Kontrollrummet

Nån som spelar på Elixir?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Provade idag för första gången att stränga upp en elgitarr med Elixirsträngar. Dessa påstås hålla 3-5 ggr längre än vanliga strängar pga. dess unika? yta.
Jag tycker inte riktigt det kändes som splirrans nya strängar, mer som en vecka gamla kanske. Någon annan med synpunkter på dessa strängar?





Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Jag har provat deras variant för akustisk gitarr en hel del.

Personligen tycker jag inte alls om det. Köper hellre billigare och byter oftare.

Kanske att jag skulle kunna sätta det på någon "festgitarr" som man vill ska låta skapligt länge.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bara så där allmänt hur ofta "ska" man byta strängar - när jag har bytt så tar det typ två veckor innan de låter bra och håller stämning hyfsat och efter någon månad så låter det ju som gamla stränga igen eller hör jag fel?

Lite OT kanske sorry för det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
En gitarr med schysst mekanik och bra intonering håller stämning efter sträng byte snabbt.
Jag brukar byta var 3:e månad på mina gitarrer och lämna in dom c:a var 12 månad för kontroll av intonering och setup.

Antar att behoven är olika beroende på användadet av gitarr.
Som hemma-pulare krävs inte mer än att gitarren håller stämningen c:a 5 -6 minuter men med live spelande eller förhoppning om dylikt behöver man lita lite mera på setup av guran.
Det kostar att låta en tekniker göra jobbet med ens gitarr men personligen är jag nöjd med det...


Angående strängar? Kör med Fender strängar på mina el-guror, tidigare var det GHS Boomers som gällde.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bara så där allmänt hur ofta "ska" man byta strängar - när jag har bytt så tar det typ två veckor innan de låter bra och håller stämning hyfsat och efter någon månad så låter det ju som gamla stränga igen eller hör jag fel?

Lite OT kanske sorry för det.

Nädå. Men du behöver nog lära dig hur man strängar en gitarr verkar det som. Den ska gå att få att hålla stämningen tämligen omgående.

Spelar man ofta kan det nog gå åt ett paket i veckan. (Flera timmar om dagen) Jag byter själv varannan eller var tredje månad kanske, men spelar inte längre så mycket. Några timmar i veckan max. Kanske ännu mindre då jag har några stycken gitarren jag växlar mellan.

När du byter strängar. Ta en i taget. Stäm den, sen får du vara lite brutal och dra i den ordentligt så att lindningen kring stämskruven sätter sig ordentligt. Dra nånstans vid tionde bandet och rakt upp några centimenter, eller tills det tar emot ordentligt. Stäm upp igen. Upprepa ett par, tre gånger. Här brukar du kunna dra ut strängen ordentligt så den sjunker flera tonhöjder. De spunna strängarna brukar räcka med ett ett max två varv runt stämskruven. De tre tunna strängar brukar jag linda tre varv ungefär.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bara så där allmänt hur ofta "ska" man byta strängar - när jag har bytt så tar det typ två veckor innan de låter bra och håller stämning hyfsat och efter någon månad så låter det ju som gamla stränga igen eller hör jag fel?

Lite OT kanske sorry för det.

Nädå. Men du behöver nog lära dig hur man strängar en gitarr verkar det som. Den ska gå att få att hålla stämningen tämligen omgående.

Spelar man ofta kan det nog gå åt ett paket i veckan. (Flera timmar om dagen) Jag byter själv varannan eller var tredje månad kanske, men spelar inte längre så mycket. Några timmar i veckan max. Kanske ännu mindre då jag har några stycken gitarren jag växlar mellan.

När du byter strängar. Ta en i taget. Stäm den, sen får du vara lite brutal och dra i den ordentligt så att lindningen kring stämskruven sätter sig ordentligt. Dra nånstans vid tionde bandet och rakt upp några centimenter, eller tills det tar emot ordentligt. Stäm upp igen. Upprepa ett par, tre gånger. Här brukar du kunna dra ut strängen ordentligt så den sjunker flera tonhöjder. De spunna strängarna brukar räcka med ett ett max två varv runt stämskruven. De tre tunna strängar brukar jag linda tre varv ungefär.
Jo jag gör nog ungefär som så men jag är kanske inte lika brutal. Jag tror inte att jag lirar mer än typ 5 minuter om dagen i snitt fast ibland blir det ju timmar vid inspelningar. Bytte E1:an för nåt år sedan och innan dess bytte jag på alla tre guror kanske för 2 år sedan så det var väl ett lyft :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag har provat deras variant för akustisk gitarr en hel del.

Personligen tycker jag inte alls om det. Köper hellre billigare och byter oftare.

Kanske att jag skulle kunna sätta det på någon "festgitarr" som man vill ska låta skapligt länge.
Vad tycker du inte om? Soundet , eller samma som jag tyckte. Att de inte lät så sprilligt nya vid påsättning.  :o. Som iofs andra strängar inte gör så särskilt länge.


Burnin Sven

  • Gäst
Jo jag kör med dom och det funkar fint har nog inte bytt på tre år faktiskt när jag tänker efter  :D men dom verkar hålla för det är ingen större skillnad mot när dom var nya. Nu lirar jag inte flera timmar om dagen men ändå. Däremot så testade jag dom även på min akustiska gura men det blev lite för metalliskt på nåt sätt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jo jag kör med dom och det funkar fint har nog inte bytt på tre år faktiskt när jag tänker efter  :D men dom verkar hålla för det är ingen större skillnad mot när dom var nya. Nu lirar jag inte flera timmar om dagen men ändå. Däremot så testade jag dom även på min akustiska gura men det blev lite för metalliskt på nåt sätt.
Åfan. Låter lovande.

Fast metalliskt? Jag tycker mina låter något dovare än nya vanliga stränga. (Bara testat på elgitarr iofs.)


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag har dem på mina ena stålsträngade (den jag använder minst)
jag tycker de låter brighta på ett nästan exciteraktigt vis
gillar mer när tonen kommer fram & ett mjukare sound så jag föredrar brons

har aldrig testat på elgitarr dock, kan tänka att brightheten inte blir lika påtaglig då
ska nog testa nästa gång det är dags för strängbyte!
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Testade på en god väns kloka inrådan att skaffa elixir till min Taylor Big Baby eftersom de håller mycket längre osv, var också skeptisk mot denna unika yta men tycker bådet dom känns och låter jättebra, inget konstigt alls!!!
(har alltid kört med bronze på mina ackeguror)

 ;)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag kör Elixir. Dovare ton men håller som/vad de lovar betydligt längre än vanliga strängar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Elexir är trevliga, men jag föredrar de billigare daddario EXP som är av samma typ och minst lika bra.

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Byter nog bara när det låter riktigt trist... Kör gärna med billigare set men sliter å andra sidan inte så mycket på dem... använder gitarrer liksom projektvis - de inbjuder att göra vissa grejer på och när polletten trillar ner så använder jag det instrument som funkar för mig. Funderade på det där med "dovare"... Ibland upplever jag att vissa instrument liksom saknar "kropp" och det spelar ingen roll hur jag skruvar medans andra har bra "kropp" men känns lite återhållna... Den enda gura jag har Elexir på är en med Humbuckers och den har lite klen topp - borde kanske prova något annat - borde kanske köra Elexir på singlecoil-gitarrer?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Elexir är trevliga, men jag föredrar de billigare daddario EXP som är av samma typ och minst lika bra.

/Jon

Jo det var ju dom jag menade förstås, misstog mig på namnet först, d'addario EXP 16 Phosphor Bronze (light/custom light) medium blir för starka för acke, elixir är lite dyrare men skillnaden är ej hörbar enl denne gamle gitarrist & trubadur...


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag tycker de låter för hypade, men det verkar jag vara rätt ensam om uppenbarligen
kanska jag haft otur att komma över den brightaste typen de gånger jag köpt
fast jag har inte märkt några olika typer förutom strängtjocklek

tycker det ligger som en hinna av diskant över tonen
som inte låter något vidare när man spelar in
inte med mina mickar iaf

plus att jag jagar ett organiskt sound i största allmänhet  :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Jag har provat deras variant för akustisk gitarr en hel del.

Personligen tycker jag inte alls om det. Köper hellre billigare och byter oftare.

Kanske att jag skulle kunna sätta det på någon "festgitarr" som man vill ska låta skapligt länge.
Vad tycker du inte om? Soundet , eller samma som jag tyckte. Att de inte lät så sprilligt nya vid påsättning.  :o. Som iofs andra strängar inte gör så särskilt länge.

Precis, soundet saknar den "metalliska hårdheten" och klarheten. Men som sagt, vill man byta så sällan som möjligt, så kanske..

Själv kör jag med Martin SP Bronze strängar som jag tycker är grymma och prisvärda. Ser man till att ha rena händer och kanske torka av strängarna lite då och då med cleaner så håller de ganska bra. (Jag har tidigare jobbat i musikaffär och testat ganska många olika typer.)

Sen är det ju som vanligt att alla har olika preferenser. En del tycker till exempel att Ovation gitarrer låter bra.  :wacko:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vad skall man ha för cleaner?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vad skall man ha för cleaner?

Finns speciella pryttlar i musikhandeln. Vitsen är väl att det ska vara utan olja, men jag hade en spelkompis som alltid rengjorde hals och strängar med citronolja innan varje rep/gig. Det funkade bra också även om många säger motsatsen.

Rengöring utan olja:
http://www.stringsandthings.se/things/rengoring-gitarrvard/Kyser-KDS-100-String-Cleaner--Lubricant.aspx

Sen finns det verktyg också. Som detta:

http://www.thestringcleaner.com/


Fast jag brukar byta istället. I min ungdom testade jag att koka, men det funkar nog bättre på bas. Gitarrsträngarna bara gick av där dom lindats vid stämskruven.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Vad skall man ha för cleaner?

String fellow och en hel del andra medel funkar säkert också. Glöm inte att även torka undersidan av strängen.

Lemon oil tycker jag låter lite olämpligt. Det är till för att olja in fretboarden el. greppbrädan eller vad det heter på svenska.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lemon oil tycker jag låter lite olämpligt. Det är till för att olja in fretboarden el. greppbrädan eller vad det heter på svenska.

Ja just det, men...

Lika löser lika. Ungefär som att såpa (som är en slags olja) rengör penslar som målat med oljefärg hundra ggr bättre än det som rekommenderas, typ lacknafta.

Har som sagt bara min väns erfarenheter, men har en flaska stående, så det ska testas på nån gura med gamla strängar.
« Senast ändrad: 12.08.2011, 22:29:23 by Wernborg »


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Takamine Gitarr X 2. med Elixir strängar : http://www.speedyshare.com/files/29839700/Elixir_Test.mp3
inspelad med en Röde K2
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Takamine Gitarr X 2. med Elixir strängar : http://www.speedyshare.com/files/29839700/Elixir_Test.mp3
inspelad med en Röde K2
Låter väl hur bra som helst. Sällan man sitter och A/B-jämför mellan strängar på identiska gitarrer. Ska köpa Elixir till akken nästa gång också.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag gör ren strängarna med "Kemiskt ren bensin". Finns billigt på OKQ8 och vanliga livsmedelsaffärer. Går att torka ren resten av gitarren med det oxå, det påverkar inte lacken alls. Ddario håller ett år minst om jag bara gör ren dem.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Jag gör ren strängarna med "Kemiskt ren bensin". Finns billigt på OKQ8 och vanliga livsmedelsaffärer. Går att torka ren resten av gitarren med det oxå, det påverkar inte lacken alls. Ddario håller ett år minst om jag bara gör ren dem.

Så du menar att strängarna håller sig fräscha och länge av det utan att de blir nämnvärt sämre?  :o
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad acghovia

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Jag använder Elixir till min stålsträngade akustiska gitarr, mestadels beroende på att musikaffärerna rekommenderat det.
Är nöjd, men har inte testat så många andra....
Intressant med tips på andra fabrikat!
/Anders


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kollade upp och jag kör faktiskt  med elixir på den akustiska guran. Tror att strängarna håller lite längre. Fast å andra sidan gillar jag gamla strängar bättre än nya. Byter ungefär vart tredje år. Eller när nån sträng går av, vilket det nästan aldrig gör, och om jag inte har nån i reserv.
Ang den akustiska guran. Lite OT. Den är köpt på 60-talet på Hagström i Uppsala, en Martin kopia tror jag. Har aldrig jämfört med en riktig Martin och vet därför inte hur pass bra den är. Namnet är Pearl. Nån som känner igen? Har googlat men inte hittat något.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det är samma företag som gör trummor, men de gör inte gitarrer längre. En av alla dessa japanska firmor som krängde ur sig kopior inder 70-talet.

Här står att läsa en del: http://www.tokaiforum.com/viewtopic.php?t=2756&start=0


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lemon oil tycker jag låter lite olämpligt. Det är till för att olja in fretboarden el. greppbrädan eller vad det heter på svenska.

Ja just det, men...

Lika löser lika. Ungefär som att såpa (som är en slags olja) rengör penslar som målat med oljefärg hundra ggr bättre än det som rekommenderas, typ lacknafta.

Har som sagt bara min väns erfarenheter, men har en flaska stående, så det ska testas på nån gura med gamla strängar.
"Rengjorde" strängarna på en gitarr med citronolja idag. Strängarna är ca 1,5 år gamla och efter citronoljebehandlingen låter dom inte nya, men solklart mycket, mycket bättre i alla fall. Nästa gång testar jag med en för ändamålet avsedd vätska och ser om det blir ändå bättre.

 :D


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Låter väl hur bra som helst. Sällan man sitter och A/B-jämför mellan strängar på identiska gitarrer. Ska köpa Elixir till akken nästa gång också.

exempel klippet skulle ju vara avskräckande   :rolleyes:
jag har inte  A/B testat, men Elixir & D'Addario Bronze var dag och natt
jag gillar bronze bättre de låter mer Zeppelin akke

lite urholkat ljud med elixir tänker jag
men nu ska jag sluta försöka få medhåll för mitt tycke & smak  :lol:

(edit) stavning ja..
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
exempel klippet skulle ju vara avskräckande   :rolleyes:
Jaha.  :lol: :lol: :lol:
Samma här - jaha?  :unsure:
Det låter bra, vad du än spelar Larsson
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Burnin Sven

  • Gäst
D`Addario har jag försökt att undvika i större delen av mitt liv  :D. Påminner lite om dom som fanns när jag var ung La Bella eller vad dom hette. Till Akustiskt gura ska det vara Martin (fanns även till elgura som var minst sagt skitbra men det är länge sedan nu som jag hittade dom i "mina" affärer).