Kontrollrummet

mahan - WARM JULY

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Himla länge sen jag satt upp nåt på demosidorna, men nu har jag äntligen fått igång sommarstudion på riktigt och det är dom riktiga trummorna som testas, allt från mickandet till mixandet. Det är jobbit men kul. Texten e ju väldigt djupgående och verserna saknas helt, gitarrerna solograferar istället för sången. Men chorus finns det ju mer än tillräkligt! :P

Så fritt fram igen att såga på om nån orkar i den varma julikvällen!


      LÅTNAMN:            WARM JULY
      ARTIST/GRUPP:      mahan
      GENRE:                 POP
      LÅTLÄNGD:            2:29
      KOMPOSITÖR:        mahan
      TEXT:                   mahan
      EV. MEDVERKANDE: bara mahan
      INSPELNINGSÅR:     2011
      FORMAT:               mp3
      TRUMMOR:             javisst, riktiga :wub:

[mp3=200,20,0,left]http://johanm.com/mahan/WARM%20JULY_Master.mp3[/mp3]

Som sagt, har ju stirrat och lyssnat mig blind på trumburkarna så allt annat är väl snett åt helsinki kan jag tänka men starta sågarna o kläm på knappen! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
God kväll,eller ska vi säga Natt??
Bra refräng du fått till,resten känns lite halvfärdig(vilket du ju oxo säger ;) )
Lite mer tryck i basen skulle jag nog önska,annars kanon sound!!
Trummora har du verkligen lyckats spela in bra...
Gitarrerna oxo(hur är dom inspelade??)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt att du visar att det är så enkelt att få fram en text med det väsentliga.
It's a warm - Juli night 
....allright ...bright och sånt där.
Mer behöver man inte!  :lol:
Kul att det räcker för att få en anledning att spela in en låt.

Ljudet nu då. Låter bra men jag undrar om trummorna är medvetet torra? Skulle kunna vara mer livefeeling med lite rymd. Det låter ju live om låten. Mina hörlurar är diskantfattiga och trummorna låter lite fattiga i diskanten för mig, såväl hihat, cymbaler som virvel-smack. Baskaggen går fram bra.

Edit:
Saknar också bredd på trummorna i ljudbilden men det är nog också en smaksak. Ser på bilderna av mickningen att virvel är närmickad på ovansidan men ingen mick i närheten av sejarmattan. Och en overhead, samt att ingen är nära hi-haten.

Andra med bättre lyssning kan verifiera om det bara är mina lurar som ger detta intryck.
Gitarrerna ligger och tuggar på skönt och unisont på sidorna. Och det är roligt att solo-gitarr i mitten får spela leadvocal-rollen.
« Senast ändrad: 15.07.2011, 07:57:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Känns väldigt mellanregistrigt om trummorna. Jag saknar också toppen på trummorna som MaxB sa. Ljudbilden på trummorna låter livemikning i mina öron mer än studio. Själv är jag helt novis när det gäller truminspelningar men jag vet när det låter bra. Du har en bit kvar men är en god bit på väg tycker jag.

Härligt med riktiga trummor.  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjou!
Himla länge sen jag satt upp nåt på demosidorna, men nu har jag äntligen fått igång sommarstudion på riktigt och det är dom riktiga trummorna som testas, allt från mickandet till mixandet. Det är jobbit men kul. Texten e ju väldigt djupgående och verserna saknas helt, gitarrerna solograferar istället för sången. Men chorus finns det ju mer än tillräkligt! :P

Så fritt fram igen att såga på om nån orkar i den varma julikvällen!


      LÅTNAMN:            WARM JULY
      ARTIST/GRUPP:      mahan
      GENRE:                 POP
      LÅTLÄNGD:            2:29
      KOMPOSITÖR:        mahan
      TEXT:                   mahan
      EV. MEDVERKANDE: bara mahan
      INSPELNINGSÅR:     2011
      FORMAT:               mp3

      TRUMMOR:             javisst, riktiga :wub:

[mp3=200,20,0,left]http://johanm.com/mahan/WARM%20JULY_Master.mp3[/mp3]

Som sagt, har ju stirrat och lyssnat mig blind på trumburkarna så allt annat är väl snett åt helsinki kan jag tänka men starta sågarna o kläm på knappen! :)

h.   johan

Måste citera för att kunna svara,I-lands problem..Och för att kunna lyssna i stugan så behövs det en android driven mobil och en högtalare rån Phonehouse för 300:-,sen är det bara att köra.
Ljudbilden låter helt ok i min lilla högtalare.Jag tycker det svänger på fint i gammal Johan anda.Partiet med gura ylet är som gjort för en rocksångare så in med lite yyyl där.

Sen till det seriösa och viktiga :)
Många Glenmorangie quinta Ruban blir det på en sommar,och dyrt men det kan vi ta i ett pm..

Bra jobbat Johan och kul att du fått igång sommarstudion.Jag har en gura,en drös med munspel och ingen ström - men det får gå ändå:)

Mike


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jou.

Not bad ^_^
Jag skulle villa ha trummorna upp en aning och sången ner... volym-mässigt alltså.
Å som det nämnde kändes trummorna rika på mellanregister.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härligt gung och gitarrljudet är ju suveränt (solot i slutet) allt annat är nog sagt om ljudbilden vilket jag håller med om. Its allright - summer night skön reffe.
 
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Börjar med CSN & Y - vibbar. Nice. Bra lir på guran och sköna glidningar på kören. Låter proffsigt. July night is fine with me too.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
God kväll,eller ska vi säga Natt??
Bra refräng du fått till,resten känns lite halvfärdig(vilket du ju oxo säger ;) )
Lite mer tryck i basen skulle jag nog önska,annars kanon sound!!
Trummora har du verkligen lyckats spela in bra...
Gitarrerna oxo(hur är dom inspelade??)
Tjou Uriah!
Fråga nr 1.  Det var nog .... natt tror jag :lol:
Fråga nr 2.  Gitarrerna då, Gibson Joan Jett in genom Behringer V-AMP3 ut till Roland Cube30, adderas lite gain och overdrive och därifrån line in till Tascam 1844 FW och Cubase5:an.

Kul att det gillas, det var ju närmast trummorna som låg i huvudroll här, fortsätter mina tester med mickandet av burkarna. Ska kolla över basen och hur den beter sig i mixen.

Takk o båkk för bra respons! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ja det här var ju ett toppmaterial att jobba med! Bra låt och bra spelat o sjunget. Trummorna låter väldigt lajv i mina öron men jag tycker att det ger hela låten en härligt frisk känsla. Lite som morgonluft i kontrast till annars lite kvav källare om du förstår vad jag menar. Basgitarren skulle kunna få pyttelite mer plats i mixen. Mycket trevlig lyssning! :D


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Härligt att du visar att det är så enkelt att få fram en text med det väsentliga.
It's a warm - Juli night 
....allright ...bright och sånt där.
Mer behöver man inte!  :lol:
Kul att det räcker för att få en anledning att spela in en låt.

Ljudet nu då. Låter bra men jag undrar om trummorna är medvetet torra? Skulle kunna vara mer livefeeling med lite rymd. Det låter ju live om låten. Mina hörlurar är diskantfattiga och trummorna låter lite fattiga i diskanten för mig, såväl hihat, cymbaler som virvel-smack. Baskaggen går fram bra.

Edit:
Saknar också bredd på trummorna i ljudbilden men det är nog också en smaksak. Ser på bilderna av mickningen att virvel är närmickad på ovansidan men ingen mick i närheten av sejarmattan. Och en overhead, samt att ingen är nära hi-haten.

Andra med bättre lyssning kan verifiera om det bara är mina lurar som ger detta intryck.
Gitarrerna ligger och tuggar på skönt och unisont på sidorna. Och det är roligt att solo-gitarr i mitten får spela leadvocal-rollen.

Tjou MaxB
Kul att texten gillas, verkligen "keep it simple" metoden använts här!
Och till trummorna då, gjorde dom så "blöta" jag vågade för att det inte skulle låta "finlandsbåta" :P
Diskanten är den kanten som jag alltid är så försiktig med, men om ännu en lyssnare förtäljer mig att diskanten e försvunnen så kollar jag över mixen igen, ok. Har försökt använda mig av Yllets mixskola och där fanns en idé om att skära diskantregget innan slutmixen...

Om du kollar närmre på bilden så har jag faktiskt tvenne overheads och deras placering i ett så litet utrymme som jag har är kritiskt, ska köra ett antal tester med olika placeringar av OH:s. Testade åxå med en (1) rumsmikrofon (Neumann TLM-103) men fann inte något tillägg med den.

Stort takkkk för din kommentar Maxen! :)

h.  johan




---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Jay Thomas

  • Gäst
Inga halvmessyrer här inte! :) Låter bra som vanligt. Lite blandning mellan Kansas och Obbnäs! :)
Dock ligger trummorna lite lågt i min lurlyssning.