Kontrollrummet

Skillnaden på en FET och en SKITIG guitarr ?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Sorry..men..det heter gitarr på svenska.. Guitar blir det på engelska, men aldrig guitarr...möjligtvis svengelska då.  :unsure:

Det har hetat guitarr i svenskan, både Bellman och Taube använde den stavningen i sina texter. Svenska akademiens ordbok hade den stavningen ända till 1924. Jag tycker det ser charmigt ut, lite ålderdomligt, men så är ju finlandssvenskan.

Åsså blir e ti be om yrsekt igen för rätt språkbruk :D Lite ålderstigen är ju skrivaren också förstås. Och jag förklarar hjärna om nåntimg blit oklart :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Sorry..men..det heter gitarr på svenska.. Guitar blir det på engelska, men aldrig guitarr...möjligtvis svengelska då.  :unsure:

Det har hetat guitarr i svenskan, både Bellman och Taube använde den stavningen i sina texter. Svenska akademiens ordbok hade den stavningen ända till 1924. Jag tycker det ser charmigt ut, lite ålderdomligt, men så är ju finlandssvenskan.

Jep, finlandssvenskan är från vikingatiden. Men nog säger vi på riktigt gitarr för det, inte guitarr :). Men, skitta låter också mycket bra. Skeba fungerar också, eller "keppi" (=käpp), såsom Andy kallar det.

Ett mångkulturellt kontrollrum är en rikedom.



(Eller en rik demon?)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Sorry..men..det heter gitarr på svenska.. Guitar blir det på engelska, men aldrig guitarr...möjligtvis svengelska då.  :unsure:

Det har hetat guitarr i svenskan, både Bellman och Taube använde den stavningen i sina texter. Svenska akademiens ordbok hade den stavningen ända till 1924. Jag tycker det ser charmigt ut, lite ålderdomligt, men så är ju finlandssvenskan.

Jep, finlandssvenskan är från vikingatiden. Men nog säger vi på riktigt gitarr för det, inte guitarr :). Men, skitta låter också mycket bra. Skeba fungerar också, eller "keppi" (=käpp), såsom Andy kallar det.

Ett mångkulturellt kontrollrum är en rikedom.



(Eller en rik demon?)


(Eller Ulrikas demo?)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Hur långt är ett snöre?
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Hur långt är ett snöre?
och korven den har två!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


DåligtGehör

  • Gäst
Hur långt är ett snöre?

Från en ände till en annan.

Men vad är skillnaden på en fet skitgitarr?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Hur långt är ett snöre?

Från en ände till en annan.

Men vad är skillnaden på en fet skitgitarr?

Det där låter som en sådan fråga som buddistiska munkar funderar över.  :)


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
FET = Entombed "Left Hand Path"

Detta är ett grymt fett ljud i min värld, men oxå lite skitigt?!?!
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Okei, om vi kan tänka oss en lista, med förklaringar så fortsätter vi:

1.  CLEAN (Rent gitarrsound, endast EQ används)
2.  CRISP (Rent gitarrsounsd + kompressor + boost men ingen dist)
3.  FET
4.  SKITIG


Fortsätt på denna, bl.a Emil, du hade idér vart t.ex "skitig" passar. Lägg till i listan så ser vi vart vi hamnar. Kan vara att detblir helt crazy, but let´s give it a try :)


h.  Johan

Att ingen har implementerat Emils synpunkt (som jag håller med om) i listan, då det skulle se ut så här i stigande distordning:

1.  CLEAN (Rent gitarrsound, endast EQ används)
2.  CRISP (Rent gitarrsounsd + kompressor + boost men ingen dist)
3.  SKITIG (Allt från lite overdrive till en hel del, inget eller sparsamt eq:at då man ofta vill ha fram gitarrljudet också)
4.  FET (Distat, driveratten på 11, eq:at med boost i basen, ibland dubbat o.s.v.) 

Fyll gärna på.  :)    /JEH


"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Högst personligt:

Skitig = En distad Tom Waits
Fet = En distad Barry White

Eller:
Skitig = Refused, Cult of Luna, Akimbo, Entombed (Wolverine Blues-skivan), Deftones (Adrenaline-skivan)
Fet = Rammstein, Parkway Drive, Dagoba, Deftones (Diamond Eyes-skivan)


Håller också med om att det även har med spelstil att göra, utöver EQ och typ/grad av dist. (EDIT: Och även i det avseendet funkar ju Waits/White-jämförelsen)
« Senast ändrad: 10.06.2011, 11:45:22 by ChromaWoods »


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det skitigaste i gitarrväg jag varit med om var när vi, Guitar 66, spelade förband åt amerikanska "Lefty Dizz" i GBG 1980. En fd vit strata som han på det mest grovt skabbiga vis täljt ur cutawayen på så han kom åt längst ner fast det var en högervänd gitarr från början. Och skitigheten, det slog alla rekord, man blev nästan illamående vid anblicken. Vitt plektrumskydd och vita mickar som runt sig hade värsta sorgkanterna av svart skit. Per-Erik som jag spelade med sa: "Den där måste han haft till att skotta koskit med i en lagård."
Som jag minns det så var det värre ändå som den ser ut här:
&feature=related
Lefty Dizz och jag hade ett ganska långt samtal i logen, han skrattade och skrek om att det var han som var bluesen. När jag frågade honom om han nånsin sett "Hound Dog Taylor" så blev han blixtallvarlig och sa att han varit standin i hans band The Houserockers, när Brewer Phillips var sjuk. Det var som om jag nämt Gud. Han öppnade en väska och plockade fram en liter Wiskey, Cold Turkey, "Drink as much as you want!" Så han jäste på mig eftersom jag kände till Hound Dog Taylor. Hound Dog dog redan på 70-talet, men han var, redan innan han hade gjort skivor, Chicagos populäraste bluesartist.
Att träffa och se Lefty Dizz spela var rejält speciellt. På scen kunde han få för sig att mitt i en låt ställa ifrån gitarren mot stärkaren så det bara ylade entonigt i fem minuter eller mer medans han gick bort till baren och beställde en öl samt svamlade med damerna bakom disken. Vilken lirare.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Usch ja. Äcklig gitarr och slarvig i sitt spel också. Rejält på kanelen antagligen.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Usch ja. Äcklig gitarr och slarvig i sitt spel också. Rejält på kanelen antagligen.
Vi såg han spela två ggr, emellanåt spelade han skapligt, men mest var det show. Och ett j-a fult gitarljud. Men de där chicagomusikerna var från en annan värld, de sket väl helt i vad som ansågs vara bra eller inte. Säkert stoppade han i sig både sprit o knark i rejäla doser.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Oj. :wacko: Vad falsiken ska man tycka om det där? Kan knappt lyssna på det. Känns som en av de där "shreds"videorna fast på riktigt. Lät han alltid så där illa? Trummisen är det osvängigaste jag har hört på mycket länge. Fräckt med en tant på bas dock B)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Oj. :wacko: Vad falsiken ska man tycka om det där? Kan knappt lyssna på det. Känns som en av de där "shreds"videorna fast på riktigt. Lät han alltid så där illa? Trummisen är det osvängigaste jag har hört på mycket länge. Fräckt med en tant på bas dock B)
Det var nog mest så där det lät skulle jag tro. Men han gjorde sig väl ett skapligt namn ändå på nåt vis. Kanske för att han härjade och var så knäpp. Första gången jag såg honom kompades han av en svensk trio, Mr Bo´s Bluesband. Vi fick veta att Lefty Dizz kom direkt från flyget, de hade inte repat en sekund. Mr Bos gäng drog igång ett vanligt blueskomp som gick några verser, sen kom Lefty Diz inhoppades genom en dörr med en stor cowboyhatt, skrattandes och åbäkande sig. Han fick med sig publiken rejält i alla fall. Rosslig röst och fasansfulla gitarrsolon. Efter nån timme tog de paus. Sen körde Bos igång med samma riff igen och både band och publik tittade mot dörren där han kom inhoppandes första gången. Det jäkliga nu var att han inte kom, de körde på med samma riff skitlänge, ingen Lefty Dizz, Både publik och kompband tänkte nog att nu har han hunnit supa sig dyngrak och somnat nånstans... När Mr Bos efter bortåt 10 minuter var på gränsen till att sluta spela kommer han inhoppades i en ännu skrikigare kostym och ännu större hatt, han hade bara stått precis bakom väggen och väntat på att det skulle bli just så här. Det blev så ja komiskt att alla vred sig av skratt. Säkert en grej han brukade köra stadigt med för att driva med folk. En riktig galning.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Suck...  B)
Kändisar alltså.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google