Kontrollrummet

Chrome - Evil is deseased + Reinfeldt 2011-07-24

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Evil is deseased
ARTIST/GRUPP: Chrome
GENRE: Chromish
LÅTLÄNGD: 2,34 än så länge
KOMPOSITÖR: BWM
PRODUCENT: W
INSPELNINGSÅR: 2011-07-22
FORMAT: mp3

Utkast till en Chromelåt. Frågan så här långt är: Tycker ni att det behövs en mer traditionell refräng än det som är nu i slutet på verserna?

Ny version 2011-07-24
Nytt intro, städat i arret i vers 2, nytt stick, lite statsminister för att illustrera spoken word.

[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/Chrome_Evil_is_dedeased_v3.mp3[/mp3]
Evil is deseased - ver 3 - 2011-07-24
« Senast ändrad: 24.07.2011, 14:57:08 by Wernborg »



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sitter du med Mac? Helt stört, har märkt att vissa mp3-filer inte kan öppnas direkt på mac utan att först sparas.

Jag la också till en spelare i översta inlägget om det hjälper dig.
« Senast ändrad: 22.07.2011, 23:29:26 by Wernborg »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Njaä..om frågan om refrängen alltså, tycker den funkar, men allt handlar ju om resten av låten och hur den är uppbyggd..får lyssna vidare när "resten" är på plats, Gillar så långt i alla fall!   :)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Nej Pc. Har haft liknande problem med annan låt, av vem minns inte. VLC kan inte öppna filen.
Nåja. Tycker "refrängen" är mer som avslut på versen. Halvrefräng kan man kanske säga. Om nu detta ska va refrängen så skulle jag vilja lite andra ackord där. Själva låten går i C och F, så nåt som bryter av kanske vore nåt, kanske Bb - A - D?

Jag gillar groovet. Fräckt!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vilket otroligt basgung ni har fått med här det riktigt sjunger under golvet liksom. Allt jag har hört låter bra men jag saknar naturligtvis en blastout i mitten nånstans fast det kommer väl och blir låten lång så passar det väl där den nu tog slut. Mycket bra sång BTW.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter dansant, denna tidiga verre. hårdrock-dance med framförallt synthinstrument, finns ju, t ex Apoptygma Berzerk.

Tycker det låter bra..

Jag tycker ni inte ska införliva mer icke-traditionella element i eder musik. Det gör den mer intressant (för mig).. Finns ju en del riktigt geniala prylar på er EP-t ex..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter jättebra. Gillar överstämmesynthen som är häftigt knarrig. Låter jämtjockt så här långt och jag väntar på ett avskalat parti med bara trummor o/e bas och sång men detta är ju ett första utkast. Hör inte mycket till refräng. If you make me stay är det kanske?  Den kanske skall markeras tydligare men annan rytmorkester eller med oktavstämma (men den finns ju där!) eller bara gå upp en oktav på sången då? 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Njaä..om frågan om refrängen alltså, tycker den funkar, men allt handlar ju om resten av låten och hur den är uppbyggd..får lyssna vidare när "resten" är på plats, Gillar så långt i alla fall!   :)
Gött. Då fortsätter jag jobba.  :)

Nej Pc. Har haft liknande problem med annan låt, av vem minns inte. VLC kan inte öppna filen.
Nåja. Tycker "refrängen" är mer som avslut på versen. Halvrefräng kan man kanske säga. Om nu detta ska va refrängen så skulle jag vilja lite andra ackord där. Själva låten går i C och F, så nåt som bryter av kanske vore nåt, kanske Bb - A - D?

Jag gillar groovet. Fräckt!
Njae. Tveksam till om det ska så mycket mer harmisar i denna. Kanske i ett stick i så fall. Verserna vill jag nog? ha lite monotona och transartade. Kul att svänget funkar. Nog så viktigt i dansmusik. :)

Vilket otroligt basgung ni har fått med här det riktigt sjunger under golvet liksom. Allt jag har hört låter bra men jag saknar naturligtvis en blastout i mitten nånstans fast det kommer väl och blir låten lång så passar det väl där den nu tog slut. Mycket bra sång BTW.
Ja för tusan. Riktiga låtar är över fem minuter. Pärlorna är minst åtta.  :D
Älskar MiniMouge som är en freewaresynt. Den gör alla syntar i denna. Sen får man skruva en del också för att får sololjud och sånt att leva, men det funkar hyfsat bra att vrida på rattarna med musen i efterhand. Tänkt e jag skulle låta en arpeggiator sköta basen, men fick inte till det så jag spelade ett par takter och kvantiserade både timing och längd och loppade upp.

Låter dansant, denna tidiga verre. hårdrock-dance med framförallt synthinstrument, finns ju, t ex Apoptygma Berzerk.

Tycker det låter bra..

Jag tycker ni inte ska införliva mer icke-traditionella element i eder musik. Det gör den mer intressant (för mig).. Finns ju en del riktigt geniala prylar på er EP-t ex..
Tomas lär Chromifiera när han tar över sedan. Han gör alltid slutproduktionen oavsett från vem av oss låten har sitt ursprung. Ska kolla upp det där bandet.

Låter jättebra. Gillar överstämmesynthen som är häftigt knarrig. Låter jämtjockt så här långt och jag väntar på ett avskalat parti med bara trummor o/e bas och sång men detta är ju ett första utkast. Hör inte mycket till refräng. If you make me stay är det kanske?  Den kanske skall markeras tydligare men annan rytmorkester eller med oktavstämma (men den finns ju där!) eller bara gå upp en oktav på sången då? 
Nej det är nog ingen refräng, men behövs det alls? Tror inte det själv när resten av arret är på plats men pålkranar, spoken word och allt som hör Chrome till. Kanske ett instrumentalt tema. Typ som att Final Countdown inte har någon egentlig refräng utan ett syntlick istället. Jaja vi får se...


Tack för tyck så hör långt. Tyck gärna mer.  :D




Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Apoptygma bezerk var en trevlig bekantskap så här långt. Lyssnat på Rocket Science lite grand.
Tack för tips.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jo, det låter ju bra, men det känns så...monotont..och med detta skramlandet i bakgrunden..kanske jag är på fel humör att lyssna på det här just nu, men det känns..lite..samma samma..all the way.

Får lyssna mer, det kanske växer :) Bra sång annars!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fy satan, grovt bra! Det monotona är nog en del i att man dras med så obönhörligt. Vilket jävla dansgolvsdrag, fördjävligt bra. Borde kunna sälja ihop till en 200 kvadrats studio på Lidingö.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nä, men det skulle inte skada med något break som skakar om folket på golvet. Kanske bara ett parti med bara trummor och sen nån av monotona syntarna kommer in och sen drar det igång igen.
Ser nu att Eq redan tagit upp det tipset...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jo, det låter ju bra, men det känns så...monotont..och med detta skramlandet i bakgrunden..kanske jag är på fel humör att lyssna på det här just nu, men det känns..lite..samma samma..all the way.

Får lyssna mer, det kanske växer :) Bra sång annars!

/Marre
Japp. Monotont ska det vara. Tack för lyssning!  :D

Fy satan, grovt bra! Det monotona är nog en del i att man dras med så obönhörligt. Vilket jävla dansgolvsdrag, fördjävligt bra. Borde kunna sälja ihop till en 200 kvadrats studio på Lidingö.
Grovt bra alltså.  :wub:
Precis, det behöver vara monotont för att precis som du säger dras med. Tackar.

Nä, men det skulle inte skada med något break som skakar om folket på golvet. Kanske bara ett parti med bara trummor och sen nån av monotona syntarna kommer in och sen drar det igång igen.
Ser nu att Eq redan tagit upp det tipset...
Nu finns ett intro och dessutom ett stick samt lite statsminister.  :wacko:

Måste också tipsa om den emulerade Minimoogen i denna låt. Helt underbar och finns att ladda hem gratis här: http://home.no/gunnare/index.htm


Ny version längst upp.
Om herr Reinfeldt ska snacka i slutgiltiga versionen vet jag inte, men vi är ju lite insnöade på spoken word i låtarna så detta får ligga som en illustration så länge, tills vi vet vad vi vill ha där.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
En väldigt bra Chromegrund som låter chromig redan nu. Ska verkligen bli kul att höra vad Herr.B tänker göra för att dra det några varv till. Vet iaf av erfarnhet att man inte inte brukar vara besviken efter det att en låt gått igenom hans verkstad  :)

Tycker dock att sångslingan är lite tråkig och förutsägbar. Känns som om det har lagts ner mer tid på det övriga än på själva melodin. Slingan tillför inte den spänning som jag förväntar mig av en låt i den monotona fåran. Men de e jag det.

Kul att du också har upptäckt storheten i den lilla gratispluggen, jag tipsade ju om den redan i VST-tråden för länge sen  :)
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=21797.msg159538#msg159538

Finns ju en massa andra goa gratis pluggar i den tråden för dom som missat den  :wub:

Micke


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En väldigt bra Chromegrund som låter chromig redan nu. Ska verkligen bli kul att höra vad Herr.B tänker göra för att dra det några varv till. Vet iaf av erfarnhet att man inte inte brukar vara besviken efter det att en låt gått igenom hans verkstad  :)

Tycker dock att sångslingan är lite tråkig och förutsägbar. Känns som om det har lagts ner mer tid på det övriga än på själva melodin. Slingan tillför inte den spänning som jag förväntar mig av en låt i den monotona fåran. Men de e jag det.

Kul att du också har upptäckt storheten i den lilla gratispluggen, jag tipsade ju om den redan i VST-tråden för länge sen  :)
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=21797.msg159538#msg159538

Finns ju en massa andra goa gratis pluggar i den tråden för dom som missat den  :wub:

Micke
Jag litar på Emu räddar mig.  :)

En korrekt iakttagelse ang. sångmelodin också. Inte jättemycke jobb är nerlagt. Jag ville ha en "bluesig" melodi som kontrast, men kanske att den blev lite väl naiv?
Pluggen är grym ja.

Tack för lyssning.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hehe ja Reinfeldt var ju bra inklippt men... näää... det gör låten mer skada än nytta blir lite för mycket cirkus över det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hehe ja Reinfeldt var ju bra inklippt men... näää... det gör låten mer skada än nytta blir lite för mycket cirkus över det.
Mmmm. De där inledande "Hör ni mig där bak...." ska nog bort i vilket fall. Men resten tycker jag har relevans nu när jag lyssnat några ggr.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Suverän inledning,och härligt monotont gung därefter,måste dock hålla med om att melodin inte är
tokintressant..  ;)
Där kan man nog kamma hem ett par extra poäng med lite 'tankearbete'... B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte