för ABCABCAABC stilen utan mer ABCDEFG... osv.



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Jag är inte mycket för ABCABCAABC stilen utan mer ABCDEFG

Jag vet - men i ett annat andetag har du pratat om att spela med andra...
och jag tror att även du uppskattar att lyssna på repetitiv musik.

Det blir vackert om du kan göra som jag säger.  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fan vilket skönt morgon stycke,bra start på dagen helt enkelt.. ;)
Jag målar inte upp så mycket utan kostaterar bara att jag hamnar som i en skön trans...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Jay Thomas

  • Gäst
Citera
Jag är inte mycket för ABCABCAABC stilen utan mer ABCDEFG

Jag vet - men i ett annat andetag har du pratat om att spela med andra...
och jag tror att även du uppskattar att lyssna på repetitiv musik.

Det blir vackert om du kan göra som jag säger.  :P

Att spela med andra har väl inget med ABCABC kontra AXIEIYUFKHDYEIJDJDJ  att göra? ;) Väl?  :lol:
Tar tag i detta när den riktiga studion är uppe igen!

Fan vilket skönt morgon stycke,bra start på dagen helt enkelt.. ;)
Jag målar inte upp så mycket utan kostaterar bara att jag hamnar som i en skön trans...

Tack uriah! :) Trans är bra! :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Strupsångaren är den som impar mest på mig. Mäktig! Det andra bildar kulisser, snygga sådana. Skulle vara häftigt med naturbilder från Himalajas sluttningar till denna musik. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Jag är inte mycket för ABCABCAABC stilen utan mer ABCDEFG
Jag vet - men i ett annat andetag har du pratat om att spela med andra...
och jag tror att även du uppskattar att lyssna på repetitiv musik.
Det blir vackert om du kan göra som jag säger.  :P
Att spela med andra har väl inget med ABCABC kontra AXIEIYUFKHDYEIJDJDJ  att göra? ;) Väl?  :lol:

ABC innebär att spela med kompisar i samma liga  :)
AXIEIYUFKHDYEIJDJDJ innebär att spela med Mothers of invention, om man platsar!  :(
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ljudbildskonstruktören är framme. Ger mig bilder av Himalaya. Berg. Dalar. Strömmar, delvis frusna. Porlande och när flöjten kommer in en fridfull kontrast till det mäktiga....
En buddhist munk spelar till kören, och det hela lyfter. Man svävar över bergskedjan, till sydkinesisk musik. Fridfullt och med harmoni.

Mongolen (?) är väl på semester i Tibet :D

En vandring i sinnet i höjden. Riktigt bra, suggestiv kreation!
https://soundcloud.com/user7789882


Jay Thomas

  • Gäst
Strupsångaren är den som impar mest på mig. Mäktig! Det andra bildar kulisser, snygga sådana. Skulle vara häftigt med naturbilder från Himalajas sluttningar till denna musik. 

Tack equality! :) En mycket bra idé! Ska kolla om jag hittar detta någonstans.

MaxB, absolut! :D

Ljudbildskonstruktören är framme. Ger mig bilder av Himalaya. Berg. Dalar. Strömmar, delvis frusna. Porlande och när flöjten kommer in en fridfull kontrast till det mäktiga....
En buddhist munk spelar till kören, och det hela lyfter. Man svävar över bergskedjan, till sydkinesisk musik. Fridfullt och med harmoni.

Mongolen (?) är väl på semester i Tibet :D

En vandring i sinnet i höjden. Riktigt bra, suggestiv kreation!

Tack Dividend! :) Härligt med Himalaya igen, får gräva på nätet efter bilder. :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj vad fint detta var!

Jag är nästan andlös..Rör ihop en video enligt eq Mickes förslag,det skulle bli kanon.Det musikaliska behöver du inte ändra på i denna.Skit i ababbcc:n,att lira tillsammans med andra är överskattat och ett ruskigt nötande.Efter att man repat i ett halvår så kommer dom andra att spela fel lika förbenat då det drar ihop sig.Tro mig jag har brottats med värdelösa och halvt värdelösa trummisar genom åren tills jag fick den jag ville ha - Daniel I love ya i fall du läser det här.
Grejen är - att när man hittar likasinnande,då skrivs magin.Men de kan man också hitta på nätet  :)

Mike


Jay Thomas

  • Gäst
Oj vad fint detta var!

Jag är nästan andlös..Rör ihop en video enligt eq Mickes förslag,det skulle bli kanon.Det musikaliska behöver du inte ändra på i denna.Skit i ababbcc:n,att lira tillsammans med andra är överskattat och ett ruskigt nötande.Efter att man repat i ett halvår så kommer dom andra att spela fel lika förbenat då det drar ihop sig.Tro mig jag har brottats med värdelösa och halvt värdelösa trummisar genom åren tills jag fick den jag ville ha - Daniel I love ya i fall du läser det här.
Grejen är - att när man hittar likasinnande,då skrivs magin.Men de kan man också hitta på nätet  :)

Mike

Tackar Mike! :)
Spela tillsammans kan nog ändå vara kul, om man hittar varann musikaliskt. Kan ju bli vad som helst egentligen då... ;)


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Jag tänker inledningsvis på musiken till det ypperliga äventyrsspelet Mini Ninjas (som jag har spelat till Wii). :)

Dynamiskt stycke med många vändningar. Jag tycker ändå att det känns ytterst enhetligt. Och Proffsigt. Skulle, som sagt, passa perfekt som spelmusik. Till filmen i början där bakgrunden berättas.

Fint instrumenterat, förresten. Jag antar att det är samplingar? Låter naturligt överlag.


Jay Thomas

  • Gäst
Jag tänker inledningsvis på musiken till det ypperliga äventyrsspelet Mini Ninjas (som jag har spelat till Wii). :)

Dynamiskt stycke med många vändningar. Jag tycker ändå att det känns ytterst enhetligt. Och Proffsigt. Skulle, som sagt, passa perfekt som spelmusik. Till filmen i början där bakgrunden berättas.

Fint instrumenterat, förresten. Jag antar att det är samplingar? Låter naturligt överlag.

Tack Piddleton! :)
Lite lustigt att även du nämner spelmusik när det gäller mina alster. Jag spelar nämligen ALDRIG datorspel. Möjligen med undantag av Flight Simulator då...
Allt är samplat utom en Tin Whistle och en Darbuka.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Jag måste ju lida av adhd eller nå't för jag blir rastlös av detta lugna stycke


Jay Thomas

  • Gäst
Jag måste ju lida av adhd eller nå't för jag blir rastlös av detta lugna stycke

Så kan det också vara! Inget konstigt med det. :)