Kontrollrummet

Nybörjare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hrafnahnef

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
  • Man kommer alltid vara nybörjare på något
    • Visa profil
Hej alla! Jag är både nybörjare på kontrollrummet och inom musikproduktion.

Till hösten kommer jag och frugan flytta in i vårt första hus sedan vi bägge var barn, och i det huset finns ett rum som jag har fått löfte om att göra vad jag vill med. Så nu ska äntligen tonårsdrömmen om att ha "egen studio" besannas.  :)

Så, jag kommer nog dessvärre ställa en hel del jobbiga frågor under resans gång. Bara så ni är beredda på det.

I'm willing to learn, så tveka inte att PM:a mig eller läxa upp mig när jag bryter mot regler eller ställer rena idiotfrågor.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
först får jag väl säga välkommen till forumet. :)

nu är jag ingen expert på på detta med hemstudio men för att kunna hjälpa dig så kan det vara bra att veta vilken budget du har för din studio, vad du kommer att spela in och hur mycket samtidigt(själv, ett band, akustiska trummor osv.) för att veta vad du kan behöva i antal kanaler/preampar, mikrofoner osv.

hur stort rummet är och hur det bör akustik behandlas. vad du har för grejer nu och hur de kan kompleteras på bästa sätt. :)

man kan ju få ihop fungerande grejer för en mindre summa för att komma igång och spela in. sen kan man ju komplettera eftersom när man upptäcker vad som behöver förbättras eller kompletteras.

Vi brukar även köra festivaler på forumet regelbundet med olika teman (=regler som man ska annpassa sin låt efter) nått du kanske vill delta i antingen med egen låt eller lyssna och rösta på övriga deltagare.


Utloggad Hrafnahnef

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
  • Man kommer alltid vara nybörjare på något
    • Visa profil
Jag hade tänkt starta en tråd i "bygga studio"-forumet, men jag håller fortfarande på att författa inlägget.

Men här kommer lite sneak-peaks. :)

Rummet är 12 m² (4x3, 2,4 i höjd) och är behäftigt med lågfrekvent motorvägsbuller. Inte optimalt på något sätt. Min budget rör sig om kanske 10.000 i början (för rubb och stubb, licenser, hårdvara, micar, byggmaterial osv) och sedan några hundralappar i månaden kontinuerligt. Längs ena kortsidan tänkte jag ha hängförvaring av instrument och lådfarvaring av prylar o kablage. Ljudläckage till grannar eller övriga huset behöver jag inte oroa mig för särskilt.

Jag har bara tänkt köra soloinspelning pga utrymmesbegränsningen. Och främst mig själv då på gitarr, digeridoo och steel pan, men även till viss del polare på röst, elbas, elgitarr och kanske resonanslåda. Inget trumset. Det hade jag ändå inte fått plats med. Dessutom ska det gå att ställa undan utrustning så man kan repa åtminstone två tillsammans, men gärna både steel pan, gitarr, resonanslåda och sång. Just det, trumpet hade varit en stor bonus om jag hade kunnat spela in, men eftersom jag inte ens äger en trumpet eller lärt mig spela på en så får det ses som "nice to have" -- dvs något som man kan bortse ifrån.

Prisläget jag hittills tänkt mig är ungefär ljudkort 1700-1800 kr (funderar på Konnekt 6), hörlurar 1500-2000 kr, tyst dator  ca 3000 kr. Vad gäller mikrofoner så är jag än så länge totalt clueless. Där har jag inte ens börjat läsa på i forumtrådar och artiklar.

Vi får se om jag någonsin kommer upp på en nivå där jag tycker det är värt att låta andra lyssna på mina alster. Lite gehör, envisa och nyfikenhet står sig rätt platt mot äkta talang. Men att lyssna på andra deltagare är ju alltid roligt!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
hej å välkommen
Ang bygga studio i ett befintligt rum så tycker i alla fall jag, som ovan var inne på, att börja i mindre skala och sedan utöka allteftersom du upptäcker brister. Har man en stor budget då kan man alltid fläska på från början, men mitt råd är att ta det i sakta mak. Det är olika med vad man menar med studio - ska man ta min "studio" som exempel så är den rent löjlig :) men jag kan i princip göra det jag vill (med hjälp av andras bidrag från KR då förstås). Min studio består av ett hörn av vardagsrummet, dator, externt ljudkort, musikprogram, elgura, elbas, mikrofon å allsköns digitala instrument å effekter. Till detta får jag per automatik ljudeffekter via kvinna å barn :D

Som sagt ... Det är skillnad på olika studios

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Hrafnahnef

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
  • Man kommer alltid vara nybörjare på något
    • Visa profil
Ang bygga studio i ett befintligt rum så tycker i alla fall jag, som ovan var inne på, att börja i mindre skala och sedan utöka allteftersom du upptäcker brister.

Precis min plan.

Men samtidigt vill jag komma igång succesivt redan nu, trots att det är några månader till jag flyttar in. Något slags mikrofonskärm (t.ex. http://www.emusic.se/default.asp?info=14902, fast hemmabyggt) hade jag till exempel troligen behövt.

Som det är nu är min inspelningsutrustning en gammal damsugarkartong som jag har vaderat på insidan med resterna av en soffstoppning. När jag stoppar in huvudet skrattar min fru, men hittills har jag åtminstone varit nöjd med inspelningskvaliteten med tanke på att mikrofonen kommer från ett 20-kronorsheadset som jag fick i födelsedagspresent för 15 år sedan...



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sen i ärlighetens namn och på hobbynivå så har klarat mig i alla år i ett helt vanligt obehandlat rum, men med mattor och gardiner även att spela in uppmikat och sång i.

Skynda långsamt var ordet.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Välkommen!
Ordet var skynda långsamt. Mattor och gardiner eller annat tyg är bra att ha.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Hrafnahnef

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
  • Man kommer alltid vara nybörjare på något
    • Visa profil
Jag ska verkligen försöka, så gott jag kan, skynda långsamt.  :rolleyes: (Det kan bli svårt, vill verkligen komma igång.)