Kontrollrummet

Verklighetens Folk - tattle on a crummy matter

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Jag vaknade mitt i natten en gång efter en massa märkliga drömmar. Jag gick upp och satt mig vid köksbordet. Tog tag i en penna och en bit papper som låg framför mig och började skriva. Ett fritt flöde från hjärnan till pappret. Två minuter senare var det klart. En fullkomligt obegriplig , pretentiös textmassa. Den skickade jag senare till min kompis Ulrika som lyckades sjunga in den till en elektronisk bakgrund jag gjort. Ännu något senare gjorde min kompis Peter en slidegitarrversion av låten. Här är den, vad tycks?

http://soundcloud.com/verklighetensfolk/crumbs


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har lyssnat i låg volym i latpop-högtalare, så mitt omdöme blir därefter.
 
Behöver den pretentiösa texten framför mig för att kunna följa storyn, nu låter det som en krigsskadad slidegitarrist, som återger larmet från sirenerna som tjuter till varning för någon analkande fara.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vette sjutton vad jag ska tycka!

Känns som pretto-texten funkar ;) Tjejen sjunger bra och med rätt tonfall (tycker jag)! Gitarren borde leva sitt liv mer i skymundan ibland och inte vara så på, det stör lite mot sången.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil

Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
there are crumbs in my toaster
and around
tiny toasted crumbs
as I sit here by the kitchen table I'm watching the birds through my window, eating my toast
I'm thinking those birds would want my crumbs if they knew I had them

I've been collecting your crumbs for a while now
It's a living
when I call you at work
they say you're home sick
but there is no answer at your home phone, nor at your door, at your bar
nor at your friends place, nor at your cell
phone

the window's shut open now
birds are eating my crumbs and your crumbs
and leveling the floor to the ground
I can hear a sound as bright as a sound
as the birds lift me off the seat
and into surround sound compound in the ground
(compound in the ground)

crumbs are running water
crumbs are running water
crumbs are free as running spring sounds of water, of banter
as an aquarius chanter
like consuming birds

 B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Vilket bra bandnamn! Får Björk-vibbar, aldrig fel. Lyssnade inte så noga på texten men läser den i efterhand. Eh, vet inte om jag förstod så mycket men favoritraden är: "they say you're home sick but there is no answer at your home phone." - fyndigt! Liite händelsefattigt nu. Ett rejält bryt där tjejen fullkomligt exploderar sångmässigt, som den värste Jim Morrison, i sista versen hade nog tilltalat mig.  Gillar ändå stämningen som jag inte riktigt kan sätta ord på, postmodernistiska smulor?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Intressant!  Detta är vanligtvis inte vad jag går igång på men detta är ändå spännande.  :)     

Jag håller med både Dividend och Eq.  - Gitarren är lite för dominant nu.  Antingen flytta den längre bak i ljudbilden eller sänka en den aning tycker jag.

Sångerskan är riktig bra och man vill höra mer!  Visst är det Björk-likt och det är positivt då man koncentrerar sig på att lyssna på texten (jag iaf.) vilket det få sångare som förmår lyssnaren att göra automatiskt.     Ett riktigt "urflippat" slut med detta skulle vara som lök på laxen!    Bra jobb!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Intressant!  Detta är vanligtvis inte vad jag går igång på men detta är ändå spännande.
     
Kul! :)

Citera
 Gitarren är lite för dominant nu.  Antingen flytta den längre bak i ljudbilden eller sänka en den aning tycker jag.
 
Mm, kan förstå den invändningen. Sången är rejält begravd.

Citera
 Sångerskan är riktig bra och man vill höra mer!  Visst är det Björk-likt och det är positivt då man koncentrerar sig på att lyssna på texten (jag iaf.) vilket det få sångare som förmår lyssnaren att göra automatiskt.
Det här var första gången Ulrika sjöng på en av mina låtar. Jag är imponerad av att hon kunde ta en så ostrukturerad text och få den till en låt.

Citera
 Ett riktigt "urflippat" slut med detta skulle vara som lök på laxen! Bra jobb!
Ja, sant. Det hade blivit lite av en annan låt men säkert bra.

Vilket bra bandnamn! Får Björk-vibbar, aldrig fel. Lyssnade inte så noga på texten men läser den i efterhand. Eh, vet inte om jag förstod så mycket men favoritraden är: "they say you're home sick but there is no answer at your home phone." - fyndigt!
Tack! :)

Citera
 Liite händelsefattigt nu. Ett rejält bryt där tjejen fullkomligt exploderar sångmässigt, som den värste Jim Morrison, i sista versen hade nog tilltalat mig.
  
Toppning på slutet är alltid schysst. :)

Citera
 Gillar ändå stämningen som jag inte riktigt kan sätta ord på, postmodernistiska smulor?
Ja, som ett distinkt rus.


Här är originallåten. Inte några gitarren, sången mer i förgrunden. Elektroakustiskt. Värt en jämförelse:

http://soundcloud.com/verklighetensfolk/crumbs_original