Kontrollrummet

Ny mätare från SSL (PC & MAC)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

[img align=left]http://www.solid-state-logic.com/images/music/X-ISM.jpg[/img]X-ISM is a state of the art VST/AU plug-in which can interpret inter-sample peaks, allowing engineers to make informed judgements about the resultant sound quality of the mix.

There is currently a trend in the in the audio industry known euphemistically as ‘The loudness war’ in which the engineering process is driven to produce a product which is as loud as is technically possible within the constraints of the medium. Debate rages as to whether this produces problems that degrade and distort the audio. One reason for this distortion is often blamed on the presence of ‘inter-sample peaks’, where signals that are usually missed by the Fs sampling of DAW meters, may actually exceed 0dBfs in reconstruction from digital to analogue domain in some Digital to Analogue Converters (DACs).

Reliable metering and monitoring is a key to consistent results. Recording studios of all sizes choose the best equipment in order to produce the best results possible, and this invariably includes audio interfaces. So it is very likely that the circuitry used in professional audio interfaces will be more sophisticated than those used in consumer devices. It is therefore entirely possible for an engineer to produce a mix which would sound great in the studio but may sound different on some domestic systems.

There have been several tests performed on domestic CD players with signals known to produce inter-sample peaks, with interesting results. The tests indicate that some players are quite capable of handling the peaks without audible results, but some models produce audible clipping.

So if the recording engineer has no idea whether the mixes he/she produces will sound distorted on some domestic playback systems how can the problem be fixed? Probably the best solution would be for the studio to have a variety of types of players to play mixes on, along with an engineer with very good hearing!

A practical alternative is to use a meter which simulates the oversampling DAC filtering processes used most commonly, and can therefore indicate the presence of >0dBfs inter-sample peaks, even if the peaks can’t be heard in the control room. Preferably, this meter would take the form of a VST plug-in that can be inserted at the end of the DAW mix. In this way the pure digital signal can be monitored and results predicted.

http://www.solid-state-logic.com/music/X-ISM.html
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
tusan hakar.. bara AU o VST!! missade det!!
Synd! Hade suttit fint med den i Pro Tools!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Den där högra mätaren blir svår att känna sig bekväm med. Antal använda bitar.  :unsure:
Men det kan vara intressant att testa hur den simulerade analoga klippmätaren beter sig.
Tack för tipset!
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Jag har tvärtom igen, länge väntat på en mätare som berättar om använda  bitar :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag testade den lite snabbt igår på mixat material.
Kan inte påstå att varken analogklipp- eller bitmätaren gav speciellt mycket.
 
På vilket sätt tänker du använda bitmätaren?
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Jag tänkte använda den så, att jag skulle  testa ifall jag ser någon ändring ifall  jag kopplar på 16/20 bits dither på finalizern. Men nu verkar det som om d et inte funkar riktigt så, ett ha finalizern och XISM som  de två sista pluggarn i cubase. De är ju då alltså pre-fader. Kanske jag  har förstått det fel, men i varje fall blir det bevisat att den sista pluggen i raden  ser 24 bitar, oberoende av om den nästsista dithrar. Lite överraskande. Så, jag skulle använda mätaren närmast för att verifiera bitdjupet efter dither. Förutom det, tänkte jag använda den för att  kolla  bl.a   kvaliteten på inkommande signaler. Men d et har jag ännu inte testat.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag tänkte använda den så, att jag skulle  testa ifall jag ser någon ändring ifall  jag kopplar på 16/20 bits dither på finalizern. Men nu verkar det som om d et inte funkar riktigt så, ett ha finalizern och XISM som  de två sista pluggarn i cubase. De är ju då alltså pre-fader. Kanske jag  har förstått det fel, men i varje fall blir det bevisat att den sista pluggen i raden  ser 24 bitar, oberoende av om den nästsista dithrar. Lite överraskande. Så, jag skulle använda mätaren närmast för att verifiera bitdjupet efter dither. Förutom det, tänkte jag använda den för att  kolla  bl.a   kvaliteten på inkommande signaler. Men d et har jag ännu inte testat.

De två sista insert-slottarna (i SX) är efter regel. Vart regeln står påverkar alltså bitarna.
Dither i sig är ju inget annat än ett brus. Är du säker att finalizern kastar bort de sista 8 bitarna när den lägger dither? Annars får du tillbaks 24 bitar.
 
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Du har rätt och jag blandade bort mig i orden efter en lång tröttsam dag. Alltså: fadern/regeln påverkar det som går in i de 2 sista insertarna. Jag vet INTE vad som kommer tillbaka från finalizern, och hurudan dither den gör. Vad jag hade förvänta mig var att se de 8 nedersta (LSB) bitarna stå på noll.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
När jag tänker efter är det nog så att finalizern, såsom många andra apparater med inbyggd dither (limiters etc), enbart lägger dither och behåller bitdjupet.
Det är inte förrän du exporterar eller bränner som bitdjupet reduceras.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Ja, för jag tycker mig ha upplevt samma fenomen med MPL1-limitern också då jag ersatte Finalizern med den. Nåväl, det är ju sant, det är helt samma VAD som finns i de sista 8-bitarna, om de ändå klipps bort.

Anyway, så gjorde ju mäteren sitt, eftersom åtminstone ja blev lite klokare på köpet ..
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.