Kontrollrummet

Bra Gratis Piano VST

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det finns många sätt att micka upp ett piano på, med de mikrofoner du nämner skulle jag ta bort toppfronten + öppna locket så du får en öppen klang, rigga en AB just bakom dig där du sitter med B1 riktad mot basen och ADK'n mot diskanten alt. köra närmikning men du får lättare med lite avstånd, skit i zoomgrejen utan dunka in det direkt i din daw!

Lycka till*

 :)

Tack för tips. Jag tror jag testar med Zoomen först för att få en uppfattning om hur det blir. Preampen i mitt ljudkort är säkert bättre än den i Zoomen så du har nog rätt i att köra rakt in i ljudkortet är bättre. Behöver dock ca 15 m kabel till pianot. Två mikkablar och en för hörlurarna så det får vänta tills jag vet hur det låter i Zoomen.

AB låter logiskt. Ska den sitta ovanför mig så jag inte sitter i vägen och sedan peka lite neråt?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Wernborg, skruva i H4:an i ett micstativ och ställ nånstans ovanför eller bakom ditt huvud. ´Tryck på recording. Använd de inbyggda XY-mikrofonerna i H4:an. Lyssna samtidigt på musikgrunden i lurar (in-ear som inte läcker så mycket) och räkna in en takt i förväg. Det kan aldrig skada att testa en enkel lösning först.

Har själv en H4 och ett riktigt piano och blev faktiskt lite nyfiken nu...
« Senast ändrad: 31.08.2011, 10:47:25 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernborg, skruva i H4:an i ett micstativ och ställ nånstans ovanför eller bakom ditt huvud. ´Tryck på recording. Använd de inbyggda XY-mikrofonerna i H4:an. Lyssna samtidigt på musikgrunden i lurar (in-ear som inte läcker så mycket) och räkna in en takt i förväg. Det kan aldrig skada att testa en enkel lösning först.

Har själv en H4 och ett riktigt piano och blev faktiskt lite nyfiken nu...

Precis, som jag sa, att ha zoomen som inspelningsmoj med inlagt backtrack. Har för mig att jag testat med inbyggda mikarna och inte blivit nöjd, men det ska också testas igen. Dom är helt ok på akkegura så varför inte piano kan man tycka?

Mr.Artrock jag vet inte om du vet vad en zoom h4 är men för att klargöra så har den alltså inbyggd preamp och uttag för två fantommatade mikar utöver de inbyggda. Det kan vara en mycket enkel lösning för mig istället för tre ggr 15 meter kabel om nu preampen håller måttet.

 :)
« Senast ändrad: 31.08.2011, 11:49:50 by Wernborg »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ett trick jag använt för att få i synk med H4 tidigare är att ha ett klick i förväg på backtracket. Sedan lätta lite på hörluren så att det läcker in i mikarna innan låten börjat. Sedan är det busenkelt att få det i synk.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ett trick jag använt för att få i synk med H4 tidigare är att ha ett klick i förväg på backtracket. Sedan lätta lite på hörluren så att det läcker in i mikarna innan låten börjat. Sedan är det busenkelt att få det i synk.

Bra ide! Den ger en snabbare peak, mer exakt för synk. Jag kan sitta och räkna 1-2-3-4 i takten innan då jag hör t.ex. hihaten i öronen men det blir förstås inte lika exakt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Mr Artrock: Tjenis :)
Hur rekommenderas att man micar bäst med EN kondensatormic och ett piano. (Vid behov kan nog även en annan mic användas samtidigt.)

Hej Pär, med en mikrofon kan man aldrig gå fel he he...vilken modell har du?

Sätt den på ett avstånd på ca 1 till 3 meter ifrån pianot mot mitten, kan du ställa karaktäristik så testa med både omni och njure så får du välja vilket sound du föredrar, har du ett bra rum så kan omni vara att föredra!

Till Wernborg & co som vill lattja med zoom H4 som jag mycket väl känner till så tippar jag givetvis att preampsen ej håller måttet men det avgör ju resten av ert material också förstås, jag skulle köpt in eller lött ihop ett par långa kablar och gjort det seriöst när jag ändå höll på...behövs alltid i min värld åtminstone* det där med era synkteorier låter rena lekstugan, kör med daw och gör som vanligt vid pålägg om ni nu vet hur man gör...

 :rolleyes:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Till Wernborg & co som vill lattja med zoom H4 som jag mycket väl känner till så tippar jag givetvis att preampsen ej håller måttet men det avgör ju resten av ert material också förstås, jag skulle köpt in eller lött ihop ett par långa kablar och gjort det seriöst när jag ändå höll på...behövs alltid i min värld åtminstone* det där med era synkteorier låter rena lekstugan, kör med daw och gör som vanligt vid pålägg om ni nu vet hur man gör...

 :rolleyes:
"om ni nu vet hur man gör"

Vad är det för tramsuttalande. Inga som helst problem att synka enligt mitt sätt med en distinkt metronom att gå efter. Men som sagt, jag ska testa mikarna i zoomen för att få en fingervisning om kvaliten. Lekstuga eller inte. Jag förstår att det låter hitech och obegripligt för en oldscoolsnubbe som dig.  ;)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
 :lol: oldschool eller ej, jag jobbar i Cubase sen 10 år och där har man i princip en låt med trummor osv klar för att förenkla resonemanget, då är det ju bara att lägga pianot där det skall vara, ni hör ju musiken i öronen; höj mina öron...;-)
Verkar vara onödigt dumt och krånglit med andra synkteorier liksom...

 :wacko:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Wernborg och jag resonerar runt inspelning av riktigt piano (detta intresse har väckts via MrArtrocks inställning att endast ett "riktigt piano" är gott nog). Vi resonerar i sammanhanget om olika metoder att kunna lägga det nyinspelade pianospåret rätt i förhållande till redan inspelat material i datorn. Ett initialt klick som finns på samma ställe i redan inspelade spår och det nyinspelade spåret gör det lättare att lägga det nyinspelade spåret i perfekt tidssynk med övriga spår i DAW:en. Lätt som en plätt!

Citat från: MrArtrock
Verkar vara onödigt dumt och krånglit med andra synkteorier liksom...
Det är praktiskt - inte krångligt, då man vet vad man gör. Vill du lära dig hur du kan göra då du inte har 15 meter långa sladdar men har en mp3-spelare till hands?

En smiley efter "om ni vet hur man gör" förringar på intet sätt en trist attityd från MrArtrock.
Den attityden är trist. Ja, oavsett hur mycket MrArtrock faktiskt vet, är det en trist attityd, att alltid veta bäst och alltid ska ha sista ordet. Och attityden att se ner på andras kunnande, smiley eller ej, trist...
Hade hoppats på förändring efter din tid i Frankrike!

Vi ser en liknande attityd även i ninjafreddans säljtråd:
Studer A810 1/4 tums masterbandspelare

Jag hoppas MrArtrock kan tona ner den där bitchen och enbart bidra med sitt kunnande - vilken utmaning!

Wernborg - ser fram mot dina pianoinspelningsförsök! Ska se om jag får till något också, kan vara intressant att jämföra med gratisalterantiven, det som denna tråd faktiskt handlar om.  :wub:
« Senast ändrad: 31.08.2011, 15:19:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
:lol: oldschool eller ej, jag jobbar i Cubase sen 10 år och där har man i princip en låt med trummor osv klar för att förenkla resonemanget, då är det ju bara att lägga pianot där det skall vara, ni hör ju musiken i öronen; höj mina öron...;-)
Verkar vara onödigt dumt och krånglit med andra synkteorier liksom...

 :wacko:
Det är inte teorier, jag vet att det funkar. Jag har jobbat med DAW sedan 1994 så det ska nog ordna sig detta. ;)

Det är den "analoga" delen av inspelandet med mikar, placeringar etc som jag inte är hundra på. Därav diskussionen från mig i denna tråd.
« Senast ändrad: 31.08.2011, 16:10:34 by Wernborg »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Wernborg och jag resonerar runt inspelning av riktigt piano (detta intresse har väckts via MrArtrocks inställning att endast ett "riktigt piano" är gott nog). Vi resonerar i sammanhanget om olika metoder att kunna lägga det nyinspelade pianospåret rätt i förhållande till redan inspelat material i datorn. Ett initialt klick som finns på samma ställe i redan inspelade spår och det nyinspelade spåret gör det lättare att lägga det nyinspelade spåret i perfekt tidssynk med övriga spår i DAW:en. Lätt som en plätt!

Citat från: MrArtrock
Verkar vara onödigt dumt och krånglit med andra synkteorier liksom...
Det är praktiskt - inte krångligt, då man vet vad man gör. Vill du lära dig hur du kan göra då du inte har 15 meter långa sladdar men har en mp3-spelare till hands?

En smiley efter "om ni vet hur man gör" förringar på intet sätt en trist attityd från MrArtrock.
Den attityden är trist. Ja, oavsett hur mycket MrArtrock faktiskt vet, är det en trist attityd, att alltid veta bäst och alltid ska ha sista ordet. Och attityden att se ner på andras kunnande, smiley eller ej, trist...
Hade hoppats på förändring efter din tid i Frankrike!

Vi ser en liknande attityd även i ninjafreddans säljtråd:
Studer A810 1/4 tums masterbandspelare

Jag hoppas MrArtrock kan tona ner den där bitchen och enbart bidra med sitt kunnande - vilken utmaning!

Wernborg - ser fram mot dina pianoinspelningsförsök! Ska se om jag får till något också, kan vara intressant att jämföra med gratisalterantiven, det som denna tråd faktiskt handlar om.  :wub:

Hoppsan MaxB för att klargöra lite; det är på intet sätt meningen att vara besserwisser eller bitchig här utan jag försöker ärligt komma med enkla inputs/tips som jag hoppas ni förstår, trodde även en skämtsam ton var lite på plats mellan mig och Wernborg, om detta missuppfattats så ber jag om ursäkt, jag vill självklart hjälpa till med vad jag känner till om just pianoinspelningar i detta fall eftersom det är mitt gebit och ligger mig varmt om hjärtat!
Synkpåpekandet var uppriktigt för jag tyckte det lät tillkrånglat, långa kablar har aldrig skadat att ha och förenklar det hela som sagt*

Skall jag lämna en surgubbe nu eller förstår ni mig???

Det där med sista ordet vete fan, tycker alla mer eller mindre har sån tendens ibland, vad det beror på får man lämna åt psykologforum etc...

 :mellow: B)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker man ska kunna tillåta ett språk som här i tråden utan man ska behöva surna till, tycker nästan det är värre att behöva läsa en utläggning om andras språk och tolkningar av deras avsikter. Som om det vore bättre. Bara min åsikter förstås.. 

Så länge grovheter och påhopp undviks är det (för min del) tillåtet att skämta hur som helst.. Men som sagt, bara mina åsikter.

Artrock: Det är en B1:a vi tänkte använda, i experimentellt syfte, eller en äldre shure 58. Om de är lämpliga för ändamålet vet jag icke :D . Tack för tips, så blir det!
« Senast ändrad: 31.08.2011, 17:15:05 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citat från: MrArtrock
1) det är på intet sätt meningen att vara besserwisser eller bitchig här utan jag försöker ärligt komma med enkla inputs/tips som jag hoppas ni förstår, trodde även en skämtsam ton var lite på plats mellan mig och Wernborg, om detta missuppfattats så ber jag om ursäkt, jag vill självklart hjälpa till med vad jag känner till om just pianoinspelningar i detta fall eftersom det är mitt gebit och ligger mig varmt om hjärtat!
2) Synkpåpekandet var uppriktigt för jag tyckte det lät tillkrånglat
3) Det där med sista ordet vete fan...


1) Det är upp till var och en att ha en uppfattning om det.

2) Synkmetoden antog jag var "standard procedure" för folk som har arbetat analogt med musik och tidigt tvingades in i den digitala tidsåldern. Så körde vi på mitten av 90-talet då vår trummis var inspelningstekniker och den som hanterade PA på konserter och hade hand om våra inspelningar i replokalen. Vi spelade in med en ADAT-bandspelare och förde över spåren till dator. Då var det bra att ha en liten peak i början av varje inspelning att synka spåren med, då de kommit till datorn.

3) Det är upp till var och en att ha en uppfattning om det. Ingen har bett MrArtrock att ha sista ordet men vad händer i trådarna?

- Den här tråden handlar om Gratis Piano VST.
- Den sälj-tråd vi refererar till handlar om att sälja en Studer A810 1/4 tums bandspelare

Edit: efter MrArtrocks fråga här nedanför har jag förtydligat och kompletterat användandet av fetstil här ovanför. Hoppas vi kan ha fokus på det tråden egentligen handlar om, fortsättningsvis.
« Senast ändrad: 01.09.2011, 12:51:05 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
MaxB det verkar som du har lust med rätt egna förskrivningar/tolkningar överlag...varför har du kört mitt citat i både fetstil och vanlig, det visar ju att du läser in eget material/överdriver, lägg ner!

Vad gäller studertråden samma sak, är du på krigsstigen bara för lite halsont, snacka om ilandsproblem...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har en zoom h4 med två mikingångar. Den kan man ladda med ett backtrack och sedan spela in ert nytt mono eller stereospår på. Sedan tar ja in filen i datorn. Ska bara lära mig den där helvetesprylen nån gång.

Nåt bra tips på hur pianot ska mikas? Jag har tillgång till två enkla kondensatormikar och två bra dynamiska sångmikar. Det är allt.
 Studio projects b1 och Adk 51 tror jag dom heter. De dynamiska är en 70tals akg sångmik och en Jefe sångmik. Idel lågbudget alltså.

Pianot går att öppna upp på ett enkelt sätt. Både i topp, front och botten.

Har tittat på ett klipp med Davell Crawford från wolfgansvault. Två kondingar ovanför öppen pianotopp.
Gillar du ljudet? Han lekte lite med handen nere på pianosträngarna vilket hörs i början av inspelningen.

[mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/pianomic.mp3[/mp3]





Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gillar du ljudet?

Ja, i sammanhanget bra. Kanske något för "rummigt" för min smak, men det går väl att ordna till med ett behandlat rum måhända.

Tack för tipset.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar du ljudet?
Ja, i sammanhanget bra. Kanske något för "rummigt" för min smak, men det går väl att ordna till med ett behandlat rum måhända.
Tack för tipset.

Ja vårt piano står pga utrymmesskäl mot en vägg. Det är väl ganska vanligt och redan det tror jag ger mindre rumskaraktär.
« Senast ändrad: 01.09.2011, 14:17:08 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sen finns det Pianoteq. Som jag tycker är den bästa  <_<

Tack för tipset om Pianoteq!

Gillar du ljudet?
Ja, i sammanhanget bra. Kanske något för "rummigt" för min smak, men det går väl att ordna till med ett behandlat rum måhända.
Tack för tipset.
vårt piano står pga utrymmesskäl mot en vägg. Det är väl ganska vanligt och redan det tror jag ger mindre rumskaraktär.

Har gjort en första inspelning av vårt riktiga piano hemma (med hjälp av H4:s inbyggda mikrofoner). Blev nog för mycket rums-rymd i inspelningen så det är svårt att jämföra ljudet med med Pianoteq som jag installerat en 45 dagars demo av. Pianoteq har pianoljud med många olika karaktärer och här är bara en "mellow". Ta med i beräkningen att jag egentligen inte kan spela piano utan gör det ändå.
[mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/Piano_SoundfondComparison/Schimmel_hemma.mp3[/mp3]
Schimmel - ett riktigt analogt piano hemma. H4:ans egna x/y-mikrofoner ovanför huvudet riktade fram mot halvöppna locket på pianot, c:a 1.5 meter från öppningen
[mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/Piano_SoundfondComparison/CompetitorUnknown.mp3[/mp3]
Pianoteq där jag tyvärr var tvungen att sänka samplingskvalitén från 48 kHz till 16 kHz för att datorn ska orka med mjukvaran, datorn är lite gammal. Pianoteq låter alltså egentligen bättre.
« Senast ändrad: 02.09.2011, 14:46:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sen finns det Pianoteq. Som jag tycker är den bästa  <_<

Tack för tipset om Pianoteq!

Gillar du ljudet?
Ja, i sammanhanget bra. Kanske något för "rummigt" för min smak, men det går väl att ordna till med ett behandlat rum måhända.
Tack för tipset.
vårt piano står pga utrymmesskäl mot en vägg. Det är väl ganska vanligt och redan det tror jag ger mindre rumskaraktär.
Har gjort en första inspelning av det riktiga pianot hemma (med hjälp av H4:s inbyggda mikrofoner). Blev nog ändå för mycket rums-rymd i inspelningen så det går nog inte att jämföra med Pianoteq som jag installerat en 45 dagars demo av. Ta med i beräkningen att jag egentligen inte kan spela piano, gör det ändå.
[mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/Piano_SoundfondComparison/Schimmel_hemma.mp3[/mp3]
Schimmel - ett riktigt analogt piano hemma. H4:ans egna x/y-mikrofoner ovanför huvudet riktade fram mot halvöppna locket på pianot, c:a 1.5 meter från öppningen
[mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/Piano_SoundfondComparison/CompetitorUnknown.mp3[/mp3]
Pianoteq där jag tyvärr var tvungen att sänka samplingskvalitén från 48 kHz till 16 kHz för att datorn ska orka med mjukvaran, datorn är lite gammal.
Har förgäves försökt ladda ner Schimmeln, men det vill sig inte....... :wacko:
« Senast ändrad: 02.09.2011, 14:49:24 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Pianoteq är gratis att testa men inte gratis, så egentligen passar den inte in i den här tråden.

http://www.pianoteq.com/try

Jag installerade en demo jag laddade ner 2006-2007, tror jag det var.
Den dator jag hade då, hängde sig och klarade inte alls av mjukvaran.

Schimmeln saknar jag länkar till... är för tungt att ladda upp på nätet.
« Senast ändrad: 02.09.2011, 15:00:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Pianoteq är gratis att testa men inte gratis, så egentligen passar den inte in i den här tråden.

http://www.pianoteq.com/try

Jag installerade en demo jag laddade ner 2006-2007, tror jag det var.
Den dator jag hade då, hängde sig och klarade inte alls av mjukvaran.

Schimmeln saknar jag länkar till... är för tungt att ladda upp på nätet.
Ja, jag kollade lite själv på Pianoteq och såg att Pro-versionen kostade ca 400 euro,
men att det fanns en gratis demo-variant på 25Mb.
Pianoteq låter bra, men Schimmeln går inte heller av för hackor! Men jag tycker inte du ska testa!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lät ju helt ok med H4 ändå. Tror på att mika närmare. Jag tyckte det var för mycket bummel. Kul, nu måste jag komma till skott och testa oxå.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lät ju helt ok med H4 ändå. Tror på att mika närmare. Jag tyckte det var för mycket bummel. Kul, nu måste jag komma till skott och testa oxå.

Bl.a. pedaltrampet hördes för mycket. Och switchen på sidan på min H4 var i fel position så det blev väldigt låg inspelningsvolym som jag normaliserade efteråt.

Ja, H4:an ska vara närmare, hur nära får du avslöja med nån inspelning!  ;)
« Senast ändrad: 05.09.2011, 00:52:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Soeren Bovjergs pianon verkar vara borta ur ruljansen. Letade igenom mina gamla soundfontsskivor men tror inte jag hittade det. Jag hittade någon pianofil men vet inte om det är Bovbjergs. Han hade både en Steinway och en Fazioli, men Faziolin är tyvärr inte med. Det finns en något bantad verison här: http://soundfonts.homemusician.net/piano_soundfonts/steinbow.html

Vet dock inte hur den låter.  :)

Soundfonts var riktigt stort för några år Ö(kanske 7-8) ,med massor av communitys och folk som grejade med det, men nu verkar det hyfsat dött.  :)

Eggs


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har förr kört med Soundfonts men hittade inte så mycket som var annat än "kul" - inte många lät något vidare... Ville ju ha riktiga Rhodes och Hammond sound så jag skaffade en Nord Electro... Har inte botaniserat så mycket bland pianon och flyglar på den.

Har precis gått över till Windows 7 (64) och Cubase 6. Lyckades få igång SFZ som standalone och "Splendid Grand" låter rätt bra även om det känns som det hänger en kofta över monitorerna... Det ska nog ordna sig om jag får fart på den som Vsti.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tjenare.
Vet inte om denna tråden har kommit upp men visste ni att 4front släppt en helt gratis plugg i form av epiano ?

inga inställningar, bara en dll fil att importera och i mitt tycke är den helt jävla fantastisk, speciellt för mig som jobbar mkt med dansband :)

http://yohng.com/software/epiano.html
http://yohng.com/software/rpiano.html

Mvh
Marcus
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google