Kontrollrummet

Wernborg - My funny valentine

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: My funny valentine
ARTIST/GRUPP: w
GENRE: Jazz
LÅTLÄNGD: 3,38
KOMPOSITÖR: Rogers/Hart
PRODUCENT: W
INSPELNINGSÅR: 2011-07-18
FORMAT: mp3

Mellan målning och regndalstvätt så fanns lite tid för musik. Blev en version av gamla jazzstandarden My funny Valentine idag.
Spelade in piano och sång live samtidigt och la sedan på bas och gitarr samt en synt. Egentligen började detta som ett test då jag laddat hem True Pianos som Perrrrrrrra tipsade om. Det var en 40-dagarsversion så jag ska nog hinna få denna färdigt innan dess.

Kommer inte spela in mer på denna, men synpunkter på mix taget tacksamt emot.

 :D

[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/Wernborg_My_funny_valentine.mp3[/mp3]

Lyssna!!

****************************************************************************************

Alternativ mix (2011-07-19) - Utan synt och gitarr. Samt mindre rum.
[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/Wernborg_My_funny_valentine_mini.mp3[/mp3]
Alternativ mix
« Senast ändrad: 19.07.2011, 13:58:46 by Wernborg »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, men detta är överlag en suverän tolkning. Synten är välvald!

Nästan lite enerverande när den svarar på sången med en knorr ibland. Pianot låter bra inmixad i ljudbilden. Väldigt bra sång av dig tycker jag. Rösten passar nog bättre till sån här musik, än vad du ibland brukar sjunga :D

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vi hade ett band på jobbet en period och då körde vi denna. Slogs av de suveräna harmisarna. Tycker du förvaltar väl och vad bra du fixar de höga sångpartierna. Pianosolot är en njutning. Skulle nog vilja ha den än mer avskalad med bara piano och utan det upbeatade partiet.

[off-topic]Vad är regndalstvätt?[/off-topic]
« Senast ändrad: 19.07.2011, 01:40:53 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Mammas gata verkligen - din röst är helt perfekt för det här t.o.m. så att jag tycker synt och gitarr stör lite vid 86 och 170 + några takter - men rösten ska inte upp utan det andra ner något tycker jag. Himla bra pianoljud och himmelskt bra spelat.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Pianot fungerar bra i mixen. Har soft känsla och kan ta i. Låter bra om din mix också även om det är en vild blandning med nån moog inblandad.
« Senast ändrad: 19.07.2011, 08:01:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Låter väldigt bra och sången är ju halva grejen minst här, bra sjunget!

Men som många påpekar...sålla bort lite av andra instrument...Moogen bort helt kanske!?

Och jag skulle vilja ha detta ärligare "in the face", mindre blöta alltså!

4/5 är betyget...hade jag varit onykter och inte på jobbet hade detta fått en riktig salongsfull 5/5 där jag ser mig själv i en lounge uppklädd mysandes med en Calvados och kaffe....lyssnandes på din låt.

Det enda som kan störa mig är kvinnan i den kritstrecksrandiga kostymen och tankarna på vad jag vill göra med henne! :o

Glad sommar...snart semester ^_^


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hej Jazzgossen!! ;)

Håller med om det mesta som skrivits om denna,din röst passar skitbra,pianot låter kanon,och det skulle vinnas på att
skalas av en aning..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jösses va fina ord. Jag kan mixa ner en version utan synt och med lägre gitarr också.

Eq: En regndal finns på mitt tak där taket från verandan möter taket från huset. Där samlas löv och mossa och skräp. :)


Jay Thomas

  • Gäst
Oj vad denna föll mig på läppen! :) Har suttit och lyssnat och är milt sagt imponerad över hur bra du har fångat stämningen. Schysst spelat, bra valda instrument och väldigt känsligt framfört, toppbetyg från Tjockhult!  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oj vad denna föll mig på läppen! :) Har suttit och lyssnat och är milt sagt imponerad över hur bra du har fångat stämningen. Schysst spelat, bra valda instrument och väldigt känsligt framfört, toppbetyg från Tjockhult!  :)
Stort tack.  :)





Nu finns en minimalistisk mix längst upp i tråden. Bara sång, piano och bas. Bättre eller sämre?


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Yes, det tycker jag, bättre version!

Är det en cover alltså...och det är OK på detta forum eller!?


Jay Thomas

  • Gäst
Håller helt med aRocker! :) Ännu bättre! Nakenheten passar till låt, stämning och framförande!  :wub:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tack. Det är väl ok med covers här om de ligger på annan server. Sen är denna låt 74 år gammal så då är det väl fritt fram i vilket fall?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack. Det är väl ok med covers här om de ligger på annan server. Sen är denna låt 74 år gammal så då är det väl fritt fram i vilket fall?
:lol: ja det var bättre förr! Jag gillar den avskalade versionen bäst men även den andra förstås.
Du hinner nog med flera örhängen på en 40-dagars-trial hyr in folk som målar istället :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Något för en festival framöver kanske. Jazzstandards i nya tappningar.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Något för en festival framöver kanske. Jazzstandards i nya tappningar.
Out of Kontroll-festivalen har plats för Jazz - absolut. Ingen spelstil är bannlyst på något sätt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Tack. Det är väl ok med covers här om de ligger på annan server. Sen är denna låt 74 år gammal så då är det väl fritt fram i vilket fall?

Ah, ok, då ska jag nog försöka hitta min första hemmainsp med Cubase där vi gör Jimi Hendrix "Fire"!  :D

Som sagt, snyggt sjunget och ös på med fler av denna kvalité!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Något för en festival framöver kanske. Jazzstandards i nya tappningar.
Out of Kontroll-festivalen har plats för Jazz - absolut. Ingen spelstil är bannlyst på något sätt.
Jag tänkte närmast på festivaltävlingarna iofs, om nån vinnare nån gång vill ha det temat.  :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar på den minimalistiska versionen - jösses vad gott!! 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja så här ska den vara. Inte för många instrument, utan sparsmakat. Och nu smakar det riktigt bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Oj oj va´ bra :P

Här kommer din röst till sin rätt, i bägge versionerna, de är f.ö svinbra var och en för sej.

Det här kan jag inte avgöra vilken som är bäst, bägge har sin charm ju.

Snorbra, som vi säjer i storstan :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnar på den minimalistiska versionen - jösses vad gott!! 
Tack!!

Ja så här ska den vara. Inte för många instrument, utan sparsmakat. Och nu smakar det riktigt bra.
Tack tack!!

Oj oj va´ bra :P
Här kommer din röst till sin rätt, i bägge versionerna, de är f.ö svinbra var och en för sej.
Det här kan jag inte avgöra vilken som är bäst, bägge har sin charm ju.
Snorbra, som vi säjer i storstan :D
/Marre
Tack som fan!


 :wub: :wub: :wub:

Dessa varma ord gläder en gammal lägereldssångare. Jazz alltså..... ja vill ju vara rocker jue.  :(
 :D


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Inte helt oväntat så gillar jag absolut den första versionen mycket bättre.  Det blir mer avantgarde och kul att lyssna på. Gamla jazzstandards har gjorts på det där avskalade "fina" sättet till dödagar. Så de e bara skönt när nån vågar lattja lite med dom.

Version 1: Kul och spännande version som känns avantgarde. Kommer jag lyssna mer på.  :)

Version 2: Trött och trist som har gjorts bättre av andra jazzstofiler i ett klassiskt jazzformat. Kommer jag inte att lyssna på igen  :angry:.........  ;)


EDIT: Måste förtydliga lite...trött och trist lät lite elakt.....men vad jag menar är att alla jazzstandards har framförts tusen gånger i det där avskalade torra jazzformatet av alla möjliga och omöjliga jazzlegender.
« Senast ändrad: 21.07.2011, 21:27:26 by jonnerstone »


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
 B)
Coola galna synthar, får mig att tänka på Måns som lirar moog i Damn! Jökligt goa guror med. Håller med om att jazzscénen är i många fall en glorifierad coverbandsröra. Inte i det här fallet dock ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Inte helt oväntat så gillar jag absolut den första versionen mycket bättre.  Det blir mer avantgarde och kul att lyssna på. Gamla jazzstandards har gjorts på det där avskalade "fina" sättet till dödagar. Så de e bara skönt när nån vågar lattja lite med dom.

Version 1: Kul och spännande version som känns avantgarde. Kommer jag lyssna mer på.  :)

Version 2: Trött och trist som har gjorts bättre av andra jazzstofiler i ett klassiskt jazzformat. Kommer jag inte att lyssna på igen  :angry:.........  ;)


EDIT: Måste förtydliga lite...trött och trist lät lite elakt.....men vad jag menar är att alla jazzstandards har framförts tusen gånger i det där avskalade torra jazzformatet av alla möjliga och omöjliga jazzlegender.
Ja, version 1 är ju mest mig. Nån jazzlegend, möjlig eller omöjlig lär man aldrig bli  :lol:
Sen är det ju kul att framföra en sådan som ver2 också, men skulle själv föredra den elektrifierade versionen som lyssning. I en livesituation kan nog båda funka tror jag?

Du behöver inte förtydliga dig, fattar precis. Har själv hängt på Nefertitis jazzjamkvällar på den tiden när jazzambitioner fanns i mig och det som "räddade" mig från den scenen var att väldigt många ser ut som om de hellre skulle vara någon helt annanstans. Fattar inte det, ska inte musik vara kul, även om det är en gammal känd jazzstandard man framför? Jag säger inte att alla jazzmusiker är tråkmånsar, men ovanligt många kanske  :D

Hur som helst, kul att båda versionerna kan tilltala.

B)
Coola galna synthar, får mig att tänka på Måns som lirar moog i Damn! Jökligt goa guror med. Håller med om att jazzscénen är i många fall en glorifierad coverbandsröra. Inte i det här fallet dock ;)
Tackar. Funderar på vilken klassiker jag ska slakta härnäst.  :D


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Måste säga att det är modigt av dig att göra den här låten. Är imponerad av ditt pianospel som du skriver är live, dvs inte midifusk (som ex jag gör).
Tycker sången ska ha mer reverb.
Bägge versionerna är bra och har sina förtjänster. Den senare mer intim och jag gillar den nog bäst. Det fina pianoljudet kommer fram bättre. likaså den utmärkta sången, trots några sura toner. Blir naknare och mer framträdande.



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
1:an är bäst. Borde vara dödsstraff på att INTE ha enerverande synthar i jazztolkningar :D Tycker jag efter att ha återkommit till denna. Enerverande (som pockar på uppmärksamheten) = bra.

2 har man hört förr. :) Möjligtvis framträder din röst tydligare.
« Senast ändrad: 22.07.2011, 18:17:27 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Lyssnat på 1:an, nice gitarrer as usual, bra piano tror sången kunnat bli lite mer in pitch med en separat tagning...första gången jag hör dig sjunga tror jag :) men du har känslan fullt ut ...nice cover ...Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se