Kontrollrummet

Forumfestival 19 Sgt Pepper ..., the lost 2nd album?!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
:lol: :lol: Ytterligare en merit på Beatles CV dom startade Monte Phyton-eran med den här låten.
När Cleese var arbetslös hängde han en hel del på Apple och snappade upp humorn från the fab4.

Nä min kommentar innehöll inget fakta mer ett konstaterande att den engelska myllan skapar urskön humor av någon anledning.

Tror jag berättat det här förut men här kommer den igen: Jag satt och pratade med en engelsk snubbe på en stor båt på väg till england 1975 när ett engelskt par kommer förbi och frågar oss "Have you seen a couple walking by here? A man and a woman?" Mannen gör en gest med handen framför hakan "Had a beard" Varpå min polare frågar "Which one?"

Jag är en absolut beundrare av engelsk humor och tycker det var kul att få se/höra Beatles i den genren.


Ja engelsk humor är ju utan tvekan bäst i världen. Undrar vad det är som gör att ett annars så stelt och konservativt folk har en sån fantastisk humor....eller kanske är det just därför  :lol:



Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Britterna har utan tvekan suverän och varm/ironisk humor, till skillnad mot Fransmän osv enl. min betraktelse & erfarenhet, dom bjuder på sig själva och är otroligt skarpa/snabba/charmiga så vi sega nordbor ligger i lä faktiskt!

 :lol:


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Måste bara dela med mig av denna pärla på YT, med risk för off-topic:



"There, I did it! I defiled a timeless piece of art. For my next bit, I will paint a clown face on the Mona Lisa while using the Shroud of Turin as a dropcloth! Hihihii!"  :lol:

 
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Måste bara dela med mig av denna pärla på YT, med risk för off-topic:



"There, I did it! I defiled a timeless piece of art. For my next bit, I will paint a clown face on the Mona Lisa while using the Shroud of Turin as a dropcloth! Hihihii!"  :lol:

 

Så bra, sympatiska herrar båda 2 och allt funkar, nästan hela vägen men bra vinkel!!!

 :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jim Carrey är väl en av amerikas/kanadensiska största skådespelare som anammar den engelska humorn men jag kan allt tycka att han är lite jobbig och har en tolkning av den engelska humorn som inte riktigt rimmar med just engelsk humor - han missar med en mile eller så. Men ambitionen är bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad acghovia

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
I am the walrus - tillsammans med Strawberry Fields Forever i mitt tycke en av pophistoriens bästa låtar!
Samtidigt undrar man vad Beatles hade varit utan George Martin......
/Anders


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
The Dukes of Stratosphear (medlemmarna i XTC) gjorde 2 plattor på 80-talet som låter mycket beatles.








Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det var kul och stökigt!
« Senast ändrad: 31.07.2011, 10:54:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
[off-topic]Dukes of Stratosphear, Andy Partridge, XTC, en del låtar är i klass med Beatles, som
[/off-topic]
the amatör formerly known as flabb


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Mats - long time no see - kul är du på G för Festivalenmed stort B?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Mats - long time no see - kul är du på G för Festivalenmed stort B?

Nja, kanske, jag har väl åldern inne ;)
the amatör formerly known as flabb


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
personligen så tycker jag ju att beatles tidiga plattor är bäst, men sgt pepper är ju mer varierad och roligare att göra låtar till.

några som låter som tidiga beatles och är väldigt bra är The Kaisers från Skottland:









Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Tack för inspirationen. Hjärnan går på högvarv så den nästan glöder. Räkna med mitt bidrag, men jag talar inte om vilket.  :lol:
Ska repa sång och även jag ska köra den genom en vocoder i fortsättningen, bara jag hittar en vst-plugin som funkar med mitt ljudprogram!  B)
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Verkligen kul! The Kaisers lyckas verkligen att ha det där soundet från tidiga Beatles. Vad gäller låtarna tror jag inte the big B hade gett dom till nån annan, som dom gjorde i början, utan ratat det helt enkelt.
Även jag gillar tidiga Beatles, finns mycket livsglädje där, och inspelningarna som oftast gjordes live låter faktist bättre än senare inspelningar, pga inga överdubbningar.

Apropå Beatles. Det finns två skivor som inte har nåt med låtmaterialet att göra nämligen Rubber soul och Revolver. Varifrån kommer dessa namn på skivtitlar? Själv tror jag Revolver kommer från denna dikt: Den vithåriga revolvern av surrealisten Breton.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Utopias Beatlespastischer på skivan "deface the music" går inte av för hackor. Den här är tung:
 

DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Norges svar på Sgt Pepper via The Marmelade 1967

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gärna en enkel länk till dokumentären, skulle vara bekvämt (så slipper alla leta efter ditt goa tips).

Gruppen från norra Sverige "Marmalade souls" har också soundet om än lite väl polerat i den här videon. Den relativt inaktiva kontrollrumsmedlemmen Klemme på bas.



« Senast ändrad: 05.08.2011, 07:44:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tänkte ju att du skulle fixa länken MaxB eftersom jag mobilsurfade som du såg. ;)

Well, ni får snabba er för den ligger bara ute till 9 augusti.
http://svtplay.se/t/162353/beatles_-_som_vi_aldrig_sett_dem


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
mycket kul i tråden! marmelade Souls var ju riktigt bra!

när Knickerbockers singel "Lies" spelades i radion på 60-talet trodde många att det var Beatles som bytt namn:


sydamerika hade Los Shakers:




Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tänkte ju att du skulle fixa länken MaxB eftersom jag mobilsurfade som du såg. ;)
Well, ni får snabba er för den ligger bara ute till 9 augusti.
http://svtplay.se/t/162353/beatles_-_som_vi_aldrig_sett_dem

Intressant att se! Tack för tipset!

Knickerbockers singel "Lies" skitbra!
« Senast ändrad: 05.08.2011, 18:40:12 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
MaxB
The Mamelade souls är ju skitbra! Bra låt också. Att dom spelar live gör rätt mycket att det låter 60-tal tror jag

sixties
The Knickerbockers - vilket gruppnamn, he-he!
Jag blev också lurad när det begavs sig. Sångaren sjunger kusligt lik John Lennon.
Fast dom ser väl inte så hippa ut precis, ha ha!
Jag letade länge efter skiva med bandet och hitta en lp till slut 1979 i Köln av alla platser. Men skivan var en besvikelse, det är bara Lies som är nåt att ha.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil


sixties
The Knickerbockers - vilket gruppnamn, he-he!

Jag letade länge efter skiva med bandet och hitta en lp till slut 1979 i Köln av alla platser. Men skivan var en besvikelse, det är bara Lies som är nåt att ha.

jo, så minns jag det också, har 3 skivor med dem som jag sällan lyssnar på.

lies är ju med på Nuggets Plattan med massor av bra 60-tals grupper som var halv stora (seeds, chocolate watchband, Remains,Standells mfl.)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Marmalade souls slutade visst spela tillsammans 2009:
Här finns flera låtar med dem: http://www.myspace.com/marmaladesouls/music
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tänkte ju att du skulle fixa länken MaxB eftersom jag mobilsurfade som du såg. ;)

Well, ni får snabba er för den ligger bara ute till 9 augusti.
http://svtplay.se/t/162353/beatles_-_som_vi_aldrig_sett_dem

Jemrans bra dokumentär - gav en ny sida åt Beatles faktiskt. eller var ett förklarande faktotum om man säger så.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Javisst helt klart bra. Sinnessjukt att stå och spela för ett stadium där knappt första raden hör något. Och Lennon som bekymrade sig för att publiken inte skulle höra dom fina harmonierna de snickrat ihop.  :lol:


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mycket film man inte sett förut. Men vad skumt med en Beatlesdokumentär utan en enda ton Beatlesmusik!  :o

Man fick intrycket av dokumentären att de bara åkte på turnéer, men även innan de slutade turnera tillbringade de en hel del tid i studion. Och en stor anledning till att de slutade turnera var just att de fick allt svårare att återskapa sin musik live. Sista turnén gjorde de efter de släppte Revolver, men spelade inte en låt ifrån den skivan.
« Senast ändrad: 07.08.2011, 00:44:15 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Mycket film man inte sett förut. Men vad skumt med en Beatlesdokumentär utan en enda ton Beatlesmusik!  :o

Man fick intrycket av dokumentären att de bara åkte på turnéer, men även innan de slutade turnera tillbringade de en hel del tid i studion. Och en stor anledning till att de slutade turnera var just att de fick allt svårare att återskapa sin musik live. Sista turnén gjorde de efter de släppte Revolver, men spelade inte en låt ifrån den skivan.
Jag har ingen koll på Revolver kan iofs googla men nu gör jag inte det. Vilken eller vilka låtar borde de haft med var inte Revolution nr 9 med där förresten?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Var ska man skicka mp3:an? Någon bild kan man väl fixa till men utan uniform får det ju bli. Så bilden vet jag vart jag skickar men inte låten?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Var ska man skicka mp3:an? Någon bild kan man väl fixa till men utan uniform får det ju bli. Så bilden vet jag vart jag skickar men inte låten?

VA!!!!!! Har du ingen uniform?????

Det "Vita albumet" kom väl mellan Revolver och Sgt Pepper också? I all fall har jag dem i den ordningen sen jag köpte/fått dem. Vita Albumet fick jag i julklapp (kan det ha varit 67?)

Revolver är en skön platta! Kom ihåg när jag köpt den och en kompis syrra, lånade den till sitt party hemma. Fick tillbaks den då de inte gillade plattan!
Eleanor Rigby och Yellow Subarine är väl de mer kända från den?
Kan ju skriva ner hela låtlistan, det är bara att hämta konvolutet:
Sida Ett
1 Taxman
2 Eleanor Rigby
3 I'm only sleeping
4 Love you to
5 Here, there and everywhere
6 Yellow Submarine
7 She said she said
Sida två
1 Good day sunshine
2 And your bird can sing
3 For no one
4 Dr Robert
5 I want to tell you
6 Got to get you in to my life
7 Tomorrow never knows
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
I konsten "att låta som Beatles" finns en viktig komponent man inte får glömma bort. Låten...

Visst var soundet epokgörande, men det är på något sätt ändå det lättaste att få till. Att göra en komposition som håller Beatlesklass tycker inte jag det är så många som lyckas med. Men ibland händer det, och då kan jag associera starkt till Beatles fast soundet är ett helt annorlunda. Tag denna låt till exempel. Jag tycker den låter mycket mer Beatles än exemplet med XTC ovan, eller Marmalade Souls. Jag tror det är för att de saknade den där omedelbara catchen som Carly Simons har lyckats få till. Någon som håller med?  :)
DON'T PANIC


Utloggad Festivalpool

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
För mig blir det inte riktigt Beatles med Carlys låt men mycket Paul McCartney.


Och Angrod du höll på att rubba hela min världsbild - men det vita albumet kom först den 22 november 1968.

Upptäckte att jag skrev i Festivalpools namn - Eddi skulle det vara.
« Senast ändrad: 07.08.2011, 12:35:13 by Festivalpool »


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil

Och Angrod du höll på att rubba hela min världsbild - men det vita albumet kom först den 22 november 1968.

Upptäckte att jag skrev i Festivalpools namn - Eddi skulle det vara.

Världsbilden!!!!! Wow  :o
Den personliga historieskrivningen är inte alltid den mest exakta hos mig. Jag satte ett frågetecken för årtalet. Då var det julen 68 jag fick det Vita Albumet! Ska också erkännas att jag blandar ibland ihop låtarna mellan "Rubber Soul" och "Revolver".
Kollade på konvoluten igår för första gången på länge. Man kan ju ana lite av "Sgt Pepper" när man tittar på "Revolver". Har inte tänkt på det förut!
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
För mig blir det inte riktigt Beatles med Carlys låt men mycket Paul McCartney.
Kanske skulle ha skrivit "ha ljudet på och titta inte så mycket på videon".  ;)

Vad är likheten mer än att det är tecknad film i bägge? McCartneys grodlåt är ju hemsk! :P
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Carlys låt gillade jag. Vilket snyggt stråkarr! Mina favvo med henne är annars You're so vain och I get along without you. Grodlåten var inget vidare, Skulle möjligen patsat i nån Disney. Många rejäla bottennapp efter Beatlestiden vad gäller Macca men han omgav sig väl bara med "ja"-sägare till skillnad från de stingsliga Harrison och Lennon. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves