Kontrollrummet

Nybörjare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hrafnahnef

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
  • Man kommer alltid vara nybörjare på något
    • Visa profil
Hej alla! Jag är både nybörjare på kontrollrummet och inom musikproduktion.

Till hösten kommer jag och frugan flytta in i vårt första hus sedan vi bägge var barn, och i det huset finns ett rum som jag har fått löfte om att göra vad jag vill med. Så nu ska äntligen tonårsdrömmen om att ha "egen studio" besannas.  :)

Så, jag kommer nog dessvärre ställa en hel del jobbiga frågor under resans gång. Bara så ni är beredda på det.

I'm willing to learn, så tveka inte att PM:a mig eller läxa upp mig när jag bryter mot regler eller ställer rena idiotfrågor.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
först får jag väl säga välkommen till forumet. :)

nu är jag ingen expert på på detta med hemstudio men för att kunna hjälpa dig så kan det vara bra att veta vilken budget du har för din studio, vad du kommer att spela in och hur mycket samtidigt(själv, ett band, akustiska trummor osv.) för att veta vad du kan behöva i antal kanaler/preampar, mikrofoner osv.

hur stort rummet är och hur det bör akustik behandlas. vad du har för grejer nu och hur de kan kompleteras på bästa sätt. :)

man kan ju få ihop fungerande grejer för en mindre summa för att komma igång och spela in. sen kan man ju komplettera eftersom när man upptäcker vad som behöver förbättras eller kompletteras.

Vi brukar även köra festivaler på forumet regelbundet med olika teman (=regler som man ska annpassa sin låt efter) nått du kanske vill delta i antingen med egen låt eller lyssna och rösta på övriga deltagare.


Utloggad Hrafnahnef

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
  • Man kommer alltid vara nybörjare på något
    • Visa profil
Jag hade tänkt starta en tråd i "bygga studio"-forumet, men jag håller fortfarande på att författa inlägget.